0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نگاه کوتاه به انسان از دیدگاه معرفت عرفانی، فلسفه و علم روانشناسی

معرفی، خرید و دانلود کتاب نگاه کوتاه به انسان از دیدگاه معرفت عرفانی، فلسفه و علم روانشناسی

ناشر:
هورین
درباره نگاه کوتاه به انسان از دیدگاه معرفت عرفانی، فلسفه و علم روانشناسی

در تعریف انسان کامل گفته‌شده است که انسان از کمالات انسانی و فضایل اخلاقی برخوردار است. آگاهی او عین عمل اوست؛ یعنی اندیشه و گفتار و کردار او برابر با باورها و دانسته‌های اوست. این باورها و اعتقادات و آگاهی‌ها در رفتار و نحوه زندگی کردنش کاملاً نمودار و آشکار است. او دارای شخصیتی یکپارچه و متعادل است و نشان از هویت چندگانه در او نیست. او تمام توان و استعدادهای وجودی خود را درراه رشد و کمال و شکوفایی شخصیت خود بکار می‌گیرد و آنچه که هست را تبدیل به آنچه باید بشود می‌کند؛ یعنی انسان طبیعی (موجود دو پا) را تبدیل به انسان آرمانی و شکوفا یافته می‌نماید. او موجودی است آزاد و این آزادی گوهره وجودی اوست که از زندان و اسارت درونی رهایی یافته و اسیر و برده هواها و هوس‌ها و وسوسه‌های نفس اماره خود نیست.

با به کمال رساندن و شکوفا کردن خود، تبدیل به الگویی می‌شود برای رسیدن به مقام انسانیت. انسان‌های زیادی می‌توانند الگوی سایر انسان‌ها قرار گیرند، اما این بدین معنا نیست که این الگو، یک انسان کامل است. فردی می‌تواند از جنبه دنیوی الگو قرار گیرد بدون آنکه به رشد به کمال ازنظر انسانی رسیده باشد. مثلاً یک قهرمان در رشته قهرمانی خود و یا یک دانشمند در رشته علمی خود ممکن است تبدیل به الگو شود، اما ازنظر اخلاقی و سایر جنبه‌های انسانی قابل ایراد و انتقاد باشد و کاملاً برده هواها و وسوسه‌های درونی خود باشد. بسیاری از الگوهای اجتماعی الگو هستند ولی انسان کامل و رشد یافته نیستند و بعضی از آن‌ها حتی به مرحله انسانی هم ممکن است نرسیده باشند. هر انسان کاملی الگو است، اما هر الگویی انسان کامل نیست.

انسان کامل موجودی است همانند سایر موجودات و از دایره آفرینش بیرون نیست و انسانی است همانند سایر انسان‌ها. ازاین‌رو می‌تواند الگوی سایر انسان‌ها قرار گیرد. اگر موجودی متفاوت از سایر انسان‌ها بود و یا خلقتی جداگانه داشت، نمی‌توانست الگوی انسانی قرار گیرد. مقام انسان کامل و جایگاه او هم دارای سلسله‌مراتب وجودی است؛ یعنی بسته به میزان همت و تلاش و توانی که درراه شدن و تحول پیدا کردن صرف می‌کند می‌تواند به‌مراتب بالاتری از شکوفایی و کمال و رشد انسانی دست پیدا کند.

حال به‌طور مختصر دیدگاه مکاتیب و فرهنگ‌های گوناگون بشری در مورد انسان را موردبررسی قرار می‌دهیم.

-متن از کتاب-

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
336.۰۰ بایت
تعداد صفحات
96 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۱۲:۰۰
نویسندهسارا ملک محمدی
ناشرهورین
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۲۶
قیمت ارزی
2 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳۳۶.۰۰ بایت
۹۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نگاه کوتاه به انسان از دیدگاه معرفت عرفانی، فلسفه و علم روانشناسی
نگاه کوتاه به انسان از دیدگاه معرفت عرفانی، فلسفه و علم روانشناسی
سارا ملک محمدی
هورین
5
(1)
49,000
تومان