0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی گل

کتاب صوتی
نویسنده:
درباره گل

داستان کوتاه «گِل» از جیمز جویس، بخشی از مجموعه داستان‌های «دوبلینی‌ها» است که به‌خوبی احساسات تنهایی و حسرت را در فضایی تیره و غم‌انگیز نشان می‌دهد. این داستان به‌عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات مدرن، بارها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است.

این داستان صوتی درباره ماریا، زن میان‌سالی است که در یک موسسه خیریه کار می‌کند. زندگی ماریا بدون حادثه خاصی سپری می‌شود و او در میان وظایف روزمره‌اش احساس رضایت می‌کند. اما زیر این ظاهر آرام، احساس عمیق تنهایی و اندوه پنهان است.

منتقدان این داستان را نمونه‌ای از توانایی جویس در خلق شخصیت‌های پیچیده و بازتاب دقیق واقعیت‌های اجتماعی دوبلین در اوایل قرن بیستم می‌دانند. همچنین، داستان به‌عنوان نمادی از وضعیت زنان مجرد و بدون حامی در جامعه آن زمان ایرلند مطرح شده است.

این تحلیل‌ها نشان می‌دهند که داستان «گِل» لایه‌های زیادی از معنا و تفسیر را در خود جای داده است، که جویس با مهارت خاص خود توانسته آن‌ها را در یک روایت ساده و روزمره به تصویر بکشد.


در بخشی از این داستان صوتی با صدای فیروزه لطفی می‌شنویم:

«وقتی زن‌ها چایشان را خوردند و آشپز و دخترک لال مشغول جمع‌آوری میز شدند، بخت با ماریا یار شد! به اتاق خواب نقلی‌اش رفت و تا یادش آمد که صبح فردا مراسم عشای ربانی داشتند، عقربۀ ساعت را از هفت روی شش کشید. بعد دامن و کفش کارش را درآورد و بهترین دامنش را روی تخت پهن کرد و چکمه‌های کوچک مهمانی‌اش را پای تخت گذاشت. بلوزش را هم عوض کرد و همان‌طور که مقابل آینه می‌ایستاد یاد وقتی افتاد که دختر جوانی بود و همچنین یاد لباس‌هایی که در مراسم روز یکشنبه‌ها می‌پوشید. با ملاطفت عجیبی به جثۀ ریزه‌میزه‌ای که غالب اوقات آراسته بود نگاهی انداخت و با وجود گذشت زمان، خود را مینیاتوری و موزون یافت.»


زنان، این نیمی از جمعیت جهان، که بسته به اینکه فرهنگ زمانه در چه اوضاعی به سر ببرد، احساس خوشبختی‌شان کم یا زیاد می‌شود، هر یک داستان‌هایی ناگفته در دل دارند که اگر عیان شود، چه خنده‌ها و گریه‌ها و فریادها و آوازها که شنیده نخواهد شد؛ نوین کتاب در قالب مجموعه‌ای به نام «روایت آواهای سوپرانو» صدای لطیف و گاه حزن‌انگیز و گاه سرخوشانه جمعی از زنان تاریخ ایران و جهان را منتشر کرده است که داستان پیش رو، یکی از آنهاست.

داستان «گل» بخشی از مجموعه داستان‌های زنانه «روایت آواهای سوپرانو» است که هر یک به شکلی به موضوع زنان می‌پردازند. دبیری این مجموعه بر عهده حسین مسعودی آشتیانی است.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
21.۸۷ کیلوبایت
مدت زمان
۲۲:۵۲
نویسندهجیمز جویس
مترجمنازنین عظیمی
راویفیروزه لطفی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۵/۲۴
قیمت ارزی
2 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۱.۸۷ کیلوبایت
۲۲:۵۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (1)
تلخ ☕️ (1)
5
0 ٪
4
100 ٪
3
0 ٪
2
0 ٪
1
0 ٪
4.5
(2)
گیرا 🧲 (1)
32,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گل
جیمز جویس
نوین کتاب
4.5
(2)
گیرا 🧲 (1)
32,000
تومان