0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
در سودای نظام داد

معرفی، خرید و دانلود کتاب در سودای نظام داد

جهان‌ شناسی ایرانی و اندیشه‌ ی سیاسی
نویسنده:
کمال پولادی
درباره در سودای نظام داد

در سودای نظام داد

کتاب در سودای نظام داد نوشته کمال پولادی، پژوهشگر و مترجم حوزه علوم سیاسی و استاد دانشگاه، اثری پژوهشی-نظری است. این کتاب توضیحی در باب جهان‌شناسی ایرانی و اندیشهٔ سیاسی است و تحول جهان‌شناسی و اندیشهٔ سیاسی در ایران را با منطق پویش درونی همین اندیشه دنبال کرده‌است.

کتاب در سه بخش اصلی تنظیم شده‌است. بخش اول با عنوان جهان‌شناسی ایرانی به بررسی جهان‌بینی و هستی‌شناسی ایرانی می‌پردازد. پولادی در این بخش، نشان می‌دهد که جهان‌بینی ایرانی، بر پایهٔ نظام داد استوار است. او معتقد است که در جهان‌بینی ایرانی، جهان، یک نظام منظم و عادلانه است که در آن همهٔ موجودات، جایگاه و نقش مشخصی دارند.

بخش دوم کتاب با عنوان اندیشهٔ سیاسی ایرانی به بررسی اندیشهٔ سیاسی ایرانی در دوران‌های مختلف می‌پردازد. پولادی در این بخش، نشان می‌دهد که اندیشهٔ سیاسی ایرانی، همواره بر پایهٔ جهان‌بینی ایرانی، بر نظام داد استوار بوده است. او معتقد است که اندیشه‌وران ایرانی، همواره به دنبال ایجاد یک نظام سیاسی عادلانه و مبتنی بر داد بوده‌اند.

بخش سوم کتاب با عنوان نقد و نتیجه‌گیری به بررسی انتقادی جهان‌بینی و اندیشهٔ سیاسی ایرانی می‌پردازد. پولادی در این بخش، نشان می‌دهد که جهان‌بینی و اندیشهٔ سیاسی ایرانی، دارای نقاط قوت و ضعفی است. او معتقد است که جهان‌بینی ایرانی، می‌تواند به ایجاد یک نظام سیاسی عادلانه کمک کند، اما باید به نقاط ضعف آن نیز توجه داشت.

برای خواندن کتاب‌های علوم سیاسی به فیدیبو سر بزنید.

آشنایی با کمال پولادی نویسنده کتاب

کمال پولادی، پژوهشگر، مترجم حوزه علوم سیاسی و استاد دانشگاه، دارای دکترای تخصصی رشته علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

پولادی آثار متعددی در حوزه علوم سیاسی، فلسفه سیاسی، جامعه‌شناسی و ادبیات کودکان تالیف و ترجمه کرده است. از جمله آثار تالیفی او می‌توان به کتاب‌های تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، تاریخ اندیشه سیاسی در ایران و اسلام، در سودای نظام داد و مکتب‌های اندیشه سیاسی اشاره کرد.

پولادی در سال ۱۳۹۹ به عنوان چهره ماندگار علوم سیاسی در ایران معرفی شد.

چرا باید کتاب در سودای نظام داد را بخوانیم

کتاب در سودای نظام داد اثری مهم و ارزشمند است که برای هر کسی که به اندیشهٔ سیاسی ایرانی علاقه دارد، توصیه می‌شود. این کتاب با ارائهٔ دیدگاهی جدید و نوآورانه، به خواننده کمک می‌کند تا اندیشهٔ سیاسی ایرانی را در یک افق وسیع‌تر ببیند و با چالش‌های آن آشنا شود.

در بخشی از کتاب در سودای نظام داد می‌خوانیم

بشر همواره سامان عملی نظامِ زندگی خود را با بهره‌گیری از تمهید نمادسازی در سامانی از نظامِ ایده‌ها بازتاب داده است. گرچه نسبت سامان عملی زندگی با نظام نظری نسبتی دوسویه و دیالکتیکی است، اما در این دیالکتیک سامان‌های عملی بر حسب قاعده مقدم‌اند. با توجه به آنچه تحلیل‌گران آن را آمیختگی امر اجتماعی و امر فرهنگی در شکل آگاهی اسطوره‌ای می‌خوانند، چگونگی سامان‌های سیاسی و اجتماعی را که به سبب فقدان گزارش‌های تاریخی دقیق و تفصیلی از دسترس شناخت ما دورند، باید در قالب‌های خاص آگاهی اسطوره‌ای (اسطوره‌ها، حماسه‌ها، آیین‌ها) و نیز آموزه‌های یزدان‌شناختی جستجو کرد. به‌هرحال، از این ذخایر فرهنگی که در دسترس ماست می‌توان برای بازسازی نوعی نظام نظری در قالب منظومه‌های کیهان‌شناسی بهره گرفت.

کیهان‌شناسی‌ها در واقع سامان‌های عملی حیات اجتماعی و سیاسی را به شیوهٔ خود تئوریزه یا به بیان دیگر، در طرح‌های نظری صورت‌بندی کرده‌اند. اقوامی که وارد مراحل اولیهٔ تمدن‌سازی و انفکاک اجتماعی شده بودند و اشکال اولیهٔ دولت در میان آنها پیدا شده بود با پرسش‌هایی چون سرشت اقتدار سیاسی، سرچشمهٔ مشروعیت سیاسی، ماهیت تکلیف سیاسی، خاستگاه نهادهای اجتماعی، منزلت قانون و مهم‌تر از همه چرایی و چیستی نابرابری سیاسی روبه‌رو شده بودند و به جستجوی پاسخِ این پرسش‌های بنیادی بر آمده بودند.

کیهان‌شناسی‌های باستان در واقع هستهٔ مرکزی نظام نظری دغدغه‌های نخستین تمدن‌های عصر کهن به‌شمار می‌آیند. کیهان‌شناسی‌ها ایده‌هایی را که ما امروزه آنها را در قالب مفاهیمی چون اقتدار سیاسی، منبع مشروعیت سیاسی، ارزش‌های اجتماعی، شکل‌های رهبری سیاسی و نسبت زمام‌دار زمینی با جهان فراطبیعی بیان می‌کنیم به شیوهٔ خود تحلیل، جمع‌بندی و بیان کرده‌اند. این کیهان‌شناسی‌ها نظامی از هستی را در شکل ایده‌آلی طرح کرده‌اند که در آن حیات خاکی و افلاکی از نظم واحدی که می‌توان آن‌را نظامِ داد تعبیر کرد تبعیت می‌کند. در این نظام داد، منزلت قدسی قانون، سامان آرمانی جامعه، جایگاه رهبری جماعت، تکلیف اجتماعی و سیاسی دسته‌های مختلف اجتماعی مشخص شده است. گرچه این نظام داد در نگاه برابرخواهانهٔ برخی ایدئولوژی‌های امروزی خالی از جانبداری نیست، اما نظامی است که با ضرورت‌های رشد اجتماعی در مراحل نخستینِ پیشرفت اجتماعی انسان همسازی داشته است.

ایرانیان عصر باستان همچنین دربارهٔ پرسش‌های اساسی انسان در مورد خاستگاه هستی، اجزای سازندهٔ حیات و هستی انسانی و رابطهٔ جهان زمینی با جهان ماورا و بنیادهای امر اخلاقی پرسش‌های بنیادینی مطرح کرده‌اند و پاسخ‌های اصیلی به آن داده‌اند که پرسش‌ها و پاسخ‌های یادشده را با پرسش‌ها و پاسخ‌های اخیر پیوند می‌زده است.

پیشنهاداتی برای خوانندگان کتاب در سودای نظام داد

اگر از خواندن کتاب در سودای نظام داد لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواندن کتاب‌های زیر غافل نشوید:

  1. افشای واتیکان نوشته پل ویلیامز
  2. معمای اشغال سفارت آمریکا در ایران نوشته جعفر مهدی‎نیا
  3. ما چگونه ما شدیم نوشته صادق زیبا کلام


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۲۶ کیلوبایت
تعداد صفحات
216 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۱۲:۰۰
نویسندهکمال پولادی
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۱۲
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۲۶ کیلوبایت
۲۱۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
50,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
در سودای نظام داد
در سودای نظام داد
جهان‌ شناسی ایرانی و اندیشه‌ ی سیاسی
نشر مرکز
0
(بدون نظر)
50,000
تومان