0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مثل ها و قصه هایشان

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مثل ها و قصه هایشان

آذر
درباره مثل ها و قصه هایشان

تاکنون به جملات قصار خود و دیگران دقت کرده‌اید؟ از میان هر چند کلام صحبت ایرانیان، یک ضربالمثل خود را نشان می‌دهد. ضرب‌المثل‌هایی که از عسل شیرین‌تر و از چوب آموزگار، آموزنده‌تر هستند. در واقع باید گفت بیشتر افراد کلاسی به عنوان یادگیری ضرب‌المثل‌های ایرانی نرفته‌اند. آن‌ها مجموعه ضرب‌المث‌هایشان را از این گوشه و آن گوشه جمع آوری‌کرده‌اند.

نقد و بررسی کتاب صوتی «مثل‌ها و قصه‌هایشان آذر»

مولف کتاب صوتی مثل‌ها و قصه‌هایشان آذر مصطفی رحماندوست است. این کتاب در سال 1398 توسط انتشارات نوین کتاب منتشر شد. کتاب ضرب‌المثل‌ها و قصه‌هایش به زبانی ساده و کودکانه نوشته شده‌اند. هرکدام از این مجموعه کتاب‌ها برای یک ماه از سال هستند. کتاب پیش‌روی شما برای آذر ماه است. به علاوه در هر کتاب سی قصهی دلنشین وجود دارد که به معنای سی روز ماه است.

آذر آخرین ماه پاییز هزار رنگ است. زمانی که در یک پاییز دل‌انگیز که هوای خنک صورت را نوازش می‌کند، بگذریم، کم کم به زمستان می‌رسیم. آذر ماه بیشتر به زمستان نزدیک است. زیرا هوا آرام آرام چهره زمستان را به خود می‌گیرد. حیوانات زودتر از همیشه به لانه‌هایشان می‌خزند. آدمیان نیز روزتر به خانه‌هایشان می‌آیند. پس این بهترین زمان برای در کنار هم بودن و لذت بردن از محیط آرام خانه و خانواده است. به یاد خانه‌های مادربزرگ که همه خانواده دور کرسی می‌نشستند و به صدای پدربزرگ که برایشان شعر می‌خواند گوش می‌دادند. شاید کودکان امروزی حس آن روزها را کامل نتوانند درک کنند. اما یکی از کسانی که کوشید تا این حس لطیف از بین نرود، مصطفی رحماندوست بود. مصطفی رحماندوست با تالیف و جمع آوری تمام ضرب ‌المثلهای ایرانی و قصه‌هایشان، این حس لطیف را به همه کودکان ایرانی هدیه داد.

حکایت‌های صوتی ضرب‌المثلها و قصه‌هایشان انتخاب بسیار مناسبی برای شب‌های آذر ماه هستند. هدف مصطفی رحماندوست از جمع‌ آوری این قصهها زنده کردن فرهنگ ایرانی بود. در دنیایی که کودکان با تاثیر از شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ‌های دیگر دست به فراموش کردن فرهنگ و ادبیات اصیلی یرانی زده‌اند. باید برای زنده نگه‌داشتن ریشه‌ها در قلب کودکان تلاش کرد. ضرب‌المثل‌های ایرانی دایره بسیار گسترده‌ای دارند. هر شهر برای خودش ضربالمثلهای محلی خود را دارد. برای آشنایی شما با فضای کلی حکایت‌های این کتاب دو داستان را برای شما به اختصار بیان می‌کنیم.

شب هشتم آذر ماه داستانی از حاکم یک شهر نقل می‌شود. حاکم شهر برای درآمدزایی دستور داد که تمام دروازده‌های شهر را ببندند و هرکس بخواهد وارد شود باید یک سکه بپردازد. روزی مردی طبق عادت وارد شهر شد. اما نگهبان جلوی او را گرفت و به او گفت طبق قانون جدید باید یک سکه بپردازی. این کار به نظر مرد کار احمقانه‌ای بود. زیرا او می‌خواست باعث رونق بازار شهر شود. در نهایت آن مرد و افراد بسیاری دیگر وارد شهر نشدند و اقتصاد شهر بسیار ضعیف شد. از آن زمان به بعد به کسی که زیربار حرف نادرست و ظلم نمی‌رود می‌گویند: «سر خر را کج کرد و رفت.»

در شب سرد بیست و ششم آذر داستان دلنشینی را می‌خوانیم که درمورد برخی از خرهای شهر است. در شهر خرهای بسیاری بودند که تنبل شده‌بودند. آن‌ها کاه و جوی مجانی را می‌خوردند و هیچ کاری برای صاحبانشان انجام نمی‌دادند. در یکی از روزها یکی از صاحبان تصمیم گرفت خرش را بفروشد. خر که از این تصمیم او آگاه شد، خواست که تمام توانش را برای مرد بگذارد. اما در نهایت فهمید که مرد تصمیمش را قطعی کرده‌است. آخرین روز در راه فروش خر، مرد تصمیم گرفت که برای آخرین بار بروی خرش بنشیند. خر هم در میانه راه جفتکی انداخت و فرار کرد. مرد بروی زمین افتاد و شروع به کتک زدن پالان خر کرد. مردم که از این کار وی تعجب کرده بودند علت را پرسیدند. از آن زمان به بعد به کسی که زورش به منشا ظلم نمی‌رسد و عصبانیتش را بر سر کسی دیگر خالی می‌کند می‌گویند:« زورش به خر نمی‌رسد، پالانش را می‌گیرد.»

انتشار کتاب صوتی «مثل‌ها و قصه‌هایشان»

کتاب صوتی مثل‌ها و قصه‌هایشان در سال 1398 منتشر شد ناشر کتاب صوتی مثل‌ها و قصه‌هایشان انتشارات نوین کتاب ‌است. حکایت‌های این کتاب با صدای بهرام شاه محمدلو، مریم نشیبا و مصطفی رحماندوست موجود هستند. شما می‌توانید کتاب صوتی مثل‌ها و قصه‌هایشان به تالیف مصطفی رحماندوست، انتشارات نوین کتاب و گویندگی بهرام شاه محمدلو، مریم نشیبا و مصطفی رحماندوست را می‌توانید از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

بهرام شاه محمدلو در بیست و پنجمین روز از آذر ماه سال 1329 چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر تهران است. شاه محمدلو فارغ التحصیل رشته‌های هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران است. او یکی از کسانی است که در جهت پرورش ادبیات کودکان بسیار تلاش کرده‌است. آقای شاه محمدلو، از هسته‌های تشکیل دهنده‌ی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1350 بود. او تاکنون فیلم‌های سینمایی، تلوزیونی و تئاترهای فراوانی را برای کودکان ساخته است. از فعالیت‌های این هنرمند نامی می‌توان به علاء‌الدین، یک حرف از هزاران، حادثه در شهر عروسک‌ها، روزی که خورشید به دریا رفت، در رستوران، کتاب فروشی هدهد، خسته‌دلان، خرس و کوزه عسل، آخرین نما، سه ماهی، خانواده دکتر ماهان و ... اشاره کرد. به علاوه او کارگردان بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی به نام دربارگاه شاهان، نیمه پنهان ماه، رنگین کمان، فینگیل، هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو و ... بوده‌است. بهرام شاه محمدلو همسر بانو راضیه برومند است. این زوج هنری را بیشتر کودکان ایرانی می‌شناسند.

درباره‌ی دوست بچه‌ها «مصطفی رحماندوست»

مصطفی رحماندوست در اولین روز از تیر ماه سال 1329 چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر باباطاهر، همدان است. او پس از اتمام دوران مدرسه به تهران آمده و ادامه تحصیل داد. آقای رحماندوست فارغ التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. او در ابتدا عنوان کارشناس نسخ خطی در کتابخانه مجلس کار می‌کرد. آغاز فعالیت او به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان او را به سمت ادبیات کودک و نوجون سوق داد. رحماندوست یکی از کسانی است که داستان‌ها و شعرهایش را برای کودکان می‌نویسد. نمی‌توان کودک ایرانی را پیدا کرد که خطی از مصطفی رحماندوست نشنیده باشد. داستان‌ها و اشعار این هنرمند نامی ملکه ذهن همه کودکان ایرانی است. وی تاکنون سمت‌های بسیار مهمی را در این زمینه داشته است. او علاوه بر انتشار داستان و شعر برای کودکان، مدرس رشته‌ی داستان نویسی و قصه گویی در دانشگاه نیز بوده‌است. آقای رحماندوست با تلاش فراوان مجموعه‌ای کامل از ضرب‌المثل‌های ایرانی را جمع آوری کرد. این ضرب‌المثل‌های از گوشه گوشه ایران، کتاب‌های ادبیات، حکایت‌های مثنوی و معنوی، اشعار مولانا و بسیاری منابع دیگر به دست آمده‌اند. مصطفی رحماندوست پس از بازنشستگی از فعالیت‌های دولتی یک پایگاه اینترنتی به نام «کتابخانه ملی کودک و نوجوان» را تاسیس کرد. در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان نویسندگان بسیاری مانند آقای رحماندوست، آذر یزدی، صمد بهرنگی و ... از دیرباز فعالیت کرده‌اند. هدف تمامی این بزرگان ادبیات که در اینجا بیان تمامی نام‌ها نگنجد، زنده کردن فرهنگ و ادبیات ایرانی است. از اثار آقای رحماندوست می‌توان به سفید بود، سفید تنها بود، بچه‌ی زمین، قصه دوتا لاکپشت تنها، این تری زی، آن تری زی و ... اشاره کرد. کتاب‌های نام برده در فیددیبو موجود هستند.

بخشی از کتاب صوتی «مثل‌ها و قصه‌هایشان آذر»

ششم آذر «هرگز از کف دست مو نمی‌روید»

روزی بود روزگاری بود. در این روزگار اورود یا اشک سیزدهم بر ایران حکومت می‌کرد. بزرگترین حکومتی که در کنار ایران قرار داشت حکومت روم بود. تا آن روزگار امپراطوری روم با ایران مشکلی نداشت. اما در زمان اورود، رومی‌ها برای نخستین بار به ایرانم لشکرکشی کردند و از در جنگ درآمدند. رومی‌ها می‌دانستند که ایران پرقدرت و ثروتمند است و پیش از آن حاضر نبودند با کشور ما بجنگند. اما در آن روزگار حکومت همسایگی ایران به سردارپیری به نام کراسوس رسیده بود. کراسون به طمع بدست آوردن سلطنت و ثروت ایران، به قصد جنگ لشکر کشی کرد. ایرانی‌ها که قصد جنگ نداشتند فقط به مقاومت پرداختند. در نهایت سپاه رومیان شکست خورد و آروزی فتح سلوکیه بر دل کراسوس ماند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
193.۱۴ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۲۳:۳۸
نویسندهمصطفی رحماندوست
راویمریم نشیبا
راوی دوم بهرام شاه محمدلو
راوی سوممصطفی رحماندوست
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۷/۰۹
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۹۳.۱۴ مگابایت
۰۳:۲۳:۳۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 67 مخاطب
آرامش‌بخش 🌱 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
86 ٪
4
ستاره
2 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
7 ٪
37 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خوب

5

سلام. در این کتاب زیبا، ۳۰ تا ضرب المثل با داستان هایی کوتاه و زیبا آموزش داده میشود. چند راوی معروف این داستان ها را نقل می‌کنند. من پیشنهاد میکنم که این کتاب را دانلود کنید.

5

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی نیست عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییه

5

کتاب جالبی است و آموزنده البته برای کودکان ۹ سال به بالا دختر ۶ ساله‌م خیلی نمی‌فهمید خوشش نیومد ولی خودم دوست داشتم هم متن هم گوینده را

5

خوب نبود عالی بود

5

متاسفانه آدم مجبور میشه ۵ ستاره بده چون بیشتر از این نداره تنها می‌تونم تشکر کنم ازتون. روایات و افراد راوی بینظیرن مجموعه‌ای لازم برای هر خانواده ایرانی

5

عالی حرف نداره بقیه ستاره هاش?????????????????????????????????????????????????????????????????

5

خیلی داستان های آموزنده با صدای راویان خوب و دوست داشتنی است.

5

سلام.خدا قوت .ازخدا میخوام به همتون سلامتی بده.تا هست از این کارهای نیک انجام بدین.دست مریضا قربونتون برام .

5

من ۹ سالمه و این کتاب رو خیلیییییی دوست داشتم .به نظر من ۱۰۰ تا ستاره ی دیگه هم داره💐💐💐💐

نمایش 27 نقد دیگر
4.6
(67)
آموزنده 🦉 (1)
27,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مثل ها و قصه هایشان
مثل ها و قصه هایشان
آذر
نوین کتاب
4.6
(67)
آموزنده 🦉 (1)
27,000
تومان