0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گزیده ی دیوان طغرا

معرفی، خرید و دانلود کتاب گزیده ی دیوان طغرا

اشعار و نوشته های ابوالقاسم یغمایی(طغرا)
ناشر:
آذرکلک
درباره گزیده ی دیوان طغرا

ابوالقاسم یغمایی (طغرا) فرزند عبدالکریم در شب یکم دی‌ماه یک هزار و سیصد و دو خورشیدی (تاریخ شناسنامه ۰۲/۱۰/۱۳۰۲) در «خور» زاده شد. پدر و مادرش هر دو از نوادگان دختری احمد صفایی جندقی-پسر ابوالحسن یغما جندقی شاعر شهیر و پرآوازه‌ی عصر قاجار بودند. در مدرسه‌ی فروغی خور – که بعدها نامش دبستان یغما شد- درس خواند. مدیر و معلم مدرسه اسدالله منتخب‌السادات پدر استاد حبیب یغمائی و شوهرعمه‌ی ابوالقاسم یغمائی بود و در لباس روحانیت، مورخ، شاعر و اهل مطالعه.

ابوالقاسم در هنگام فراغت به کارگاه رضا فاضل (= استاد حسین) می‌رفت تا حرفه‌ی آهنگری بیاموزد و روزهایی را نیز در دهکده‌ی عباس‌آباد -در دو فرسنگی شمال خور- به سر می‌برد؛ کشاورزی می‌کرد و بز و گوسفندان و ماکیان برای خود می‌پرورد و از دسترنج خود در سایه‌ی نخل‌های کریم می‌خورد و می‌آسود.

مدرسه‌ی تازه تأسیس خور تا پایه‌ی پنجم ابتدایی بیش نداشت؛ پس برای گرفتن گواهی‌نامه‌ی ششم ابتدایی که در آن روزگار ارزش و اعتباری داشت، پیاده از خور تا انارک ره برید تا به‌صورت داوطلب آزاد در امتحان شرکت کند؛ اما هنگامی‌که به انارک رسید، امتحانات پایان یافته بود. مانده از امتحان و خسته از رنج سی فرسنگ راه پیمودن، پس از آسودن به زادگاه بازگشت. سال بعد به همراه برادرش مهدی و دوستش محمد شایگان خود را به‌هنگام به انارک رساندند؛ در امتحان شرکت جستند و موفق به زادگاه بازگشتند.


. مدرسه‌ی فروغی در سال 1305 خورشیدی به همت شادروان استاد حبیب یغمائی به یاد ابوالحسن فروغی تأسیس شد. او از بزرگان، فرهنگیان و فرهیختگان و برادر محمدعلی فروغی- سیاستمدار برجسته- بود. استاد حبیب یغمائی و محمد علی فروغی با یاری هم گلستان و بوستان سعدی را تصحیح کردند و منتخبی از شاهنامه فراهم آوردند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
2.۴۴ کیلوبایت
تعداد صفحات
176 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۵۲:۰۰
نویسنده محمدتقی حشمت یغمایی
نویسنده دوم عبدالکریم حکمت یغمایی
ناشرآذرکلک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۰۲
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۲.۴۴ کیلوبایت
۱۷۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
100 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3
(1)
45,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گزیده ی دیوان طغرا
گزیده ی دیوان طغرا
اشعار و نوشته های ابوالقاسم یغمایی(طغرا)
آذرکلک
3
(1)
45,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر