0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
چهل صحابه

معرفی، خرید و دانلود کتاب چهل صحابه

نویسنده:
علی هادیان
ناشر:
هورین
درباره چهل صحابه

در قرآن کریم به مردم کشورمان (ایران)اشاره شده که با ایمان و راسخ به دین اسلام و اهل بیت علیه السلام می باشندکه به چند آیه شریف اشاره می شود.

سوره مائده آیه شریفه ۵۴ چنین میفرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

ترجمه آیه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید هرکس از شما، ازآیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان) نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامت گری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هرکس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل)خدا وسیع و خداوند داناست.

سوره شعراء آیه شریفه ۱۹۸ و ۱۹۹ چنین می فرماید:

وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَیٰ بَعْضِ الْأَعْجَمِینَ َ(۱۹۸) قَرَأَهُ عَلَیْهِمْ مَا کَانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ(۱۹۹)

ترجمه آیه ۱۹۸: و اگر ما این کتاب (عربی) را بر بعض مردم عجم نازل می‌گردانیدیم.

ترجمه آیه ۱۹۹: و رسول (به زبان تازی) بر پارسیان قرائت می‌کرد (به این عذر چون قرآن به زبان ما نیست به عذر عدم درک آنان ایمان نمی آوردند، اما شما قوم عرب با چه عذر ایمان نمی‌آورید؟

سوره محمد(ص) آیه شریفه ۳۸ چنین می فرماید:

هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ ۖ وَمَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ

ترجمه آیه: آری، شما همان مردمیدکه برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شدید، باز بعضی از شما بخل می‌ورزند؛ و هر که بخل ورزد، به ضرر خود اوست؛که از (اجر و ثواب) خدا خود را محروم کرده است و خداوند بی‌نیاز است و شما فقیر و نیازمندید؛ و اگر شما روی از دین حق به گردانید، خدا قومی را غیر از شما که مانند شما بخیل نیستند (بلکه بهتر و فداکار ترند)به جای شما پدید می آورد.

سوره جمعه آیه شریفه ۳ چنین می فرماید:

وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

ترجمه آیه: و نیز قوم دیگر را (به روایت از پیغمبر(ص) مراد عجم است) چون به عرب (اسلام) ملحق شوند هدایت فرماید که او خدای مقتدر و همه کارش به حکمت و مصلحت است.

همه آیاتی که در ذکر شد در این باره است که اگر مسلمانان به فرامین الهی عمل نکند خداوند قوم دیگری را جایگزین آنها خواهد کرد که ثابت قدم باشند اگر علم در ثریا باشد مردانی از قوم پارس به آن دست پیدا خواهند کرد.

همان طور که اصحاب از پیامبر اکرم (ص) سئوال کردند که این قوم چه افرادی هستند حضرت به سلمان اشاره کردند و فرمودند افرادی از قوم این مرد. لازم به ذکر است تمامی فرمایشات و وعده های پیامبر(ص) در زمان خودش اتفاق افتاده است.

پس ما باید قدر خودمان را بدانیم که چه ملت شریفی هستیم حافظ و مدافع و عمل کننده به احکام دین مبین اسلام و دوست دار اهل بیت هستیم که در ایام ولادت ها عالی ترین جشن ها ی با شکوه و در ایام شهادت ها بزرگترین عزاداری ها را برگزار می کنیم در هیچ جای این کره خاکی این گونه مراسم نظیر ندارد از خداوند برای عطای این نعمت الهی که به ملت ما ارزانی داشته شکر گزار و سپاس گزاریم.

بر آن شدیم تا از صحابه و خدمات و شایستگی ها و دلاوری ها در صحنه هایی که در نبرد با کفار و از جان گذشتگی های اصحاب رسول خدا (ص) بر حسب قرب منزلت و خدمات صحابه در پیشرفت دین مبین اسلام از برخی از آنان ذکری نموده و از زحمات و خدمات و ایثار آنان قدردانی به عمل آوریم.

البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه ی صحابه رسول خدا (ص) یکدست و یک رنگ نبودند تعدادی خالص و فرمانبر و صد در صد مطیع بودند، عده ای هم برای رسیدن به نیت های خاص خود به پیامبر(ص) به عنوان صحابه نزدیک شدند، تعدادی منافق، عده ای هم به نام صحابه حتی شتر پیامبر را پی کردند و قصد کشتن آن حضرت را داشتند و صحابه ای هم هستند که مورد لعن مستقیم پیامبر(ص) قرار گرفتند،

بعضی از صحابه در زمان پیامبر (ص) در جنگ های صدر اسلام به شهادت رسیدند، بعضی از صحابه بعد از رحلت آن حضرت به شهادت رسیدند که در جنگ های امیرالمومنین با، ناکثین، قاسطین، مارقین به شهادت رسیدند و شش تن از صحابه هم در نهضت عاشورا ی امام حسین علیه السلام شرکت داشتند و به شهادت رسیدند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
517.۰۰ بایت
تعداد صفحات
86 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۵۲:۰۰
نویسندهعلی هادیان
ناشرهورین
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۰۲
قیمت ارزی
1 دلار
قیمت چاپی
30,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۵۱۷.۰۰ بایت
۸۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
14,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
چهل صحابه
چهل صحابه
علی هادیان
هورین
0
(بدون نظر)
14,000
تومان