0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
‫پاپ و مرتد

معرفی، خرید و دانلود کتاب ‫پاپ و مرتد

زندگی جوردانو برونو
نویسنده:
مایکل وایت
درباره ‫پاپ و مرتد

برخی شخصیت‌های تاریخی، زندگی تکان‌دهنده‌ای دارند؛ کتاب «پاپ و مرتد: زندگی جوردانو برونو» اثر «مایکل وایت» درباره‌ی شخصیت بی‌بدیل تاریخ علم، جوردانو برونو ایتالیایی است. او که در نوزایی اندیشه و رهایی جهان غرب از سیطره‌ی تاریکی کلیسا نقش مهمی داشت، با آرا و عقاید پیشروی خود مرگ را برای خود خرید. وی فلسفه‌ای را بنیان نهاد که از دل آن بزرگانی چون گالیله، نیوتون، لایب‌نیتس و هویگنس برآمده است. از آرای عجیب و بی‌بدیل برونو می‌توان به این اشاره کرد که او اولین کسی در تاریخ بود که به حیات فرازمینی و منظومه‌های ستاره‌ای اشاره کرده بود. کتاب حاضر به زندگی و روزگار برونو پرداخته و نویسنده‌ی آن کوشیده تا ما را با این شهید اندیشه به خوبی آشنا کند.

کتاب پاپ و مرتد در سال ۲۰۰۲ به کوشش انتشارات هارپر پرنیال در ۲۵۶ صفحه انتشار یافت. کتابی که مورد تحسین بسیاری از منتقدان، نویسندگان و مورخان علم قرار گرفت. این کتاب به فارسی نیز برگردانده شده که با قلم خانم فروغ پویاوری و تلاش نشر ثالث به بازار نشر ایران عرضه شده و تاکنون پنج بار نیز زیر چاپ رفته است. نسخه‌ی الکترونیکی کتاب نیز در میان کتب فلسفه وبسایت فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان و خوانندگان قرار دارد.

 

مایکل وایت کیست؟

مایکل وایت، نویسنده، روزنامه‌نگار، ویراستار و مدرس بریتانیایی، متولد به سال ۱۹۵۹ و درگذشته در سال ۲۰۱۸ است. وی در انگلستان به دنیا آمد و بالید. او برای تحصیل شیمی به کینگز کالج لندن رفت و ۱۹۸۲ فارغ‌التحصیل شد. سپس از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ به عنوان مدرس شیمی در کالج اوربروک مشغول بود. اما تمرکز اصلی بر شغل روزنامه‌نگاری بود. وایت در نشریه‌ی بریتانیایی جی‌کیو، در سمت دبیر و ویراستار علمی کار می‌کرد و برای ساندی اکسپرس لندن به عنوان ستون‌نویس قلم می‌زد. ولی وی انسان چندجانبه‌ای بود در زمینه‌ی هنری به ویژه موسیقی فعالیت‌های جدی‌ای داشت.

وی متاهل بود و یک دختر داشت. وی تا ابتدای قرن بیست و یکم در لندن سکونت داشت سپس به استرالیا نقل مکان کرد. از سال ۲۰۰۵ به عنوان محقق افتخاری در دانشگاه کرتین مشغول بود. از وی بیش از ۳۵ کتاب درباره‌ی مسائل مختلفی از جمله شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری و تاریخ دوره‌های مختلف به‌ويژه رنسانس منتشر شده است. مشهورترین آثار وی همین اثر حاضر و همچنین کتاب آخرین جادوگر (درباره‌ی زندگی نیوتون) است. وی به عنوان نویسنده در ژانرهای مختلفی قلم می‌زد، اما عمده‌ی کارهای وی، به صورت رمان‌های بر پایه‌ی واقعیت و زندگی‌نامه بود. این نویسنده گاهی با نام دیگری -سم فیشر- آثارش را منتشر می‌کرد.

چند دلیل برای خواندن کتاب پاپ و مرتد

دانستن تحول تاریخی اندیشه و علم بشری دید هر کس را به جهان پیرامونش بازتر و روشن‌تر می‌کند. قطعا با دیدگاهی روشن بهتر می‌توان درک کرد که چرا روزگار امروز چنین است و کارکرد علم چگونه دنیا را عوض می‌کند. می‌توان پی برد نهادها چه نقشی دارند و چگونه تغییر کرده یا می‌توان با آن‌ها تعامل داشت یا نداشت. این کتاب علاوه‌بر این که زندگی یکی بزرگان تاریخ را به خوبی به رشته‌ی تحریر در آورده است، چنین کارکردهایی نیز دارد و نقش آگاهی‌بخشی دارد، رسالتی که شخصیت اصلی کتاب بر سر آن جانش را گذاشت. بنابراین خواندن کتاب پاپ و مرتد خالی از لطف نیست.

 

در بخشی از کتاب پاپ و مرتد می‌خوانیم

تفتیش عقاید سرگرم تعقیب و به دام انداختن و سو و سوزاندن زنان بی‌گناه در سراسر اروپا بود از مارتین لوتر که داشت کلیسا را از بیخ و بن تضعیف می‌کرد غافل شد.

به هر صورت، شورش قدرتمند و بی‌اندازه موفق لوتر تأثیر چندانی در سرنوشت بدعت‌گذاران نداشت فرقه‌های پروتستان که بسیاری را از رم رویگردان کرده بودند از بسیاری جهات بهتر از کاتولیک‌ها نبودند. رهبران لوتری و کالونی نیز مانند هم‌مرام‌های کاتولیکشان به افراط‌های خشونت‌بار و تعقیب و ایذا و اذیت میدان دادند. یکی از معروف‌ترین قربانیانشان پزشک فوق‌العاده با‌استعداد میخائیل سروتوس بود که عقاید مذهبی‌اش به‌نحو خطرناکی صریح بود. او در اثرش این عقاید را درباره خطاهای تثلیث (۱۵۳۱) بیان کرد رساله‌ای که در آن بی‌پرده خواستار کنار گذاشته شدن مفهوم معزز تثلیث مقدس شده بود.

سروتوس که در ۱۵۵۳ به دست تفتیش عقاید وین دستگیر شده بود به ژنو مرکز کالوینیسم فرار کرد و فکر می‌کرد می‌تواند آنجا پناهگاهی بیابد. فکرش بی‌نهایت نابجا بود کالون که در ژنو منصب حکومتی نداشت و رهبر معنوی این شهر تلقی می‌شد وصف سروتوس را شنیده بود از علم و دانش و دستاوردهای او در زمینه طب باخبر بود و یک دهه قبل خود سروتوس پیش‌نویس درباره‌ی خطاهای تثلیث را برایش فرستاده بود اما کالون هم بیش از کاتولیک‌های وین به دیدگاه‌های دینی او علاقه‌مند نبود.

پیشنهادهایی برای خوانندگان کتاب پاپ و مرتد

این کتاب دقت خوب علمی و روان نوشته شده است و موضوعات جالب تاریخ علم است بنابراین اگر از علاقه‌مندان چنین کتاب‌هایی هستید، پیشنهادهای پیش رو می‌تواند برای شما مورد توجه باشد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۴۹ مگابایت
تعداد صفحات
243 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۰۶:۰۰
نویسندهمایکل وایت
مترجمفروغ پوریاوری
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Pope and the heretic : a true story of courage and murder at the hands of the Inquisition
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۱۰/۱۱
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
72,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۴۹ مگابایت
۲۴۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
تلخ ☕️ (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
25 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این کتاب واقعا بی‌نظیره. هارمونی زندگی‌نامه برونو، شرایط اجتماعی و دینی اون زمان و تاثیرات برونو در زمان زندگیش و پس از مرگش کشندگی فوق‌العاده‌ای به کتاب داده. برونو سال‌هاست که الگوی زندگی منه. مردی راسخ و سرسخت که همواره شهامتش رو در برابر مروجان مرگ و تباهی زمانه‌ش ستایش می‌کنم.

5

کتاب فوق العاده ای است من این کتاب را چند بار خوانده ام . کاملا بی طرفانه نوشته شده و مهمتر این که به ابعاد مختلف زمانه جوردانو پرداخته شده و بسیار خوب ترجمه شده توصیه می کنم حتما بخوانید .

5

میشه توی فیدی پلاس بذارینش

3
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

کتابی خوب، با ترجمه‌ای بد.

4.6
(5)
پربار 🌳 (1)
121,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
‫پاپ و مرتد
‫پاپ و مرتد
زندگی جوردانو برونو
نشر ثالث
4.6
(5)
پربار 🌳 (1)
121,500
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر