0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ماتیلدا

معرفی، خرید و دانلود کتاب ماتیلدا

نویسنده:
رولد دال
درباره ماتیلدا

نقد و بررسی کتاب ماتیلدا

ماتیلدا، اثر رولد دال، یکی از مشهورترین داستان‌های این نویسنده نامی، قصه‌ای پرماجرا و آموزنده است که قلب خوانندگان را در هر سنی به خود جلب می‌کند. او در دنیای ادبیات کودک، بی‌شک در صدر نویسندگان برجسته می‌درخشد. خلاقیت بی‌نظیر، طنز ظریف و نگاه عمیق او به دنیای کودکان، آثارش را به گنجینه‌ای بی‌بدیل برای نسل‌های مختلف تبدیل کرده است. ماتیلدا، شخصیت اصلی داستان، دختری باهوش و مهربان است که در خانواده‌ای بی‌تفاوت و بی‌توجه زندگی می‌کند. او از همان سنین کودکی استعداد خارق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد و به تنهایی به مطالعه و یادگیری می‌پردازد. در مقابل، خانم ترانچبال، مدیر سختگیر و ظالم مدرسه، شخصیتی ستمگر و بی‌رحم است که با دانش‌آموزان، به خصوص ماتیلدا، رفتار خشونت‌آمیز و توهین‌آمیز دارد. ماتیلدا در مدرسه با چالش‌های متعددی روبرو می‌شود، اما با هوش و ذکاوت خود راه‌هایی برای مقابله با ظلم و ستم خانم ترانچبال پیدا می‌کند. او در ادامه داستان، به طور اتفاقی متوجه قدرت‌های خارق‌العاده‌ای در خود می‌شود و از آن‌ها برای برقراری عدالت و کمک به دیگران استفاده می‌کند. ماتیلدا از زمان انتشار خود تا به امروز، به یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان در سراسر جهان تبدیل شده است. این داستان به زبان‌های مختلف ترجمه شده و اقتباس‌های متعددی از آن در قالب فیلم، تئاتر و انیمیشن ساخته شده است. ماتیلدا نه تنها یک داستان سرگرم‌کننده و جذاب است، بلکه پیام‌های ارزشمندی را نیز به خواننده منتقل می‌کند که می‌تواند در زندگی او تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های کودک علاقه دارید حتما به دسته‌بندی کتاب‌های کودک فیدیبو سر بزنید.


رولد دال، جادوگری با قلمی شیرین

رولد دال، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس نامدار انگلیسی، در ۱۳ سپتامبر ۱۹۱۶ در ولز به دنیا آمد و در ۲۳ نوامبر ۱۹۹۰ چشم از جهان فروبست. اصالتاً نروژی بود، اما در بریتانیا پرورش یافت و به یکی از مشهورترین داستان‌نویسان انگلیسی برای کودکان و بزرگسالان تبدیل شد. دهه ۱۹۴۰ نقطه عطفی در دوران حرفه‌ای دال بود و شاهد شکوفایی او به عنوان نویسنده‌ای خلاق و پرآوازه بود. چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، جیمز و هلوی غول‌پیکر، ماتیلدا و داستان‌های چشم‌نواز تنها گزیده‌ای از شاهکارهای او هستند که تا به امروز، میلیون‌ها خواننده در سراسر جهان را مجذوب خود کرده‌اند. اما دال پیش از آنکه به دنیای خیال‌پردازی و خلق شخصیت‌های دوست‌داشتنی قدم بگذارد، تجربیات متفاوتی را از سر گذرانده بود. در جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی انگلستان پیوست و به عنوان خلبان جنگی در یونان و سوریه حضور یافت. سپس در سال ۱۹۴۲ به واشینگتن رفت و در آنجا بود که جرقه نویسندگی در او زده شد. نخستین داستان‌های دال بر پایه تجربیاتش در جنگ در نشریات آمریکایی به چاپ رسیدند. اما دیری نگذشت که او به دنیای رنگارنگ کودکان و داستان‌های مخصوص آن‌ها علاقمند شد و قلم خود را به خلق شخصیت‌های فراموش ‌نشدنی و ماجراهای پرهیجان اختصاص داد.

جهت مشاهده سایر آثار رولد دال کلیک کنید.


چرا کتاب ماتیلدا را بخوانیم

ماتیلدا، داستانی پرماجرا، آموزنده و سرشار از تخیل است که قلب خوانندگان در هر سنی را به خود جلب می‌کند. ماتیلدا، شخصیت اصلی داستان، دختری باهوش، مهربان و شجاع است که با وجود مشکلات و چالش‌های متعدد، هرگز تسلیم نمی‌شود. خواننده به راحتی با او همذات‌ پنداری می‌کند و آرزوی موفقیت او را در دل دارد. شخصیت‌های دیگر داستان نیز به خوبی پرداخته شده‌اند و هر کدام نقش مهمی در پیشبرد داستان ایفا می‌کنند. ماتیلدا پر از اتفاقات جالب و هیجان‌انگیز است که خواننده را تا انتهای داستان مجذوب خود می‌کند. از قدرت‌های خارق‌العاده ماتیلدا گرفته تا تقابل او با خانم ترانچبال، مدیر ظالم مدرسه، همه چیز دست به دست هم داده تا داستانی جذاب و خواندنی خلق شود. درون داستان ماتیلدا، پیام‌های آموزنده و ارزشمندی نهفته است که تاثیر بسزایی دارند. شامل: قدرت تفکر و خلاقیت می‌تواند کلید حل مشکلات و غلبه بر چالش‌ها باشد و مهربانی و شجاعت در برابر ظلم و ستم، ستودنی و ضروری است و در نهایت امید به آینده حتی در تاریک‌ترین شرایط نیز وجود دارد. ماتیلدا داستانی است که برای کودکان و نوجوانان در هر سنی جذاب و خواندنی است. این داستان به دلیل شخصیت‌های دوست‌داشتنی، ماجراهای هیجان‌انگیز و پیام‌های آموزنده، می‌تواند برای افراد در سنین مختلف مفید و سرگرم‌کننده باشد.




در بخشی از کتاب ماتیلدا می‌خوانیم

پدر ‌و ‌مادرها آدم‌های عجیبی هستند. حتی اگر فرزندشان مزخرف‌ترین بچه‌ی دنیا باشد، باز هم فکر می‌کنند او بهترین است.

بعضی از پدر ‌و‌ مادرها حتی از این هم بیش‌تر زیاده‌روی می‌کنند. آن‌ها به‌قدری کورکورانه از بچه‌هایشان تعریف می‌کنند که خودشان هم باورشان می‌شود فرزندشان واقعاً نابغه است.

خُب، اشکالی هم ندارد، رسم روزگار این است. اما وقتی پدر‌ و ‌مادرها از هوش و استعداد فرزند نفرت‌انگیزشان برای ما سخنرانی می‌کنند، آن موقع است که فریاد می‌زنیم: «یک لگن بیاورید! دارد حال‌مان به ‌هم می‌خورد!» بیش‌تر از همه، معلم‌های مدرسه از شنیدن این‌جور مزخرفات از پدر‌ و ‌مادرهای مغرور و از خودراضی عذاب می‌کشند. اما موقع نوشتنِ کارنامه‌ی پایان نیم‌سال تحصیلی، نوبت آن‌هاست که تلافی کنند. اگر من معلم بودم، برای بچه‌های چنین پدر‌ و ‌مادرهای دلباخته‌ای یک آش درست ‌و حسابی می‌پختم. برایشان می‌نوشتم: «پسر شما، ماکسیمیلیان بچه‌ی گند و مزخرفی است. امیدوارم شما کسب ‌و کار خانوادگی داشته باشید تا بعد از تمام کردن مدرسه، دستش را آن‌جا بند کنید، چون او در هیچ جهنم ‌دره‌ای کار پیدا نخواهد کرد.» یا اگر آن روز احساساتی بودم، می‌نوشتم: «واقعیت عجیب این است که اندام شنوایی ملخ‌ها در دو طرف شکم‌شان قرار دارد. دختر شما، وِنِسا، اگر بخواهم درباره‌ی آموخته‌هایش در نیم‌سال گذشته قضاوت کنم، ابداً اندام شنوایی ندارد.» یا حتی ممکن است بررسی عمیق‌تری در تاریخ طبیعی بکنم و بگویم: «زنجره شش سال از عمرش را به شکل کِرم حشره در زیرزمین می‌گذراند و فقط حدود شش روز به صورت موجودی آزاد از نورِ خورشید و هوا استفاده می‌کند. پسر شما، ویلفرِد، شش سال از عمرش را در این مدرسه به شکل حشره گذرانده و ما هنوز منتظریم تا از پیله‌اش بیرون بیاید.»

یک دختر کوچولوی موذی هم ممکن است مرا وادار کند که بگویم: «فیونا مثل کوه یخ، زیباییِ سرد و بی‌روحی دارد؛ اما برخلاف کوه یخ، مطلقاً چیزی زیر سطح ظاهری‌اش ندارد.»


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب ماتیلدا

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های کودک علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید. 

ماهی سیاه کوچولو نویسنده صمد بهرنگی انتشارات جامه‌ دران

چشم‌های پری توی دلش بود نویسنده فاطمه فروتن اصفهانی انتشارات علمی و فرهنگی

خانه کوچولو توی جنگل نویسنده یوتا باوئر انتشارات علمی و فرهنگی


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
6.۴۸ مگابایت
تعداد صفحات
277 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۱۴:۰۰
نویسندهرولد دال
مترجم محبوبه نجف خانی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Matilda
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۳/۲۴
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
55,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶.۴۸ مگابایت
۲۷۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 15 مخاطب
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
5
ستاره
60 ٪
4
ستاره
13 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
13 ٪
1
ستاره
13 ٪
7 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

برخلاف نظر بقیه دوستان من از این کتاب خوشم نیومد زیادی رویایی و غیر واقعی بود. بله خانواده های زیادی هستند که با بچه ها رفتار نامناسب دارند اما به نظر من خیلی بهتر از این می‌شد این داستان را نوشت. البته این نظر من هستش و صد در صد رولددال یکی از بهترین هاست.

5

خیلی عالی بود من عاشق کتاب های رولد دال هستم . اگر بخونید حتما شما هم خیلی خوشتان می آید.

4
سرگرم‌کننده 🧩

سرگرم کننده بود البته برای سن خیلی پایین

5

بسیار هیجان انگیز جالب بود?

2

پر از بدآموزی و شخصیت‌های سیاه سفید.

5

من که خیلی دوستش داشتم

5

عالی

3.9
(15)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪30
ماتیلدا
ماتیلدا
رولد دال

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ماتیلدا
ماتیلدا
رولد دال
نشر چشمه
3.9
(15)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
49,000
تومان