0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شناخت اساطیر ایران
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران

نویسنده:
جان هینلز
درباره شناخت اساطیر ایران

‌اسطوره جایی است که تاریخ و باستان‌شناسی در شناخت فرهنگ اقوام ساکت می‌مانند و اسطوره در قالب روایتگرانه‌ی خویش به تشریح بینش و طرز فکر اقوام ابتدایی می‌پردازد. کتاب شناخت اساطیر ایران درباره‌ی اولین اسطوره‌های اقوام ساکن در جغرافیای ایران است. اسطوره‌هایی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند اسطوره‌هایی هستند که پس از یکجا نشینی اقوام ایرانی و پیش از ایجاد مفاهیم دین‌های بزرگ و رسمی در ایران وجود داشته‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران اثر جان هینلز

کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران اثر جان هینلز است. هینلز در این کتاب با استفاده از منابع متفاوت هند باستان و استناد به منابع متفاوتی که در متون تاریخی مانند اوستا، متون پهلوی، شاهنامه فردوسی و متون تاریخی دوره‌ی اسلامی یافت می‌شوند تصویری جامع از اساطیر باستانی ایران را به خواننده ارائه می‌کند. در این طرح جامع مطالب مربوط به آغاز آفرینش، پیش نمونه آفریدگان، نمونه های پیشین خدایان باستانی و خدایان تحول یافته ادوار بعدی و قهرمانان تاریخی رنگ اسطوره گرفته به رشته‌ی تحریر درآمده است. کتاب شناخت اساطیر ایران با توجه به موضوع گسترده‌ای اساطیر ایران و عنوان کتاب تنها به معرفی کلی اساطیر ایران و الگو‌های شکل‌گیری اسطوره‌های ایرانی پرداخته است و خواننده پس از مطالعه‌ی این کتاب ضمن کسب دانش کلی و عمومی در رابطه با اسطوره‌های ایرانی در ادامه‌ی مسیر و کسب دانش بیشتر در رابطه با انواع اسطوره‌های دلخواه خود مختار خواهد بود.

مروری بر فصل‌های کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران

در کتاب شناخت اساطیر ایران سیزده فصل با موضوعات زیر یافت می‌شود:

 •اساطیر ایران باستان

• خدایان آئین ها

• قهرمانان ایزدی

• شناخت اساطیر زرتشتی

• نیروهای شر

• اسطوره آفرینش

• نخستین پدر و مادر بشر

• خدا و انسان

• اسطوره های پایان عالم

• داوری جهانی

• زروان گرایی، بدعتی در دین زرتشتی

• شناخت اساطیر آئین مهر

• اسطوره و پیامبر

• اسطوره و شاه

• اسطوره و تاریخ

• اسطوره، آئین و نمادپردازی

• اسطوره و باور

‌در بخشی از کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران می‌شنویم

ایرانیان باستان جهان را گرد و هموار مانند بشقابی تصور می‌کردند. در نظر آنان آسمان فضای بی‌پایان نبود بلکه جوهری سخت همچون صخره‌ای از الماس بود که جهان را مانند پوسته‌ای در برگرفته بود. زمین در حالت اصلی و دست نخورده‌ی خود هموار بود. نه دره‌ای داشت و نه کوهی و خورشید و ماه و اختران بالای زمین بی‌حرکت در آسمان قرار داشتند. همه چیز آرام و هماهنگ بود اما این آرامش با ورود شر یا اهریمن در هم شکسته شد. اهریمن بود که آسمان را شکست و به آن داخل شد. به آب فرو شد و سپس به میان زمین تاخت و آن را به لرزه درآورد و بر اثر آن کوه‌ها از زمین بیرون آمدند. کوه اصلی کوه البرز بود که هشتصد سال طول کشید تا از زمین به در آمد. دویست سال طول کشید تا به ستاره پایه رسید و دویست سال تا ماه پایه و دویست سال تا خورشید پایه و دویست سال دیگر هم طول کشید تا به منتهی علیه آسمان رسید. بدین ترتیب این کوه میان کیهان کشیده شده است در حالیکه ته آن به آسمان در جایی که جهان را احاطه کرده پیوسته است. ریشه‌های این کوه کیهانی در زیر زمین پراکنده‌اند و آن‌ها را به هم پیوسته نگه می‌دارند و از این ریشه‌ها همه‌ی کوه‌های دیگر سربرمی‌آورد.

‌درباره‌ی جان هینلز نویسنده‌ی کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران

پروفسور جان هینلز John Hinnells دانشمندی انگلیسی و استاد متخصص در حوزه‌های مطالعات عهد جدید و مطالعه تطبیقی دین و ادیان ایرانی است. او در سال 1941 به دنیا آمد و سال 2018 از دنیا رفت. در حوزه‌ی آثار منتشر شده توسط این استاد دانشگاه موضوعات دین پژوهی و خصوصا تاریخ دین زرتشتی و پیروان ایشان به چشم می‌خورد.

ترجمه‌ی کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران به فارسی

انتشارات آوانامه کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران را با ترجمه‌ی احمد تفضلی و ژاله آموزگار عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. این کتاب خوانشی از کتاب چاپی به همین نام است که توسط انتشارات چشمه به چاپ رسیده است. هر دوی مترجمین این کتاب یعنی احمد تفضلی و ژاله آموزگار ید طولایی در اسطوره‌شناسی دارند و به همین دلیل ترجمه‌ی این اساتید از کتاب شناخت اساطیر ایران تبدیل به ترجمه‌‌ای قدرتمند و دقیق از مباحث مطرح شده در کتاب شده است.

چرا باید کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران را خواند؟

شناخت اسطوره‌های هر مرز و بوم نقش مهمی در آشنایی با فرهنگ‌های غنی باستانی دارد و از این میان کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران می‌تواند دورنمایی جامع از اسطوره‌های ایرانی برای مخاطبین علاقه‌مند به این حوزه را در اختیار مخاطبین قرار دهد.

  • کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران در دسته‌ی کتاب‌های اسطوره شناسی قرار دارد.
  • کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.
  • خوانش کتاب صوتی صوتی شناخت اساطیر ایران را اکرم پریمون به‌عهده داشته‌است

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب صوتی شناخت اساطیر ایران اثر جان هینلز بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی اسطوره شناسی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
304.۸۷ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۳۲:۰۸
نویسندهجان هینلز
مترجمژاله آموزگار
مترجم دوماحمد تفضلی
راویاکرم پریمون
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۹/۱۷
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۳۰۴.۸۷ مگابایت
۰۵:۳۲:۰۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 33 مخاطب
5
ستاره
69 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
3 ٪
15 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

شخصی به نام امیر راد در زیر این کتاب صوتی،نظری گذاشته؛مبنی بر اینکه اسطوره هایی چون کوروش و بابک و.... افراد و یا حکام زورگویی بودند که امروز تقدیس میشوند و اعمالشان سفید شویی میشود.این حرف سراسر خنده دار است! از آن جهت اصلا کوروش و به فرض داریوش و شاپور و مهرداد و انوشیروان و یا بابک و مازیار و یعقوب لیث،اسطوره نیستند!اینان جزویی از تاریخ ایران به حساب می آیند نه اسطوره،اسطایر ایران را اشخاصی چون کیومرث و فریدون و کیخسرو و گشتاسپ و... تشکیل میدهند.تاریخ و اسطوره جدای یکدیگر نیستند لکن یکی دانستن آنان امری بس خطاست.

5

البته فقط با شنیدن نمونه نمیتوان نظر کامل داد، ولی براساس نمونه، اساطیر فقط اسطوره های مذهبی واعتقادیست،در حالی که ایران اساطیربسیاری چون کوروش، اندرزگو واسطوره های اقدسیه، وبابک، بابک خرم دین، کاوه و چه بسیار که پشت دیوار زور حکام زورگو مدفونند.امیر راد

5

تفاوت این کتاب با کتاب‌هایی دیگری که در این زمینه وجود داره، پرهیز از پیچیده‌گویی هست که خوانش(شنیدن) این کتاب رو برای مخاطبین غیر متخصص هم، آسان میکنه و مخاطب رو با خود در مسیر روایت‌ها همراه میکنه.

5

بصورت کلی بیان شده، اما جنبه های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته که این خود انگیزه ی خوبی برای پژوهشه. هرچند دیدگاه نویسنده غالبه اما دیدگاه قابل تامل و قابل ستایشی ست...

5

این کتاب یکی از بهترین منابع برای شناخت اساطیر ایران است.

5

کتاب خوبیه اما اساطیر ایران فقط اساطیر مذهبی و زردشتی نیستند پس رستم و سهراب و اسفندیار کجایند؟

5

کتاب بسیار خوبی بود. صدای گوینده و خوانش او هم مناسب کتاب بود. عالی?

5

کتاب خوبی بود نمیشه گفت کامل همه ی اساطیر رو داره ولی خوب بود خوانش هم خوب بود

5

خیلی جالب بود ... هر ایرانی باید این کتاب رو بخونه ... گوینده هم عالی بود

5

ای کاش کتاب نگاهی به اساطیر ایران مهرداد بهار رو هم داشتید

نمایش 5 نقد دیگر
4.5
(33)
70,000
٪30
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شناخت اساطیر ایران
٪30
شناخت اساطیر ایران
جان هینلز
آوانامه
4.5
(33)
70,000
٪30
49,000
تومان