0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب نقض حقوق بشر توسط کشور متخاصم عربستان علیه دولت مظلوم یمن

معرفی، خرید و دانلود کتاب نقض حقوق بشر توسط کشور متخاصم عربستان علیه دولت مظلوم یمن

کتاب متنی
ناشر:
درباره نقض حقوق بشر توسط کشور متخاصم عربستان علیه دولت مظلوم یمن

پس از وقوع بهار عربی در خاورمیانه و رسیدن نسیم آن، یکی پس از دیگری به کشورهای این منطقه، یمن نیز از جمله کشورهایی بود که درگیر تغییر و تحولات ناشی از پدیده بهار عربی گردید و در پی آن علی عبدالله صالح بر کنار و به دنبال آن درگیری میان شیعیان حوثی و دولت منصور الهادی و فرار او در پی سلطه حوثی‌ها بر بیشتر مناطق یمن از جمله صنعا – پایتخت- و بندر عدن در جنوب این کشور، به وقوع پیوست. در پی این پیروزی‌ها، در پشتیبانی از دولت منصور هادی و بر ضد مردم یمن و حوثی‌ها (انصارالله) و به پشتیبانی علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن، دولت عربستان و متحدان آن در منطقه که شامل همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان می‌شد، تهاجم نظامی به یمن را در مارس ۲۰۱۵ برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ آغار کردند (احمدی و خسروی، ۱۳۹۵: ۸۱۹). این تهاجم، با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام «عملیات طوفان قاطعیت» و به درخواست رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن آغاز شد و از ۲ اردیبهشت با نام «عملیات احیای امید» ادامه یافت (Al Arabiya, 2015).

عربستان با هدف انکار دخالت نظامی در تمامیت ارضی یمن، اعلام کرد که اقدام نظامی ائتلاف کشورهای عربی به رهبری این کشور، در پاسخ به درخواست رئیس جمهور قانونی یمن، انجام شده است. حمایت آمریکا از عربستان و وعده حمایت-های تسلیحاتی به این ائتلاف، مشروعیتی را که عربستان در فضای بین‌المللی به دنبال آن بود، برای این کشور تسهیل کرد (نجات و دیگران، ۱۳۹۵: ۱۴۱). علاوه بر این، اجماع کشورهای عربی در شورای امنیت و خواست آنها مبنی بر تحریم تسلیحاتی جنبش انصارالله در یمن، برگ برنده دیگری در مشروعیت بین‌المللی تهاجمات نظامی ریاض بود. این تهاجم، علاوه بر حمایت‌های بین‌المللی، در داخل یمن نیز حامیانی داشته است؛ بطوریکه عربستان در جنگ علیه یمن از حمایت قبیله الاحمر که از بزرگ‌ترین قبایل یمن است، حزب اخوانی الاصلاح و گروه‌های سلفی یمن و هوادارن منصور هادی بهره می‌گیرد (Wehrey, 2015: 3).

این تهاجم و در پی آن محاصره یمن توسط عربستان سعودی، منجر به وقوع یک بحران انسانی در این کشور گردیده است؛ چرا که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان با استفاده از جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی، هزاران حمله هوایی به بیمارستان‌ها، مراسم عروسی و مراسم تشییع جنازه در مناطق تحت کنترل نیرو‌های یمنی انجام داده‌ و در پی آن تاکنون، هزاران غیرنظامی یمنی را کشته و سبب زخمی شدن دهها هزار غیرنظامی شده و بیش از ۳ میلیون نفر را آواره نموده است. در کنار جنایات مذکور، این تهاجم نظامی، مسبب رواج قحطی فراگیر و گسترش وبا در این کشور گردیده‌اند. از سویی دیگر، عربستان و متحدان وی، با تهاجم خود به یمن، مسبب ویرانی‌های گسترده زیر بنای نظامی، اقتصادی، صنعتی و انسانی این کشور گردیدند و تخریب گسترده میراث تاریخی یمن با قدمتی سه هزار ساله را رقم زده اند؛ بطوریکه به اذعان بیانیه سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۱۹، شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی یمن در پی جنگ ائتلاف متجاوز عربستان سعودی به این کشور که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده، ۲۰ سال به عقب بازگشته است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۸۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
121 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۰۲:۰۰
نویسندهمحمود رشنواز
ناشرهورین
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۲۳
قیمت ارزی
1 دلار
قیمت چاپی
140,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۸۱ کیلوبایت
۱۲۱ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
100 ٪
4
0 ٪
3
0 ٪
2
0 ٪
1
0 ٪
5
(1)
53,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نقض حقوق بشر توسط کشور متخاصم عربستان علیه دولت مظلوم یمن
محمود رشنواز
هورین
5
(1)
53,000
تومان