0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مزخرفات فارسی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مزخرفات فارسی

درباره مزخرفات فارسی

«یادداشت‌هایی کوتاه که جنبه‌ی آموزش عمومی دارند و در آن‌ها کوشیده‌ام بدون وارد شدن به مباحث تخصصی، برخی ظرایف زبان فارسی روزمره را به زبان ساده و کمی چاشنی طنز بیان کنم. توجه دادن کاربر عام فارسی‌زبان به فکر کردن به واژه‌ها و اصلاحات و نیز نگارش پاکیزه و شیوا مهم‌ترین هدف من در این یادداشت‌ها بوده است.» این جملات را رضا شکرالهی نویسنده‌ی کتاب مزخرفات فارسی در مقدمه‌ی آن گفته است. کتابی که برخلاف اسم غلط‌اندازش در پاداست زبان فارسی نوشته شده است و برای هر فارسی زبانی لازم است یکبار آن را بخواند. 

‌درباره‌ی کتاب مزخرفات فارسی اثر رضا شکر الهی

مزخرفات فارسی کتابی اثر رضا شکرالهی است که در آن به اشتباهات رایج در زبان فارسی پرداخته‌شده است. رضا شکرالهی در این کتاب کوچک مجموعه‌ی یادداشت‌های خود را که سال‌های سال در رسانه‌های مختلف منتشر کرده جمع‌آوری و بازبینی کرده است. در این کتاب آقای شکر الهی مجموعه‌ای از اشتباهات رایجی که در حال آسیب زدن به زبان فارسی است آورده است و از مخاطب می‌خواهد به آن‌ها توجه کند. او ترکیبات عجیب و در بعضی موارد خلاقانه‌ای! که معمولاً در تبلیغات آورده می‌شود را مدنظر قرار داده و سعی کرده است غلط بودن بسیاری از آن‌ها را به یاد خواننده بیاورد. مطالبی مانند استفاده از حشوهای بی‌شمار، کلماتی که املای صحیحشان کم‌کم در حال فراموش‌شدن است و معضل پینگلیش نویسی از جمله مطالبی است که این نویسنده درباره‌ی آن‌ها صحبت کرده است. همچنین رضا شکرالهی مطالبی در ابتدای کتاب درباره‌ی ارتباط زبان‌ فارسی با زبان‌هایی مانند انگلیسی، عربی، ترکی و ... آورده است که به روشن شدن مطالب کتاب کمک جدی خواهد کرد. انتشارات ققنوس این کتاب را منتشر کرده است.

مروری بر فصل‌های کتاب مزخرفات فارسی

کتاب مزخرفات فارسی با مقدمه‌ی رضا شکر الهی آغازشده است و در ادامه محتوای اصلی کتاب در شش بخش اصلی آمده است. عنوان بخش‌های اصلی کتاب به شرح زیر است:

زنگ اول: شیرینی زبان

مختلفِ گوناگونِ پرشمارِ متفاوت

دو دلار بده آش

انضباط دسته‌دار

غلط نا مصطلح

پینگلیش؛ نوشتن به سبک دایناسورها

‌درباره‌ی رضا شکر الهی نویسنده‌ی کتاب مزخرفات فارسی

رضا شکر الهی متولد 1351 در نجف‌آباد اصفهان است. او در دانشگاه صداوسیما در رشته‌ی کارگردانی فیلم تحصیل‌کرده است.

او از سال 80 در فعالیت‌های ادبی حضورداشته و سایت‌هایی مانند خوابگرد و هفتان را تأسیس کرده است. حرفه‌ی اصلی او در سال‌های فعالیتش ویراستاری در رادیو فرهنگ بود. او همچنین ویراستار ناشرانی چون چشمه، ققنوس و افق نیز هست. رضا شکرالهی همچنین سابقه‌ی روزنامه‌نگاری دارد. روزنامه‌هایی مانند اعتماد و سلام از جمله رسانه‌هایی است که رضا شکرالهی در آن‌ها فعالیت کرده است.

رضا شکرالهی جایزه‌ی ادبی بهران صادقی را سال 82 پایه‌گذاری کرد. این جایزه اولین جایزه‌ی داستان کوتاه منتشرشده در وب در ایران است.

چرا باید کتاب مزخرفات فارسی را خواند؟

مزخرفات فارسی کتاب مهمی است. شنیدن این کتاب کوچک وقت زیادی از خواننده نخواهد گرفت اما مطالب زیادی به او خواهد آموخت. مطالب این کتاب با لحنی جذاب و بامزه نوشته‌شده‌اند و می‌توانند بسیاری از اشتباهاتی را که دیگر کم‌کم اشتباه بودنشان را فراموش کرده‌ایم را یادآوری کنند. پاسداری از زبان فارسی به‌عنوان زبان مادری ما اتفاق مهمی است. نابودی تدریجی زبان فارسی کم‌کم نسل‌های بعدی را با آثار ادبی غنی کشورمان بیگانه خواهد کرد و با ادامه‌ی این روند کم‌کم دیگر کسی از ابیات اشعار سعدی، حافظ، فردوسی و دیگران سردرنخواهد آورد. کتاب‌هایی که ریزه‌کاری‌های زبان را به ما یادآوری می‌کنند آثار مهمی در حفظ زبان فارسی‌اند که مزخرفات فارسی یکی از آن‌هاست. شنیدن این کتاب در زمان‌هایی که سفری طولانی در مترو یا اتوبوس دارید یا زمان‌های انتظار در مطب پزشک و ادارات می‌تواند لحظات جالبی را برایتان ایجاد کرده و از تلف شدن وقت جلوگیری کنند. این کتاب همچنین برای نویسندگان، ویراستاران و تمام کسانی که کارشان با زبان مرتبط است بسیار مناسب است.

انتشارات آوا نامه کتاب صوتی مزخرفات فارسی را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب مزخرفات فارسی در دسته‌ی کتاب‌های ادبیات فارسی- اشتباهات کاربردی قرار دارد.

کتاب مزخرفات فارسی مناسب برای گروه‌های سنی مختلف است. هدیه دادن این کتاب به نوجوانان می‌تواند اتفاق خوبی باشد تا آن‌ها که بیشتر در معرض فضای مجازی‌اند با اشکالات رایج آشنا شوند و شکل درست کلمات و عبارات را بشناسند.

خوانش کتاب صوتی مزخرفات فارسی را آرمان سلطان‌زاده به عهده داشته است.

کتاب مزخرفات فارسی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع ادبیات فارسی- اشتباهات کاربردی را بخوانند مفید خواهد بود.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب مزخرفات فارسی اثر رضا شکر الهی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی ادبیات فارسی- اشتباهات کاربردی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌‌در بخشی از کتاب مزخرفات فارسی می‌خوانیم

اصلاً من اگر جای فرهنگستان زبان فارسی بودم، اعلام می‌کردم که ملت بی‌خیال «انضباط» بشوند و ازاین‌پس همه به‌جای «انضباط» با ضاد بنویسند «انظباط» با ظ. از بس این کلمه را غلط می‌نویسند. همه هم می‌نویسند: دبستانی و دانشجو و سیاستمدار و حتی روزنامه‌نگار و نویسنده. عجیب این‌که «انضباط» یک مسئله تاریخی و ملی هر ایرانی بوده و هست. نکند یادمان رفته شمشیر نمره انضباط را که از کلاس اول دبستان بالای سرمان بلند شد و تا دوران دانشگاه هم در «کمیته انضباطی» تیز و براق بالای سرمان باقی ماند؟ بااین‌همه، این‌یک غلط املایی را مثل آب خوردن مرتکب می‌شویم. البته حق هم داریم. وقتی «انضباط» معنایش نظم داشتن و انتظام و منظم بودن باشد، خب بااین‌همه «ظ» با اين دسته دراز ذهن ما چه گناهی کرده که توقع داشته باشیم قاطی نکند و یادش بماند که اگر همه این‌ها با «ظ» نوشته می‌شوند. خود «انضباط» با ضاد است و بی‌دسته!

حالا تا فرهنگستان بیاید و همچو تصمیم شجاعانه‌ای بگیرد و دسته روی «انضباط» را به رسمیت بشناسد و ملتی را خلاص کند که البته از محالات است، بیایید بالاغیرتا «انضباط» را بی دسته بنویسیم. درست است که «انضباط» معنای منظم بودن می‌دهد. ولی ريشه‌اش «ضبط» بی‌دسته است. حالا نگویید این چه گیری است که وسط این‌همه گرفت و گیر مملکت می‌دهیم. من هم می‌دانم که وقتی به شتر گفتند چرا گردنت کج است. جواب داد کجایم راست است که گردنم راست باشد! ولی اگر قرار باشد غربی انضباطی ملی بزنیم ولی خود «انضباط» را به‌غلط با دسته بنویسیم که نمی‌شود.

غلت زدن در غلط

یک این‌که در قدیم هم به آن‌که سواد خواندن و نوشتن نداشت می‌گفتند «بی‌سواد»، هم به باسوادی که در نوشته‌هایش غلط املایی می‌دیدند. البته از آن بی‌سواد تا اين بی‌سواد تفاوت از زمین بود تا آسمان. آن‌که نوشتن بلد نبود، چیزی نداشت که با آن داوری و تحسین یا تحقیر شود. اصطلاحاً دیکته‌اش نانوشته بود؛ اما آن‌که باسواد بود، حتی اگر تحصیلات عالی هم داشت، به خاطر غلط‌های املایی در ردیف آن دیگری شمرده می‌شد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
205.۱۶ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۴۳:۲۸
نویسندهرضا شکراللهی
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۰/۰۴
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۰۵.۱۶ مگابایت
۰۳:۴۳:۲۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 31 مخاطب
5
ستاره
70 ٪
4
ستاره
12 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
9 ٪
19 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب بسیار عالی برای علاقه مندان به زبان فارسی قلم نویسنده عالی بود و زبان طنز شیرین زیبایی کلام رو چندین برابر کرده بود. راوی هم کاملا آگاه به متن و با صدای جذاب عالی روایت کردن

5

واااااااای... خیلی خوب بود. یاد یکی از دوستام افتادم که توی برگه نظر خواهیِ دانشگاه، نوشته بود:&#۳۴; من نظر خواستی ندارم! &#۳۴; منم با همون اموجی پوکر فیس نگاهش کردم?

5

کتاب خوبی است، به همه فارسی زبانان به ویژه کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان سفارش می کنم

5

چه عالیست که این‌ کتاب‌ خیلی عالی و آموزنده را با صدای آقای سلطان‌زاده بشنویم. کاش این کتاب را در مدرسه به ما تدریس می‌کردند ?

4

کتاب خوبیه. اجرای آقای سلطان‌زاده هم که مثل همیشه عالیه. موسیقی‌ای که برای کتاب انتخاب کردن، گاهی بسیار گوشخراش می‌شه.

5

در استفاده درست تر از کلمات به شما کمک میکند. صدای اقای سلطان زاده هم زییایی کتاب را بیشتر کرده است

4

عالی بود. هر ایرانی که فارسی می‌نویسه واجبه چنین کتاب‌هایی رو بخونه

5

عالی کلمه ایست که در وصف این کتاب هیچی برای گفتن نداره! کلی چیزهای کاربردی یاد گرفتم

5

من بابت این کارتون نه که ستاره نمیدم بلکه آپ رو پاک میکنم.

1

واقعا جالب و مفید بود با طنزهای زیبا راوی هم که نیاز به تعریف نداره

نمایش 9 نقد دیگر
4.3
(32)
63,000
٪30
44,100
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
مزخرفات فارسی
مزخرفات فارسی
رضا شکراللهی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مزخرفات فارسی
٪30
مزخرفات فارسی
رضا شکراللهی
آوانامه
4.3
(32)
63,000
٪30
44,100
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر