0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بیست دقیقه در منهتن

معرفی، خرید و دانلود کتاب بیست دقیقه در منهتن

ناشر:
نشر بان
درباره بیست دقیقه در منهتن
مایکل سورکین معمار، شهرساز و منتقد برجسته‌ای در زمینه‎ی طراحی شهری است که بیش از هر چیز شهرت‌اش را مدیون پیوندی است که میان ابعاد کالبدی شهر و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن ایجاد می‌کند. نوشته‎های او از ‎پرمایه‎ترین و نافذترین نوشته‎های شهرسازی امریکا در سه دهه‎ی اخیر بوده و تأثیر ‌بسزایی بر نظریه‎های اجتماعی و ادراکی طراحی گذاشته است. کتاب بیست دقیقه در منهتن، که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، حاصل زندگی سورکین در متن شهری منهتن است، بااین‌حال، صرفاً یک یادداشت شخصی نیست. او از نوشتن خاطرات‌اش آغاز می‌کند تا شالوده‌ای ادبی ‌ــ و طنزآمیز‌ ــ به متن خود ببخشد و چارچوب علمی و نظری خود را بر آن بنا کند. بیست دقیقه مدتی است که سورکین از خانه تا دفتر کارش قدم می‎زند؛ کتاب حاضر به توصیف این پیاده‎روی می‎پردازد و در دل این توصیف کیفیت‎های کالبدی و اجتماعی شهر را بازگو می‎کند. او دراین‌باره می‎نویسد: ایده‎ی کتاب حدود پانزده سال پیش شکل گرفت. پیاده‎روی زمان و فضایی تفکربرانگیز است و حرکت هرروزه در محدوده‌ای یکسان به من فرصت داد تا در این دوره‎ی نسبتاً طولانی چیزهایی را ببینم: ساخت‎وسازها، فعالیت‎های فصلی، تغییرات زندگی تجاری، تغییرات فرهنگ و جمعیت. با اندیشیدن به رخدادهای شادمانه‌ی شهر و همین‌طور به کیفیت‌های محیط پیرامون خود، به نظرم رسید که چیزی دراین‌باره بنویسم. صرفاً نمی‎خواستم کار عامه‎پسندی بکنم، می‎خواستم مباحثی را کنار هم بیاورم که معمولاً از هم جدا هستند: فرم، اقتصاد، جامعه‎شناسی، سیاست و زندگی شبانه‎روزی. برای مثال می‎خواستم نشان بدهم که تناسبات پله‎ها چگونه به سازمان‎دهی املاک (و مسائل فراتر از آن) مرتبط می‎شود. نوشتن بیست دقیقه در منهتن خیلی طول کشید و شاید پنج یا شش کتاب دیگر را در خلال نوشتن آن کامل کردم. هم‎چنین در این سال‎ها از دفتر قبلی‎ام بیرون رانده شدم و مسیرم تغییر کرد. اما پیاده‎روی‎ام مثل قبل بود و در یک محله انجام می‎شد. متون بسیاری درباره‌ی شهر و زندگی شهری نیویورک نوشته شده که از جمله‎ مهم‌ترین آن‎ها باید به کتاب ارزشمند جین جیکوبز، مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکایی (۱۹۶۱)، اشاره کرد؛ کتابی که بیست دقیقه در منهتن از آن تأثیرات فراوانی گرفته است. جیکوبز شهرساز یا معمار نبود و نظریات‌اش را فقط بر پایه‎ی زندگی در بافت شهری منهتن پی ریخته بود؛ او منتقدی اجتماعی بود که آرمان حضور فعال اجتماع در کالبد شهرها را در سر داشت و کیفیت‎های حضور مردم را در خیابان‎ها و پیاده‎روها گوشزد می‎کرد. شاید بتوان گفت داستانی‌بودن کتاب سورکین نیز در پی بیان واقعی این کیفیت‎هاست. درسی که از سورکین می‎آموزیم تعامل با تمام چیزهایی است که در هم آمیخته‌‎اند و فضای شهرها را شکل می‌دهند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۰۸ مگابایت
تعداد صفحات
270 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۰۰:۰۰
نویسندهمایکل سورکین
مترجم امیر یداله پور
ناشرنشر بان
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Twenty Minutes in Manhattan‚ 2,013
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۲/۰۴
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
80,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۰۸ مگابایت
۲۷۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب متن روانی دارد، نوعی نگاه میان رشته ای به آسیب شناسی شهر و برنامه ریزی منطقه ای با تلفیق مبانی جامعه شناسانه و معمارانه دارد. کتاب با ایده ای جزء نگر به المان های شهری آغاز می شود و در ادامه به نگاهی کلان به موضوعات شهری در شهر نیویورک می پردازد. متن کتاب به صورت مستقیم و بی واسطه باعث می شود که به نوعی تجسم حس شهروندی شهر نیویورک در خواننده شکل بگیرد و باعث پیوند عمیق تری با محتوای کتاب شود. ترجمه کتاب روان و رسا می باشد، مطالعه این کتاب را پیشنهاد میکنم. با تشکر از نشر بان و فیدیبو.

5

این کتاب نوعی کلاس درس عملی در مورد نحوه دیدن و اندیشیدن درباره حتی جزئی ترین موارد موجود در شهر و ایجاد ارتباط آن با موارد سازه ای و ناسازه ایست که برای متخصصین و دانشجویان حوزه شهر جذاب و آموزنده است.

5
(5)
پربار 🌳 (1)
80,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بیست دقیقه در منهتن
بیست دقیقه در منهتن
مایکل سورکین
نشر بان
5
(5)
پربار 🌳 (1)
80,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر