0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
چنگال

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی چنگال

نویسنده:
صادق هدایت
درباره چنگال

«چنگال» اولین داستان از مجموعه «روایت آواهای سوپرانو» است. صادق هدایت را به عنوان یکی از مشاهیر سبک ادبی پست‌مدرنیسم در ادبیات معاصر ایران می‌شناسند. ما ایرانی‌ها داستان کوتاه را با هدایت خوانده و شنیده‌ایم. داستان‌هایی که هنوز هم حرفی نو برای گفتن دارند. مثل داستان «چنگال» که هدایت در آن، جهان زنانه و مردانه را با نگاهی نو و متفاوت به تصویر کشیده است. حالا کتاب صوتی «چنگال» با صدای فیروزه لطفی تا حد زیادی شما را با آن آشنا خواهد کرد. کتاب صوتی «چنگال» درباره یک خواهر و برادر به نام‌ سید احمد و ربابه است که در منزل پدری در زیر سایه زن‌بابا، روزگار بسیار سختی را می‌گذرانند و مدت‌هاست که به فرار از خانه فکر می‌کنند، اما چیزی مانع از این می‌شود که آنها به هدف‌شان برسند. صادق هدایت در این داستان خود هم مثل سایر آثارش نگاهی جدی و نقادانه به افکار متعصبانه، فرهنگ مردسالاری و عقب‌ماندگی اندیشه دارد و جهان‌بینی خاص خود را در دل داستان‌پردازی، معرفی می‌کند. او در همان زمان هم توانسته نگاه متفاوتی به زن داشته باشد، نگاهی که حتی با جامعه ایران قرنِ جدید نیز تطابق دارد و هنوز می‌توان از آن استفاده کرد و نقدها سراغشان رفت. - در بخشی از این کتاب صوتی می‌شنویم: «امروز من آشپزخانه را جارو می‌زدم، چادرم گرفت به کاسه چینی، همانی که رویش گل‌های سرخ داشت، افتاد و شکست... اگر بدانی ننجون چه به سرم آورد... گیس‌هایم رو گرفت مشت مشت کند... هی سرم را به دیوار می‌زد، به ننه‌ا‌م فحش می‌داد. می‌گفت آن ننه گوربه‌گوریت، بابام هم اونجا وایساده بود می‌خندید... سید احمد خشمگین: می خندید؟ هی خندید خندید… می‌دونی حالش به هم خورده بود. همان جوری که یک ماه پیش شد. بعد یک مرتبه دهنش کف کرد، کج شد. آن وقت پرید ننجون رو گرفت. آنقدر گلویش را فشار داد که چشم‌هایش از کاسه در آمده بود. اگر ماه سلطان نبود خفه‌اش کرده بود. حالا فهمیدم ننه‌مون را چه جور کشت. چشم‌های سید احمد با روشنایی سبز رنگی درخشید و پرسید: کی گفت که ننه‌مون رو اینجور کشت؟ ماه‌سلطان بود که رفت سر نعش او و می‌گفت که گیس‌هایش را دور گردنش پیچیده بود. نمی‌دونی وقتی که دست‌هایش را انداخت بیخ گلوی ننجون... سید احمد، همین طور که به او نگاه می‌کرد، دست‌های خشک خودش را مثل برگ چنار بلند کرد، انگشت‌هایش باز شد و مانند اینکه بخواهد شخص خیالی را خفه بکند دست‌هایش را به هم قفل کرد.» بسیاری از تحلیل‌گران ادبیات معاصر معتقدند در این کتاب، نویسنده به نوعی به عقده ادیپ (تمایل پسران به مادرشان و یا خواهرشان، به جای مادر) نیز نگاهی داشته است. شما این اثر را با صدای فیروزه لطفی می‌شنوید. فیروزه لطفی که از هنرجوبان مدرسه صدا و گفتار به سرپرستی پیام دهکردی بوده، به‌خوبی از پس کار برآمده و با لحنی گیرا و بازی‌های صدا، داستان چنگالِ صادق هدایت را روایت کرده است. زنان، این نیمی از جمعیت جهان، که بسته به اینکه فرهنگ زمانه در چه اوضاعی به سر ببرد، احساس خوشبختی‌شان کم یا زیاد می‌شود، هر یک داستان‌هایی ناگفته در دل دارند که اگر عیان شود، چه خنده‌ها و گریه‌ها و فریادها و آوازها که شنیده نخواهد شد؛ نوین کتاب در قالب مجموعه‌ای به نام «روایت آواهای سوپرانو» صدای لطیف و گاه حزن‌انگیز و گاه سرخوشانه جمعی از زنان تاریخ ایران و جهان را منتشر کرده است که داستان پیش رو، یکی از آنهاست.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
22.۰۰ مگابایت
مدت زمان
۲۳:۳۵
نویسندهصادق هدایت
راویفیروزه لطفی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۱۱/۳۰
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۲.۰۰ مگابایت
۲۳:۳۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 34 مخاطب
تلخ ☕️ (1)
5
ستاره
41 ٪
4
ستاره
26 ٪
3
ستاره
11 ٪
2
ستاره
8 ٪
1
ستاره
11 ٪
18 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

مظلومیت زنان ایرانی و ظلمی که در تاریخ بر آنها رفته است در برهه های زمانی مختلف، همیشه وجود داشته است .و داستان چنگال بازگو کننده یکی از این ستم هاست . داستان رو قبلا خونده بودم و حالا شنیدنش باصدای یک خانم جذابیتش رو برام بیشترکرد . روایت خوبی داشتند ممنونم .

5

چنگال داستان پرماجرای جهل و خرافه و مظلوم کشی حاصل از آن در طول تاریخ‌است. امری جهان‌شمول که هدایت با هوشمندی و قدرت نویسندگی اش تصویری بومی و دهشتناک از آن ساخته است. چنگال روایت آسیب پذیری زنان است که به قیمت جانشان تمام می شود.

5

روایت بسیار قابل لمسی از فضای داستان ساختید و پرداختید ، هم قربانی بودن ربابه ملموس بود و هم حتی سید احمد ، ظالمی که ظلم را به ارث برده اما خودش هم قربانیست . چه خوب فضا سازی کردید ، سپاس .

4

شنیدن داستان زیبای صادق هدایت ؛ با صدای خانم فیروزه لطفی واقعا شنیدنیه ، ممنون از فیدیبو برای این کتاب با صدای خوب این گوینده.

5

روایتی صاف،دلنشین،فراز و فرودها و دیالوگ گویی ها بسیار گوش نواز بدون اغراق،تبریک خانم لطفی عزیز درخشان باشید

2

داستان،برای منِ احساساتی،بسیار غمگین بود و مطمئنم تا ساعت‌ها اثرات این غم باقی خواهد موند...

1

ارزش خوندن نداره!!! این چه کتاب سمی بود خوندم!!! واقعا از صادق هدایت بعیده این طرز تفکر....

2

صداگذاری خوب ویک داستان کوتاه اجتماعی

4

قصه تلخ و دردناک زیستن در جهل!

5

بسیار عالی اجرا شده و عالیع

نمایش 8 نقد دیگر
3.8
(35)
تلخ ☕️ (1)
18,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
چنگال
چنگال
صادق هدایت
نوین کتاب
3.8
(35)
تلخ ☕️ (1)
18,000
تومان