0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
برای آنان که هنوز نمرده اند

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی برای آنان که هنوز نمرده اند

نویسنده:
آرش جواهری
درباره برای آنان که هنوز نمرده اند

«برای آنان که هنوز نمرده‌اند» مجموعه شعری اثر «آرش جواهری» است. محوریت اصلی اشعار این کتاب، مرگ و دغدغه‌های شخصی در حال مرگ است. آرش جواهری با نگاه و فلسفه‌ی شخصی که نسبت به زندگی و مرگ دارد، اثری خلق کرده که در آن فضای تازه‌ای به مرگ داده است. مرگ و زندگی در این اشعار چنان به هم نزدیک‌اند که گاهی تکان‌دهنده می‌شوند، مخاطب را به فکر می‌اندازند و تلنگری به ذهن هر انسان اندیشمندی می‌زند. این کتاب در سال 90 در انتشارات مشکی منتشر شده و انتشارات آوانامه آن را با صدای «آرمان سلطان‌زاده» منتشر کرده است.

درباره کتاب برای آنان که هنوز زنده‌اند

آرش جواهری، با خو‌ش‌فکری توانسته نامی را برای این کتاب انتخاب کند که به خوبی محتوای پنهان پشت اشعار را نشان می‌دهد. در این کتاب در مجموع 34 قطعه شعر وجود دارد که 2 قطعه از آن‌ها در مقدمه‌ی کتاب آمده است. سایر اشعار همه با عبارت «چون مُردم» شروع می‌شوند. به این ترتیب این اشعار واگویه‌های شخصی است که قرار است بمیرد و با گفتن این اشعار انگار دارد به زندگان وصیت‌هایش را می‌گوید. این شخص از بازماندگان می‌خواهد به سفارش‌هایی که می‌کند، گوش دهند و به آن‌ها عمل کنند.

جواهری شاعری است که در دوران آشفته و پرالتهاب شعر معاصر فارسی، موضوعی را برای اشعارش انتخاب کرده که کمتر شاعری حتی به صرافت آن می‌افتد. او توانسته کلیشه‌های شعر نو و مدرن فارسی را پشت سر بگذارد و اثری خلق کند که در آن فلسفه‌های شخصی‌اش را با دنیا و آدم‌های‌اش پیوند زده است. جواهری در این مجموعه شعر از مسائلی حرف می‌زند که گاهی خیلی پیچیده می‌شوند، با این حال توانسته با ذوق سرشار ادبی، ساده‌ترین و ملموس‌ترین کلمات را کنار هم بگذارد و مفاهیمی تازه و عمیق خلق کند. انگار مرگ و زندگی هم همین‌قدر ساده و در عین حال پیچیده و فکربرانگیز هستند.

جواهری اصراری ندارد مخاطبش را اسیر مفاهیم شخصی‌سازی شده کند. هر کس می‌تواند از دریچه‌ی نگاه خودش، برداشت متفاوتی از هر شعر داشته باشد. افشاریان عواطف را چنان توصیف می‌کند که مخاطب به‌خوبی غرق آن می‌شود و حتی لحظاتی به زندگی و تجربیات شخصی خود برمی‌گردد. خواندن اشعار جواهری می‌تواند فرصتی تازه برای در خود فرو رفتن و اندیشیدن به تمام اندوخته‌ها و میراث‌های زندگی باشد. اشعار در قالب نو سروده شده‌اند و وزن و قافیه‌ی مشخصی ندارند. جملات کوتاه هستند و شعرها هم چندان طولانی سروده نشده‌اند. مخاطب می‌تواند بدون این که ملول و خسته شود، هر شعر را کامل بخواند و به عمق پیام شاعر پی ببرد. تعبیرهای خلاقانه و ترکیبات جدید، از ویژگی‌های این اثر است. جواهری با تمام ذوق ادبی و شاعری خود توانسته مضامینی جدید در شعرهایش خلق کند. اشعار این شاعر از دل برمی‌آید و شاید به همین دلیل باشد که به همان سادگی و صداقت هم به دل می‌نشیند.

او کلمات را خلق می‌کند و اثری زنده و با هویت می‌نویسد. می‌توان به‌جرات گفت که اشعار این کتاب، از لحاظ معنایی پخته و دوست‌داشتنی هستند. با این حال که شاعر از ذوق هنری و ادبی بالایی برخوردار است، اصراری ندارد شعرش پیچیده و پرتکلف باشد. او از صور خیال و آرایه‌های ادبی تاجایی استفاده می‌کند که به زیبایی کلام و درک بهتر اشعارش کمک کند. ارتباط معنایی و مفهومی میان کلمات و عناصر شعر چیزی است که در این کتاب دیده می‌شود و یکی از اهداف شاعر هم همین معناگرایی است. عناصر این اشعار امروزی و ملموس هستند و به همین دلیل است که مخاطب به‌راحتی آن‌ها را درک می‌کند و از آن‌ها تاثیر می‌گیرد. جواهری توانسته فضایی ایجاد کند که در آن پدیده‌های جهان و زندگی آدم‌ها به هم مرتبط هستند و برخی واقعیت‌های جامعه هم در آن‌ها بیان می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی برای آنان که هنوز نمرده‌اند می‌شنویم

چون مردم
گور و کفن
نه
مرا جلد بگیرید
شاید آرام بگیرم
شاید

چون مردم
پیغام همه کسان خویش با من بگذار
شاید به دوزخ رفتم

چون مردم
با او بگویید
از گور من بپرهیزد
مباد دوباره هوای زندگی کنم

چون مردم
مرا چنان قهرمانان پیروز
بر سر دست‌هاتان مبرید
چرا که از مرگ شکست خوردم

چون مردم
فراموش مکن
شمعدانی‌های حیاط را

چون مردم
غزالک من
پنهان به دیدن من بیا
که گفته است که مردگان
حسد نمی‌ورزند

چون مردم
چه خواهم گفت با ملک‌الموت
در درازای این سفر
کاش دست کم
اهل شعر باشد
اهل کتاب
اهل دل

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
14.۷۴ مگابایت
مدت زمان
۱۶:۰۵
نویسندهآرش جواهری
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۴.۷۴ مگابایت
۱۶:۰۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 16 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
12 ٪
10 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

۱۵ مگابایت ۱۰ تومن؟ هر مگ رو چند حساب کردید؟ برادران کارامازوف ۵۰ ساعته و ۲ گیگ و ۷۰۰ حجمشه ۶۰ تومنه.‌ اونوقت ۱۵ مگ ۱۰ تومن ؟

5

فوق العاده بود. باید از زندگی استفاده کرد و اون رو در حد کمال درک کرد ، فرصت ها نباید از دست برن.

5

بسیااااتر جذاب، اما توجه کنید که روایت خیلی کوتاه است و انتظار داستان بلند نداشته باشید

5

بسیار جذاب و روح نواز هم متن هم صدای بی نظیر ارمان سلطان زاده

5

بینظیر .بسیار لذت بردم از شنیدنش

5

باش تا زندگی کنیم ، بمانی برایمان !!!

1

واقعا این چند خط اسمش کتاب بود؟!

5

کوتاه بود اما خیلی خوب بود

5

بسیار زیبا ... لذت بردم

نمایش 1 نقد دیگر
4.2
(17)
48,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
برای آنان که هنوز نمرده اند
برای آنان که هنوز نمرده اند
آرش جواهری
آوانامه
4.2
(17)
48,000
تومان