0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تاریخ ایران مدرن

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن

درباره تاریخ ایران مدرن

آشنایی با تاریخ معاصر معاصر یکی از علاقه‌مندی‌های بسیاری از ایرانیان محسوب می‌شود. ایران در یک قرن گذشته دو انقلاب و دو کودتا را پشت سر گذاشته است و تحولات فراوانی را تجربه کرده است. کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن نیز به همین دوره اشاره دارد.  با دانلود کتاب صوتی تاریخ مدرن و گوش دادن به آن، با وقایعی شگفت‌آور درباره ایران دو سده اخیر، پی می‌برید.

درباره یرواند آبراهامیان

یرواند آبراهامیان نویسنده و تاریخ‌شناس مشهور ایرانی است. او در سال 1319  در شهر تهران دیده به جهان گشود. یرواند به خانواده‌ای ارمنی تعلق دارد. آبراهامیان تا نه سالگی در ایران بود و در سال 1329 برای تحصیل به بریتانیا رفت.  آبراهامیان به تاریخ علاقه فراوانی داشت و  توانست دورهکارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ اروپا در دانشگاه آکسفورد بگذراند. آبراهامیان پس از  گذراندن دوره ارشد خود به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1348 و در سن 29 سالگی موفق به گذراندن دوره دکترای خود در دانشگاه کلمبیا شد. پایان‌نامه در  زمینه  او مبانی اجتماعی سیاست ایران با تاکید بر حزب توده بود.  آبراهامیان یکی از برجسته‌ترین تاریخ‌دانان معاصر محسوب می‌شود. او در دانشگاه‌های معتبری نظیر پرینستون و آکسفورد به تدریس تاریخ ایران پرداخته است.  او در حال حاضر در کالج باروک دانشگاه نیویورک به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است.

آبراهامیان خود را از نظر سیاسی، سوسیال دمکرات می‌‌داند و تاریخ‌نگاری او تحت تاثیر تاریخ‌نگاری مارکسیستی است.  آبراهامیان در حال حاضر 81 سال دارد. از او آثار متعددی نظیر ایران میان دو انقلاب، کودتا، آنارشیسم در انقلاب روسیه، یک آنارشیست آمریکایی و... چاپ شده است.

درباره محمد ابراهیم فتاحی

محمد ابراهیم فتاحی یکی از مترجمان شناخته شده ایرانی است. او در رشته روابط بین‌الملل تحصیل کرده است و دارای مدرک کارشناسی ارشد این رشته از دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.  او کتاب‌هایی از محمدعلی همایون کاتوزیان،  یرواند آبراهامیان و ونسا مارتین را ترجمه کرده است.

کتاب تاریخ ایران مدرن نوشته یرواند آبراهامیان نیز توسط ایشان و به وسیله نشر نی ترجمه شده است. گوینده نسخه صوتی این کتاب محمد رسول مجدآبادی است و توسط استدیو نوار تولید شده است.

درباره کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن

کتاب تاریخ ایران مدرن آخرین اثر تالیف شده یرواند آبراهامیان است که در سال 2008 منتشر شد. این کتاتب زبانی ساده و بی‌تکلف دارد و از پرداختن بیش از حد به جزئیات پرهیز کرده است .با گوش دادن به کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن، با کلیات و روندهای عمده تاریخ معاصر ایران طی دو سده اخیر آشنا خواهید شد.  در این کتاب بر رویدادهای عمده تاریخی تعمرکز می‌شود و پس از آن نویسنده به تحلیل آن‌‌ها می‌پردازد.

قسمت اول این کتاب به زندگی در دوران حکومت قاجار اشاره دارد، وجود یک استبداد شرقی، قدرت داشتن خان‌های محلی و استقرار نظام ارباب-رعیتی در ایران، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. این بخش از کتاب نگاهی خاص به گذشته دور ایران نیز دارد و به تنوع و تکثر جامعه ایران در زمان قاجار اشاره می‌کند.

 فصل دوم این کتاب، رفرم، انقلاب و جنگ بزرگ نام دارد. ریشه‌های انقلاب مشروطیت در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به وقایع انقلاب مشروطه و استقرار نظام مشروطه اشاره می‌شود. اشاره به استبداد صغیر و جنگ‌های ناشی از آن و همچنین تنگناهای نظام مشروطیت نیز در این فصل کتاب صورت می‌گیرد.

فصل سوم کتاب به قدرت‌گیری رضاشاه در ایران و تبعات آن می‌پردازد. به وقایع سال‌های 1299 تا 1320 هجری شمسی در این فصل اشاره می‌شود. به همین منظور نام این فصل سیاست مشت آهنین رضاشاه است. قوانین و مقررات دوران رضاشاه سبب ایجاد تحولات عظیمی در حوزه اجتماع و فرهنگ ایرانیان شده است به همین منظور آبراهامیان بخشی از این فصل را به رابطه میان دولت و جامعه در عصر پهلوی اول اختصاص داده است. به باور نویسنده در این دوره نوع خاص و ناقصی از مدرنیزاسیون، انسجام ملی و توسعه در ایران به وقوع می‌پیوند که در کنار خود سرکوب و فساد را نیز به همراه می‌آورد.

فصل چهارم تاریخ ایران مدرن فترت ناسیونالیستی نام دارد. این بخش از کتاب وقایع سال‌های 1320 تا 1332 را مورد بررسی قرار می‌دهد. ایران در دوره، آزادی نسبی‌ای را تجربه می‌کند. نیروهایی که مغضوب رضاشاه بوده‌اند یعنی روحانیون و برخی از اشراف، دوباره به سپهر سیاسی ایران بازمی‌گردند و گروه‌ها و نیروهای اجتماعی جدید نیز اعلام وجود می‌کنند. در این فصل به طور ویژه به اندیشه‌های ملی‌گرایانه و ناسیونالیستی ایرانیان و دولت ملی دکترر مصدق اشاره می‌شود و نهضت ملی شدن صنعت نفت مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش پایانی فصل چهارم به کودتای بیست و هشت مرداد و پیامدهایش اشاره دارد.

قسمت پنجم تاریخ ایسران مدرن به وقایع و رویدادهای سال 1332 تا 1356 می‌پردازد. این بش کتاب اهمیت فراوانی دارد. در این دوران وقایعی نظیر انقلاب سفید به وقوع پیوست و ایران حوادث گوناگونی را تجربه کرد. دولت پهلوی دوم با اتکا به درآمد منابع نفتی، اندازه دولت را گسترش داد. علاوه بر این تنش‌های اجتتماعی و تنش‌های سیاسی فراوانی در این دوره تاریخی در جریان بود. آبراهامیان در بخش پایانی این فصل به پیامدهای شکل‌گیری دولت تک‌حزبی در حکومت پهلوی پرداخته است.

بخش پایانی کتاب به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 می‌پردازد و پس از آن به وقایع منجر به شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران و تصویب قانون اساسی اشاره می‌کند. رویدادها و حوادث سال‌های 1359 تا 1368، مرحله تثبیت نامگذاری شده است. در تاریخ ایران مدرن عملکرد دولت‌های سازندگی و اصلاحات و تغییرات ایران در آن دوران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

در کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن می‌شنویم

ای ایرانیان! ای برادران کشور محبوبم ایران! تا کی این مستی خائنانه شما را در خواب خواهد داشت؟ این مستی کافی است. سرهایتان را بالا بگیرید. چشمایتان را باز کنید. نگاهی به اطراف خود بیندازید و ببینید که چگونه جهان متمدن    شده است. همه بدویان آفریقا و سياهان زنگبار به سمت تمدن، دانش، کار و ثروت در حرکتند. به همسایه تان روسیه بنگرید که یکصد سال پیش وضعیتی بدتر ازما داشت. آنان اکنون مالک همه چیز شده اند. ما در گذشته صاحب همه چیز بودیم. اما اکنون همه آن ها از میان رفته اند. در گذشته، دیگران ما را ملتی بزرگ می دانستند. اما اکنون به اوضاعی دچار شده ایم که همسایگان شمالی و جنوبی ما را دارایی خود تلقی کرده. کشورمان را بین خود تقسیم می کنند. هیچ قشون، سلاح، مالیه مطمئن، دولت درست و حسابی و هیچ قانون تجاری در اختیار نداریم. در این میان روحانیون شمانیز به خطا می روند. چرا که در موعظه هایشان عمر را کوتاه خوانده و افتخارات دنیوی را پوچ می خوانند. اين موعظات شما را ازجهان دور کرده. به سوی سلطه پذیری؛ بندگی و جهل می برد. هم زمان شاهان نیز چپاول تان می کنند... و در کنار همه این ها اجانب نیز همه پول تان را در اختیارخود گرفته، در عوض شما را با پارچه های سبز آبی و قرمز، شیشه های پر زرق و برق و تجملات اغوا می کنند. این ها دلایل بدبختی تان هستند.

خواندن کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن برای خوانندگان عمومی و افرادی که به تاریخ معاصر ایران علاقه‌مند هستند مناسب است. علاوه بر این دانشجویان تاریخ  و جامعه‌شناسی نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
904.۹۲ مگابایت
مدت زمان
۱۰:۴۸:۰۹
نویسندهیرواند آبراهامیان
مترجممحمدابراهیم فتاحی
راویمحمدرسول مجدآبادی
ناشراستودیو نوار
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۲/۲۶
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۰۴.۹۲ مگابایت
۱۰:۴۸:۰۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 31 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
اجرای روان 🎙️ (1)
5
ستاره
51 ٪
4
ستاره
19 ٪
3
ستاره
16 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
12 ٪
17 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

حقیقتن کتابهای آقای آبراهامیان تا جای ممکن با دید همه جانبه و تا حد زیادی بی طرفانه نوشته شده. این کتابش هم استثنا نیست و اگر مثل من کنجکاوید که چرا انقلاب کردیم حتمن مطالعه کنید چون جوابهای خیلی خوبی پیدا میکنید. فقط کنجکاوم بدونم اگر آقای آبراهامیان به جای سال ۲۰۰۸ در سال ۲۰۲۲ این کتاب رو مینوشت، فصل های آخر و علی الخصوص آخرین فصل رو چطور نگارش میکرد و آیا همان طور که توی این کتاب از اقتدار ایران تعریف کرده باز هم این چنین تعریفی بود؟

5

کتاب خوبی بود .منتظر صوتی شدن کتاب دیگر آبراهاميان با عنوان مردم در سیاست ایران هستم .فقط یک‌تذکر به راوی محترم که انصافا صدای گیرا و کلام شیوایی دارند .در چند جا عبارت &#۳۴; طُرفه اینکه &#۳۴; به معنای تعجب بکار می‌رود را &#۳۴; طَرفه &#۳۴; یعنی به فتح ط خواندند که اشتباه است و باید به ضم ط خواند . دیگر اینکه مام نویسنده فرانسوی وُلتر را اشتباها هنگام خواندن عقاید اصلاح طلبان وِلتر خواندند . به نظرم حیف است چنان صدایی چنین اشتباهات پیش پا افتاده ای داشته باشد

2

چطور بعضی ها این نویسنده را بیطرف اعلام کردند؟ برخی از قسمت های کتاب واقعا عجیب بود مانند اینکه چطور در دوره ای که سطح بهداشت کشور بسیار بالا رفت بیشترین آمار مرگ و میر کودکان اتفاق افتاد؟ یا چطور در حالی که آمار تعداد مدارس و دانشگاه ها روز به روز افزایش می یافت بیسوادی در کشور بیداد میکرد! برای یک مورخ اینگونه مغرضانه سخن گفتن اصلا زیبا نیست. ای کاش در مورد هر برهه ای از تاریخ هم خوبی ها و هم بدی ها گفته میشد تا قضاوت به عهده خود مردم باشد.

5

بسیار از فیدیبو ممنونم که کتابهای آبراهامیان را در فیدیبو اشتراکی گذاشتید .اطلاعات سودمندی به دست آوردم. هر جا ایران راه درست ارتباط با جهان را پیش گرفته که به رشد و پیشرفت ایران می‌انجامید ،کشور هایی مثل آمریکا با مداخله مستقیم یا غیر مستقیم جلو رشد ایران را گرفته و اجازه رشد را به کشور های تازه تاسیس مثل عراق عربستان وبقیه حوزه خلیج فارس را داده‌اند .تا حس سرخوردگی را در ایرانیان ایجاد کنند.

5

سالهاست به دنبال کتابی هستم تا تاریخ معاصر ایران رو بدون غرض بیان کنه. کتابهای خوب و زیادی در این باره وجود نداره. این کتاب یکی از کتابهای خوبی است که اطلاعات تلریخی خوب، ولی کلی را به خواننده می دهد. ای کاش این نویسنده و مورخ بزرگ، کتابهای بیشتری با جزئیات بیشتر (مثل کتاب کودتا) منتشر کنند تا ناگفته های تاریخ، خصوصا سالهای نزدیک به انقلاب و پس از انقلاب آشکار و تشنگان حقیقت سیراب شوند.

5
اجرای روان 🎙️
آموزنده 🦉

در تنظیم کتاب های صوتی لطفاً سطح یا لِوِل صدا را تا جایی که امکانش باشد بالا ببرید. بگذارید شنونده خودش تنظیم بلندی صدا را تعیین کند. در این کتاب ارزنده، لول صدا پایین است و مثلاً در محیط های شلوغ اصلا قابل استفاده نیست. هستند افرادی که کتاب صوتی را مثلاً برای گوش دادن در قطار یا مترو انتخاب میکنند تا چشمانشان در امان باشد. اما با این کیفیت تنظیم امکان پذیر نیست.

4

اطلاعات بسیار جالب اما کلی داره، یعنی بطورکلی و جنرال مسائل رو مطرح می‌کنه و از جزئیات اضافه صرفنظر می‌شه، دلیلش هم واضحه، کتاب جزئی نیست و فضای بیان نداره بطورکلی اما من حس می‌کنم کتابی نبود که جانبداری مورخ رو بشه بصورت مشهود حس کرد، کتاب جالبیه، نیمه اول کتاب که تا قبل از کودتای ۳۲ رو بیان می‌کنه برای من بیشتر جلب توجه کرد لذت بردم

5

کتاب اطلاعات واضحی چه خوب چه بد میده ، چه دوره رضا شاه قاجار محمد رضا و ... ، فقط گمونم یه خورده در مورد محمد رضا سیاهنمایی کرد

1

اطلاعات این کتاب از دوران پهلوی به بعد کاملا جانبدارانه و تک بعدی است

4

امروز کتاب تموم شد راوی کتاب خوب است محتوا کتاب اینگونه است که از تاریخ مشروطه تا ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رد بصورت خیلی خلاصه اما پر محتوا بیان می کند.

نمایش 7 نقد دیگر
3.9
(33)
اجرای روان 🎙️ (1)
120,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
تاریخ ایران مدرن
تاریخ ایران مدرن
یرواند آبراهامیان

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تاریخ ایران مدرن
تاریخ ایران مدرن
یرواند آبراهامیان
استودیو نوار
3.9
(33)
اجرای روان 🎙️ (1)
120,000
تومان