0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اقتصاد سیاسی صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب اقتصاد سیاسی صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری

درباره اقتصاد سیاسی صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری
نرخ بالای سود بانکی که معضل اصلی اقتصاد امروز ایران است و به‌شدت به نرخ رشد کشور آسیب زده، حاصل عملکرد نظام بانکی بیمار است. درعین‌حال، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مشکلات نظام بانکی نیز خود از حضور نهادهای شبه‌بانکی غیررسمی در عرصۀ پولی کشور نشئت می‌گیرد. بی‌شک اگر «صندوق‌های قرض‌الحسنۀ با عملکرد بانکی» و «تعاونی‌های اعتبار عام» در دورۀ بعد از انقلاب شکل نمی‌گرفت و گسترش نمی‌یافت، امروز معضلات شبکۀ بانکی کشور تا این حد عمیق نمی‌شد. این نهادهای پولی بدون مقام ناظر از وجوه عمومی استفاده کردند و آن وجوه را در اقتصاد به چرخش درآوردند، بدون آنکه تحت نظارت مقام پولی جمهوری اسلامی ایران باشند. آن‌ها به مثابه بانک‌های بد، به کارکرد بانک‌های خوب کشور نیز صدمه زدند، و امروزه شرایطی را فراهم آورده‌اند که استفاده از صفت «بحرانی» برای آن شرایط، به هیچ‌وجه اغراق‌آمیز نیست. کتاب بهمن احمدی امویی ما را با تاریخچۀ پیدایی صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی اعتباری آشنا می‌کند: این‌ نهادها چگونه و چرا شکل گرفتند و وسعت عمل یافتند؟ چه اشتباهاتی رخ داد که این نهادهای خصوصی به نهادهای عمومی بدل شدند و از وجوه عمومی استفاده کردند و از آن مجرا مشکلات گسترده‌ای برای کشور ایجاد کردند؟ این‌ها دیگر مواردی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. وی توضیح می‌دهد که چرا نیات خیر مؤسسان و شرکای اولیۀ صندوق‌های قرض‌الحسنه متأسفانه به عملکرد نامناسب امروز آن‌ها تبدیل شده است، و چگونه ندانم‌کاری پاره‌ای از دولتیان به صدور مجوز تعاونی‌های اعتباری عام انجامیده که بلای جان سیستم بانکی امروز کشور شده‌اند. نویسنده نشان می‌دهد که هرچند گسترش بدترین این نهادهای پولی غیررسمی در دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته، اما شکل‌گیری آن‌ها ریشه در سال‌های آغازین انقلاب دارد و از همان روزهای اول هم تکنوکرات‌های دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی، نگران اخلال این نهادهای غیررسمی در اقتصاد کشور بوده‌اند.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1,002.۹۳ کیلوبایت
تعداد صفحات
152 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۰۴:۰۰
نویسنده بهمن احمدی امویی
ناشربنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۶/۰۶
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
30,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۰۰۲.۹۳ کیلوبایت
۱۵۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
25 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

به عنوان شروعی برای پرداختن به یکی از مسئله دارترین و حساس ترین مشکلات ساختاری سیستم مالی و بانکی ایران کتاب خوبی بود. روی موضوعی حساس و کارنشده دست گذاشته است و طرح موضوع مناسبی دارد. جدا از هوشمندی مولف در انتخاب موضوع و دست گذاشتن بر روی پرونده ای که ذی نفعان فراوان دارد، شجاعت در وارد شدن به مبحثی که پای مافیای قدرت را وسط می کشد هم جای تحسین دارد. تاریخچه شکل گیری صندوق ها پیش از انقلاب و بعنوان نهادی موازی با بانکداری و سپس به عنوان ابزاری در خدمت نیروهای انقلابی، تا تحولات بعد از انقلاب و سواستفاده از نام صندوق قرض الحسنه برای بهره بردن از مزایای مالی مثل شرکت های مضاربه ای و پیچیدگی روابط قدرت که پای ذی نفعان و تصمیم گیرانی همچو نیروی انتظامی و قوه قضاییه و بانک مرکزی را به داستان باز می کند سرنخ های خوبی می دهند که در کارهای آینده باید دنبال شوند از این محاسن که بگذریم، روش نگارش متن ژورنالیستی است و تا حدی جهت گیری های سیاسی مولف را هم آشکار می کند، این درحالی است که مسئله پیچیده تر از آن به نظر می رسد که بتوان آن را تنها به پای یک گروه یا جناح خاص گذاشت. بعلاوه، بعد از طرح صحیح موضوع، نیاز به رویکرد تحلیلی دقیق تر و پخته تری است تا با ابزار مناسب به موشکافی مسئله بپردازد و آقای امویی برای این کار شایستگی لازم را ندارند. به عبارتی یک اقتصاد دان یا فردی آشنا با سازوکارهای مالی در سطح کلان مورد نیاز است تا به تحلیل اثرات مثبت و منفی این صندوقها در اقتصاد ایران بپردازد در حالیکه اثر فعلی صرفا کاری کیفی و بر اساس مشاهدات و مطالعات اولیه است. در همین متن فعلی نیز عدم وجود ساختار مناسب و تکرارها و عدم هماهنگی های زمانی هویداست و بعلاوه با اینکه نویسنده رویکردی سیاسی و انتقادی را برگزیده اما ناچار به خودسانسوری است که ابهام در فهم ریشه ای مسائل را افزایش می دهد. در نهایت شاید بهتر بود تا اثر ویراستاری بهتر و پخته تری داشته باشد تا هم ایرادات نگارشی کمتر باشد و هم ساختار اثر به شکل بهتری در اختیار خواننده قرار گیرد. در شکل فعلی، حتی کتاب پایان بندی مناسبی ندارد و بحث بدون جمع بندی تمام می شود

5

کتاب، خیلی خواندنی و با جزئیات به داستان موسسات قرض‌‌الحسنه و سرگذشت آنها می‌پردازد. برای درک عمق نفوذ و تاثیر این موسسات که با نیت خیر شروع شدند و بخاطر خلا قانونی، نظام بانکی را متاثر کردند، مطالعه‌ی این کتاب کمک شایانی می‌کند.

4.5
(4)
34,000
٪50
17,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اقتصاد سیاسی صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری
٪50
اقتصاد سیاسی صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری
بهمن احمدی امویی
بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
4.5
(4)
34,000
٪50
17,000
تومان