0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تریستان و ایزوت

معرفی، خرید و دانلود کتاب تریستان و ایزوت

ادبیات کلاسیک جهان
نویسنده:
ژوزف بدیه
درباره تریستان و ایزوت

تریستان و ایزوت یک اثر برجسته عاشقانه و کلاسیک به قلم ژوزف بدیه است که در سال 1900 میلادی منتشر شد. قصه تریستان و ایزوت روایتی از عشق نامشروع بین دو دلداده به نام «تریستان» شوالیه کورنیش و «ایزوت» شاهزاده ایرلندی است. ماجرا تراژدیک کتاب از آنجایی شروع می‌شود که تریسان یک شوالیه ایرلندی را شکست می‌دهد و به ایرلند می‌رود تا ایزوت را برای ازدواج با عمویش که پادشاه مارک است بازگرداند. اما در مسیر بازگشت جرقه عشق بین ایزوت و تریستان می‌خورد و دلباخته هم دیگر می‌شوند. این داستان یکی از معروف‌ترین داستان‌های عاشقانه قرن 12 در فرانسه بوده و سرگذشت شخصیت‌های آن تا سال‌ها الهام‌بخش هنرمندان در نقاشی و شعر و موسیقی بوده است. این کتاب به نام  تریستان و ایزولد نیز شناخته می‌شود و هر نویسنده‌ای که این داستان را بازگو کرده شخصیت تریستان را متفاوت از دیگری توصیف کرده است.

معرفی ژوزف بدیه‌

ژوزف بدیه (Joseph Bédier) نویسنده اهل فرانسه و متخصص فیلولوژی با گرایش متن‌شناسی قرون وسطی بود که در سال 1864 در پاریس متولد شد. اوپس از اتمام تحصیلاتش استاد ادبیات فرانسه شد و در متون قرون وسطی به تخصص رسید. سپس چند متن مربوط به قرون وسطی را به زبان فرانسه معاصر بازنویسی کرد که داستان تریستان و ایزوت مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‎‌رود که به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. بدیه در سال ۱۹۳۸ در گذشت.

چرا باید کتاب تریستان و ایزوت را بخوانیم؟

کتاب تریستان و ایزوت برگرفته از روایتی کهن و قدیمی است که تاریخ اولین نوشته های را  سال 1150 تخمین زده اند. این کتاب بین دوستداران قصه های عاشقانه وهمچنین دوستدارن کتاب های حماسی طرفداران زیادی دارد و از آن به عنوان یکی از زیباترین داستانهای عاشقانه یاد می کنند. جالب است بدانید مترجم این کتاب بر این باور است داستان شباهت خیلی زیادی به داستان ویس و رامین، شاهکار عاشقانه ادب فارسی سروده فخرالدین اسعد گرگانی، دارد.

اگر شما نیز از دوستداران ادبیات داستانی و عاضقانه کهن اروپا مخصوصا ادبیات فرانسه هستید خواندن این کتاب را از دست ندهید. کتاب تریستان و ایزوت اثر ژوزف بدیه‌ توسط پرویز ناتل خانلری در سال 1334 به فارسی ترجمه شده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرده است. نسخه الکترونیکی این رمان نیز در دسته بندی داستان و رمان از فیدیبو قابل دانلود است.

بخشی از کتاب تریستان و ایزوت

ای سروران من! آیا می خواهید که داستان دلکشی از عشق و مرگ بشنوید؟ این داستان۔ سرگذشت تریستان و شهبانو ایزوت است۔ بشنوید که چگونه این دو دلداده در مرگ و شادی، یکدیگر را دوست داشتند و سیس، هر دو یک روز این ازغم آن و آن از درد این، زندگی را بدرود گفتند۔ در روزگار پیشین، مارک شاه بر کشور کورنوای فرمانروا بود. ریوالن، پادشاه لونوا، چون شنید که دشمنان مارک به جنگش برخاسته اند، از دریا گذشت تا او را یاری کند و چنان که از چاکران درخور اسستء به تدبیر و به شمشیر چنان او را از جان و دل خدمت کرد که مارک شاه خواهر خود، سپیدگل زیبا را که ریوالن شاه از جان و دل دوست می داشت، به او داد.

ریوالن در دیر تنتاژل با او زناشویی کرد، اما عروس را تازه به خانه برده بود که شنید دشمن دیرینه اش، دوک مرگان، به لونوا تاخته و کشت و آبادی و شهر را ویران ساخته است. ریوالن به شتاب کشتی های خود را آراست و سپیدگل را که بارور بود، به کشور دورماندۂ خویش برد.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب تریستان و ایزوت

اگر از خواندن ادبیات کلاسیک جهان مخصوصا رمان‌های عاشقانه لذت می‌برید کتاب‌های زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
899.۴۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
145 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۵۰:۰۰
نویسندهژوزف بدیه
مترجم پرویز ناتل خانلری
ناشرانتشارات علمی و فرهنگی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۱۲/۱۸
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۸۹۹.۴۹ کیلوبایت
۱۴۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 7 مخاطب
گیرا 🧲 (1)
تلخ ☕️ (1)
5
ستاره
42 ٪
4
ستاره
28 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
28 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عاشقانه ای همراه با فراز و فرود و در نهایت در آغوش گرفتن مرگ

3.5
(8)
گیرا 🧲 (1)
31,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تریستان و ایزوت
تریستان و ایزوت
ادبیات کلاسیک جهان
انتشارات علمی و فرهنگی
3.5
(8)
گیرا 🧲 (1)
31,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر