0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شاه می میرد
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی شاه می میرد

(نمایشنامه)
نویسنده:
اوژن یونسکو
درباره شاه می میرد
- یونسکو؛ نماینده‌ی تئاتر آوانگارد فرانسه: اوژن یونسکو یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ، نوامبر ۱۹۰۹ در رومانی متولد شد و مارس ۱۹۹۴ در فرانسه درگذشت. دوران کودکی و نوجوانی یونسکو در زمانه‌ی جنگ‌های جهانی اول و دوم میان دو وطن پدری و مادری‌اش رومانی و فرانسه گذشت؛ اما بیشتر سال‌های بزرگسالی‌اش در فرانسه سپری شد. او اغلب آثارش را نیز به زبان فرانسه منتشر کرد. اوژنِ جوان فعالیت ادبی خود را با سرودن شعر و نوشتن نقد ادبی برای نشریات شروع کرد و نخستین اثر نمایشی خود را در چهل سالگی خلق کرد. از میان آثار او، نمایشنامه‌ی «کرگدن» شهرت قابل‌توجهی دارد. اما یونسکو خالق نمایش‌های درخشان دیگری از جمله «شاه می‌میرد»، «عابر هوایی»، «آوازخوان طاس»، «صندلی‌ها»، «آدمکش» و چندین نمایشنامه‌ی تحسین‌برانگیز دیگر نیز است. یونسکو در سال ۱۹۶۴ نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شد و سال ۱۹۷۰ به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد. - مرگی بسیار آرام: همان‌طور که از عنوان «شاه می‌میرد» پیداست، موضوع اصلی نمایش مرگ است و مرگ، این بار به سراغ یک شاه رفته است: شاه برانژه‌ی اول. حوادث نمایش در زمان و مکانی انتزاعی رخ می‌دهند. همسر اول شاه، ملکه مارگریت به شاه اطلاع می‌دهد که تنها ساعاتی فرصت دارد و در پایان همین نمایش مرگش فرا خواهد رسید. دکتر دربار نیز با ملکه مارگریت هم‌سو و هم‌رأی است و می‌کوشد ملکه را برای اقناع شاه یاری کند. شاه در مقابل مرگ و پذیرش آن مقاومت می‌کند و بر آن است که مانند تمام مقولات پیشینِ زندگی‌اش، مرگ را نیز مقهور قدرت فرمانروایی خود کند. همسر دومش ملکه ماری نیز هواخواه و حامی اوست و تلاش می‌کند با قدرت عشق و حمایت دلسوزانه‌اش مرگ را پس بزند. در کنار این چهار نفر، دو شخصیت اثرگذار دیگر نیز در روایت «شاه می‌میرد» نقش دارند. نگهبان بارگاه که سال‌هاست خدمت شاه را کرده و ژولیت خدمتکار شاه، شاهدانی هستند که گاه بی‌طرفانه بر روایت مرگ آرام شاه ناظرند و گاه به‌اقتضای اوضاع، سمت‌وسویی نیز می‌گیرند. - هیاهوی بسیار برای هیچ: اوژن یونسکو در «شاه می‌میرد» به‌زیبایی با مفهوم مرگ بازی می‌کند و آن را در مقابل قدرت قرار می‌دهد؛ گاه کنایه‌هایی آشکار به حاکمان نیز می‌زند. آن‌هایی که طوری حکومت می‌کنند که انگار قرار است تا ابد بر مسند قدرت بمانند و فنایی در کار نیست. یونسکو میل به جاودانگی انسان را نیز نقد می‌کند و هر تلاشی برای چنگ زدن به این جهان و مقاومت در برابر مرگ را هم‌چون شکسپیر هیاهوی بسیار برای هیچ قلمداد می‌کند. فضای نمایش اما به‌سردی و تلخی مرگ نیست. دیالوگ‌نویسی و فضاسازی هنرمندانه‌ی یونسکو، ریتم جذابی به اثر بخشیده و در عین این‌که گاه شنونده را در مواجهه با موقعیت‎‌های طنزآمیز، به خنده می‌اندازد، بارها و در مقابل مفاهیم مختلف او را به تأمل نیز وامی‌دارد. - نسخه‌ی صوتی نمایش شاه می‌میرد: نمایش صوتی «شاه می‌میرد» اثر درخشان «اوژن یونسکو» نتیجه‌ی همکاری نشر صوتی آوانامه و «نشر بیدگل» است. ترجمه‌ی اثر بر عهده‌ی «سحر داوری» بوده است. در این نمایش «آرمان سلطان‌زاده»، «آزاده رادمهر»، «مریم پاک‌ذات»، «مهدی صفری»، هنگامه غریبی» و «ایمان رئیسی» به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند. کارگردانی نمایش برعهده‌ی «آرمان سلطان‌زاده» بوده و تدوین و فضاسازی آن را «محمد حنیفه» انجام داده است.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
211.۸۱ مگابایت
مدت زمان
۰۲:۳۳:۱۲
نویسندهاوژن یونسکو
مترجمسحر داوری
راویآرمان سلطان زاده
راوی دوممریم پاک‌ذات
راوی سومآزاده رادمهر
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۹/۰۹
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۱۱.۸۱ مگابایت
۰۲:۳۳:۱۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 32 مخاطب
5
ستاره
65 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
9 ٪
15 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

خوانش نمایشنامه خیلی خوب بود، این نمایشنامه یکی دیگه از آثار مهم اوژن یونسکو هست، که تم اصلی اون مواجهه انسان با مرگ هست، مخصوصا مواجهه انسانهایی که در منصب قدرت هستند. اما با وجود تمام قوا و قدرت نمیتونند در مقابل مرگ ایستادگی کنند، و در لحظه‌ای در هم شکسته میشن. ممنونم از فیدیبو

4

داستان جذابی بود یک جاهایی برخی کاراکتر ها مثل پادشاه و شخصیت ماری خسته کننده میشد اما در کل داستانی زیبا با درونمایه ای روانشناختی بود از نظر من صدای استاد سلطان زاده ی عزیز از همه پخته تر و دلنشین تر بود صدای شخصیت همسر اول( مارگریت اگه اشتباه نکنم )هم زیبا و تاثیرگذار بود

4

خیلی خوب بود. اجرای گویندگان فوق العاده بود و چیزی کم نداشت. نمایشنامه فضای جالبی داشت، در هم آمیختگی سورئال و فلسفه باهم احساس خاصی داشت و پیام نویسنده و داستان در اخر بسیار واضح منتقل شد.

5

شنیدنش خیلی لذت‌بخش بود؛ به طرز بامزه و مضحکی جمله به جمله شبیه امروز ماست؛ اما از این گذشته آدم به درون ذهن خودش میرود و با مرگ خودش هم کلنجار میرود... درست مثل شاه که نمیخواهد بمیرد!

5

اولین کتابی بود که از اوژن یونسکو گوش دادم.‌ نمایش‌نامه با مفهومی هست. هرچند گاهی مضامین در اون تکرار می‌شدن، اما ابداً باعث نشد که کتاب رو نیمه‌کاره رها کنم. اجرای نمایش‌نامه هم خوب بود.

5

عالی ، بسیار لذت بردم ، بعضی از کتابها رو واقعا باید فقط و فقط به صورت صوتی گوش داد و این نمایشنامه یکی از اون بعضی هاست??

4

گروه گویندگان عالی و برجسته بودند. این نمایشنامه یونسکو واقعا تکان دهنده و شاهکار است. از شنیدن آن تحت تاثیر قرار گرفتم و حض بردم.

5

گویندگی بی نقص صداپیشگان جذابیت این اثر رو دوچندان کرده. بالاخص جناب سلطان‌زاده. صداپیشگی ایشون در نقش شاه حیرت آوره.

4

کتاب مخاص وجالبی بود وگوینده این مطلب بود که ادمیزاد هرچقدر هم عمر کند از خوشگذرانی خسته نمیشود

5

بی نظیر... نمایشنامه... دیدگاه فلسفی... روانشناسی....اجرای گویندگان....همه چیز عالی

نمایش 5 نقد دیگر
4.3
(32)
56,000
٪30
39,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
شاه می میرد
شاه می میرد
مجموعه آثار یونسکو ۳

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شاه می میرد
٪30
شاه می میرد
(نمایشنامه)
آوانامه
4.3
(32)
56,000
٪30
39,200
تومان