0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
عصر پریکلس
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی عصر پریکلس

نویسنده:
دان ناردو
درباره عصر پریکلس

«عصر پریکلس» کتابی اثر «دان ناردو» است که به شرح زندگی شخصی و سیاسی پریکلس پرداخته است. این کتاب تاریخ یونان را از دوران عصر طلایی تا درگذشت پریکلس و آشفتگی‌های پس از آن بیان کرده است. کتاب عصر پریکلس با ترجمه‌ی «فاطمه ایجی» در سال 92 در انتشارات ققنوس منتشر شده و انتشارات آوانامه نسخه‌ی صوتی آن را با صدای «اکرم پریمون» منتشر کرده است.

مروری بر فصل‌های کتاب عصر پریکلس

بذر تلخ رقابت، سرآغازی طلائی بر عصر کلاسیک: آتن و اسپارت در عصر مفرغ، جنگ تروآ، شاخص‌ترین قلمروی یونانی، عصر تاریکی و جدایی راه‌ها، اتحاد سنت‌ها و عقاید در آتن، رهبر پلوپونز، پیروزی اسپارت بر کورنت، سربلندی آتنی‌ها، جنگ با ایران.

از اتحاد تا امپراتوری، اژه دریاچه‌ای آتنی می‌شود: مدرسه‌ی خطر، اتحادیه‌ی دلوسی، سوگند برای اتحاد ابدی علیه ایران، ظهور کیمون، تحول اتحادیه‌ی دلوسی، مشکلات اسپارت، آریوپاگوس، آریستیدس عادل، بداقبالی کیمون.

نیرویی شگفت، تقلای آتنی‌ها برای حفظ برتری: به قدرت رسیدن پریکلس در آتن، تریرم یونان باستان، آتنی‌های جاه‌طلب، لشکرکشی به مصر، کابوس شوم اسپارت، اولین جنگ پلوپونزی، شکست آیگینا، نبرد تاناگرا، شکست یونانیان از اردشیر هخامنشی.

دموکراسی و توسعه‌طلبی، شهری که رو به دنیا گشوده شد: صلح کالیاس، پریکلس و رقبایش، عطش سیاست در پریکلس، مهارت در سخنوری، جامعه‌ی لیبرال دموکرات در آتن، مشارکت تام شهروندان، راز قدرت پریکلس، میل به گسترش دموکراسی به سایر شهرها.

دستاورد عالی، آتن به نقطه اوج فرهنگی‌اش می‌رسد: معماری منحصربه‌فرد آکروپولیس، شکوه و قدرت یونان، نگرشی نو به زندگی، بلیت‌های تئاتر آتن، جهان‌شمولی رنج، هرودوت دانشمند واقعی.

جنگی که هیچ‌کس خواستارش نبود، پایانی ناگهانی برای عصر شکوفایی:  رویارویی مرگبار آتن و اسپارت، آتنی‌های مصمم، بحران مگارا، تدوین راهبردها، مرگ پریکلس.

سقوط آتن، نقطه عطف تمدن یونان: جنگ‌های اتحادیه‌ی یونانی، تداوم وحشی‌گری، طرح صلح، نقشه‌ی آلکیبیادس، شکست و مقاومت آتن، ادامه‌ی کشتارها، ظهور ارتش روم، میراث یونان.

درباره کتاب صوتی عصر پریکلس

پریکلس سیاست‌مداری بسیار تاثیرگذار بود که بیش از سی سال بر سیاست‌های دخلی و خارجی آتن نظارت داشت. نسل‌هایی که پس از دوران پرشکوه عصر طلایی آتن آمده را عصر پریکلس نامیده‌اند. گفته می‌شود هنگامی که او رهبر آتن شد، این شهر بزرگ را به بزرگ‌ترین و ثروت‌مندترین شهرها تبدیل کرد. دستاوردهای فرهنگی تنها بخشی از میراث عصر پریکلس بود. دوره‌ی پنجاه ساله‌ی اغتشاشات سیاسی پیچیده و کشمکش‌های خونین نظامی در میان دولت‌شهرهای یونان هم بود. طی این سال‌ها روابط آتن، اسپارت و اتحادیه‌های مربوط به آن‌ها هم تیره و تار بود. در این دوران جنگ‌های زیادی اتفاق افتاد که مسبب اصلی آن پریکلس و حامیان‌اش بودند. یونان 27 سال درگیر جنگ‌های خون‌بار پلوپونزی شد که درنهایت پایانی بر عصر طلایی و پرشکوه آتن بود. دان ناردو در این کتاب سعی کرده تا بدون قضاوت و براساس مستندات تاریخی و باستان‌شناسی، عصر فرمانروایی پریکلس را توصیف کند. اطلاعات جالب و جدیدی در این کتاب وجود دارد که خواندن‌اش حتی برای نوجوانان علاقه‌مند به تاریخ باستان هم جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی عصر پریکلس می‌شنویم

افزون بر جنبه روشنگر سیاسی و باشکوه فرهنگی آن، تقریبا هر حادثه یا دستاورد دیگر این دوران جنبه‌ای تاریک‌تر و نه چندان ستودنی نیز دارد. مثلا یکی از حوادثی که مشخصه اوج شکوه این دوره پنجاه ساله است، ساخت معبد باشکوه پارتنون و معابدی دیگر در قلب آتن است که مطمئنا موفقیتی بسیار بزرگ بوده‌اند. اما اغلب نادیده گرفته می‌شود که این بناهای بزرگ با سرمایه‌هایی که از متحدان آتن و تحت شرایطی بسیار جنجالی گرفته شده بود، ساخته شدند. بسیاری از یونانیان در رهبری آتن و به خصوص پریکلس تردید داشته و حتی او را به دزدی آشکار متهم می‌کرده‌اند.
در این مورد و نیز در نمونه‌های دیگر، تاکید بر جنبه‌های ستودنی و سازنده این دوره و در عین حال سرپوش گذاشتن بر جنبه‌های تاریک آن، تنها به مغشوش کردن دریافت‌های امروزی از عصر پریکلس کمک می‌کند. اما واقعیت آن است که پریکلس و دیگر رهبران روزگارش را باید مانند انسان‌هایی در نظر گرفت که هم کارهای بزرگی انجام داده‌اند و هم مرتکب اشتباهاتی شده‌اند و تاوان اشتباهات‌شان را نیز پرداخته‌اند.
از دلِ این دورنمای متعادل، پریکلس، نماد باشکوه‌ترین عصر یونان، همچون فردی پیچیده و خیره‌کننده پدیدار می‌شود. او از یک سو مدافع دموکراسی بود و در مشهورترین سخنرانی‌اش گفته است: «شیوه حکومت ما از حیث نام شیوه دموکراسی است، زیرا در کشور ما قدرت در دست عموم شهروندان است نه در دست گروهی کوچک... تنگدستی و گمنامی هیچ فردی را مانع از خدمت به جامعه و دولت نمی‌شود». از سوی دیگر، پریکلس با اداره کردن ماهرانه نظام سیاسی برای حفظ قدرت، چند دهه بر دموکراسی آتن سیطره داشت؛ او همیشه
 قدرت سخنوری و روابط سیاسی زیرکانه‌اش، با هزینه ثروتمندان، موفق می‌شد کاری کند که دوباره انتخاب شود.
به همین سان، پریکلس از یک سو فردی مدافع فرهنگ و مشوق هنرمندان بود و ساختمان‌های عمومی باشکوه برپا می‌کرد، و از سوی دیگر، توسعه‌طلبی دوآتشه بود که مایل بود قدرت آتن را به هزینه همسایگانش و با استفاده از همه ابزارهای ضروری همچون ارعاب و نیروی نظامی آشکار گسترش دهد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
272.۰۷ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۵۶:۰۲
نویسندهدان ناردو
مترجمفاطمه ایجی
راویاکرم پریمون
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۱۱/۱۶
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۷۲.۰۷ مگابایت
۰۴:۵۶:۰۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
25 ٪
4
ستاره
50 ٪
3
ستاره
25 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

کتاب خوبی ست دوران طلایی عصر پریکلس و جنگهای پلوپونزی رو به طور موجز و خوبی تبین کرده ست. صدای راوی جذابیت آن را بیشتر کرده ست.

4

چه قدر به من در تاریخ هنر کمک کرد

4
(4)
70,000
٪30
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
عصر پریکلس
عصر پریکلس
مجموعه تاریخ ۶۵

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
عصر پریکلس
٪30
عصر پریکلس
دان ناردو
آوانامه
4
(4)
70,000
٪30
49,000
تومان