0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
میل

معرفی، خرید و دانلود کتاب میل

درباره میل

میل شامل پنج داستان کوتاه از هاروکی موراکامی نویسنده‌ی نامدار ژاپنی است. دومین حمله به نانوایی، درباره دیدن دختر صد درصد کامل در یک صبح زیبا از ماه آوریل، تولد دختر، زامزای عاشق و فولکلوری برای نسل من داستان‌هایی هستند که در این کتاب جمع آوری شده‌اند. این پنج داستان عجیب و فوق‌العاده با خمیرمایه گرسنگی، شهوت، شیفتگی ناگهانی و اشتیاق پنهانی دل نوشته شده‌اند. که همگی نوعی میل هستند.

دومین حمله به نانوایی داستان یک زوج جوان ساکن توکیو است که به تازگی ازدواج کرده‌اند. داستان از شبی آغاز می‌شود که هر دوی آن‌ها به شدت گرسنه هستند و نمی‌توانند بخوانند. مرد به یاد می‌آورد آخرین باری که چنین احساسی داشت، شبی بود که با دوستانش به یک نانوایی حمله کردند و این یادآوری آغاز ماجرای آن‌هاست. موراکامی این داستان سمبلیک را در سال 1985 میلادی به رشته تحریر درآورد و در سال 2010 فیلم کوتاهی به همین نام از روی آن ساخته شد.

داستان دوم با این جمله آغاز می‌شود: در یک صبح زیبا در ماه آوریل در کوچه‌ای باریک در محله‌ی شیک هاراجوکوی توکیو از کنار دختری صد درصد کامل می‌گذرم. همین جمله کافی است که این داستان کوتاه را مشتاقانه تا پایان دنبال کنیم و از ماجرای آن سردربیاوریم.

موراکامی سومین داستان این کتاب یعنی تولد دختر را در سال 2002 میلادی نوشت؛ موضوعی که خودش پس از خواندن رمان‌های روز تولد تیموتی از ویلیام ترور و The Moor از راسل بانکز به آن علاقمند شد. در این داستان یک زن خاطره‌‌ی تولد بیست سالگی‌اش را برای دوستش تعریف می‌کند. او که در روزهای بیست سالگی‌اش در توکیو دانشجو بوده، در یک رستوران ایتالیایی کار می‌کرده است حتی در روز تولدش، تنها و بدون شنیدن حتی یک تبریک تولد. اما آن روز اتفاقی می‌افتد. صاحب رستوران وقتی می‌فهمد که تولدش است به دختر می‌گوید می‌تواند یک آرزو کند، هر آرزویی که باشد و او آن را برآورده می‌کند، اما فقط یک آرزو.

زامزا اصلا نمی‌داند که کجا بوده است یا باید چه کار کند. تمام چیزی که می‌داند این است که او اکنون یک انسان است با نام گرگور زامزا و این آغاز داستان سوم این کتاب یعنی زامزای عاشق است. موراکامی در این داستان کوتاه از کنجکاوی خواننده درباره‌ی سرنوشت قهرمان رمان معروف فرانتس کافکا، مسخ، بهره می‌گیرد. گرگور زامزا که در مسخ به یک سوسک تبدیل شده بود و خانواده‌اش او از او متنفر شده و طردش کردند، حالا دوباره در هیبت یک انسان بیدار شده و عاشق می‌شود. نویسنده با هوشمندی روند تنفر را وارونه کرده و پیام این داستان عجیب را دوباره ابداع کرده است تا آن را با نیازهای خوانندگان قرن بیست و یکم تطبیق دهد.

در داستان بعدی یعنی فولکلوری برای نسل من ماجرا از جایی آغاز می‌شود که دو آشنای قدیمی پس از سال‌ها اتفاقی یکدیگر را در یک کشور خارجی ملاقات می‌کنند. یکی از آن‌ها یک نویسنده و دیگری فروشنده مبلمان است که در تمام طول عمرش شاگرد زرنگ کلاس بوده و همه چیز را بر اساس کتاب قانون انجام می‌دهد. او برای نویسنده داستانی را تعریف می‌کند که تا به حال برای هیچ‌کس نگفته است؛ داستان رابطه‌ی عاشقانه‌اش در دوران دبیرستان.

هر کدام از داستان‌های این کتاب در سال‌های متفاوتی نوشته شده‌اند. اما کتاب میل با نام انگلیسیDesire  را انتشارات پنگوئن در سال 2017 میلادی به عنوان یکی از کتاب‌های منجموعه وینتیج مینی خود به زبان انگلیسی به چاپ رساند. در این مجموعه آثاری از نویسندگان بزرگ جمع آوری شده‌اند که همگی حول محور تجربیاتی هستند که از ما انسان می‌سازند.

درباره هاروکی موراکامی

هاروکی موراکامی نامی است که حتما به گوش همه علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی خورده است. این نویسنده ژاپنی در اوایل سال 1949 میلادی در شهر کیوتو ژاپن به دنیا آمد. او در شهر کوبه بزرگ شد و سپس به توکیو رفت و در دانشگاه واسدا مشغول به تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی شد. موراکامی به مدت 7 سال با همسرش یوکو، که با او در دانشگاه آشنا بود، یک کلوب موسیقی جاز را اداره می‌کردند که زمینه‌ای را برای آشنایی او با تفکرها و دیدگاه‌های  مختلف فراهم کرد.

موراکامی زاده‌ی روزهای پس از جنگ جهانی دوم و روزگاری است که فرهنگ غرب سنت‌های قدیمی ژاپن را تحت تاثیر قرار داده بود و بسیاری از هم سن و سالان موراکامی و خود او علاقمند فرهنگ غرب و متاثر  از آن بودند. این علاقه موراکامی را به مطالعه‌ی آثار نویسندگان معروف غربی در همان دوران کودکی و نوجوانی سوق داد. اگرچه نویسنده شدن رویای کودکی هاروکی موراکامی نبود، او هم اکنون یک نویسنده‌ی شناخته شده است که ورودش به دنیای نویسندگی در سی سالگی و با کتاب به آواز باد گوش بسیار اتفاق افتاد؛ کتابی که ایده‌‌‌ی آن در خلال یک مسابقه بیس بال به ذهن‌اش رسید، نوشتن‌اش را روی یکی از مبل‌های کلوبش آغاز کرد و در نهایت به جایزه‌ی گوتزو رسید.

از دیگر کتاب‌های این نویسنده می‌توان به کافکا در کرانه، از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم و سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش نام برد.

سه دلیل برای خواندن کتاب میل

  • داستان‌های کوتاه با توجه به حجم کمی که دارند می‌توانند تمرین خوبی برای ایجاد عادت کتاب‌خوانی باشند و این کتاب یکی از بهترین مجموعه‌های داستان کوتاه از یکی از معروف‌ترین نویسندگان معاصر است.
  • ترجمه این کتاب بر عهده حسین کاظمی‌یزدی بوده که مترجمی حرفه‌ای و نامی آشنا در بازار کتاب ایران است.
  • موضوع جذاب و روایت گیرای هر داستان این کتاب نیز خواننده را تا پایان همراه خود خواهد کرد.

این کتاب را انتشارات کتاب‌سرای نیک در سال 1397 و در 132 صفحه چاپ و منتشر کرده و در دسته‌‌ی داستان و رمان قرار دارد.

در بخشی از کتاب میل می‌خوانیم

اولش فقط درباره‌ی ویژگی‌های ایتالیا حرف زدیم این که چطور است که قطارها سر ساعت حرکت نمی‌کنند و غذا خوردن این قدر طول می‌کشد. دقیقا سر یادم نمی‌آید که ماجرا از کجا شروع شد، ولی وقتی مشغول نوشیدن دومین بطری شراب بودیم، او داستانش را شروع کرده بود و من گوش می‌دادم و سعی می‌کردم به او نشان دهم که همراهش هستم. فکر می‌کنم که او مدت زیادی بوده که می‌خواسته این را از دلش بیرون بریزد ولی بنا به دلایلی نتوانسته بود. اگر در رستوران کوچک زیبایی در شهر مطبوعی در مرکز ایتالیا نبودیم، آن هم در کنار شومینه و در حال نوشیدن كولتيبونویی مطبوع، فکر نمی‌کنم داستانش را تعریف می‌کرد.

«همیشه فکر میکردم آدم خسته کننده ای هستم.» داستانش را این گونه شروع کرد. «هیچ وقت فکر نمی‌کردم از اون دسته آدمایی باشم که خودشون رو رها می‌کنن و خوش می‌گذرونن انگار همیشه احساس می‌کردم که مرزی دورم وجود داره و تمام تلاشم رو می‌کردم تا از این خط عبور نکنم. انگار داشتم توی بزرگراهی می‌روندم که پر بود از عالائمی که راه خروجی‌ها رو نشون می‌داد، قبل از پیچ بهم هشدار می‌داد و بهم اعلام می‌کرد که نباید رد بشم. فکر می‌کردم با تبعیت از راهنماها زندگیم خوب می‌شه. مردم برای این که همه‌ی کارام رو درست انجام می‌دادم تحسینم می‌کردن و وقتی کوچیک بودم مطمئن بودم هر کس دیگه ای هم مثل من عمل می‌کنه؛ ولی خیلی زود فهمیدم که این مسئله درست نیست.»

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب میل

اگر از مطالعه‌ی مجموعه داستان‌های کوتاه از نویسندگان خارجی لذت می‎برید، کتاب‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
799.۸۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
132 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۲۴:۰۰
نویسندههاروکی موراکامی
مترجم حسین کاظمی یزدی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Desire
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۳/۱۱
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷۹۹.۸۵ کیلوبایت
۱۳۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
50 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4
(2)
گیرا 🧲 (1)
33,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
میل
میل
هاروکی موراکامی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
میل
میل
هاروکی موراکامی
انتشارات کتاب‌سرای نیک
4
(2)
گیرا 🧲 (1)
33,500
تومان