0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فتح خون

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی فتح خون

روایت محرم
نویسنده:
مرتضی آوینی
درباره فتح خون

یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ شیعه، واقعه‌ی عاشورا است و این واقعیت که حسین (ع) توانست با خون خود و یارانش نهال شیعه را آبیاری کرده انکارناپذیر است. این واقعه‌ی تاریخی، سیاسی، مذهبی ابعاد مختلفی دارد و با اینکه بیش از ۱۴۰۰ سال از آن گذشته است هنوز هم درس‌های زیادی برای بشر در خود دارد. روایت‌های مختلفی از این واقعه وجود دارد که شاید در جزئیات متفاوت باشند اما در اصل موضوع عاشورا نماد ایستادن حق در برابر باطل است. یکی از کسانی که توانسته روایتی خاص و خواندنی از این واقعه ارائه کند، سید مرتضی آوینی عکاس و مستندساز جنگ است.

درباره کتاب صوتی فتح خون

فتح خون کتابی درباره‌ی محرم است که سال ۱۳۶۶ نوشته شد. این کتاب پس از درگذشت مرتضی آوینی منتشر شد. این کتاب اثری خاص درباره‌ی سفر امام حسین (ع) از مدینه به کوفه است و هم جنبه‌ی تاریخی دارد و هم ابعاد ادبی و عرفانی دارد. سید مرتضی آوینی با قلم توانمند خود در این کتاب توانسته است هم دانش خواننده را درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا و مستندات تاریخی آن افزایش دهد و هم از بعد عرفانی این ماجرا را در ذهن خواننده ماندگار کند. اگر بخواهیم خلاصه‌ای از کتاب فتح خون بگوییم، این کتاب داستان سفری به اندازه‌ی تاریخ است و فقط به یک بازه‌ی ده روزه در سال ۶۱ هجری که به کربلا می‌رسد، ختم نمی‌شود آنچه آوینی در این کتاب که بسیاری آن را بهترین کتاب شهید اوینی می‌دانند می‌گوید این است که عاشورا در تمام تاریخ ادامه دارد و ما همواره در معرض انتخاب‌هایی شبیه انتخاب عاشورا قرار داریم.

کتاب فتح خون را نشر واحه منتشر کرده است. این انتشارات نسخه‌ی صوتی این کتاب را هم عرضه کرده که اثرگذاری بیشتری هم دارد، سید مرتضی آوینی صدای بسیار گیرایی داشت اما متأسفانه فتح خون با صدای شهید آوینی در دسترس نیست، با این وجود نشر واحه تلاش کرده گویندگانی انتخاب کند که صدایشان گیرایی کافی را داشته باشد. خوانش کتاب را دو گوینده برعهده داشته‌اند. محمدحسین محمودیان قسمت‌های تاریخی را خوانده و علی عطایی پیرکوه خواندن قسمت‌های ادبی را برعهده داشته است. موسیقی این کتاب صوتی هم بسیار اثرگذار است و امیرحسین سمیعی برای هر قسمت آهنگی مناسب محتوا ساخته است. خرید کتاب فتح خون شهید آوینی در بسیاری از کتابفروشی‌های معتبر ممکن است و کتاب صوتی این اثر ارزشمند را هم می‌توانید در همین صفحه از فیدیبو دانلود کنید.

چکیده کتاب فتح خون

مقدمه

فصل اول: آغاز هجرت عظیم

فصل دوم: کوفه

فصل سوم: مناظره‌ی عقل و عشق

فصل چهارم: قافله عشق در سفر تاریخ

فصل پنجم: کربلا

فصل ششم: ناشئه اللیل

فصل هفتم: فصل تمیز خبیث از طیب

فصل هشتم: غربال دهر

 فصل نهم: سیاره‌ی رنج

 فصل دهم: تماشاگه راز

درباره سید مرتضی آوینی نویسنده کتاب صوتی فتح خون

سید مرتضی آوینی، یکی از مشهورترین مستندسازان و روزنامه‌نگاران ایرانی بود که به نام سید شهیدان اهل‌قلم شناخته می‌شود. او متولد شهر ری است اما دوران کودکی‌اش در چندین شهر مختلف گذشت. او در سال ۱۳۴۴ در دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل در رشته معماری مشغول شد. او از کودکی طبعی شاعر و نقاش داشت و رشته‌ی معماری با روحیاتش سازگاری داشت و همین باعث شد مدرک کارشناسی ارشدش را در این رشته دریافت کند. هرچند هرگز از این رشته استفاده‌ی خاصی نکرد و با پیروزی انقلاب به سمت جوامع مذهبی جذب شد و حوزه‌ی مستندنگاری را برای خودش انتخاب کرد. قلم قدرتمند، صدای خوب و طبع شاعرانه‌ی او باعث شد آثارش با اختلاف زیادی شهرت پیدا کنند. شش روز در ترکمن صحرا، سیل خوزستان و حقیقت تعدادی از آثار او هستند. اما چیزی که مرتضی آوینی با آن شناخته شده است روایت فتح است. او همراه تیمش از سال ۷۰ به مناطق جنگی بازگشت تا بخش مهم دیگری از این مستند را بسازد اما در سال ۷۲ در فکه، بر اثر اصابت مین به شهادت رسید. از میان کتاب‌های مرتضی آوینی می‌توان به «توسعه و مبانی تمدن غرب»، «آغازی بر یک پایان»، «تماشا گه زار»، «شرق بهشت»، «گنجینه‌ی آسمانی» و «آینه جادو» اشاره کرد.

کتاب صوتی فتح خون برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب فتح خون یک کتاب جدی است که می‌تواند به شکل‌گیری و عمق دادن به باورهای عاشورایی، مخصوصاً در نسل جوان کمک کند. نکته‌ای که درباره‌ی این کتاب وجود دارد این است که آنچه در کتاب مورد توجه قرار گرفته است صرفاً عزاداری برای سیدالشهدا نیست بلکه درک اندیشه‌ها و هدف او و به کار گرفتن آن در موقعیت‌های مختلف تاریخ است. درک عاشورا، قدرت تمیز حق از باطل را به انسان می‌دهد و انسان را وادار می‌کند به ذات خودش مراجعه کند و عملکردش را بسنجد. نسخه‌ی صوتی این کتاب می‌تواند انتخابی بسیار خوب برای شنیدن در روزهایی مانند دهه‌ی محرم باشد زیرا باعث خواهد شد یک عزاداری آگاهانه داشته باشید. این کتاب انتخاب خوبی برای نوجوانان و جوانان و مراکزی مانند مساجد و حسینیه‌ها هم هست.

در بخشی از کتاب صوتی فتح خون می‌شنویم

راوی: فجر صادق دمید و مؤذن آسمانی در میان آسمان و زمین ندا در داد صبوحُ قدوس، رب الملائکه و الروح. امام به نماز فجر ایستاد و اصحاب به او اقتدا کردند و ظاهر و باطن و اول و آخر به هم پیوست. میان ظاهر و باطن وادی حیرتی است که عقل در آن سرگردان است. تن در دنیاست و جان در آخرت؛ این یک به‌سوی خاک می‌کشاند و آن یک به‌سوی آسمان و چشم حس ظاهربین است.

در میان لشکر عمر سعد نیز بسیارند کسانی که به نماز ایستاده‌اند. وااسفا! چگونه باید به آنان فهماند که این نماز را سودی نیست اکنون که تو با باطن قبله سر جنگ گرفته‌ای؟ وااسفا! چگونه باید این جماعت را از بادیه وهم میان ظاهر و باطن رهاند؟ امام باطن قبله است و نماز را باید به‌سوی قبله گزارد. آیا هیچ عاقلی پشت به قبله نماز می‌گزارد؟

نماز آن‌گاه نماز است که میان ظاهر و باطن جمع شود و اگرنه، مقتدای آن نماز که در لشکر یزید بخوانند شیطان است. اسلام لباسی نیست که با پیکر جاهلیت جفت بیاید، اما این جا دنیاست و بادیه وهم میان ظاهر و باطن فاصله انداخته است. شیطان جاهلان متمسک را با نماز می‌فریبد. در این جاست که ائمه کفر همواره از پیراهن عثمان علم جنگ با علی (ع) می‌سازند. اگر آنان پرده از مطامع دنیایی خویش برمی‌داشتند که این خیل انبوه با آنان همراه نمی‌شد. جاهلیت ریشه در باطن دارد و اگر نبود کویر مرده‌دل‌های جاهلی، شجره خبیثه بنی‌امیه کجا می‌توانست سایه جهنمی حاکمیت خویش را بر جامعه اسلام بگستراند؟

امام (ع) بعد از اقامه نماز، روی به اصحاب خویش کرد و فرمود:

صبحگاه، چون شب به‌تمامی برچیده شد و انبوه لشکریان عمر سعد که نظم گرفته بودند تا به سراپرده آل الله جمله برند ظاهر شد، امام دست به آسمان برداشت و گفت ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
197.۲۳ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۳۵:۲۱
نویسندهمرتضی آوینی
راویمحمدحسین محمودیان
راوی دوم علی عطایی پیرکوه
ناشرنشر واحه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۱/۱۱
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
62,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۹۷.۲۳ مگابایت
۰۳:۳۵:۲۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 20 مخاطب
5
ستاره
85 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
10 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
5 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

سلام تشکر وافر فقط راوی عزیز اگر کسی بود با لحنی شبیه خود شهید آوینی بهتر میشد. لحن این راوی عزیز کمی خشک است

5

بسیار عالی بود.. گویندگی ک بینظیر..قلم اشهید اوینی ک حرفی برای گفتن نمیذاره.. پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید

5

کتاب بسیار خوبیه. قلم شهیدآوینی بسیار گیرا است. صداهای گویندگان هم خوبه و به متن می نشینه

5
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

اجرای عالی نگاه جدید، جذاب و متفاوت به یک واقعه مشهور مثل عاشورا احساسات توام با حماسه

5

بیشتر از متن کتاب صوتیش رو دوست داشتم ، به چند نفر هم هدیه دادم

5

عالی مخصوصا اگر در ایام عاشورا گوش کنی

5

بسیار عالی و ارزشمند ، ایدکم الله من فضله ?

5

قلمی گیرا وجذاب با صداهای دلنشین

5

بسیار زیبا

5

خیلی خوب

نمایش 2 نقد دیگر
4.6
(21)
25,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
فتح خون
فتح خون
روایت محرم

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فتح خون
فتح خون
روایت محرم
نشر واحه
4.6
(21)
25,000
تومان