0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خیام نیشابوری

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی خیام نیشابوری

نویسنده:
مهناز بهمن
درباره خیام نیشابوری

حکیم عمرخیام یکی از مهم‌ترین اندیشمندان و فیلسوف‌های ایرانی است که دستاوردهای علمی و ادبی  ارزشمندی را از خود به جا گذاشته است. مهناز بهمن، نویسنده‌ی کتاب خیام نیشابوری به طور مفصل زندگی پر فراز و نشیب خیام را به رشته‌ی تحریر درآورده است و اندیشه‌های و آثار متعدد او را مورد بررسی قرار داده است.

‌درباره‌ی کتاب صوتی خیام نیشابوری اثر مهناز بهمن

کتاب خیام نیشابوری زندگی‌نامه‌ی این شاعر و ریاضیدان برجسته را روایت می‌کند. مهناز بهمن نویسنده‌ی کتاب خیام نیشابوری، داستان نگارش این کتاب را دریافت نامه‌ای از بمبئی عنوان کرده است. به گفته‌ی او، فردی به نام کیوراش آرسی ولا از در نامه‌ای از او سوالات متعددی پرسیده است تا بتواند سرنخی برای جستجوی خیام و نقش کوزه و کوزه‌گری در رباعیات او پیدا کند. این دوست هندی تنها زبان هندی و انگلیسی می‌دانست، در جستجوی راهنمایی برای اطلاعات بیشتر و زندگی خیام نیشابوری بود.  مهناز بهمن تنها با گفتن ترجمه‌ی تعطیلات نورزو به انگلیسی به صورت کاملا اتفاقی کیوراش را در جهت درستی راهنمایی می‌کند. این داستان مقدمات مطالعات عمیق و گسترده‌تری را فراهم کرد و مهناز بهمن را بر آن داشت تا یک اثر کامل و جامع درباره‌ی زندگی حکیم عمر خیام نیشابوری را به رشته‌ی تحریر درآورد.

به طور کلی از زندگی خیام نیشابوری و دوران شاعری او اطلاعات کاملا دقیق و موثقی در دست نیست و همین اطلاعات موجود بر اساس شواهد گوناگون تاریخی به اثبات رسیده است. مهناز بهمن کتاب خیام نیشابوری را در سه بخش نوشته است. بخش اول به تولد، زندگی‌نامه، شرایط اجتماعی و علمی او اختصاص دارد و به این سوال مهم که چرا خیام در آن دوران به عنوان شاعر معروف نبوده است؟، پاسخ می‌دهد. بخش دوم کتاب به اندیشه‌ها‌ی خیام و مسائلی که دغدغه‌ی او بوده است اشاره می‌کند. گذر عمر، تفکر، هستی و نیستی از موضوعات مورد علاقه‌ی او به شمار می‌آید. بخش سوم کتاب به آثار پرشمار خیام درحوزه‌های گوناگون پرداخته و ترجمه‌ی رباعی‌های او را مورد بررسی قرار داده است. ادوارد فیتز جرالد شاعر انگلیسی، مترجم و معرف حکیم عمر خیام به جهانیان است. او در سال 1859 رباعیات خیام را به زبان انگلیسی ترجمه کرد. فیتز جرالد نقش قابل توجهی در معرفی اندیشه‌های خیام به غرب داشته‌ است.

‌درباره‌ی خیام نیشابوری، شاعر بزرگ ایرانی

حکیم عمرخیام نیشابوری در 28 اردیبهشت 439 هجری در نیشابور متولد شد. او فیلسوف، ریاضیدان، ستاره‌شناس و شاعر است. خیام علوم رایج زمان خود را در زادگاهش فراگرفت و پس از تحصیل علوم فلسفه، ستاره شناسی و حدیث و تفسیر در سال 561 هجری به سمرقند نقل مکان کرد. خیام اولین اثر خود را با موضوع جبر زیر نظر قاضی القضات سمرقند تالیف نمود.

حکیم عمر یکی از مهم‌ترین دانشمندان قرن پنجم است که آثار بسیار ارزشمندی را از خود به جا گذاشته است. تالیفات  او حوزه‌های متعددی نظیر ریاضی، موسیقی، مکانیک، هیدرواستاتیک و هواشناسی را دربرمی‌گیرد.  با این وجود شهرت و اعتبار خیام در علوم ریاضیات بیش از هرچیزی به واسطه‌ی هندسه‌ی اقلیدسی و حل معادت درجه سوم به کمک مقاطع مخروطی است. خیام از اولین دانشمندانی است که تحقیقات جامعی در ارتباط با معادلات درجه‌ی اول، دوم و سوم داشته است. رساله وی در جبر و مقابله از جمله مشهورترین آثار ریاضی اوست.  این تحقیقات از مهم‌ترین تحقیقات ریاضی قرون وسطی به شمار می‌آید.

تنظیم دقیق تقویم جلالی و احتساب مدار گردش کره زمین به دور خورشید جلالی یکی از بزرگترین دستاوردهای خیام به شمار می‌آید. او هم‌چنین 5 کتاب فلسفی را تالیف کرده است که تنها یکی از آنها به زبان فارسی نوشته شده است.

بخش قابل توجهی از شهرت عمر خیام در عصر کنونی به واسطه سرودن رباعیات حاصل شده است. اشعار خیام تا پیش از مرگ او چندان مورد توجه واقع نشد. اما پس از مرگ او شماری از شاگردانش کوشیدند آثار پراکنده‌ی او را گردآوری کنند به همین علت هیچ عدد دقیقی از تعداد رباعیات خیام در دسترس نیست. آنچه رباعی‌های خیام را از شاعران پیش و پس از خود متمایز می‌کند، ترکیب چهار عنصر زبان، خیال، عاطفه و موسیقی است. ترکیب این عناصر به همراه صحبت از اندیشه‌های فلسفی و صور خیال، رباعی‌های ناب او را در تاریخ ادبیات فارسی ماندگار کرده است.

انتشارات آوانامه، کتاب‌ها را حس می‌کنید

گروه فرهنگی آوانامه در زمینه تولید و نشر کتاب‌های صوتی، مجلات، نمایش‌نامه‌های رادیویی، پادکست و سایر فعالیت‌های فرهنگی فعالیت می‌کند و آثار خود را به دو صورت آنلاین و آفلاین در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. این موسسه در حال حاضر با  برترین ناشران  کشور نظیر نشر چشمه، ققنوس، قطره، آگاه و ... همکاری داشته است است. همکاری با گویندگان رادیو، بازیگران سینما  و تئاتر در تولید و عرضه‌ی کتاب صوتی و پادکست از دیگر افتخارات موسسه فرهنگی آوانامه به شمار می‌آید. این انتشارات در زمینه‌های رمان و داستان، شعر، فلسفه، تاریخ، مدیریت، سیاست، جامعه‌شناسی، روانشناسی، دینی و مذهبی و ... آثار صوتی متنوعی را به بازار عرضه کرده است. آوانامه کتاب صوتی خیام نیشابوری را با همکاری انتشارات مدرسه عرضه کرده است.

چرا باید کتاب صوتی خیام نیشابوری را شنید؟

کتاب صوتی خیام نیشابوری در دسته‌ی کتاب‌های زندگی‌نامه قرار دارد. این کتاب برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. خوانش کتاب صوتی خیام نیشابوری را مهرانه امرانی به‌عهده داشته‌است. این کتاب داری 6 فایل صوتی است که میانگین زمان هریک از آنها 10 دقیقه است. حجم کل این کتاب حدود 80 مگابایت است و گوش دادن به آن به حدود یک ساعت و سی دقیقه زمان احتیاج دارد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
80.۴۰ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۲۷:۲۶
نویسندهمهناز بهمن
راویمهرانه امروانی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۴/۰۱
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۸۰.۴۰ مگابایت
۰۱:۲۷:۲۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 6 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
33 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
16 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

اصلادوست نداشتم بچم حوصله ش ازپرحرفی سررفت

4

من دوست نداشتم. اطلاعات مفیدش خیلی کم بود.

5

بسیار زیبا و شیرین بود

5

عالی بود سپاسگزارم ?

4
(6)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی فرزانگان
شامل 35 عنوان کتاب
خیام نیشابوری
خیام نیشابوری
مهناز بهمن
آوانامه
4
(6)
41,000
تومان