0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
افراط‌گرایی

معرفی، خرید و دانلود کتاب افراط‌گرایی

مجموعه قلمرو علم
نویسنده:
جی. ام. برگر
درباره افراط‌گرایی

در نظرسنجی دیوان عالی آمریکا به سال ۱۹۶۴ که سعی در تعریف پورنوگرافی برای اهداف قانونی داشت، قاضی پاتر استوارت ماهیت مبهم این مفهوم را در شش کلمه مشهور خلاصه کرد. او نوشت، او نمی‌تواند تعریف عملی‌ای را ارائه دهد، اما «وقتی آن را ببینم، می‌دانم چیست.»

بیش از پنجاه سال بعد، می‌بینیم که این آزمون برای یکی از مهم‌ترین مشکلات جهان اعمال می‌شود، افزایش دامنه جنبش‌های افراطی که باعث بی‌ثباتی جوامع مدنی در سراسر جهان شده است. تقریباً همه اذعان به خطرناک بودن این تهدید دارند، اما افراط‌گرایی هنوز اغلب طبق معیار استوارت طبقه‌بندی می‌شود: وقتی آن را می‌بینیم آن را می‌شناسیم. و مانند پورنوگرافی، همه ما درباره آنچه افراط‌گرایی چیست توافق نداریم.

تعریف آن در فرهنگ لغت دُوری است: افراط‌گرایی «کیفیت یا حالت افراطی بودن» یا «حمایت از اقدامات یا دیدگاه‌های افراطی» است. در محافل علمی و جوامع سیاسی، تعاریف گسترده‌ای ارائه شده است. برخی ساده‌لوحانه، و برخی به‌طور ناهنجاری بغرنج هستند. بسیاری از آن‌ها اختصاص به نوعی جنبش خاص، مانند تروریسم جهادی دارند. برخی مبتنی به استفاده از خشونت تلقی می‌شوند. اغلب دانشمندان افراط‌گرایی را نسبت به «مرکزیت» یا «هنجارها»‌ی معیار در هر جامعه‌ای تعریف می‌کنند. در سیاست، افراط‌گرایی نوعی توهین محسوب می‌شود - راهی برای توصیف و محکوم کردن آنچه باور «دیگران» است.

نقایص این تعاریف آشکار است. تعریف دُوری («افراطیون افراطی هستند») بی‌معنی است و از آنجا که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد بسیار آسیب‌پذیر است زیرا می‌تواند برای هر کسی که شما با نظرات او مخالف هستید اعمال شود. تعریفی که بُعد مذهبی دارد، جنبش‌های سکولار را نیز حذف می‌کند و بالعکس. تعریفی که مبتنی بر خشونت است، دنیایی براساس جنبش‌های «ما می‌دانیم وقتی آن‌ها را می‌بینیم» را نفی می‌کند، مانند برخی از جدائی‌خواهان نژادی، جناح راست، و حداقل برخی از شاخه‌های اخوان‌المسلمین. تعریف مبتنی بر هنجارها یا «مرکزیت» یک جامعه به ویژه خطرناک است زیرا رژیم‌های افراطی و موفق و مهم تاریخی، مانند برده‌داری نژادیِ نهادینه شده در آمریکا و آلمان نازی را حذف می‌کند.

به نظر می‌رسد پاسخ به سوآل «افراط‌گرایی چیست؟» باید روشن باشد، اما قطعاً چنین نیست. در دنیایی که افراط‌گرایی خشن به‌طور گسترده‌ای به عنوان چالش تعیین‌کننده عصر ما شناخته شده است، عدم موفقیت در تعریف آن عواقب وخیمی در دنیای واقعی دارد.


در ایالات متحده، اصطلاح افراط گرایانه اغلب معطوف به شکلی متشکل از شکاف‌های نژادی و حزبی می‌شود...

-از متن کتاب-

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۳۳ کیلوبایت
تعداد صفحات
128 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۱۶:۰۰
نویسندهجی. ام. برگر
مترجموحید قهرمان
ناشرانتشارات مازیار
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Extremis
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
قیمت ارزی
1 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۳۳ کیلوبایت
۱۲۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
15,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه قلمرو علم
شامل 46 عنوان کتاب
افراط‌گرایی
افراط‌گرایی
مجموعه قلمرو علم
انتشارات مازیار
0
(بدون نظر)
15,000
تومان