0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نونِ نوشتن

معرفی، خرید و دانلود کتاب نونِ نوشتن

خاطرات و زندگی نامه ۱۸
درباره نونِ نوشتن

نون نوشتن شرح‌حالی خود نوشت از محمود دولت آبادی درباره احوال و روحیاتش است. او در این مجموعه یادداشت‌ها درباره رویدادهایی می‌گوید که در دوره‌ای پانزده ساله از زندگی خود تجربه کرده است. نون نوشتن افکار و اندیشه‌های دولت آبادی را نیز به ما نشان می‌دهد

درباره محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی در ۱۰ مرداد سال ۱۳۱۹ در روستای دولت‌آباد که از توابع شهر سبزوار است دیده به جهان گشود. او پس از طی تحصیلات مقدماتی در روستا به شهر سبزوار رفت و در آن‌جا حین درس‌ خواندن به شغل‌های گوناگونی مشغول بود. هنگامی که نوزده سالش بود به تهران آمد و در کلاس‌های نمایش شرکت کرد. او توانست بازیگر تئاتر شود و بر روی صحنه برود.

محمود دولت‌آبادی دریافت که به نوشتن علاقه‌مند است و همزمان با کار تئاتر به نویسندگی مشغول شد. محمود دولت‌آبادی در سال ۱۳۴۹ با مهرآذر ماهر ازدواج کرد. او و همسرش سه فرزند به نام‌های سیاوش، فرهاد و سارا دارند.

دولت‌آبادی بارها در دوران پهلوی به علت باورهای سیاسی خود به زندان افتاد، اولین بازداشت او به اوایل داه پنجاه بازمی‌گردد. برخی از آثار دولت‌آبادی در دوران پس از انقلاب در ابتدا اجازه انتشار نیافتند. اظهارنظرهای سیاسی دولت‌آبادی همواره جنجال‌برانگیز بوده است. دولت‌آبادی پس از حضور در کنفرانس برلین به همت بنیاد هاینریش بل برگزار شده بود در ایران به دادگاه فراخوانده شد.

نظرات سیاسی او در دهه هشتاد و نود نیز بازتاب خبری وسیعی داشته است.

محمود دولت‌آبادی در حال حاضر ۸۱ سال دارد.

درباره نون نوشتن

کتاب نون نوشتن شامل مجموعه یادداشت‌های نویسنده از سال 59 تا سال 74 است که نویسنده درباره زندگی کاری و شخصی خود نوشته است. بیشتر این یادداشت‌ها تلخ و غمناک هستند و دولت آبادی در آن‌ها حال پریشان خود را وصف می‌کند. در این کتاب یادداشت‌هایی وجود دارد که در آن دولت‌آبادی به رنج‌هایی که هنگام نوشتن کلیدر متحمل شده، اشاره کرده است. در این مجموعه یادداشت‌ها به حسد و بخل دیگران نسبت به نویسنده نیز اشاره شده است. رفتارهای ناراحت کننده دیگران با دولت‌آبادی برای او افسردگی و انزوا آورده است. در نون نوشتن نویسنده پیوسته مورد ظلم برخی از حکومتی‌ها قرار می‌گیرد و علاوه بر این بی‌انصافی رقیبان و ناشران نیز درد و رنج او را افزون می‌کند. باور دولت آبادی این است که بروز این خصلت‌های ناخوشایند و رفتارهای ناپسند انسانی، ریشه در زوال اخلاقی انسان‌ها دارد. به باور او حسد و بخل بیماری‌هایی مهلک و فراگیر هستند و هه اقشار جامعه به آن مبتلا شده‌اند. در این کتاب مسائل مربوط به اندیشه و زبان، اندیشه‌هایی درباره ماهیت جهان، چالش‌ها و موضوعات مربوط به داستان‌نویسی، مسائل تاریخی و وقایع تاریخی از دید نویسنده مورد بررسی قرار می‌گیرد. تعدادی از این یادداشت‌ها، یادداشت‌های سالیانه دولت آبادی هستند. او خود را ملزم می‌دانسته که در پایان هر سال یادداشتی بنویسد، آن‌چه که بر او گذشته را تحلیل کند و برای سال آینده خود برنامه‌ها و اهدافی را در نظر بگیرد، برخی از یادداشت‌های او نیز، با توجه به مناسبت‌های خاصی نوشته شده‌اند. در این کتاب، دولت آبادی به عمر رفته‌اش اشاره می‌کند و حسرت آن را می‌خورد. دولت‌آبادی در یکی از یادداشت‌های نون نوشتن اشاره می‌کند که به علت تنگدستی مجبور شده است تا کتاب‌های کتاب‌خانه‌اش را بفروشد. با خواندن نون نوشتن درباره چگونگی شکل گرفتن برخی شخصیت‌های دیگر داستان نیز پی می‌بریم. دولت آبادی با نون نوشتن، خوانندگان را به زندگی‌اش دعوت می‌کند. 14 سال پس از اتمام این مجموعه یادداشت، نشر چشمه آن را در پاییز سال 88 به چاپ رساند. این کتاب با استقبال زیادی روبرو شد و در حال حاضر 4 بار تجدید چاپ شده است.

سبک نوشتن محمود دولت آبادی

سبک نوشتاری محمود دولت‌آبادی، واقع‌گرایی نام دارد. واقع‌گرایی یا رئالیسم، یک جنبش ادبی قرن نوزدهمی به سردمداری نویسندگانی همچون پوشکین و استاندال است که نویسندگان آن تلاش می‌کنند چیزها را آن‌چنان که هستند بیان کنند و از توصیفات رمانتیک و اغراق‌گونه پرهیز داشته باشند.

آثار محمود دولت‌آبادی نیز چنین ویژگی‌هایی را دارد و در آن با واقعیات موجود روبرو می‌شوید. شما می‌توانید خودتان را در جای شخصیت‌های داستان ‌هایش قرار بدهید.

برخی از آثار محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی بالغ بر سی اثر ادبی منتشر شده دارد. یکی از برجسته ترین آثار او رمان ده جلدی کلیدر است، این رمان بزرگ‌ترین رمان فارسی محسوب می‌شود و دولت آبادی 10 سال از عمر خود را به نوشتن آن اختصاص داده است. در این کتاب سرنوشت تراژیک رعایای رنج کشیده خراسان به رشته تحریر در آمده است. این اثر برای دولت آبادی شهرتی جهانی به ارمغان آورده است.

از دیگر آثار دولت آبادی میتوان به جای خالی سلوچ، قطره محال اندیش، دیدار بلوچ، ته شب، روز و شب یوسف، طریق بسمل شدن، زوال کلنل و تنگنا نام برد.

بسیاری از آثار محمود دولت‌آبای به زبان‌های مختلفی نظیر عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و آلمانی ترجمه شده است. این نوسنده ارجمند برنده جایزه ادبی یان میخالسکی سوئیس در سال 2014 است. ترجمه انگلیسی کتاب کلنل، او را نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب ترجمه در سال 2013 کرد. در سال 2014 نیز نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه به او اهدا شد.

خواندن کتاب نون نوشتن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به زندگی و احوالات محمود دولت آبادی علاقه‌مند هستید، کتاب نون نوشتن برای شما بسیار مناسب خواهد بود. در این کتاب با افکار و اندیشه‌ها، مشکلات و چالش‌های دولت آبادی آشنا خواهید شد و به نگرش او نسبت به زندگی پی خواهید برد.

در بخشی از کتاب نون نوشتن می‌خوانیم

سال هزار و سیصد و شصت را با ادامه ی نوشتن کلیدر جلد ششم آغاز می کنم. تصمیم دارم این رمان را که برایم از هرچیز گرامی تر است. دست نویس اولش را تا پایان سال تمام کنم. اين کاری بود که باید تا پایان سال 1356-7تمام می کردم. چون برایش دست بالا ده سال کار گذاشته بودم. اما دستگیری ام به وسیله ی ساواک در اسفند ۱۳۵۳ این کار را تعویق انداخت و به این جا کشاند تا امید ببندم به این که تا پایان سال ۶۰ تمامش کنم. در عوض دراین فاصله جای خالی سلوچ را نوشتم. که کار عزیزی است برایم. در هر صورت بر شرایط متشنج روزانه غلبه خواهم کرد و کار آفرینش کلیدر را به پایان خواهم برد. چون هیچ نمی خواهم پیش از اتمام کار اتفاقی رخ دهد که از کارم وابمانم! امیدوارم خود کار یعنی نشستن و نوشتن, نیروهای پنهانی و شگفتی آور مرا که در هر انسانی نهفته است. بیدار کند. همچنان آرزومندم که در پایان کار مثل هميشه از انجام آن دچار شگفتی بشوم و از خودم بیرسم: آیا این منم که چنین کاری انجام داده ام؟! دلم می خواهد بتوانم کلیدر را چنان به پایان برم. در واقع آرزومندم که کار آفرینش کلیدر چنان در اوج باشد که مردم ایران همواره بتوانند از داشتن چنین اثاری در زبان و در میان خود به آن ببالند. این آرزوی بزرگ من است از انجام این خدمت. در عین حال پس از اتمام کار در نظر دارم سرگذشت آفرینش کلیدر را برای نویسندگان نسل جوان تر بنویسم و در اختیارشان بگذارم تا شاید بتواند شمعی روشن فراراه کارهای آینده ی آن ها باشد. چون امید به ادبیات کشور خود دارم. آرزومندم نویسندگان شایسته ای از میان مردم ایران ظهور کنند تا بتوانند در هرسبک و سیاق آینه ی تمام نمای زندگی متنوع تمام مردم ما باشند. یعنی که نمایش تمام لایه ها و اقوام ما.

 

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۸ مگابایت
تعداد صفحات
216 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۱۲:۰۰
نویسندهمحمود دولت آبادی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۵/۱۳
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۸ مگابایت
۲۱۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 16 مخاطب
5
ستاره
56 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
25 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب زندگی نامه یا عواطف نوشته این نویسنده بزرگه! بخونید و لذت ببرید

5

پر از ايده های نابه این کتاب... چه تفکری چه قلمی...

5

بخونید و از قلمشون لذت ببرید ❤️

1

حوصله سربر

نمایش 1 نقد دیگر
3.9
(17)
60,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نونِ نوشتن
نونِ نوشتن
خاطرات و زندگی نامه ۱۸
نشر چشمه
3.9
(17)
60,000
تومان