0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کوش پیل دندان

معرفی، خرید و دانلود کتاب کوش پیل دندان

خلق یک ضد قهرمان
درباره کوش پیل دندان

کتاب کوش پیل دندان کتابی است از ساقی گازرانی که در آن به بررسی کتابی مشابه شاهنامه با اسم «کوش‌نامه» می‌پردازد. بر اساس نوشته‌های نویسنده، کتاب «کوش‌نامه» در قرن پنجم هجری و از روی یک کتاب باستانی نوشته شده و به عصر سلجوقیان مرتبط است. بنظر می‌رسد این کتاب تاریخ حکومت کوشان را بازگو می‌کند. حکومتی به بزرگی روم و چین، با این تفاوت که اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس نیست. اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در مورد اساطیر جهان بدست آورید، به دسته کتاب‌های اساطیر جهان فیدیبو سر بزنید.

موضوع کتاب کوش پیل دندان

کتاب کوش پیل به بیان دوره‌ای از تاریخ می‌پردازد که اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست. شاهنشاهی کوشانی توسط یوئه‌چی‌ها در سال‌های اول میلادی، در بلخ شکل گرفت. حکومت کوشان در اوایل و میانه‌ سده سوم میلادی، به دلیل فشار نیروهای ساسانی از بین رفت. کتاب کوش پیل با مقدمه و معرفی کوش‌نامه شروع می‌شود. در بخش اول، موقعیت جغرافیایی، نام‌ها و رویدادها صحبت شده است.

شخصیت اصلی کتاب، کوش پیل‌دندان بوده که بنیان‌گذار کوشانشهر و برادرزاده‌ی ضحاک است. روایت اصلی این کتاب شامل دو بخش متفاوت می‌شود. بخش اول تمام رویدادهای زندگی کوش پیل‌دندان، از تولد تا گرفتاری و زندانی شدنش در کوه دماوند را بیان می‌کند. ضحاک برادر خود، کوش را برای تصاحب حکومت چین به آن منطقه می‌فرستد. کوش پیل‌دندان با آبتین و فریدون می‌جنگد و پس از آن نبردهای دیگری شکل می‌گیرد. او در مقابل فریدون شکست خورده و همراه با ضحاک در کوه اسیر می‌شود. چندی بعد کوش پیل‌دندان از زندان خود آزاد شده و با فریدون همراه می‌شود تا در جنگ‌ها به ارتش ایران کمک کند. البته او در نهایت علیه فریدون شورش می‌کند.

چرا باید کتاب کوش پیل دندان را بخوانیم؟

کتاب کوش پیل دندان اثری جذاب و خواندنی برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران و جهان است. در این کتاب از اساطیر مختلفی یاد شده و بازه‌ای از تاریخ روایت می‌شود که نمونه آن را در کمترین کتابی می‌توان پیدا کرد. لایه‌های تاریخی روایت‌ خاندان رستم در کتاب کوش پیل بیان شده و به تاریخ نگاری دقیق ایرانیان اشاره دارد.

درباره نویسنده کتاب کوش پیل دندان

کتاب کوش پیل دندان توسط ساقی گازرانی نوشته شده است. ساقی گازرانی سال 1351 به دنیا آمده و در دوران کودکی همراه با خانواده خود به کشور آلمان مهاجرت کرد. پس از اتمام دبیرستان و گرفتن دیپلم، به آمریکا سفر کرد. سال 2007 رساله دکتری خود را برای دپارتمان تاریخ دانشگاه اوهایو ارائه داده و در سال‌های بعد چندین کتاب ارزشمند تاریخی منتشر کرد.

·      کتاب ضحاک

·      کتاب آرش کمانگیر

در بخشی از کتاب کوش پیل دندان می‌خوانیم

بخش نخست با شکست خوردنِ کوش پیل‌دندان از فریدون و به بند کشیده شدنش در کوه دماوند در کنار عمویش، ضحاک، به پایان می‌رسد. پیداست که این می‌توانست پایان مناسبی برای داستان باشد. اما در کمال تعجب می‌بینیم که، در بخش بعد، کوش پیل‌دندان آزاد می‌شود و به دربار فریدون می‌پیوندد و همراه ایرانیان در جنگ‌هایی که در سرزمین‌های غربی در جریان است شرکت می‌کند. اما سرانجام بر فریدون می‌شورد و اعلام استقلال می‌کند. برای بازگرداندنش به دربار ایران و بیرون راندن او از کشور «غربی»‌اش تلاشی فراوان همراه با نیروی انسانی بسیار به کار گرفته می‌شود تا سرانجام در اواخر سلطنت شاه بعدی ایران، منوچهر، او را شکست می‌دهند. کوش پیل‌دندان به سوی شرق می‌گریزد و در آن‌جا با مردی فرزانه آشنا می‌شود که با تعلیم کوش پیل‌دندان در تحول او نقشی اساسی بازی می‌کند؛ این سالخورده‌مرد فرزانه او را به ریاضت و تزکیه‌ی ‌نفس وامی‌دارد و سرانجام با کشیدن دندان‌های فیل‌وارش ظاهر او را هم ـ با جراحی! ـ تغییر می‌دهد.

پیشنهادی برای علاقه‌مندان به کتاب کوش پیل دندان

اگر از مطالعه کتاب کوش پیل دندان لذت بردید، 3 اثر زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب ضحاک ماروش نوشته فرزین آقازاده

·      کتاب اسطوره‌ های بین‌ النهرینی نوشته ه‍ن‍ری‍ت‍ا م‍ک‌‌ک‍ال‌

·      کتاب اسطوره های آفرینش زمین

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۷ کیلوبایت
تعداد صفحات
104 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۲۸:۰۰
نویسندهساقی گازرانی
مترجمسیما سلطانی
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Kush-e Pildandān, the Anti-Hero
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۳۰
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۷ کیلوبایت
۱۰۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4.5
(2)
27,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه تاریخ نگاری ایرانی
شامل 4 عنوان کتاب
کوش پیل دندان
کوش پیل دندان
خلق یک ضد قهرمان
نشر مرکز
4.5
(2)
27,000
تومان