0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آب و حقوق بشر
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب آب و حقوق بشر

حق دسترسی بشر به آب، ابعاد حقوقی و سیاسی
درباره آب و حقوق بشر

وقتی از حقوق بشر سخن می‌گوییم به‌یاد داشته باشیم که آب بخش عمده‌ای از موضوع این حق یعنی وجود انسانی (بشر) را تشکیل می‌دهد. بنابراین ـ هرچند اغراق‌آمیز است ـ این گفته که آب، حق به آب دارد رنگی از واقعیت را با خود دارد.

اگر بخواهیم نارسایی تلقی نسلی از حقوق بشر را آشکار کنیم، حق به آب و بعدتر حق دسترسی بشر به آب، نمونه‌ای قابل تأمل است. این حق بشری عموماً تحت میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‌تبع آن نسل دوم حقوق بشر بررسی و شناسایی می‌شود. با‌این‌حال همانگونه که در این پژوهش با ارجاع به رویکرد «به‌هم‌وابستگی و به‌هم‌پیوستگی» حقوق بشر، نشان داده می‌شود، دسترسی به آب نه‌فقط حقی بنیادین که شرطی لازم برای تحقق سایر حقوق از جمله بنیادی‌ترین آن‌ها یعنی حق حیات است.

این کتاب تلاشی برای تثبیت رویکرد حقوق بشری به موضوع نیاز انسان به آب است. رویکردی که امروزه دیگر به قاعده‌ای خدشه‌ناپذیر بدل شده است. نویسندگان کتاب کوشیده‌اند مفهوم و اصطلاح «حق به آب» را به مفهومی جامع‌تر تحت عنوان «حق دسترسی بشر به آب» ارتقاء دهند. پژوهش پیش رو نه‌تنها به تبیین ابعاد حقوقی و سیاستگذاری در حوزه حق دسترسی بشر به آب می‌پردازد، بلکه حاوی نکات سودمندی در رابطه با مفهوم تعهد دولت‌ها به حقی بشری است که واجد پیچیدگی‌های خاصی است. مفاهیم تعهد و ضمانت اجرا در حقوق بین‌الملل همواره محل مناقشه و چالش بوده‌اند. این چالش وقتی پای حقوق بشر به‌میان می‌آید ابعاد وسیع‌تری هم می‌یابد و بیشتر از آن‌جایی است که از «تعهد به‌وسیله»، «تعهدات ایجابی» و یا «تعهد به تحقق تدریجی» سخنی در میان باشد. در این کتاب ضمن تحلیل و بررسی حقی ویژه، با بحثی مبسوط در تبیین مفهومی چنین تعهداتی نیز مواجه می‌شویم که برای درک تعهد دولت‌ها به حقوقی دیگر از این جنس همچون حق بر غذای کافی، حق به مسکن مناسب، حق به بهداشت و... نیز مفید است.

دسته‌ها:
کلیدواژه‌های مرتبط:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
781.۰۰ بایت
تعداد صفحات
217 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۱۴:۰۰
نویسندهسلمان م. ا. سلمان
نویسنده دومشیوان مک‌اینرنی‌ـ لنکفورد
مترجمحسن اسدی‌زیدآبادی
ناشرانتشارات ناهید
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Human Right to Water
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۱۲
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
110,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷۸۱.۰۰ بایت
۲۱۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
66,000
٪50
33,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آب و حقوق بشر
٪50
آب و حقوق بشر
حق دسترسی بشر به آب، ابعاد حقوقی و سیاسی
انتشارات ناهید
0
(بدون نظر)
66,000
٪50
33,000
تومان