0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
درباره‌ ی قصه‌ های اسطوره‌ ای

معرفی، خرید و دانلود کتاب درباره‌ ی قصه‌ های اسطوره‌ ای

درباره درباره‌ ی قصه‌ های اسطوره‌ ای

درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای


کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» نوشته‌ی مینو امیرقاسمی، پژوهشگر و مدرس اسطوره‌شناسی ایران، به بررسی زمینه‌های اساطیری قصه‌های فولکلوریک و نحوه‌ی نفوذ اسطوره در شکل و ساختار قصه‌های کهن می‌پردازد.

[Image of کتاب درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای]


نویسنده در این کتاب، با نگاهی علمی و تحلیلی، به بررسی نمونه‌هایی از آثار داستانی اساطیری که بیانگر نحوة جهان‌بینی، اندیشه و زندگی اجتماعی مردم است می‌پردازد. شناخت اسطوره‌های کهن و اسطوره‌های دنیای معاصر، به صورت متقابل و واکاوی نمادها و اجزای آن‌ها و نحوه‌ی ساخته شدن آن‌ها در ذهن و زبان انسان، از دیگر اهداف این پژوهش است.


کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول به مفهوم اسطوره و انواع آن می‌پردازد. فصل دوم به بررسی ویژگی‌های قصه‌های اسطوره‌ای می‌پردازد. فصل سوم به بررسی زمینه‌های اساطیری قصه‌های فولکلوریک می‌پردازد. فصل چهارم به بررسی وجوه اشتراک و افتراق ساختار درونی و بیرونی قصه‌های اسطوره‌ای با افسانه‌ها و سایر داستان‌های شفاهی می‌پردازد. فصل پنجم به بررسی ارتباط قصه‌های اسطوره‌ای با نحوة زندگی مردم و جامعه می‌پردازد. فصل ششم به بررسی نقش تغییرات تاریخی در قصه‌های اسطوره‌ای می‌پردازد.


کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» منبعی ارزشمند برای آشنایی با اسطوره‌شناسی و قصه‌های اسطوره‌ای است. این کتاب برای پژوهشگران، دانشجویان، و علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی و قصه‌های کهن توصیه می‌شود.


کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» در سال 1390 توسط نشر مرکز منتشر شده است.


برای خواندن کتاب‌های نظریه و نقد ادبی به فیدیبو سر بزنید.


آشنایی با مینو امیرقاسمی نویسنده کتاب

مینو امیرقاسمی، نویسنده‌ی کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای»، پژوهشگر و مدرس اسطوره‌شناسی ایران است. او متولد سال ۱۳۲۹ در تبریز است و تحصیلات خود را در رشته‌ی جامعه‌شناسی در دانشگاه تبریز به پایان رساند.


امیرقاسمی از سال ۱۳۵۶ فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی اسطوره‌شناسی آغاز کرد. او در این زمینه، مقالات و کتاب‌های متعددی منتشر کرده است. کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» یکی از مهم‌ترین آثار او در این زمینه است.


علاوه بر اسطوره‌شناسی، امیرقاسمی در زمینه‌های دیگر، از جمله ادبیات کودکان و نوجوانان، نیز فعالیت‌های داشته است. او چندین کتاب کودک و نوجوان نیز منتشر کرده است.


از جمله آثار مینو امیرقاسمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


* **کتاب درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای (۱۳۹۰)**

* **کتاب فرهنگ کودک و نوجوان (۱۳۸۷)**

* **کتاب دنیای زنان در عصر قاجار (۱۳۷۶)**

* **کتاب بهشت و دوزخ در ادیان زرتشتی، کلیمی، مسیحی و اسلام (۱۳۷۵)**

* **کتاب زنان فرهیخته آذربایجان (۱۳۸۵)**


مینو امیرقاسمی، با توجه به سوابق علمی و پژوهشی خود، از جمله چهره‌های برجسته‌ی اسطوره‌شناسی ایران محسوب می‌شود. کتاب‌های او، به ویژه کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای»، منابع ارزشمندی برای علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی و قصه‌های کهن هستند.


چرا باید کتاب درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای را بخوانیم؟

این کتاب را باید خواند زیرا:

دلایل متعددی برای خواندن کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


* **آشنایی با اسطوره‌شناسی و قصه‌های اسطوره‌ای:** این کتاب منبعی ارزشمند برای آشنایی با اسطوره‌شناسی و قصه‌های اسطوره‌ای است. نویسنده در این کتاب، با نگاهی علمی و تحلیلی، به بررسی مفهوم اسطوره، انواع آن، ویژگی‌های قصه‌های اسطوره‌ای، زمینه‌های اساطیری قصه‌های فولکلوریک، و ارتباط قصه‌های اسطوره‌ای با نحوة زندگی مردم و جامعه می‌پردازد.

* **فهم بهتر قصه‌های کهن:** قصه‌های کهن، از جمله قصه‌های اساطیری، بخش مهمی از ادبیات شفاهی و فرهنگ عامه‌ی اقوام مختلف را تشکیل می‌دهند. خواندن این کتاب به ما کمک می‌کند تا قصه‌های کهن را بهتر بفهمیم و از آن‌ها لذت بیشتری ببریم.

* **توسعه‌ی دانش و بینش:** این کتاب به ما کمک می‌کند تا دانش و بینش خود را در زمینه‌های مختلف، از جمله تاریخ، فرهنگ، جامعه‌شناسی، و روانشناسی، گسترش دهیم.


در ادامه به برخی از مزایای خاص خواندن این کتاب برای علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی و قصه‌های کهن اشاره می‌کنیم:


* **شناخت زمینه‌های اساطیری قصه‌های فولکلوریک:** این کتاب به ما کمک می‌کند تا زمینه‌های اساطیری قصه‌های فولکلوریک را شناسایی کنیم و ببینیم که چگونه این قصه‌ها از اسطوره‌ها الهام گرفته‌اند.

* **واکاوی نمادها و اجزای اسطوره‌ها:** این کتاب به ما کمک می‌کند تا نمادها و اجزای اسطوره‌ها را واکاوی کنیم و ببینیم که چگونه این نمادها و اجزا معنا و مفهوم دارند.

* **شناخت اسطوره‌های کهن و اسطوره‌های دنیای معاصر:** این کتاب به ما کمک می‌کند تا اسطوره‌های کهن و اسطوره‌های دنیای معاصر را بشناسیم و ببینیم که چگونه این دو نوع اسطوره با یکدیگر ارتباط دارند.


در نهایت، باید گفت که خواندن کتاب «درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای» تجربه‌ای لذت‌بخش و آموزنده برای علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی و قصه‌های کهن است.


در بخشی از کتاب درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای می‌خوانیم

الیاده بر فرهنگی بودن این واقعیت تأکید دارد. اسطوره در حقیقت حامل نوع آگاهی و دانشی است که انسان‌ها به طبیعت و جریان زندگی خویش پیدا می‌کنند و چون یک واقعیت فرهنگی است، خود، بیش از آن که حامل چیزی باشد خودِ آن چیز است؛ یعنی همان واقعیت فرهنگی است، نوعی کارکرد ذهن است، نوعی ساختار ذهنی است که دوره‌های گوناگون و تغییرات تاریخی را به خود می‌پذیرد. درست همانند خرد که در دوره‌های تاریخی مختلف، متناسب با میزان دانش موجود جامعه عمل می‌کند، می‌اندیشد، تجزیه می‌کند، تعمیم می‌دهد یا قیاس می‌کند.


و اما منظور از واقعه‌ی زمان اولین، همان وقایعی است که ذهن اسطوره‌ساز برای اولین رخداد آن، تاریخی می‌سازد که با انتساب این تاریخ به زمانی بسیار دور و ازلی، بدان تقدس می‌بخشد، تا بتواند حفظ و تکرارش کند. اسطوره به واقع این الگوی مقدس است و وظیفه‌اش آموختن این الگوهاست تا زندگی اجتماعی وظیفه‌ی الهی و مقدس و نیز نظم لازم خود را فراموش نکند.


اسطوره‌ها الگوی ناب اعمال و رفتار اقوامِ سازنده‌ی خود می‌شوند. این کهن‌ الگوهای مقدس، جزو بهترین منابع شناخت شیوه‌های رفتاری و کرداری و اندیشگی انسان‌اند. تقدس آن‌ها باعث می‌شود که هر چه کمتر در معرض تاراج منافع یا سلیقه‌های فردی قرار گیرند و همین امر منجر به انتقال تقریباً دست نخورده‌ی شیوه‌های گذشته به حال می‌شود.


اساطیر هر قوم، در حدِ خود نظامی جامع است و به صورت جهان‌شناخت و خویشتن‌شناسی فرد و گروه در تنظیم ارتباط فرد و جامعه با یکدیگر و این دو با طبیعت و زندگی مادی و معنوی به کار گرفته می‌شود. اساطیر، برای انسانِ عصر اساطیری، به مثابه‌ی پلی است میان وی و پدیده‌های جهان پیرامونش که از طریقی ذهنی پیوند او را با جهان برقرار می‌سازد و به صورت بنیادی عقیدتی در پیوند با آیین‌ها، رفتارها، اخلاقیات و مقررات نظام سنتی اجتماعی و خانوادگی، انعکاسی خارجی و عینی می‌یابد.





پیشنهاداتی برای خوانندگان کتاب درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای

اگر از خواندن کتاب درباره‌ی قصه‌های اسطوره‌ای لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواندن کتاب‌های زیر غافل نشوید.

۱- کتاب مزخرفات فارسی

۲- کتاب زبان و اندیشه فارسی

۳- کتاب فقط روزهایی که می‌نویسم




شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۹۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
226 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۳۲:۰۰
نویسندهمینو امیرقاسمی
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۳۰
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۹۱ کیلوبایت
۲۲۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
54,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
درباره‌ ی قصه‌ های اسطوره‌ ای
درباره‌ ی قصه‌ های اسطوره‌ ای
مینو امیرقاسمی
نشر مرکز
0
(بدون نظر)
54,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر