0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سلوک

معرفی، خرید و دانلود کتاب سلوک

درباره سلوک

محمود دولت آبادی پنجمین کتاب خود یعنی سلوک را بین سال­‌های 77 تا 81 نوشته است. سلوک داستان و رمان عاشقانه­‌ای­ست وهم ­آلود و پر از معانی مفاهیم لایه‌­های عمیق انسانی. تفاوت این کتاب نسبت به دیگر آثار دولت ­آبادی در مهارت درخشان اوست که قلمش آن را به یک شاهکار ماندگار مبدل کرده است. در این کتاب زمان‌­های و مکان­‌های موازی در هم تنیده می­‌شوند که مخاطب با کشف عمق و راز اثر به وجد بی­آید و با شور و هیجان به فکر واداشته می‌­شوند. ما با عاشقی همراه می‌شویم تا سیر و سلوک تبدیل شدن یک عشق قدیمی به نفرت را تماشا کنیم؛ عاشقانه‌­ای که با مرور زمان به خاطراتی دور و حتی تیره تبدیل شده است.

سلوک یکی از پرفروش‌ترین و مشهورترین آثار محمود دولت ­آبادی­ست که در اوایل دهه هشتاد منتشر شد و تا امروز بعد از چندین بار تجدید چاپ مورد استقبال و علاقه مخاطبین و منتقدین ادبی نیز واقع شده است.

سلوک و راهی که پیش روست

داستان عاشقانه‌­ی سلوک روایت مردی­ست به نام قیس که یادآور نام مجنون است، برای دیدار یکی از دوستانش، آصف به اروپا سفر کرده است. آصف خانه نیست و ما ابتدا قیس را سرگردان در کوچه و خیابان می‌­بینیم. او با مردی ناشناس مواجه می‌­شود که انگار تمام عمر او را می­شناخته. به دنبال مرد رهگذر به سمت گورستانی می‌­رود. هرچه بیشتر مرد ناشناس را برانداز می­‌کند و شباهت‌­های بیشتری بین خودش و او پیدا می‌­کند، سردرگمی‌­های او بیشتر می‌­شود و این مرد که انگار گذشته خود قیس است او را به عاشقانه‌­اش در یازده سال پیش پرتاب می­‌کند؛ زمانی که قیس عاشق دختری 17 ساله بوده است.

 سلوک که با سبک جریان سیال ذهن به نگارش درآمده است، پر است از لایه­‌های جذاب و عمیق که خواننده را به کشف یک عاشقانه قدیمی دعوت می‌­کند. سردرگمی و درون­گرایی قیس در زبان و ادبیات کتاب نیز ملموس است. ما دائما در حال رفت و برگشت زمانی هستیم و بین قیس و مرد ناشناس گم می‌­­شویم تا معانی بیشتری از جهان­بینی قیس را بازیابیم.

دولت آبادی خودش در پشت جلد راجع به سلوک گفته است که این کتاب بعد از بارها تراشیده و خراشیده شدن از هفت نام گذر کرد و نهایتا سلوک نام گرفت. همان­طور که از معنی عنوان این کتاب مشخص است دولت­ آبادی سعی دارد با رهایی و سیال بودن قلمش راهی را پیش بگیرد برای شناخت و درک جدیدی از رابطه، عشق و حتی خودشیفتگی.

محمود دولت آبادی کیست؟

محمود دولت­ آبادی نویسنده‌­ی مشهور و محبوب ایرانی دهم مرداد 1310 است در روستای دولت آباد سبزوار به دنیا آمد. او بعد از این که تحصیلات ابتدایی را در دولت ­آباد گذراند به مشهد رفت و آن­جا با تئاتر و سینما آشنا شد. برای تکمیل دانش سینمایی‌­اش مشهد را به مقصد تهران ترک کرد و در تئاتر پارس مشغول به کار شد. در دوره­‌های بازیگری آناهیتا شرکت کرد و در آن دوران بازی در نمایش­های مهمی از برتولت برشت، بهرام بیضایی و اکبر رادی را تجربه کرد. در همان زمان یعنی ابتدای دهه چهل دولت­ آبادی نوشتن را آغاز کرد. اولین داستان او که «ته شب» نام داشت سال 1341 در مجل‌ه­ای منتشر شد.

او جوایز متعددی بین­‌المللی زیادی کسب کرده است مهم­ترین‌­های آن می‌­شود به نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه اشاره کرد. او ده‌­ها رمان و چندین داستان کوتاه و بلند نوشته است و کلیدر که در ده جلد نوشته شده است یکی از مهم‌­ترین آثار اوست. از دیگر آثار او می­‌شود به جای خالی سلوچ، طریق بسمل شدن و روزگار سپری شده مرد سالخورده اشاره کرد.

چرا باید سلوک را بخوانیم؟

این اثر از چند جنبه می‌­تواند خواندش برای مخاطبین داستان و رمان فارسی جذاب و حتی ضروری باشد.

در درجه‌­ی اول و مهم­تر از همه زبان دولت­ آبادی در این کتاب اهمیت بسزایی دارد. دایره واژگان در آثار دولت­ آبادی وسیع­اند و میزان آشنایی او با زبان فارسی به یک رندی و تیزی مبدل شده است که زیبایی زبان فارسی را تاکید و یادآوری می‌­کند. این روزها بیشتر از همیشه نیاز داریم تا شکوه و اعجاز ادبیات و زبانی فارسی را دریابیم تا متوجه شویم که این زبان زیباتر از آن است که امروزه می­شناسیم و با آن حرف می­زنیم.

نکته‌­ی بعدی سبک نگارش این کتاب یعنی جریان سیال نویسنده است؛ ما در نثر و جهان «سلوک» گم می‌­شویم و وقتی به خودآگاه­مان برمی­‌گردیم به ترجمان و درک جدیدی از روابط انسانی و درون­گرایی می­رسیم. اگر هم به ادبیات اثیری علاقه­مند هستید که چه کتابی بهتر از سلوک؟ مردی خودشیفته عاشق زنی­ست که فقط در خیال و نوشته‌­هایش با فلسفه­‌بافی سعی بر توجیه و دلسوزی برای خود و گله کردن از زمان و روزگاری­ست که مردم او را نمی­فهمند.

اگر هم از قبل مخاطب محمود دولت آبادی بوده­‌اید و هستید که خودتان بهتر می‌­دانید که چرا شما را به خواندن سلوک دعوت می­کنیم؛ این کتاب را از قطعا از یاد نخواهید برد. چون هرکدام ما همانند قیس در زندگی سردگمی‌هایی داریم و این گم شدن خودخواسته با قیس مانند سفری­ست پر از همذات پنداری و کشف­‌های جدید که عاقبتش می­تواند نوعی از خودشناسی باشد؛ همان­طور که ما دائما خودمان را گم می­‌کنیم و از نو بازمی­یابیم.

بخش­‌هایی از کتاب سلوک

آدمى هرگز روح خود را از نگاه خود پنهان نمى‌­دارد اگر با خویش در ریا نباشد؛ و انسان مگر چند چشم محرم مى­‌شناسد تا بتواند دل باطن خود را در پرتو نگاه ها وا بدارد بى‌­هیچ پرهیز و گریز؟

در باور عشق و شناخت حقیقت آن، مرد ممکن است فریب بخورد؛ اما زن… زن حقیقت عشق را زود تشخیص می‌­دهد با حس نیرومند زنى، و اگر دبّه در مى­‌آورد از آن است که عشق هم برایش کافى نیست ، او بیش از عشق مى­‌طلبد، جان تو را.

دوزخ، چه دوزخی‌ست شب. می‌دانم، می‌دانم، از آن‌که آزموده‌ام بهشت شب را هم. چه بهشتی بود و چه دوزخی که هست. اضطراب را هم می‌شناسم، نه بس از یک جهت. از هفتاهفت جهت. عجب دوزخی!

پیشنهادهایی برای کسانی که سلوک را دوست دارند:

اگر از خواندن «سلوک» لذت برده‌­اید ضمن پیشنهاد خواندن دیگر آثار محمود دولت ­آبادی شما را دعوت می‌­کنیم به خواندن آثار نویسندگانی که همچون «محمود دولت ­آبادی» با تاکید بر اهمیت و زیبایی ادبیات فارسی به نگارش درآمده­‌اند:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
481.۲۶ کیلوبایت
تعداد صفحات
214 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۰۸:۰۰
نویسندهمحمود دولت آبادی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۵/۱۳
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴۸۱.۲۶ کیلوبایت
۲۱۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.4
از 5
براساس رأی 45 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
40 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
20 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
22 ٪
18 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

من همزمان که دارم کتاب صوتیو میشنوم از نسخه الکترونیکی خط میبرم. اما درصد پیشرفت اصلا همخونی نداره.الان ۵۳ درصد نسخه الکترونیکی که ۱۸۲ صفحه است ولی توی مشخصات نوشته ۲۱۴ صفحه پیشرفته اما نسخه صوتی فقط ۲۳ درصد پیشرفت داشته. خوانش مجتبی شکوری بسیار یکنواخت و نامناسب است و هرگز کتاب صوتی دیگری ازیشان نخواهم خرید. بسیار اشتباه داشتند در خوانش و کلمات زیادی را غلط تلفظ کردند. نمیدونم دکترای چی دارند ولی خواهش می کنم کتاب صوتی نخونند.

1

متاسفانه اولین کتابی بود که از ایشان خواندم و به شدت آزارم داد. داستان فدای تکنیک و توصیف شده و در پایان هم آدم را ناراضی رها می‌کند. کلیدر را بعد از این کتاب تورقی کردم و بسیار بهتر یافتم. به کسانی مثل خودم که با آثار محمود دولت‌آبادی آشنایی قبلی ندارند، خواندن این کتاب را اصلاً توصیه نمی‌کنم.

3
سخت‌خوان 💎

در آفرینش صحنه‌های روحانی بی‌نظیر! گرچه توصیفات مغلق گاهی تلاشی بیش از نحوهٔ مواجههٔ مرسوم با آثار ادبی را از مخاطب می‌طلبد. صرف مغلق بودن شاید عیبی نباشد اما تکرار این شیوه در هر سطر و صفحه- که گاهی کیفیت توصیف هم فدای پیچیدگی آن می‌شود- وضعیت ملال‌آوری را بر می‌سازد.

1

اصلا دوست نداشتم خوانش ضعیف بود و خواب الود میکرد ادمو و توصیفی نبود...توقع بیشتری از اقای شکوری داشتم البته ک متن کتابم جالب نبود...درکل به نظرم اتلاف وقت و هزینه بود

4

بعد از کتاب های عالی جای خالی سلوچ و کلیدر، این کتاب رو خوندم، ولی اصلا دوستش نداشتم. داستان روانی نبود، رشته داستان مدام از دستت خارج میشه و در نهایت پیام نویسنده رو دریافت نمی کنی...

3

خوشم نیومد انسجام و کشش برای من کم بود سرگردون بودم در متن وتمرکزمو مرتب از دست میدادم متاسفانه نتونستم تمومش کنم مطمئن هستم ضعف از من هست و گرنه نویسنده بسیار زیبا و شاعرانه توصیف کرده ،شاید زمان دیگری تمومش کنم

1

اصلا دوست نداشتم. نتونستم تا اخر ادامه بدم. توصیفات شاعرانه و عاشقانه بیش از حد. انگار انشاست و مثل انشا اجرا شده. به خاطر اقای شکوری گرفتم. اما نه داستانو دوست داشتم و نه خوانشو

5

قطعا بخونین کتابهای اقای نویسنده رو مثل اصغر فرهادی تو کارگردان های ایرانیه کتاباش فوق العادس

4
حال‌خوب‌کن ✨
خوش‌خوان 🪶

من نسخه صوتی این کتاب را گوش دادم.بی شک قلم استاد عالی است.پراست از تشبیه و استعاره.ولی برای یک کتاب رمان وقتی طولانی می شود ،این سبک خسته کننده است.البته نظر شخصی من است.

1

اگر کتاب رو بخوایم بخونیم جذابتره تا با صدای خواب آلود و بی احساس ایشون گوش بدیم من ۱۰دقیقه شو گوش دادم خیلی ناراضی بودم پاکش کردم

نمایش 8 نقد دیگر
3.3
(46)
سخت‌خوان 💎 (1)
60,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪30
سلوک
سلوک
محمود دولت آبادی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سلوک
سلوک
محمود دولت آبادی
نشر چشمه
3.3
(46)
سخت‌خوان 💎 (1)
60,000
تومان