0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خداحافظ گری کوپر

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی خداحافظ گری کوپر

نویسنده:
رومن گاری
درباره خداحافظ گری کوپر

آزادی از قید هر تعلق به راستی به چه معناست؟ رمان خداحافظ گاری کوپر به دنبال یافتن پاسخ این سوال است. در این کتاب مفاهیم زیادی به چالش کشیده می‌شوند و تابوهای زیادیرا می‌شکنند. خداحافظ گری کوپر نوشته‌ای متعلق به سبک پست‌مدرن است.

درباره رومن گاری

رومن گاری در ۸ می سال ۱۹۱۴ در شهر ویلنا ( ویلنیوس) واقع در لیتوانی و در خانواده‌ای یهودی دیده به جهان گشود. او در سال ۱۹۲۸ و در سن چهارده سالگی به همراه مادرش به فرانسه رفت و در آن‌جا ماندگار شد. تحصیلات متوسطه‌اش را در شهر نیس گذراند و برای دانشگاه به پاریس رفت. او توانست مدرک دکترای خود را در رشته حقوق بگیرد. هنگامی‌که ۲۴ ساله بود جنگ جهانی دوم آغاز شد. رومن نیز به نیروی هوایی فرانسه پیوست. با سقوط پاریس به دست نازی‌ها او در ژوئن سال ۱۹۴۰ به لندن آمد و به دولت فرانسه آزاد به رهبری شارل دوگل ملحق شد. رومن در عملیات آزادسازی فرانسه که به عملیات نورماندی معروف است شرکت داشت و پس از بازپس‌گیری پاریس در سال ۱۹۴۴ نشان لژیون دونور را گرفت. او در سال ۱۹۴۵ به خدمت وزارت خارجه فرانسه درآمد و در سال ۱۹۵۲ تا چهار سال پس از آن سخنگوی سازمان ملل شد و ماموریت‌های دیپلماتیک خود را تا سال ۱۹۶۱ ادامه داد. پس از آن به مدت شش سال به جهانگردی پرداخت. رومن در چهل و هشت سالگی و برای بار دوم با جین سیبرگ هنرپیشه آمریکایی ازدواج کرد و ۸ سال بعد از او طلاق گرفت.

رومن در دوم دسامبر سال ۱۹۸۰ و در سن ۶۶ سالگی و با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد و در پاریس به آرامش ابدی دست یاف. 

فعالیت ادبی رومن گاری

رومن به ادبیات نیز علاقه زیادی داشت. اولین جایزه ادبی خود را در سی و یک سالگی و بابت نوشتن کتاب تعلیم و تربیت اروپایی کسب کرد. اثر ریشه‌های آسمان او در سال ۱۹۵۶ جایزه گنکور را برد. از رومن گاری بیش از ۳۰ کتاب و نمایشنامه به جا مانده است. رومن بسیاری از داستان‌های خود را با نام مستعار می‌نوشت. به عنوان مثال چند ماه پس از مرگ او معلوم شد که رومن، تعدادی از رمان‌های خود را با نام مستعار آژار منتشر کرده است. او با همین نام مستعار توانست در سال ۱۹۷۵ دوباره جایزه ادبی گنکور را به دست آورد. این جایزه تنها یک‌بار به نویسندگان داده می‌شود!

از دیگر آثار شناخته شده رومن گاری می‌توان به بادبادک‌ها، سگ سفید، شاه سلیمان، ستاره باز و شب آرام خواهد بود اشاره کرد.

درباره کتاب صوتی خداحافظ گری کوپر

کتاب خداحافظ گری کوپر در فضای جنگ ویتنام اتفاق می‌افتد. جنگ ویتنام به عنوان یکی از طولانی‌ترین نبردهای قرن بیستم ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. هزاران تن از سربازان آمریکایی در این جنگ بی‌سرانجام جان خود را از دست می‌دهند. طولانی شدن این جنگ و استفاده از برخی مواد ممنوعه سبب می‌شود که افکار عمومی آمریکایی‌ها خواهان پایان یافتن این جنگ باشد. دانشگاه‌های امریکا صحنه اعتراضات فراوان بابت تداوم این جنگ است و بسیاری از جوانان برای نرفتن به خدمت سربازی متواری می‌شوند.

قهرمان این داستان نیز جوانی ۲۱ ساله به نام لنی است. لنی تصمیم می‌گیرد برای فرار از سربازی و نرفتن به ویتنام از امریکا فرار کند و به سوئیس برود. لنی پدر خود را در یکی از جنگ‌های آمریکا از دست داده است به همین خاطر از جنگ انزجار دارد. او عاشق اسکی‌‌سواری است و کوهستان‌های سوئیس به توریست‌ها کار با اسکی را یاد می‌دهد. در این داستان با دردها و رنج‌های این جوان مهاجر  آشنا می‌شویم‌ خداحافظ گاری کوپر شخصیت‌های دیگری نیز دارد. لنی در این داستان به خانه دوستش باگ مورن آمده است. در این خانه جوانانی با عقاید گوناگون و بنابر دلایل متفاوت در کنار یک‌دیگر جمع شده‌اند و روزگار خود را با تنگدستی، ترس از پلیس و تهدید مردم محلی می‌گذرانند‌. این کتاب طنز تلخ و عمیقی دارد و در خلال داستان، بحث‌های فراوانی درباره موضوعات مختلف میان شخصیت‌های آن در می‌گیرد.

شخصیت‌‌های این داستان ممکن است که هنگام قرار گرفتن در تنگنا به کارهای غیراخلاقی نیز دست بزنند‌. آن‌ها می‌گویند که در ارتفاعات اخلاقی عمل می‌کنند اما در شهر چاره‌ای جز همرنگ جماعت شدن و حقه‌ زدن ندارند‌.

با وجود طنز تلخ این کتاب می‌توان گفت که لنی هنوز امید اندکی دارد. نگه‌داشتن عکس گاری کوپر توسط او بیان‌کننده همین باور است. کوپر در این داستان، جنگ را به چالش می‌کشد و آن را زیر سوال می‌برد.

درباره ترجمه صوتی کتاب خداحافظ گری کوپر

شاید لازم باشد بدانید که رومن گاری این کتاب را ابتدائا به زبان انگلیسی نوشت و سپس آن را به فرانسوی نیز منتشر کرد. شش سال پس از چاپ این کتاب، سروش حبیبی آن را به زبان فارسی ترجمه کرد و نشر نیلوفر آن را به چاپ رساند. خرید کتاب صوتی خداحافظ گری کوپر به همه علاقه‌مندان به ادبیات ضدجنگ و طرفداران گونه ادبی پست مدرن توصیه می‌شود.

خرید کتاب خداحافظ گری کوپر برای علاقه‌مندان به طنزهای سیاسی و اجتماعی نیز مناسب است.

در کتاب صوتی خداحافظ گری کوپر می‌شنویم

وکیل برای لنی از آمریکا حرف می زد. از آنهایی بود که آن را خوب می شناسند. چون هیچ وقت آنجا نرفته اند. آمریکا کشوری است که آدم ندیده می شناسد. چون از بای بسم اله تا تای تمتش صادر شدنی است. در تمام فروشگاهها می شود پیدایش کرد. لنی گفت درست است. از اصول معتبر زندگی لنی یکی این بود که هر وقت با چیزی مخالف بود بگوید موافقم. چون کسانی که

عقاید احمقانه شان را ابراز می کنند اغلب بسیار حساسند. هر قدر عقاید کسی احمقانه تر باشد کمتر باید با او مخالفت کرد. باگ می گفت حماقت بزرگترین نیروی روحانی تمام تاریخ بشرست. می گفت باید در برابر آن سر تعظیم فرود آورد. چون همه جور معجزه ای از آن ساخته است.

« حال جوانان آمریکایی هم سن شما را که از ماتریالیسم کشورشان فرار می کنند خوب حس

می کنم. نسل شما نسل برباد رفته ایست.»

باگ مورن می گفت: همه نسلها نسل برباد رفته اند. اصلاً علامت یک نسل همین است که برباد رفته است. وقتی آدم این را احساس نکند پیداست که کارش پاک خراب است. نسلهایی که برباد رفتگی خود را حس نمی کنند در گه خفه شده اند. فرزندان من ما به کلی درمانده ایم. وقتی می گویم به کلی تعارف نمی کنم. به کلی کارمان خراب است. و این علامت آنست که هنوز آتشی در ما هست و می توان امیدی داشت.

لنی همچنانکه سرش به قلیه اش گرم بود گفت:« Sir Yes !»

شما باید آمریکا را از صدر تا ذیل از نو بسازید. بنابراین طبیعی است که بعضی مثل شما از ترس بار این مسوّولیت فرار کنند. طوری که من شما را نیم یخزده روی گراند مولاس پیدا کنم. اما شما عاقبت روزی به آمریکا باز خواهید گشت و خود را وقف این تلاش خواهید کرد.

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
404.۲۸ مگابایت
مدت زمان
۰۹:۴۱:۴۰
نویسندهرومن گاری
مترجمگروه مترجمان
راویحامد فعال
ناشراستودیو نوار
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۲/۰۸
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۰۴.۲۸ مگابایت
۰۹:۴۱:۴۰

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.1
از 5
براساس رأی 123 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (12)
سرگرم‌کننده 🧩 (8)
5
ستاره
52 ٪
4
ستاره
22 ٪
3
ستاره
12 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
5 ٪
67 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

!حاوی اسپویل:خداحافظ گری کوپر در دنیای پس از جنگ جهانی دوم و دوران جنگ ویتنام روایت میشود،روایت عقاید اسکی بازی به نام لنی و سیر تحول و عاشق شدنش. لنی که به خاطر گذشته اش از جنگ،یک جا ماندن،زن و خانواده گریزان است در طول داستان خویشتن خویش را گم میکند و از نو باز می یابد.جهان بینی لنی مهمترین روایت داستان است؛لنی با وابستگی به جسی به عقایدش پشت میکند و در عین ترس به رابطه اش با او ادامه میدهد.رومن گاری به خوبی ترس،دو دلی و شکی که در وجود لنی هست را شرح می دهد،روایت خاکستری از انسانی بودن عشق لنی و جس را به خوبی به تصویر میکشد. در خلال داستان اصلی،رومن گاری به بیان فضا و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی حاکم بر آن دوره تاریخی نیز میپردازد،داستان در دوره اوج قدرت کمونیسم و زمان جنگ سرد است.گاری با نگاهی پست مدرن،مدرنیته و جامعه ی مدرن را نکوهش میکند و رویای آمریکایی را نقد میکند. اما سیر تحولات داستان و لنی خیلی سریع اتفاق می افتد؛شرح این که "آزادی از قید تعلق" چطور به وقوع میپویندد خیلی کوتاه است و به جای بیان احساسات به رویداد های غیر ضروری پرداخته شده.داستان از جهت حرفی که برای گفتن دارد و نیز دوره ی تاریخی که روایت میشود مهم است اما در بیان این حرف ها به عقیده ی من بسیار ناتوان است؛زبان روایت ضعیف است،باتوجه به شهرت این کتاب انتظار بسیار بیشتری داشتم درحالی که به نظرم بیش از حد به آن پرداخته شده. اما خوانش راوی آقای فعال بسیار خوب و گیرا بود.

5

رمانی فوق العاده که به قدری قشنگ شخصیت پردازی شده که به راحتی مخاطب با اکثر شخصیت‌ها ارتباط برقرار میکنه، بیخود نبود که مجتبی شکوری در اولین حضورش در کتاب باز این کتاب رو پیشنهاد داد، در کنار همه اینها، راوی به قدری روان و خلاقانه متن رو بیان میکنه که تاثیر گذاریش رو دو چندان کرده، تبریک میگم به آقای فعال، بین همه کتاب‌های صوتی که گوش دادم ایشون از همه متبحرتر بودن در بیان متن، خلاصه این اولین باری هست که به یک کتاب پنج ستاره میدم چون هیچ بهانه ای برای کمتر از اون ندارم.

5

رمانی فلسفی انتقادی در دوره پست مدرنیسم. هر جمله این رمان ظرفیت اندیشیدن دارد . شخصیت اصلی رها و بی تعلق و پیروز است مثل گری کوپر . همه چیز را به دیده هجو می نگرد اما نکته جالب این است که خودش هم دچار همین هجو می شود و اینجاست که دیگر باید گفت خداحافظ گری کوپر! ضمنا راوی، حامد فعال بسیار رمان را خوب خوانده و شنونده را درگیر همه فرازونشیبها میکند.

5

عجیبه. کتابی بود که هم‌زمان می‌تونم بگم دوست داشتم و دوست نداشتم. موضوع از اواسط تا پایان داستان جذاب شد. شاید به خاطر تم افسرده اون زمان این حال بهم دست داد که علی‌رغم اینکه خوشم اومد، انرژیم کشیده شد. اما باز هم نمی‌تونم بگم کتاب خوبی نبود. تقصیر آقای فعال هست که کتاب‌ها رو طوری می‌خونند که بهانه‌ای برای تمام نکردنش نداشته باشیم.😄 سپاس فیدیبو، سپاس جناب فعال.🍀🙏 راستی اگر کسی نام موزیک اول داستان و همچنین آخر رو می‌دونه لطفا بگه.💚

4

کتاب خیلی خوبی بود. اوایلش خیلی ارتباط برقرار نکردم چون در جای‌جای داستان مباحث سیاسی مخصوص دوران داستان مطرح می‌شن ولی کمی که پیش می‌ره خط داستان خیلی مشخص‌تر می‌شه و اواخر داستان هم که هیجان‌انگیز می‌شه. البته که در متن کلمات و جملات نامناسب زیادی بود و من از این مسئله خوشم نیومد. گوینده هم بسیار خوانا و عالی می‌خوند. نه مثل بعضی از گوینده‌ها بیش از حد آروم و حوصله‌سربر بود، نه ایرادی چیزی داشت.

5

اولش ادبیات کتاب منو حسابی گیج کرد و تقریبا نتونستم ارتباطی برقرار کنم. اما از نصفه های کتاب به بعد تازه کم کم متوجه میشی چی به چیه و هیجان داستان بیشتر میشه. خب البته کتاب پر از توصیفات عمیق فلسفی و جامعه شناختی و روانشناختیه. اما وقتی کتابو تموم میکنی به طرز غریبی احساس میکنی جهان بینیت عوض شده و این کم چیزی نیست. من حقیقتا لذت بردم و فکر کنم یک مرتبه دیگه لازمه از اول گوشش کنم.

5

یه رمان پر از جملات تلگرامی و استوری اینستاگرام پسند که البته بسیار روان و خوب پیش میرفت درست شبیه نوع پیش رفتن کتاب جز از کل . من دوستش داشتم ، مخصوصا که دیدگاه های مختلفی رو میشد در دل داستان پیدا کرد . و صدای آقای حامد فعال عالی ترین بود . اونقدر که میشه ساعت ها باهاشون کتاب گوش داد و خسته نشد . ایشون بینظیر هستن

5
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩
پربار 🌳
گیرا 🧲

زندگی پیش رو راکه گوش کردم فکرکردم بخاژر اجرای بینظبر آزاده صمدی اینقدرازآن کتاب لذت بردم،ولی باشنیدن خداحافظ گری کوپر علیرغم خوانش عالی آقای فعال 👌،فهمیدم این نثر کاملا ویژه ومنحصربفرد رومن گاری استکه این رمانها را اینقدرجذاب کرده ودریک جمله میشه گفت ابن کتاب جهان بینی آدمو وسیعتر وعمیقتر میکنه در شنیدنش شک نکنید 👍👍👍

5
اجرای روان 🎙️

۱. من نمیدونم متن انقدر خوبه یا این ترجمه فوق العاده خوبه ۲. هر کتابی که یه بار خوندید براتون جذاب نبود (برای من مرشد و مارگاریتا) یا نفهمیدیدش (مثل همین کتاب) رو یه بار هم با اجرای روان و عالیِ حامد فعال بشنوید، حتما نظرتون عوض میشه

3

یا من توقعم از رمان زیاد بود یا واقعا خیلی از مباحث رو متوجه نمیشدم انقدری که رمان معروف شده دلنشین نبود ولی روی هم رفته کتاب خوبی بود و جالب اینکه آقای حامد فعال چقدر خوب راوی بودند ...

نمایش 57 نقد دیگر
4.1
(127)
اجرای روان 🎙️ (12)
144,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪10
خداحافظ گاری کوپر
خداحافظ گاری کوپر
رومن گاری

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خداحافظ گری کوپر
خداحافظ گری کوپر
رومن گاری
استودیو نوار
4.1
(127)
اجرای روان 🎙️ (12)
144,000
تومان