0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب خمی از شراب ربانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب خمی از شراب ربانی

گزیده مقالات شمس

کتاب متنی
درباره خمی از شراب ربانی

کتاب خمی از شراب ربانی اثر محمدعلی موحد، گزیده‌ای از مقالات شمس تبریزی، عارف و شاعر ایرانی است. این کتاب در سال ۱۳۶۸ توسط انتشارات ماهی منتشر شد. این کتاب یکی ازبهترین منابع برای بررسی ادبیات و متون کهن به خصوص برای علاقمندان به زندگی شمس تبریزی است. عنوان کتاب، اشاره به یکی از سخنان شمس تبریزی در مقالات است. این کتاب شامل ۱۶۹ مقاله است که از نسخه‌های مختلف مقالات شمس انتخاب شده‌اند. مقالات به ترتیب زمانی مرتب نشده‌اند و موحد در مقدمه کتاب، توضیحاتی درباره نحوه انتخاب و ترتیب مقالات ارائه کرده است. موضوعات مقالات، بسیار متنوع است و شامل مباحثی چون عرفان، تصوف، اخلاق، دین، سیاست، و جامعه می‌شود. شمس در این مقالات، از زبانی ساده و صمیمی استفاده می‌کند و به مسائل مختلف از دیدگاه عرفانی می‌پردازد.

آشنایی با نویسنده

محمدعلی موحد، شاعر، ادیب، عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار، حقوق‌دان و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او در ۲ خرداد ۱۳۰۲ در تبریز به دنیا آمد. موحد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تبریز گذراند و در سال ۱۳۲۴ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. موحد از سال ۱۳۳۰ به تحقیق و پژوهش در زمینه ادبیات فارسی، عرفان و تاریخ ایران پرداخت. او در این زمینه آثار متعددی از جمله تاریخ ادبیات ایران در دوره اسلامی، تاریخ ادبیات ایران در دوره مشروطه و کتاب‌های دیگر را تألیف یا ترجمه کرده است. کتاب‌های محمدعلی موحد، از جمله تاریخ ادبیات ایران در دوره اسلامی و مولانا و شمس، از آثار مهم و مرجع در زمینه‌های خود هستند. او به‌خاطر آثار ارزشمند خود، جوایز متعددی از جمله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی را دریافت کرده است.

چرا باید کتاب خمی از شراب ربانی را بخوانیم؟

کتاب خمی از شراب ربانی اثر محمدعلی موحد، گزیده‌ای از مقالات شمس تبریزی، عارف و شاعر ایرانی است. این کتاب، یکی از منابع مهم برای آشنایی با اندیشه‌های شمس تبریزی است و به علاقه‌مندان به عرفان و تصوف، توصیه می‌شود. نویسنده در این مقالات، از زبانی ساده و صمیمی استفاده می‌کند و به مسائل مختلف از دیدگاه عرفانی می‌پردازد. این امر، باعث می‌شود که کتاب برای خوانندگان با هر سطحی از آشنایی با عرفان، قابل فهم باشد. موحد در پایان کتاب، توضیحاتی درباره لغات و ترکیبات و اصطلاحات، اسامی خاص، عبارات عربی یا دشوار و پیچیده ارائه کرده است. این توضیحات بسیار مختصر و ساده و در حد ضرورت است. مقدمه کتاب کوتاه است و به شرح مختصر زندگی شمس می‌پردازد در نتیجه شاید برای خوانندگانی که آشنایی چندانی با شمس تبریزی ندارند، مغید نباشد و نیاز به مقدمه‌ای جامع‌تر حس شود.

در بخشی از کتاب خمی از شراب ربانی می‌خوانیم

سردرگمی و بهت‌زدگی مولانا و اصحاب عاقبت روزی سرآمد و در حصار خاموش یأس و ملال که بر فضای قونیه سنگینی می‌نمود شکاف افتاد. قاصدی از شام رسید و نامه‌ای از پیر تبریز برای مولانا آورد. حالا دیگر معلوم شده بود که پیر در کجاست، معلوم شده بود که او هنوز روی دل به سوی مولانا دارد. آتش زیر خاکستر دوباره سر برکشید و برافروخت. مولانا باز به عالم شور و شعر و سماع رجعت کرد. حسب‌حال خود را در غزلی چند به نظم آورد و نامه منظوم را با مقداری پول به دست فرزند خود سلطان ولد سپرد و او را با عده‌ای از خواص اصحاب به شام فرستاد تا قصه مشتاقیِ پدر و پشیمانیِ مریدان را به گوش شمس برساند و به هر زبان که شده او را راضی سازد تا به قونیه بازگردد. شمس نیاز مولانا را دریافت و همراه سلطان ولد به قونیه آمد.

پیشنهادهایی برای علاقه مندان به کتاب خمی از شراب ربانی

اگر شما نیز از علاقمندان به کتاب خمی از شراب ربانی هستید، مطالعه کتاب‌های زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

●     ماجراهای هاکلبری فین، مارک تواین

●     شمعدان طلا، هانس کریستین اندرسون

●     از درس آشپزی نمره تک گرفتم، لین اولیور



شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۲۹ مگابایت
تعداد صفحات
568 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۸:۵۶:۰۰
نویسنده محمد شمس تبریزی
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۰۵
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۲۹ مگابایت
۵۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.7
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
66 ٪
4
0 ٪
3
0 ٪
2
0 ٪
1
33 ٪
3.7
(3)
150,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خمی از شراب ربانی
گزیده مقالات شمس
نشر ماهی
3.7
(3)
150,000
تومان