0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
قضیه رابرت‌ اوپنهایمر

معرفی، خرید و دانلود کتاب قضیه رابرت‌ اوپنهایمر

درباره قضیه رابرت‌ اوپنهایمر


نقد و بررسی کتاب قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر

نمایشنامه قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر اثر هاینار کیپهارت، نویسنده آلمانی، به بررسی زندگی و افکار یکی از مشهورترین و بحث‌برانگیزترین دانشمندان قرن بیستم، پدر بمب اتم، رابرت اوپنهایمر می‌پردازد. این نمایشنامه به عنوان یکی از منابع معتبر برای شناخت اوپنهایمر و تبعات فاجعه‌بار جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. کیپهارت با اتکا به منابع معتبر و مصاحبه با افراد نزدیک به اوپنهایمر، تصویری دقیق و مستند از زندگی و افکار او ارائه می‌دهد. کیپهارت در این کتاب به واکاوی شخصیت پیچیده اوپنهایمر، تناقضات درونی او و تضاد میان آرمان‌گرایی و میل به علم او می‌پردازد. نویسنده با نگاهی بی‌طرفانه در نگارش این کتاب جانب انصاف را نگه می‌دارد و از قضاوت قطعی درباره اوپنهایمر خودداری می‌کند. نمایشنامه قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر به عنوان منبعی ارزشمند برای شناخت یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر و تبعات فاجعه‌بار جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. این نمایشنامه موجب می‌شود تا درک عمیق‌تری از پیچیدگی‌های اخلاقی و علمی مرتبط با ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیدا کنید. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های ادبیات نمایشی حوزه نمایشنامه علاقه دارید حتما به دسته‌بندی نمایشنامه فیدیبو سر بزنید.


هاینار کیپهارت، نویسنده‌ای در جستجوی حقیقت و عدالت

هاینار کیپهارت (۱۹۲۲-۱۹۸۲) نویسنده، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار آلمانی بود که به خاطر آثار مستند و گاه بحث‌برانگیزش در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی شهرت داشت. او در طول زندگی خود به موضوعاتی مانند جنگ جهانی دوم، فاشیسم، حقوق بشر و عدالت اجتماعی می‌پرداخت. او در دهه ۱۹۶۰ با نوشتن نمایشنامه‌های مستند به شهرت رسید. کیپهارت در ۱۸ نوامبر ۱۹۸۲ در شهر مونیخ آلمان درگذشت. سایر آثار برجسته او عبارتند از : خون در کفش است، زندگی شاعر اسکیزوفرن الکساندر ام و و مرد روز و داستان‌های دیگر.


چرا کتاب قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر را بخوانیم

نمایشنامه قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر با بررسی زندگی و افکار یکی از مشهورترین دانشمندان قرن بیستم، رابرت اوپنهایمر که به عنوان پدر بمب اتم شناخته می‌شود، پرداخته است و خواننده را با زوایای مختلف شخصیت او آشنا می‌کند. نمایشنامه قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر به طور مفصل به بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی و تبعات فاجعه‌بار آن می‌پردازد و خواندن این نمایشنامه به درک عمیق‌تر تبعات فاجعه‌بار جنگ جهانی دوم و جنایات جنگی و خطرات سلاح‌های هسته‌ای کمک می‌کند. نمایشنامه قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر به کاوش در تناقضات اخلاقی علم و قدرت نیزمی‌پردازد.  اوپنهایمر که دانشمندی صلح‌جو بود، در نهایت به ساخت سلاحی کمک کرد که جان میلیون‌ها انسان را گرفت. این نمایشنامه خواننده را به تفکر در مورد مسئولیت‌های دانشمندان و خطرات سوءاستفاده از علم رهنمون می‌شود. هاینار کیپهارت نویسنده‌ای توانمند است که با نثری قوی و جذاب به نگارش نمایشنامه قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر پرداخته است.


در بخشی از کتاب قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر می‌خوانیم

صحنه باز است. نورافکن‌ها پیداست. پردۀ سفیدی از بالا صحنه را از تماشاییان جدا می‌کند و این‌قدر پایین آمده است که بتوان روی آن فیلم مستند نمایش داد:

دانشمندان در لباس جنگی مانند نظامیان به نظر می‌رسند و با شماره، شروع آزمایش بمب را فرمان می‌دهند: ۴_ ۳_ ۲_ ۱_ ۰ [به انگلیسی و روسی و فرانسه].

ابری که بر اثر انفجار اتمی پدید می‌آید، به‌زیبایی بسیار باز می‌شود و دانشمندان از پشت شیشه‌های تیره، آن را تماشا می‌کنند.

روی دیوار یک خانه، سایۀ تشعشع اتمی از چند تن از قربانیان انفجار اتمی هیروشیما دیده می‌شود.

پرده پس می‌رود.

صحنۀ اول

اتاق ۲۰۲۲

یک اتاق دفتر کوچک زشت؛ دیوارهای چوبی که با گِل سفید، رنگ شده است. اتاق به‌منظور اجرای تحقیقات موقتاً مبله شده است. روی سکو، ته صحنه، یک میز و سه صندلی راحتی چرم سیاه برای اعضای هیئت گذاشته شده. پشت آن‌ها روی دیوار، پرچم آمریکا آویخته است. جلوی سکو، پایین، تندنویس‌ها پشت بساطشان نشسته‌اند.

طرف راست، راب و رولندر، وکلای کمیسیون نیروی اتمی، مشغول وَررفتن با تودۀ اسناد هستند.

رو‌به‌روی راب و رولندر، روی یک سکو، میز و صندلی وکلای اوپنهایمر گذاشته شده است. جلوی سکو، پایین، یک نیمکت چرمی کهنه قرار دارد.

جی رابرت اوپنهایمر از درِ جانبی دست راست وارد می‌شود. دو نفر وکلایش همراه او هستند. یک منشی او را از وسط صحنه به‌طرف نیمکت هدایت می‌کند. وکلای او بساطشان را پهن می‌کنند.

اوپنهایمر دم ‌و دستگاه پیپش را زمین می‌گذارد و می‌آید جلو، دم چراغ‌های پای صحنه می‌ایستد.

اوپنهایمر: در روز دوازدهم آوریل۱۹۵۴، چند دقیقه به ساعت ده، جی رابرت اوپنهایمر، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون و مدیر سابق آزمایشگاه‌های سلاح‌های اتمی لوس‌آلاموس و بعداً مشاور دولت در امور اتمی، به اتاق ۲۰۲۲ در ساختمان تی۳ کمیسیون نیروی اتمی واشنگتن وارد شد تا به سؤالات هیئت امنیتی دربارۀ عقاید و روابط و اعمال شخص خودش که مظنون به عدم وفاداری به دولت بود، جواب بدهد.


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب قضیه‌ی رابرت اوپنهایمر

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های ادبیات نمایشی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

پزشک نازنین نویسنده نیل سایمون انتشارات نی

باغ وحش شیشه ای نویسنده تنسی ویلیامز انتشارات قطره

مرغ دریایی نویسنده آنتوان چخوف انتشارات قطره




دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۰۷ کیلوبایت
تعداد صفحات
168 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۳۶:۰۰
نویسندههاینار کیپهارت‌
نویسنده دومنجف‌ دریابندری‌
ناشرانتشارات خوارزمی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
150,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۰۷ کیلوبایت
۱۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
پربار 🌳 (2)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
25 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
پربار 🌳

نمایشنامه ی بسیار خوبی بود و پیشنهاد می کنم به خصوص اگه اوپنهایمر نولان رو دیده باشید شخصیتا براتون قابل لمس تر می تونن باشن

4.8
(4)
پربار 🌳 (2)
75,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
قضیه رابرت‌ اوپنهایمر
قضیه رابرت‌ اوپنهایمر
هاینار کیپهارت‌
انتشارات خوارزمی
4.8
(4)
پربار 🌳 (2)
75,000
تومان