0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شوروی ضد شوروی

معرفی، خرید و دانلود کتاب شوروی ضد شوروی

درباره شوروی ضد شوروی

شمطالعه‌ی تاریخ گذشته‌ی کشورها، حکومت‌ها و احزاب سیاسی و همچنین روندی که باعث پیشرفت و یا افول آنها شده است همیشه الهام‌بخش بوده و باعث می‌شود تا ما بیشتر با اتفاقات زمان خودمان ارتباط برقرار کنیم و بدانیم که چه تجربه‌ای در گذشته وجود داشته و مکاتب و تفکرات مختلف چه نقطه‌ضعف‌ها و چه نکات قوتی داشته‌اند. کتاب «شوروی ضد شوروی» نوشته‌ی ولادیمیر واینوویچ، نویسنده‌ی طنزپرداز روس‌تبار در دوران برژنف، سعی می‌کند تا ما را با اتفاقات دوره‌ی برژنف آشنا کند. در ادامه به معرفی این کتاب که با ترجمه‌ی بیژن اشتری منتشر شده است می‌پردازیم.

درباره کتاب شوروی ضد شوروی

کتاب شوروی ضد شوروی یکی از آثار ولادیمیر واینوویچ نویسنده‌ی طنزپرداز اتحاد جماهیر شوروی است که نوشته‌های او را با طنزی تلخ و هوشمندانه همراه با انتقادات اجتماعی می‌شناسند. که همین انتقادات او، بعدتر باعث تبعید او از کشورش شد. واینوویچ در این کتاب با نگاهی طنزآمیز به شرایط زندگی کردن (به عبارتی زنده ماندن) در اتحاد جماهیر شوروی در زمان حکمرانی برژنف پرداخته است. نویسنده با نثر روان و سبک خاص و دلنشین خود با بهره‌گیری از طنز تلخ تلاش کرده است تا چهره‌ی حکومت‌های مستبد و توتالیتر را که با شعارهای: ما زندگی بهتری برای شما می‌سازیم و یا ما صلاح شما را بهتر از خودتان می‌دانیم زندگی مردمان بسیاری را به نابود کردند، مخالفان را از میان بردند و سعی کردند تا با پروپاگاندا تصویری آرمانی از جامعه‌ی تک‌حزبی و تک‌صدایشان را ترسیم کنند. می‌توان گفت این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها برای فهم فضای حاکم بر شوروی در همه‌ی زمینه‌ها اعم از اقتصاد، هنر سیاست و... است. نویسنده گاهی درگیر احساسات خود می‌شود اما این باعث نمی‌شود که خللی به کلیت روایت‌ها وارد شود. در هفته‌نامه اشپیگل درباره این کتاب نوشته شده است که: « اگر ما به یک یادآوری از سقوط جامعه و حکومت شوروی نیاز داشته باشیم، باید مشاهدات شخصی ولادیمیر  واینوویچ را از این حکومت و جامعه‌ای  که دهه‌ها پایید بخوانیم.»

کتاب تلاش می‌کند زندگی عادی مردم را ترسیم کند، زندگی در آپارتمان‌های مشترک، یا اتاقی در یک آپارتمان با دستشویی و حمام و آشپزخانه مشترک، زندگی در صف، صف طولانی برای نان یا خرید از فروشگاه‌های دولتی یا اصولاً صف برای هرچیز، نویسنده نگاهی طنز آمیز دارد به آنچه در صف‌ها می‌گذرد یا سیستم بسیار نازل آموزش و یا بهداشت که رایگان بودن آن را واینوویچ به سخره می‌گیرد. از فساد و ناکارآمدی بوروکراسی عظیم شوروی می‌گوید و مردمی که تقریبا همه رشوه می‌گیرند و به نوعی در این فساد سازمان‌یافته نقش دارند.

نویسنده بارها و بارها به زمان استالین بازگشته و از برخورد حکومت او با هنرمندان نامدار شوروی گفته، از بولگاکف کبیر تا بوریس پاسترناک، ماندلشتام و آخماتوا و البته واسیلی گروسمان و کتاب عظیم پیکار با سرنوشت و برخوردی که حکومت با این کتاب داشته. لس آنجلس تایمز درباره‌ی این کتاب می‌گوید: رمان‌نویس مشهور روسیه در کتاب تازه‌اش که مجموعه‌ای از مقالات و داستان‌های کوتاه است، زندگی و  زمانه‌اش در دوران کمونیسم را به زیر ذره‌بین برده تا ما را با همه‌ی تضادها و محدودیت‌های این دوران آشنا کند.

این کتاب با ترجمه‌ی بیژن اشتری و توسط انتشارات ثالث منتشر شده است. برای دانلود PDF کتاب شوروی ضد شوروی می‌تواند به وبسایت و اپلیکیشن فیدیبو مراجعه کنید و بصورت رایگان از آن استفاده کنید.

درباره ولادیمیر واینوویچ نویسنده کتاب شوروی ضد شوروی

ولادیمیر واینوویچ (1932 – 2018 میلادی) نویسنده‌ای روس‌تبار بود که در استالین‌آباد اتحاد جماهیر شوروی (شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان کنونی) متولد شد. او در دوران خدمت سربازی شروع به نوشتن و انتشار شعر کرد؛ بعدتر به نثر روی آورد و یکی از مشهورترین نویسندگان طنز مربوط به زندگی پوچ مردم شوروی شد. واینوویچ داستان‌نویس و طنزپردازی است که بخش عمده‌ای از زندگی خود را صرف مبارزه با رژیم شوروی سابق کرد و هزینه‌های زیادی را نیز به دلیل رک‌گویی و نگاه انتقادی‌اش پرداخت. طنز انتقادی هرگز مورد قبول حکومت‌های استبدادی و تمامیت‌خواه نبوده و نوشته‌های واینوویچ و فعالیت‌های سیاسی او هم منجر به این شد که او در سال 1980 از کشور تبعید شد و در سال ۱۹۸۱ شهروندی شوروی را از دست داد، اما یک دهه بعد به کشورش بازگشت.

ترجمه‌ی کتاب شوروی ضد شوروی

کتاب شوروی ضد شوروی یک کتاب غیرداستانی بوده که به زبان روسی نوشته شده است. این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده و در ایران هم مترجم توانمند کشور آقای بیژن اشتری آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب توسط نشر ثالث منتشر شده است.

کتاب شوروی ضد شوروی برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی مطالعه‌ی تاریخ و سرگذشت جوامع و حکومت‌ها به همه‌ی افراد توصیه می‌شود. باتوجه به نزدیکی مکانی شوروی به ما، مطالعه‌ی تاریخ شوروی می‌تواند درس‌های خوبی را برای ما به همراه داشته باشد. همچنین باتوجه به نثر طنز این کتاب برای مطالعه‌ی آزاد نیز مناسب است.

در بخشی از کتاب شوروی ضد شوروی می‌خوانیم

در محوطه‌ی داچای ما، یک بشکه آهنی وجود داشت که نصفش پُر از آبی بود که از مدت‌ها پیش راکد و ساکن باقی مانده بود. سطح آب بشکه تقریباً هميشه ثابت بود و دلیلش هم تناوب منظم روزهای آفتابی و بارانی بود. طی تابستان، سروکله‌ی نوعی از سوسک‌های شناگر در آب راکد و آلوده‌ی بشکه پدیدار می‌شد. سوسک‌ها از سطح آب خیز برمی‌داشتند و به اعماق آب شیرجه می‌زدند. آن‌ها ظاهراً در پی صید طعمه‌هایی بودند که من قادر به دیدنشان نبودم. زندگی این سوسک‌ها به نظرم خیلی مرموز می‌آمد. از خودم می‌پرسیدم زمستان‌ها که بشکه یخ می‌بندد. این سوسک‌ها یا لاروهایشان چطوری زنده می‌مانند؟ آن‌ها در زمستان از چه چیزی تغذیه می‌کنند و راز زنده ماندنش چیست؟ واقعیت این بود که سوسک‌ها، به‌رغم سرمای وحشتناک زمستان؛ زنده مانده و یک جورهایی زاد و ولد کرده و با خوردن چیزهایی که من نمی‌دانستم چیست. به حیات خودشان ادامه داده بودند. اما چه می‌شد اگر سوسک‌ها توان اندیشیدن پیدا می‌کردند؟ آن ها در این صورت دنیای اطرافشان را چگونه درک و فهم می‌کردند و چه تصوری از آن داشتند؟ به گمانم فهم و تصورشان چیزی مثل این بود: دنیا بشکه‌ای شکل و نیمی از آن پر از آب راکد و گندیده است. این نوع آب بهتر از آب تازه است (که گاهی وقت‌ها از بالا می‌بارد) زیرا محیط طبیعی ایده‌آلی برای حرکت کردن و حفظ گرما مهیا می‌کند و واجد انواع عناصر مغذی است. مرزهای این دنیا مدور و به آسانی قابل دسترسی است و از ماده‌ای سخت درست شده است. اما در فراسوی محدوده‌های این دنیای مشخص و باثبات، دنیاهای دیگری هم وجود دارد که در آن چیزها چندان باثبات نیست و همه‌چیز به تناوب روشن و تاریک می شود. موقعی که بیرون نور باشد، یک چیز گرد و داغ به آهستگی از بالای سرمان عبور می‌کند. و موقعی که بیرون تاریک باشد. سروکله‌ی سوسک‌های براقی که می‌کوشند یواشکی راهی به درون بشکه بیابند، پیدا می‌شود...

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۸ مگابایت
تعداد صفحات
397 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۱۴:۰۰
نویسندهولادیمیر واینوویچ
مترجمبیژن اشتری
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۳/۰۵
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
110,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۸ مگابایت
۳۹۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 28 مخاطب
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
5
ستاره
78 ٪
4
ستاره
7 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
7 ٪
14 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این کتاب در هر فصل و سطر خود نکته‌ای نغز و آموزنده ب ای جوامع تحت ستم یا در حال گذار در بر دارد. هر فصل یا به بخشی از زندگی روزمره شهروند شوروی پرداخته یا کلان تحلیلی از شوروی و فضای سیاسی-اجتماعی آن به دست داده. افول و زوال یک نظام ایدئولوژیک به خوبی نمایانده و آسیب‌ها و تیره‌روزی‌های حاصل از آن بر زندگی مردم توصیف شده است. این کتاب به خوبی نشان می‌دهد تحت ظلم سیاسی چه بر سر اخلاق و فرهنگ یک جامعه می‌آید و حتی همه سنگرهای مقاومت فکری انسان در برابر رنج وجودی‌اش نیز فرو می‌ریزد.

5

اغلب از این طور گفتن نویسنده استقبال میکنم و دوست دارم کسانیکه که کتاب قلعه حیوانات رو خوانده باشند این را هم دوست خواهند داشت البته به طبع این کتاب در راستای شعارهای پوچ شوروی است

5

این کتاب به بهترین شکل فضای شوروی تو قرن بیستم رو تصویر میکنه و تصویر کاملی از ادبیات و زندگی در یک کشور و نظام توتالیتره. حتما توصیه میکنم بخونید.

5

خوندنش بهتون حس عجیبی میده چون بسیاری از گفته هاشو ما با وجودمون حس کردیم یا داریم حس میکنیم یا قراره بهش برسیم

5

مصائب زندگی در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از نگاه یک نویسنده و توجه به موضوعاتی مثل سانسور کتاب‌ها و ...

5

كتاب بي نظيريه افسوس كه صوتي نيست واقعاً خواندش لازم و صوتي اون واجبه

4

بی تردید تجربیات تاریخی ارزشمندی در سراسر مطالب و بخش‌های این کتاب وجود دارد.

4

خیلی خوب بود ، ترجمه هم عالی بود ، دقیقا شبیه احوالات الان ماست

5

این کتاب رو میشه بارها مطالعه کرد و لذت برد. مخصوصا دو فصل آخر

5

از شرایطی صحلت میشه که برایدهمه ماه قابل درک هست

نمایش 4 نقد دیگر
4.5
(29)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
55,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شوروی ضد شوروی
شوروی ضد شوروی
ولادیمیر واینوویچ
نشر ثالث
4.5
(29)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
55,000
تومان