0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
لک لک ها بر بام نوشته میندرت دویونگ

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی لک لک ها بر بام نوشته میندرت دویونگ

درباره لک لک ها بر بام نوشته میندرت دویونگ

خودخواهی انسان، همیشه باعث آسیب به محیط زیست شده‌است. البته نباید به خیل عظیمی از طبیعت دوستان، که در تلاش برای احیاء محیط زیست هستند، بی‌‌توجهی کرد. طبیعت خانه دوم همه ماست. چرا باید سهل‌انگاری بشر باعث نابودی خانه حیوانات شود؟ فراتر از این موضوع اگر محیط زیست از بین برود، حیوانات نیز از بین می‌روند. پس در این شرایط دیگر جز کارخانه، دود و آلودگی چه برای انسان باقی می‌ماند؟

نقد و بررسی کتاب «لک‌لک‌ها بر بام»

کتاب لک‌لک‌ها بر بام The Wheel on the School توسط میندرت دویونگ به رشته‌ی تحریر درآمده‌است. این کتاب در سال 1954 به زبان انگلیسی و در آمریکا منتشر شده‌است. ژانر کتاب لک‌لک‌ها بر بام داستان کودکان است. دویونگ مانند دیگر داستان نویسان خارجی و ایرانی مانند مصطفی رحماندوست داستان این کتاب را برای آموزش نکات اخلاقی مهمی به کودکان نوشته‌است. این کتاب تصاویر بسیار زیبایی دارد. تصویرگر کتاب لک‌لک‌ها بر بام موریس سنداک Maurice Sendak نام دارد. یکی از مضامین مهمی که در این کتاب درمورد آن صحبت شده، محیط زیست است. این کتاب به کودکان می‌آموزد که از بین بردن محیط زیست، چه صدمات مهمی را به حیوانات وارد می‌کند. کتاب لک‌لک‌ها بر بام داستان خود را در پانزده فصل از لک‌لک‌ها چه می‌دانید؟، چرا، چرخ‌ گاری، جلا و کشاورز، پییر و دریک و درخت گیلاس، ایلکا و چرخ کهنه، آکا و مردی که ظرف‌های روی می‌فروخت، لینا و قایق برگشته، طوقه چرخ، گاری در دریا، طوفان و لک‌لک‌ها، چرخ روی بام مدرسه، آنچه دریا به ساحل می‌آورد، کوچولوها در برج و لک‌لک‌ها در دریا روایت می‌کند. این کتاب تاکنون جوایز بسیاری از جمله جایزه نیوبری Newbery در سال 1955 را بدست آورده‌است.

داستان لک لک ها

داستان کتاب لک‌لک‌ها بر بام از یک دختر بچه‌ی کوچک به نام لینا Lina آغاز می‌شود. لینا یکی از شش کودک مدرسه‌ای در دهکده کوچک ماهیگیری شِرا Shora است. لینا ذهن بسیار خلاق و متفکری دارد. در یکی از روزهای مدرسه معلم به دانش آموزان  گفت که هرکدام یک انشاء بنویسند. فردای آن روز بچه‌ها تک تک آمدند و انشاءهای زیبایشان را خواندند. هرکسی درمورد چیزی نوشته بود. اما در بین تمامی آن‌ها انشای لینا بسیار متفاوت بود. لینا در انشاء خود درمورد لک‌لک‌ها گفته بود و از معلم سوال کرد که چرا لک‌لک‌ها به روستای آن‌ها سفر نمی‌کنند؟ پس از آن معلم بچه‌ها را تشویق کرد که هرکس خودش به دنبال پاسخ این سوال برود. هرکدام از بچه‌ها برای بازگرداندن لک‌لک‌ها راهی را پیشنهاد دادند. به علاوه تلاش کردند دلیل کوچ لک‌لک‌ها از روستایشان را بفهمند. کودکان با جستجو و تحقیق فراوان متوجه شدند که سقف خانه‌های روستا آنقدر شیب‌دار است که لک‌لک‌ها نمی‌توانند بروی آن‌ها لانه بسازند. سپس بچه‌ها به این فکر افتادند که چگونه باید این مشکل را حل کرد. بی‌شک نمی‌توانستند همه سقف‌ها را خراب کنند. به همین دلیل فکری به سرشان خطور کرد. استفاده از چرخ گاری، بروی سقف خانه‌ها می‌تواند محل خوبی برای لانه‌سازی لک‌لک‌ها باشد. اما یافتن چرخ گاری در روستا بسیار سخت است. با تمام سختی‌ها، کودکان دست از هدفشان نمی‌کشند. آن‌ها در این راه با چندین شخصیت جالب نیز برخورد می‌کنند. وظیفه‌ای که معلم به کودکان سپرده در ظاهر بسیار ساده است. اما به کودکان و حتی والدنیشان آموخت که چرا نباید به دنبال پاسخ به سوالات ذهنی خود باشیم.

در داستان کتاب لک‌لک‌ها بر بام شش شخصیت کودک و مدرسه‌ای به نام‌های لینا Lina، جلا Jella، آوکا Auka، ایلکا Eelka، پیر و دیرک Pier & Dirk وجود دارند. لینا تنها دختر مدرسه است. جلا بزرگترین شاگرد و بچه، آوکا یک پیر بچه معمولی، ایلکا پسر چاق و پیر و دیرک نیز دو قلوهای جدانشدنی هستند. معلم مدرسه خانم سیبل سوم Sibble III است. شخصیت‌های بسیار دیگری نیز مانند پدران بچه‌ها، خاله لینا، یانوس بی‌پا و ... در داستان حضور دارند.

ترجمه کتاب صوتی «لک‌لک‌ها بر بام» به زبان فارسی

کتاب لک‌لک‌ها بر بام توسط باهره انور ترجمه شده‌است. نسخه چاپی این کتاب در سال 1396 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. نسخه صوتی کتاب نیز در سال 1398 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. گوینده‌ی این کتاب صوتی خانم احترام برومند است. شما می‌توانید کتاب صوتی لک‌لک‌ها بر بام به قلم میندرت دویونگ، ترجمه باهره انور، روایت احترام برومند و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

احترام السادات برومند یزدی که اهل هنر وی را با نام احترام برومند می‌شناسند، در بیستمین روز از فروردین ماه سال 1326 در تهران چشم به جهان گشود. بانو احترام برومند خواهر دو نفر از بهترین هنرمندان ایران یعنی خانم راضیه برومند و مرضیه برومند است. احترام برومند فعالیت هنری خود را قبل از پیروزی انقلاب با حضور در برنامه کودک در سال 1346 آغاز کرد. این بانوی هنرمند تاکنون برای کودکان و نوجوانان کارهای بسیار زیادی را انجام داده‌است. بانو احترام بروند همسر هنرمند نامی کشورمان داوود رشیدی است. فرهاد رشیدی و لیلی رشیدی فرزندان این زوج هنری هستند. از فعالیت‌های هنری احترام برومند می‌توان به فروشنده، طلا، دیشب باباتو دیدم آیدا، خواب زده و ... اشاره کرد.

درباره‌ی نویسنده کتاب صوتی «لک‌لک‌ها بر بام»، میندرت دویونگ

میندرت دویونگ Mindert De Jong زاده چهارم ماه مارس سال 1906 است. او در هلند به دنیا آمده ولی اصلتا آمریکایی تبار محسوب می‌شود. دویونگ پس از اتمام دوران مدرسه در هلند و ایالت میشیگان وارد دانشگاه شیکاگو شد. اما درس و تحصیل را در نیمه راه رها کرد. او پیش از رهایی دانشگاه به فعالیت‌های مختلفی پرداخت. اما در نهایت پیشنهاد عجیب یک کتابدار او را به سمت نویسندگی کشاند. کتابدار محلی از او درخواست کرد که داستان‌هایی را برای کودکان بنویسند. با اینکه نویسندگی به خصوص در ژانر کودک برای دویونگ بسیار فضای عجیبی داشت، این پیشنهاد را پذیرفت. پس از مدتی او اولین کتاب خود را در سال 1938 با نام «غاز بزرگ و اردک سفید» به چاپ رساند. این کتاب طرفدارن بسیاری پیدا کرد و همین دلیل باعث بیشتر شدن انگیزه‌ی نویسنده شد. اما در نهایت دویونگ مجبور شد به جبهه‌های جنگ جهانی دوم برود. او زمانی که به همراه ارتش ایالات متحده آمریکا در چین بود، چند داستان دیگر را نیز نوشت. پس از اتمام جنگ و بازگشت به وطن کار نویسندگی را از سر گرفت. او سال‌های بسیاری را در مکزیک، میشیگان و کارولینای شمالی زندگی کرده‌است. آثار این نویسنده جوایز ارزنده‌ی بسیاری از جمله جایزه هانس کریستیان اندرسون در سال 1962، جایزه نیوبری در سال 1955، جوزف فرانک در سال 1956 و ... را بدست آورده‌است. از آثار منتشر شده توسط این نویسنده می‌توان به خانه شصت پدر، یک سگ همراه، شادرا و کندی، عجله کن برو خانه و ... اشاره کرد. این نویسنده ژانر کودکان سرانجام در سال 1991 در زمان 85 سالگی در میشیگان آمریکا درگذشت.

بخشی از کتاب صوتی «لک‌لک‌ها بر بام»

پییر و دیرک و درخت گیلاس

انگار دو جاده‌ی مختلف هم نمی‌توانست، پییر و دیرک را از هم جدا کند. آن دو با احساس وظیفه در جاده‌های متفاوتی که معلم برای آن‌ها تعیین کرده بود به راه افتادند. دیرک جاده اصلی را در پیش گرفت، که به شمال می‌رفت و به دهکده‌ی ترنات می‌رسید. پییر در جاده خاکی باریکی می‌رفت که راه پرپیچ و خم و زاویه دارش از شِرا به طرف جنوب می‌رفت. در مسیر این جاده‌ی کوچک چهار مزرعه بود. پییر هر چهار مزرعه را دید، ولی فایده‌ای نداشت. ظاهرا کشاورزان چرخ گاری یدکی نگه نمی‌داشتند. آخرین کشاورز به پییر گفت:«تمام چرخ‌هایم را زیر گاری‌ها بسته‌ام، یعنی همان‌جا که لازمشان دارم. فکر نمی‌کنم چیزی بی‌فایده‌تر از یک گاری بی‌چرخ باشد، مگر یک آدم بی‌کار.»

این آخرین روستا بود بعد از آن، این جاده‌ی کوچک خاکی به شکل نیم دایره‌ی دور و درازی، ادامه می‌یافت و از جاده‌ی دهکده‌ی ترنات که دیرک در پیش گرفته بود، سر در می‌آورد. پییر در میان سبزه‌ها زمین نشست و منتظر دیرک شد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
645.۹۷ مگابایت
مدت زمان
۱۱:۴۵:۳۱
نویسندهمیندرت دویونگ
مترجمباهره انور
راویاحترام برومند
ناشرانتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۲/۱۸
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
8,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۶۴۵.۹۷ مگابایت
۱۱:۴۵:۳۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 24 مخاطب
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
4 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
4 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

چقدر صدای ایشون دلنشین هست و اینکه کلا من با کتاب صوتی ارتباط برقرار نمیکنم ولی این کتاب رو کاملا باهاش اوکی بودم ممنونم فیدیبو

5

عاشق این کتاب شدم واقعا عالیه پسرم هم خیلی دوست داشت نکات خیلی مفیدی برای کودکان داره.حتما گوش بدید صدای خانم برومند عالیه.

5

بسیار راوی خوبی داشت و موضوع داستان مخصوصا برای بچه ها جالبه، کمک به پرندگان و هم زیستی مسالمت آمیز با آن ها

2

خانم برومند بعنوان راوی خوب هستن ولی کاش دیالوگ بچه ها یا توسط بچه ها گفته میشد یا تیپ گویی میشد

5

تمام خاطرات بچگي و زنده كرد . شخصاً براي خوابيدن گوش كردمش و لذت بردم . صداي راوي عالي .

4

دوری در ایام کودکی زدم خیلی خوب بود بخصوص با صدای آشنا و دلچسب خانم برومند.

1

چرا انتشارات کانون پرورش فکری رو که سرچ میکنم فقط کتابای صوتیرو میاره؟؟

5

این کتاب رو در زمان کودکی خوندم و بسیار لذت بردم. نوستالژی خوبی بود.

5

عالی بود عالی ....

5

بسیار بسیار عالی

نمایش 2 نقد دیگر
4.6
(24)
12,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
لک لک ها بر بام نوشته میندرت دویونگ
لک لک ها بر بام نوشته میندرت دویونگ
میندرت دویونگ
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
4.6
(24)
12,000
تومان