0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر

نویسنده:
سعید نفیسی
درباره تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر

کتاب «تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر» برای اولین بار در سال 1344 منتشر شد. این اثر حاصل 15 سال تحقیق و پژوهش استاد سیعید نفیسی در تاریخ معاصر ایران است و رخداد‌های تاریخی 180 سال گذشته را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است. او در این اثر رویدادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران را ازآغاز سلطنت قاجاریه تا پایان سلطنت فتحعلی شاه را زیر ذره بین قرار می‌دهد.

افرادی که به تاریخ علاقمندند می‌دانند که اسناد معتبر و اطلاعات تاریخی مکتوب شده‌ی اندکی از دوران سلطنت قاجارها به یادگار مانده است و بسیاری از آنها از درجه اعتبار ساقط‌اند. از این رو بررسی تاریخ آن دوره و تحلیل فضای اجتماعی و فرهنگی این برحه‌ی تاریخی کاری زمان‌بر و مستلزم پژوهش بسیار است. سعید نفیسی برای نگارش این اثر از اسناد رسمی واقع در ایران و کشورهای اروپایی استفاده کرده است. بسیاری از وقایع تاریخی این کتاب به صورت قمری بیان می‌شود، زیرا در دوره‌ی قاجار استفاده از سال قمری مرسوم بوده است. در انتهای کتاب نیز آلبوم کامل و ارزشمندی از این ایران زمان قاجار منتشر شده است که تاریخ تصویری آن دوره را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد.

خوانش کتاب صوتی «تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر» فرهاد اتقیایی و کامبیز خلیلی بر عهده داشته‌اند و انتشارات کتاب سرای نیک این اثر خواندنی را در سال 1398 در اختیار علاقمندان به تاریخ معاصر ایران قرار داده است.

بخشی از فصل‌های کتاب صورتی تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر به ترتیب زیر است:

  • نژاد قاجارها
  • نیاکان آقامحمدخان
  • آغاز کار آقا محمدخان
  • جنگ‌های آقامحمدخان در نواحی دیگر ایران
  • لشکرکشی به قفقاز
  • هیئت ظاهری آقامحمدخان
  • باج‌خواهی کریم خان
  • اوضاع اجتماعی ایران در زمان آقامحمدخان
  • خودرایی و مال دوستی
  • سیاست پتر تزار روسیه
  • عهدنامه‌ی فینکن شتاین
  • مقدمات ماموریت گاردان و نتایج آن
  • مذاکرات گاردان با وزرای ایرانی
  • مذاکرات صلح ایران و روسیه به میانجیگری فرانسه
  • نامه‌های فتحعلی شاه به ناپلئون در بایگانی فرانسه
  • مکاتبه‌ی عباس میرزا نایب السلطنه با ناپلئون
  • نامه‌ی میرزاشفیع به وزیر امور خارجه‌ی فرانسه
  • نامه‌های ناپلئون در بایگانی وزارت خارجه ایران
  • کارهای افسران هیئت نظامی گاردان در ایران

 

درباره‌ی سعید نفیسی نویسنده‌ی کتاب تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر

سعید نفیسی ادیب، مترجم، شاعر نویسنده و استاد دانشکده‌ی حقوق و ادبیات دانشگاه تهران بود. او در سال 1274 در تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در تهران به پایان رساند. 15 ساله بود که همراه با برادر بزرگش به اروپا مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در سوئیس و فرانسه ادامه داد. سعید نفیسی پس از بازگشت به ایران به تدریس زبان فرانسه در دبیرستان‌های تهران  مشغول شد و نویسندگی در مجله دانشکده را آغاز کرد.

سعید نفیسی پس از تاسیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به عنوان استاد حقوق به این دانشکده پیوست و پس از مدتی به دانشکده‌ی ادبیات رفت. نفیسی به مسائل فرهنگی و تاریخی ایران علاقه‌ی بسیار زیادی داشت و و تلاش می‌کرد اندیشه‌ها و پژوهش‌های خود را در این حوزه، با زبانی قابل درک و ساده منتشر کند. او بیش از 50 سال از عمر خود را به تحقیق، تالیف و ترجمه آثار تاریخی و ادبی اختصاص داد. از میان آثار به جا مانده از او  می‌توان به ترجمه کتاب‌های «تاریخ ترکیه»، «سرانجام آلمان» و تالیف آثار «خاطرات ادبی یک استاد» و «ستارگان سیاه» را نام برد.

سعید نفیسی در سال‌های آخر عمر خود دوباره به اروپا مهاجرت کرد و در آپارتمانی در فرانسه ساکن شد. او که به بیماری آسم مبتلا بود، زمانی که برای شرکت در کنفرانس ایران به تهران برگشته بود، در سن 71 سالگی از دنیا رفت.

نسخه الکترونیکی و صوتی آثار استاد سعید نفیسی در وبسایت و اپلیکیشن فیدیبو برای دانلود موجود است.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر می‌خوانیم

هیچ چیز به‌اندازه عقایدتاریخ‌نویسان درباره برخی از نژادهای آدمی دستخوش تغییر نیست و در هر دوره‌ای عقیده‌ای نوین با دلایلی نو آیین آشکار می‌شود. تا چند سال پیش در میان نژادهای بشری به نژاد پرشماره‌ای قایل بودند که آن را نژاد «اورال و آلتایی» می‌دانستند زیرا که یک‌سرآن را در ناحیه اورال و سردیگرش را در ناحیه آلتایی می‌پنداشتند.

در آن زمان یکی از شعب بزرگ این نژاد را «ترک و مغول» می‌نامیدند یعنی شعبه‌ای که هم مفول را در بربگیرد و هم ترک را. امروز بیشتر دانشمندان بدین نکته مایل‌اند که ترک را از مغول تفکیک و تجزیه کنند و حتی برخی ترکان را شعبه‌ای و آن هم یکی از شعب اصلی نواد آریایی یا هندواروپایی و یا هندوایرانی می‌شمارند و در اين عقیده چنان به جای دور می‌روند که مهد نژاد آریایی و نخستین سرزمین آن را دامنه‌های تیانشان می‌دانند.

تاریخ ایران بهترین سندی است که به این نکته گواهی می‌دهد. زیرا که در تاریخ ما ترکان نزدیک نهصد سال پیش از مفولان پیدا شده‌اند.

چنان که در حدود آغاز قرن پنجم میلادی ایران از دو سو با دو نژاد بیگانه روبه رو شده است. آن که در مرزهای شمال شرقی ایران پدید آمده ایرانیان بدان هفتال و تازیان هیطل و هیاطله گفته‌اند و در نظر تاریخ‌نویسان امروز قطعا از نژاد ترک بوده‌اند و آن که در مرزهای شمال‌غربی درپشت کوه‌های قفقاز پیدا شده آن را ایرانیان هميشه خزر نامیده‌اند و آن هم با تحقیقات امروزین مسلم است که از همین ترکان امروز بوده‌اند.

بدین‌گونه از همان زمان ترکان در سه سوی دریای خزر یعنی در مشرق و شمال و مغرب آن گونه می‌زیسته‌اند و به طوایف و قبایل بسیار منشعب می‌شده‌اند که برشمردن همه آن‌ها خود کتابی جداگانه می‌خواهد.

اما مغولان درپایان قرن ششم هجری و قرن سیزدهم میلادی یعنی نهصد سال پس از ترکان در تاریخ پدید آمده‌اند و چون خویشاوندی نزدیک با ترکان داشته‌اند ازآن زمان بیشتر ترک و مغول را ازیک نژاد دانسته‌اند. در میان مغولان پادشاه جهانگیر بختیاری پیدا شده که با سرعتی بسیار شگفت و به‌مراتب بیش از اسکندر و هر جهانگیر دیگر جهان متمدن را زیرپی سپرده است و آن‌وقتی که چنگیز مغول به اين گونه تاریخ را شگفت‌زده خویش کرده است بسیاری از ترکان و مخصوصا ترکانی که در ایران بوده‌اند و ترکان ترکیه امروز افتخار را در آن دانسته‌اند که خود را از نژاد مغول و از بازماندگان چنگیز بشمارند.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
1.۱۹ گیگابایت
مدت زمان
۴۲:۳۰:۵۱
نویسندهسعید نفیسی
راویکامبیز خلیلی
راوی دومفرهاد اتقیایی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۷/۲۲
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
97,200 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱.۱۹ گیگابایت
۴۲:۳۰:۵۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 21 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (1)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
5
ستاره
85 ٪
4
ستاره
9 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
4 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

من از گوش دادنش خیلی خیلی راضی بودم مخصوصا صدای خوبه راوی فقط چندجا که نامه ها رو میخونه تهش یهو تموم میشه حالا یا ادامه نامه نبوده یا سانسور شده نمیدونم دوره ی آقا محمد خان و فتحعلی شاه تقریبا کامل و جامع توضیح داده شده بود و اگه کسی برای ادامه این خاندان کتابی میشناسه لطفا معرفی کنه ممنون میشم

5

نحوه نگاه به مسائل و بررسی اونها بسیار جامع و جالب است. برش زمانی که انتخاب شده، بسیار مناسبه. دقیقا زمانیست که ایران در سرازیری قرار گرفته. برای حل ریشه ای مشکلات، اول باید آنها را درک کرد. افزایش مخاطبین این کتاب، شاید نوید آینده بهتری رو برای این سرزمین بده.

5

خدا رو شکر میکنم که تونستم این کتاب رو به شکل شنیداری مطالعه کنم. سپاس از نویسنده ارزشمند و راوی توانا. نقد من به فهرست بندی مطالب هست که در برخی از بخشها موجب سردر گمی بود. ولی به همه دوستانم تاکید به مطالعه این کتاب ارزشمند دارم.

5

سلام ضمن تشکر از قرار دادن چنین کتابی در بخش صوتی و افرین به صدای گرم راوی، لازم بود از تنوع موسیقی میان متنی استفاده میشد، ممنون

5

سلام ،کتاب کامل و خوبی ،که واقعا با حال و روز ان دوره ادمو اشنا میکنه ،و صد حیف که مملکت دست نا اهل بوده .....

5

مطالب منسجم نبوده و بیشتر اسامی و شرح وقایع بدرد نخور در این کتاب ذکر شده است ارزش خواندن به عنوان کتاب تاریخ و سیاست ندارد

5

سلام.برای کسانی که به تاریخ ایران علاقه مند هستند توصیه میکنم حتما این کتاب را مطالعه کنند صدای راوی هم بسیار عالیست

4

راوی عالی بود. کتاب هم بعضی جزئیات رو خیلی تکرار کرده. استنادات هم غالبا به منابع روسی بوده. در کل خوب بود

5

حواشی متن رو به شدت افزایش دادن. و تشکری هم باید کرد از راوی، که صدای بسیاز خوب و متناسبی داره

1

کتاب بسیار حوصله بر و مرتب تاریخها رو هم میلادی و هم قمری تکرار میکند که رو اعصاب است

نمایش 3 نقد دیگر
4.7
(21)
اجرای روان 🎙️ (1)
128,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر
تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر
سعید نفیسی
انتشارات کتاب‌سرای نیک
4.7
(21)
اجرای روان 🎙️ (1)
128,500
تومان