0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
غول بزرگ مهربان

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی غول بزرگ مهربان

نویسنده:
رولد دال
درباره غول بزرگ مهربان

در داستان‌های رولد دال همیشه نوعی شوخ‌طبعی واقع بینانه به کار رفته است. به علاوه او امید، شادی و نشاط را در آثارش به کودکان هدیه می‌دهد.

نقد و بررسی کتاب صوتی غول بزرگ مهربان

کتاب غول بزرگ مهربان The Big Friendly Giant (BFG) توسط نویسنده داستان‌های کودکان رولد دال به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در سال 1982 در ایالات متحده به چاپ رسید. ژانر کتاب پیش‌رو فانتزی و کودکانه است. رولد دال یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کتاب داستان برای کودکان محسوب می‌شود. داستان‌های او با زبانی شیرین، بهترین درس‌ها را به کودکان یاد می‌دهند. داستان این کتاب، شرح کاملی از داستان کوتاه دنی، قهرمان جهان است. کتاب غول بزرگ مهربان هدیه دال به دختر کوچکش اولیویا بود که براثر بیماری سرخک در گذشت. این کتاب تاکنون به 14 زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است.

داستان کتاب از یک دختر بچه هشت ساله به نام سوفی آغاز می‌شود. سوفی پدر و مادر نداشته و در یتیم‌خانه زندگی می‌کند. در یکی از شب‌ها هنگامی که سوفی طبق عادت قبل از خواب به خیابان‌های لندن می‌نگرد، موجودی عجیب را می‌بیند. یک غول، که کیسه‌ و شیپوری در دست دارد. غول نیز سوفی را می‌بیند که سعی در پنهان شدن دارد. غول، سوفی را از اتاقش می‌دزدد و با خود به شهر غول‌ها می‌برد. سوفی با ترس و وحشت، به غول التماس می‌کند که او را نخورد. اما این غول مهربان اصلا آدم‌خوار نیست. غول به سوفی توضیح می‌دهد که بقیه غول‌ها آدم‌خوار هستند و هرشب به لندن آمده و کودکان زیبا را می‌بلعند. اما این غول مهربان، رویاهای کودکان را از آن‌ها گرفته و در غار ذخیره می‌کند. سپس تک تک آن‌ها را برآورده می‌کند. دوستی بین غول و سوفی هر روز صمیمی‌تر می‌شود. در یکی از روز‌ها غول، سوفی را به کشور رویاها می‌برد. کشور رویاها جایی است که فقط غول‌ها می‌توانند پا به آنجا بگذارند. اما غول به روش خود سوفی را از دروازه شهر عبور می‌دهد. در کشور رویاها غول‌های دیگر متوجه سوفی بیگانه شده و به آزار و اذیت او می‌پردازند.

در نهایت سوفی و غول مهربان با یکدیگر تصمیم می‌گیرند تا لندن را از دست غول‌های آدم‌خوار نجات دهند. در این راه اتفاقات عجیب و غریب بسیاری را پشت‌سر می‌گذارند. سرانجام این دو نظم را دوباره به لندن بازمی‌گردانند. ملکه برای تقدیر از کار غول مهربان و سوفی یک قلعه بزرگ برای غول و یک کلبه کوچک برای سوفی می‌سازد. به علاوه سوفی به غول خواندن و نوشتن را آموز می‌دهد. غول مهربان که حالا توانایی نوشتن دارد، کتابی از ماجراهای خودش و سوفی نوشته و نام آن را «رولد دال» می‌گذارد. سرانجام سال‌های سال این دو دوست در کنار یکدیگر به خوشی زندگی می‌کنند.

کتاب غول بزرگ مهربان تاکنون جوایز بسیاری را در سراسر جهان کسب کرده‌است. ترجمه آلمانی این کتاب در سال 1925 جایزه بهترین کتاب سال کودکان را بدست آورد. در سال 2003 این کتاب به عنوان «بهترین رمان محبوب ملت» در انگلستان انتخاب شد. به علاوه در سال 2007 عنوان « کتاب برتر معلمان برای کودکان» را در آمریکا بدست آورد. تمامی داستان‌های رولد دال فروش‌ بسیار زیادی دارند. کتاب غول بزرگ مهربان نیز هر ساله بیش از یک میلیون نسخه فروش دارد. کتاب‌های این نویسنده از آن دسته کتابی‌هایی است که سال‌های سال والدین برای کودکانشان می‌خوانند.

اقتباس سینمایی و نمایشی از کتاب غول بزرگ مهربان

در دسامبر 1989 برای اولین بار یک انیمیشن با اقتباس از کتاب غول بزرگ مهربان ساخته شد. در این نسخه آماندا روت Amanda Root صداپیشه، شخصیت سوفی بود. این انیمیشن به کارگرانی جورج جکسون George Jackson ساخته شده‌است.

برای دومین بار، شرکت والت دیزنی با اقتباس از این داستان یک فیلم موزیکال را در سال 2016 منتشر ساخت. کارگردان این نسخه استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg است. بازیگرانی بسیاری نیز از جمله مارک رایلنس Mark Rylance در نقش غول(BFG) ، روبی بار نهیل Ruby Barnhill در نقش سوفی ، ربکا هال و ... در این فیلم حضور دارند.

نتفلیکس اعلام کرده، در حال ساخت یک مجموعه تلویزیونی از کتاب‌های رولد دال است. یکی از چند قسمت این مجموعه نیز به داستان غول بزرگ مهربان اختصاص دارد.

ترجمه کتاب صوتی غول بزرگ مهربان به زبان فارسی

کتاب غول بزرگ مهربان بارها در کشورمان ترجمه و به چاپ رسیده است. محبوبه نجف‌خانی این کتاب را توسط نشر افق منتشر ساخت. نشر هدهد این کتاب را با ترجمه شهلا طهماسبی به چاپ رساند. علی هداوند نسخه چاپی این کتاب را با انتشارات سپاس و نسخه صوتی آن را با انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر کرده‌است.

کتاب صوتی غول بزرگ مهربان توسط مترجم خوب کشورمان علی هداوند ترجمه شده‌است. این کتاب در سال 1399 توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده‌است. علی هداوند از مترجمان با سابقه کشورمان محسوب می‌شود. این مترجم متولد سال 1325 است. وی سال‌ها در کنار کار ترجمه به تدریس در دانشگاه نیز پرداخته است. متاسفانه این هنرمند نامی در سال 1398 براثر سکته قبلی درگذشت. از آثار آقای هداوند می‌توان به واسه جزئیات عرق نریز، ایگی گایی، مقابله با عصبانیت و ... اشاره کرد. علی هداوند مترجم 5 اثر از داستان‌های رولد دال نیز هست. علی هداوند در ترجمه آثار رولد دال همان لحن و زبان کودکانه را رعایت کرده‌است. گویندگان این کتاب شهره روحی، فرهاد اتقیایی و هوتن شاطری هستند. شما می‌توانید کتاب صوتی غول بزرگ مهربان به قلم رولد دال و ترجمه علی هداوند و انتشارات کتاب‌سرای نیک را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

درباره‌ی نویسنده داستان‌های کودکان، رولد دال

رولد دال Roald Dahl زاده سیزدهم سپتامبر سال 1916 در بریتانیا است. دال در طول دوران کودکی خود اتفاقات تلخ بسیاری را پشت سر گذاشته‌است. او پدر، خواهر و برادرش را در کودکی از دست داده‌است. اما این اتفاقات هرگز مانع شوخ‌طبعی و شیطنت درونی او نشد. در دروان مدرسه به دلیل شیطنت‌های بسیاری که انجام می‌داد مجبور به انتقال به مدرسه شبانه شد. در آنجا بی وقفه داستان می‌نوشت. اما همیشه داستان‌هایش توسط معلمان مدرسه رد می‌شد. در تمامی داستان‌های رولد دال رد پای کارهای مورد علاقه‌اش در واقعیت دیده می‌شود. برای مثال در دوران دبیرستان شرکت شکلات‌سازی کادبری، شکلات‌های جدیدش را برای دانش‌آموزان مدرسه می‌فرستاد تا آن‌ها را امتحان کنند. دال در آن زمان آرزو داشت که بتواند یک شکلات جدید را خودش اختراع کند. این امر الهام بخش او در نوشتن داستان چارلی و کارخانه شکلات‌سازی شد. بعد از اتمام تحصیل دال در سال‌های جنگ جهانی دوم خلبان هواپیمای جنگده بود. پس از پایان جنگ، به فعالیت در سفارت‌خانه انگلستان در آمریکا مشغول شد. در همان زمان نویسندگی را به طور جدی آغاز کرد. اولین کتاب دال به نام گرملین‌ها در سال 1943 منتشر شد. دال فقط یک نویسنده نبود. او فیلم‌نامه نویس و نمایش‌نامه‌نویس هم بود. اما بیشتر به‌ خاطر داستان‌های کودکان مشهور است. از آثار این نویسنده بزرگ می‌توان چارلی و کارخانه شکلات، ماتیلدا، انگشت جادویی و ... را نام برد. سرانجام رولد دال در سن 74 سالگی براثر بیماری نادر خونی درگذشت.

بخشی از کتاب غول بزرگ مهربان

زمین پهناور و زرد رنگ، زیر نور ماه به رنگ شیری در آمده بود و غول بزرگ مهربان به تاخت از آن می‌گذشت. سوفی که باز همان لباس خواب تنش بود، لای شکاف گوش راست او لم داده بود. دقیقا لای شکاف بالایی گوش اون جا گرفته بود، که مثل سقفی بالای سرش، قرار داشت و اون رو از وزش باد شدید محافظت می‌کرد. از این گذشته جای گرم و نرمی بود و انگار روی مخمل نشسته بود. پیش خودش می‌گفت:« هیچکس تا حالا سفر به این راحتی نداشته.»

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
282.۹۶ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۰۲:۵۵
نویسندهرولد دال
مترجمعلی هداوند
راوی هوتن شاطری پور
راوی دومشهره روحی
راوی سومفرهاد اتقیایی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۸/۱۹
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
43,200 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۸۲.۹۶ مگابایت
۰۵:۰۲:۵۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 25 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
76 ٪
4
ستاره
16 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
0 ٪
20 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

خیلی داستان باحالی داره، بعضی قسمتها ترسناک و خشن میشه برای بچه های کوچک، ولی بقیه بخشهای کتاب خیلی باحاله و بچه ها خیلی دوستش دارند

5

من خیلی خیلی خیلی دوست داشتم واقعا فوق العاده بود عالیییییییییییییییییییی❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤ ممنون از فیدیبو عالی

4

من کتاب را برای پسرم گرفتم. دوستش داشت. گفت کتاب قشنگی بوده و تا چند روز هم تکه های را برایم می‌گفت.

5

به قدری زیبا اجرا شده که یک‌راست میری تو داستان و محوش میشی. دست گروه گویندگان درد نکنه

5

عالیه من فیلمش رو هم دیدم و مقایسه کردم واقعا داستانش بهتر بود ❤??

5

عالیه از فیلمش قشنگتره صداپیشگان عالی و دوست داشتنی

5

کاشکی بقیه کتاب‌های رولد دال رو هم به همین صورت جذاب صوتی کنید

5

خلی زیبا بود رولدال(یا بهتره بگم غول بزگ مهربان)???

5

خیلی خوب بود پیشنهاد میشه گوینده ها خیلی مسلط بودن

5

رایا۵ و نیم ساله بچه ها این کتابو گوش بدن جالبه

نمایش 10 نقد دیگر
4.6
(25)
آموزنده 🦉 (1)
67,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
غول بزرگ مهربان
غول بزرگ مهربان
رولد دال
انتشارات کتاب‌سرای نیک
4.6
(25)
آموزنده 🦉 (1)
67,000
تومان