0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دروغ گویی
٪20

معرفی، خرید و دانلود کتاب دروغ گویی

انتخاب اخلاقی در زندگی عمومی و خصوصی
نویسنده:
سیسلا باک
ناشر:
نشر نو
درباره دروغ گویی

دروغ‌گویی؛ انتخاب اخلاقی در زندگی عمومی و خصوصی «Lying: Moral Choice in Public and Private Life» کتابی است که به یکی از مهم‌ترین رفتارهای اجتماعی انسان‌ها در جایگاه‌های مختلفی که دارند می‌پردازد. این که آیا دروغ گفتن خوب است؟ سؤالی است که در کتاب به‌صورت کاملاً شفاف پاسخ داده می‌شود.

داستان کتاب به موضوع دروغ، بررسی عمیق و متفکرانه آن که فراگیرترین جنبه‌های زندگی عمومی و خصوصی ما را در برمی‌گیرد که کمتر موردبحث قرار گرفته پرداخته است. با شروع سؤالات اخلاقی مطرح شده در مورد دروغگویی از دوران باستان، سیسلا باک نویسنده کتاب توجیهات ارائه شده برای انواع دروغ‌ها را بررسی می‌کند. دروغ سفید، دروغ به بیمار در حال مرگ، دروغ والدین به فرزندان، دروغ به دشمنان، دروغ برای محافظت از مشتریان و همسالان. پیامدهای چنین دروغ‌هایی از طریق تعدادی موقعیت مشخص که در آن افراد درگیر هستند، چه به‌عنوان دروغگو و چه به‌عنوان قربانی یک دروغ، بررسی می‌شود.

کتاب دروغگویی در دسته‌بندی کتاب‌های روانشناسی قرار گرفته و به طور مستقیم مرتبط با زندگی روزمره است. ترجمه کتاب بر عهده احد علیقلیان و توسط انتشارات نشر نو در سال 1393 منتشر شده است.

معرفی نویسنده؛ سیسلا باک

سیسلا باک «Sissela Bok» نویسنده و فیلسوف آمریکایی است که اصالتی سوئدی دارد. او عضو ارشد انجمن مرکز مطالعات جمعیت و توسعه در دانشگاه هاروارد است دانشگاهی که خودش مدرک دکتری فلسفه‌اش را در سال 1970 از آن جا دریافت کرد. باک پیش از این استاد فلسفه در دانشگاه برندیس بود. او همچنین عضو سابق هیئت جایزه پولیتزر و عضو آکادمی علوم سیاسی و اجتماعی آمریکا است. کتاب‌های سیسلا بوک بیشتر در دسته‌بندی کتاب‌های فلسفی روان‌شناختی و اجتماعی قرار گرفته معروف‌ترین کتاب‌های او عبارت‌اند از دروغگویی: انتخاب اخلاقی در زندگی خصوصی و عمومی است. اسرار: در اخلاق کتمان و مکاشفه؛ استراتژی برای صلح: ارزش‌های انسانی و تهدید جنگ. ضرب و شتم: خشونت به‌عنوان سرگرمی عمومی. ارزش‌های مشترک؛ و کاوش در شادی: از ارسطو تا علم مغز.

3 دلیل برای خواندن کتاب دروغگویی

اگر علاقه‌مند به مباحث مهم اجتماعی و روان‌شناسی هستید کتاب دروغگویی به دلایل زیادی کتاب موردنظر شماست که در این قسمت 3 دلیل اصلی خواندن این کتاب را برایتان عنوان می‌کنیم.

  • شناخت اصولی دروغ؛ چگونگی تأثير دروغگویی بر انتخاب انسان و رويكردهای مختلف اجتماعی
  • بررسی موارد توجیه دروغ؛ دروغ‌هایی که در مواردی خاص زودتر از این که متوجهش شویم توجیه می‌شود.
  • بررسی دروغ‌های مصلحت‌آمیز  و تأثیرات مثبت و منفی آن

در بخشی از کتاب دروغگویی می‌خوانیم

دروغ‌گو بارهاوبارها در موضع تحريف قرار می‌گيرد؛ بنابراين كوشش‌های او برای پاسخ به پرسش‌های مربوط به توجيه ممكن است جانب‌داری حساب‌شده‌ای را نشان دهد. پناه‌بردن او به اصول ممكن است توخالی و ارزيابی‌اش سست باشد. نتيجه‌اش آن است كه، بسته به اين كه در فرايند سنجش چه چيز را مقدم بشمارد، شايد به سنجش‌های يكسره متضادی از گزينه‌ها و دلايل برسد.

توجيه بايد دربرگيرنده چيزی بيش از اين‌گونه گام‌های شخصیِ نيازموده در راه استدلال باشد. توجیه‌کردن يعنی فراهم‌کردن دلايل كافی در دفاع از چيزی عادلانه، درست، يا مناسب. معنايش پایبندی به‌نوعی معيار دينی يا حقوقی يا اخلاقی‌ست. چنين توجيهی نيازمند مخاطب است: توجيه ممكن است خطاب به خداوند يا دادگاه يا همتايان يا وجدان خود فرد باشد؛ اما در اخلاق مناسب‌ترين مخاطب آن نه فرد يا جمعی خاص بلكه به‌طورکلی «افراد عاقل» است.

كسی كه به دنبال توجيه اخلاقی‌ست به قول هيوم بايد :

از وضع شخصی و خاص خود فاصله بگيرد و ديدگاهی را كه ميان او و ديگران مشترك است برگزيند؛ می‌بايست نوعی اصل همگانی را در جان آدمی به حرکت درآورد و بر آن تاری زخمه بزند كه همه نوع بشر با آن كوك و هم‌آوا هستند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

یکی از نکات جالب کتاب دروغگویی روایت زندگی افرادی است در جایگاه‌‌های مختلف اجتماعی که با خواندن مثال‌هایی از موقعیتشان عواقب دروغگویی آن‌ها را متوجه خواهیم شد.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۷۹ مگابایت
تعداد صفحات
440 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۴:۴۰:۰۰
نویسندهسیسلا باک
مترجماحد علیقلیان
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۲
قیمت ارزی
7 دلار
قیمت چاپی
400,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۷۹ مگابایت
۴۴۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
50 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4.5
(2)
178,000
٪20
142,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دروغ گویی
٪20
دروغ گویی
انتخاب اخلاقی در زندگی عمومی و خصوصی
نشر نو
4.5
(2)
178,000
٪20
142,400
تومان