0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
برزه دماغ

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی برزه دماغ

درباره برزه دماغ


نقد و بررسی کتاب برزه دماغ

کتاب برزه دماغ اثر فریور خراباتی، رمانی طنز و اجتماعی است که با زبانی ساده و لحنی طنزآمیز، به زندگی و فرهنگ مردم کرمانشاه می‌پردازد و تصویری دقیق و ظریف از این فرهنگ با اصالت ارائه می‌دهد. نویسنده به زیبایی آداب و رسوم مردم کرمانشاه را به تصویر می‌کشد. خواننده‌ی این کتاب، با غذاها، موسیقی، لهجه و دیگر عناصر فرهنگی کرمانشاه آشنا می‌شود. برزه دماغ، نام محله‌ای قدیمی در کرمانشاه است که داستان رمان نیز در آن اتفاق می‌افتد. پدر خانواده که در این محله زندگی می‌کند، با فرزندان خود که در شهرهای دیگر ساکن هستند تماس می‌گیرد و خبر از بیماری خود می‌دهد. این خبر باعث می‌شود تا فرزندان پس از سال‌ها دوری، راهی کرمانشاه شوند. یکی از بارزترین ویژگی‌های رمان برزه دماغ، طنز ظریف و دلنشین آن است. نویسنده با استفاده از زبان طنز، به نقد مسائل مختلف جامعه، از جمله تعصبات کورکورانه، تظاهر و ریا، و فاصله طبقاتی می‌پردازد. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های داستان و رمان فارسی حوزه طنز علاقه دارید حتما به دسته‌بندی داستان و رمان فارسی فیدیبو سر بزنید.

موضوع کتاب برزه‌ دماغ چیست

در رمان برزه دماغ در درجه اول به مفهوم خانواده پرداخته می‌شود. خانواده فاتح، با وجود تمام مشکلاتی که دارند، در نهایت به یکدیگر عشق می‌ورزند و در کنار هم زندگی می‌کنند. نویسنده با ظرافت خاصی، به جزئیات زندگی مردم کرمانشاه در دهه‌های گذشته می‌پردازد و خواننده را با این فرهنگ غنی آشنا می‌کند. طنز یکی از اصلی‌ترین و بارزترین موضوع در رمان است. نویسنده موقعیت‌های طنزآمیز متعددی را در داستان خلق می‌کند که خواننده را به قهقهه می‌اندازد. همچنین یکی دیگر از موضوعات مهم در رمان عشق است. عشق بین اعضای خانواده، عشق بین زوج‌ها و عشق به وطن، از جمله مصادیق عشق در این رمان هستند. مرگ نیز یکی دیگر از مفاهیمی است که نویسنده موشکافانه به مرگ شخصیت‌های داستان می‌پردازد و خواننده را با مفهوم مرگ آشنا می‌کند. رمان در کنار طنز قوی و شخصیت‌های جذاب، به نقد برخی از مسائل اجتماعی هم پرداخته است. به مسائلی مانند فقر، بی‌عدالتی و تبعیض اجتماعی که خواننده را به تفکر در مورد این مسائل وا می‌دارد.

فریور خراباتی، خالق رمان برزه دماغ

فریور خراباتی، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی، متولد سال 1365در اصفهان است ولی اصالت ایشان کرمانشاهی است. او کارش را با نوشتن در صفحات طنز «بی‌قانون» روزنامه قانون و ماهنامه «خط‌خطی» آغاز کرد و بعد در سریال‌های کمدی اسمش در کنار طنزنویسان این حرفه نشست. او قسمت‌هایی از سریال طنز «روزی روزگاری مریخ» را نوشت و البته پیش از آن در برنامه‌های تلویزیونی «خندوانه»، «ویتامین سه»، «یک یک»، «فرمول یک» و«شکرستان عروسکی» به عنوان نویسنده حضور داشت. آثارخراباتی به دلیل طنز قوی، شخصیت‌های جذاب و زبان ساده و روان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

جهت مشاهده سایر آثار فریور خراباتی کلیک کنید.

چرا کتاب برزه‌ دماغ را بخوانیم

طنز رمان برزه دماغ طنزی ظریف و هوشمندانه است. نویسنده موقعیت‌های طنزآمیز متعددی را در داستان خلق می‌کند و تناقضات و مضحکات زندگی روزمره را به تصویر می‌کشد و لبخند را بر لبان خواننده می‌نشاند. طنز رمان از جنس طنز انتقادی است. نویسنده در ورای طنز و شوخی‌های رمان برزه دماغ، به نقدی ظریف از برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران می‌پردازد. نویسنده با تیزبینی، به مسائلی مانند تبعیض، بی‌عدالتی و فساد اجتماعی، مهاجرت، اختلافات نسلی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران نیز می‌پردازد و خواننده را به تفکر و تأمل وا می‌دارد. داستان رمان برزه دماغ، از ابتدا تا انتها، خواننده را با خود همراه می‌کند. اتفاقات داستان به‌طور پیوسته و منطقی رخ می‌دهند و کنجکاوی خواننده را برای دنبال کردن داستان برمی‌انگیزند. خراباتی در رمان برزه دماغ از اغراق و تضاد و تشبیه برای خلق موقعیت‌های طنزآمیز هم استفاده کرده است. اصطلاحات محلی و گویش کرمانشاهی، به داستان عمق و اصالت بخشیده است. استفاده از زبان عامیانه و لهجه کرمانشاهی در متن کتاب، خلق شخصیت‌های تیپیک، پرداختن به جزئیات زندگی مردم و استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات رایج، رمان را از لحاظ نوشتاری به یک اثر منحصربفرد تبدیل کرده است. رمان برزه دماغ رمانی است که پس از خواندن، تا مدت‌ها در ذهن خواننده باقی می‌ماند. این رمان به واسطه شخصیت‌های جذاب، داستان گیرا، و مفاهیم عمیق، به یادگاری ماندگار در ذهن خواننده تبدیل می‌شود. در نهایت، اگر به دنبال رمانی طنز، جذاب و آموزنده هستید، رمان برزه دماغ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب برزه‌ دماغ می‌خوانیم 

اهالی کرمانشاه یک اصطلاحی دارند که می‌گویند: «فلانی خیلی آدم نَقشی است». این «نقش بودن» تبدیل به بخشی از فرهنگ روزمره و خیابانی شهر شده است. مانند طبقه‌‌های اجتماعی چون «بورژوازی» و «پرولتاریا» یا «طبقه متوسط» که در علوم سیاسی و اجتماعی به کار می‌روند، در کرمانشاه طبقه اجتماعی تازه و متفاوتی به نام «طبقه نقش‌ها» وجود دارد که اعضایش از جایگاه ویژه‌ای میان دیگر ساکنان شهر برخوردارند و یک جورهایی مانند طبقه اشراف در روسیه تزاری، گل تمام محافل و مجالس عزا و عروسی هستند. اما نقش بودن به چه معناست؟ دقیقا ترجمه فارسی‌اش را نمی‌توانم برای‌تان بنویسیم اما چیزی‌ست بین «بامزه بودن»، «فیلم بودن»، «شوخی‌فهم بودن» و در عین حال دقیقا به معنای هیچکدام از اینها هم نیست. این نقش بودن در تمام لایه‌های زندگی یک کرمانشاهی جریان دارد. در فاتحه‌خوانی و عروسی، در اولین دیدار با معشوق، در سردخانه، در دادگاه، موقع گاز زدن ساندویچ‌های کباب‌دستی‌ خیابان دبیراعظم، موقع کتک‌کاری بر سر جای پارک و... نقش بودن را می‌توانید به وضوح تماشا کنید. کرمانشاهی‌ها در حساس‌ترین بزنگاه‌های تاریخ و در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ نمی‌تواند نقش نباشند. یک کرمانشاهی نقش، نمی‌تواند نقش بودن خودش را پنهان کند. حتی اگر هم بخواهد آن را پنهان کند، شبیه کسی می‌شود که لب‌هایش را بوتاکس زده اما نمی‌خواهد زیربار برود. آدم نقش بالاخره یک جایی کار از دستش در می‌رود. مانند تشنه‌ایست که پس از ساعت‌ها پیاده‌روی در بیابان آب می‌بیند. آدم نقش در مراسم عروسی برای شما مشکل‌ساز نخواهد بود اما در مراسم ختم مانند بمب ساعتی است؛ یک سیم را اشتباه قطع کنید، باعث انفجارتان خواهد شد. اگر متوجه شود شما در برابر خندیدن مقاومت می‌کنید تلاشش را بیشتر می‌کند و دوز نقش بودنش را بالاتر می‌برد تا شما را تسلیم خواسته‌ی خود کند. آدم‌های نقش، آدم‌های پاک و منزهی نیستند و حتی یک مقدار رندی و کلک هم در ذات خود دارند. یکی از ابزارهایشان سر کار گذاشتن و دست انداختن دیگران است، داشتن چنین توانایی در یک فرد، قطعا او را تبدیل به انسانی می‌کند که زیر و رو کشیدن را هم بلد است. برزه‌ دماغ داستان خانواده‌ایست که اعضایش نقش هستند. یک جورهایی نقطه برخورد نقش‌ها و ترکیدن بمب «نقشینگی‌» است. بزرگ تا کوچکشان نقش هستند و حالا در موقعیتی حساس به یکدیگر برخورد کرده‌اند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب برزه‌ دماغ

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های داستان و رمان فارسی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

 







دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
300.۰۸ کیلوبایت
مدت زمان
۰۵:۱۵:۱۲
نویسندهفریور خراباتی
راویکوروش سلیمانی
آهنگسازرامین وطن نیا
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۱/۰۴
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۳۰۰.۰۸ کیلوبایت
۰۵:۱۵:۱۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 69 مخاطب
حال‌خوب‌کن ✨ (38)
سرگرم‌کننده 🧩 (32)
5
ستاره
85 ٪
4
ستاره
8 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
1 ٪
46 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
حال‌خوب‌کن ✨

کتاب جالب و جذاب وبانمک بود از انتخاب اسامی کارکترها که خیلی هوشمندانه بود تا اماکن نوستالژی و کارها و اتفاقات و اصطلاحات که از شنیدنش بعداز سالها دوری از مکان و زبان مادری خیلی خیلی لذت بردم. خوانش و گویش جناب اقای سلیمانی هم عالی بود و به شیرینی داستان اضافه میکرد. با تشکر از نویسنده گرامی شنیدن یاخواندن کتاب رو به افراد کتاب خوان خصوصا افرادی که به داستان طنز گونه علاقه دارن و همچنین به تمام کوردا چه کمرنگ چه پررنگ توصیه میکنم.

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

قلم آقای خراباتی که همیشه جذاب و گیراست و جوری تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم را در این کتاب، به زیبایی بهم گره زده و شخصیت های منحصر به فردی خلق کرده که واقعا نمیتونستم کتاب را کنار بذارم. نحوه اجرا، فن بیان و تسلط آقای سلیمانی هم که بی نظیر بود، مخصوصا در بخش ها و گویش های محلی واقعا فوق العاده بودند.

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

من که کلا سبک نوشتن فریور رو خیلی دوست دارم، اما چیزی که بنظرم برزه دماغ رو‌ متمایز کرده جدا از شیرینی و سادگی و روان بودن متن اجرای کوروش سلیمانی با لهجه درست و‌مسلط هست،که باعث شده خیلی بیشتر با شخصیت ها ارتباط بگیریم،گوش دادنش رو به همه توصیه میکنم👌

5
حال‌خوب‌کن ✨

یکی از روان تربن و بهترینهای طنزی بود که شنیدم،شخصیت پردازی عالی، داستان جذاب و البته خوانش فوق العاده،از لحظه شروع نتونستم کنار بگذارمش تا تموم شد،بسیار سپاسگذارم از جناب خراباتی بابت حال خوب کتابشون و‌بب صبرانه منتظر بقیه آثارشون هستم

5
اجرای روان 🎙️
گیرا 🧲
پربار 🌳
سرگرم‌کننده 🧩
حال‌خوب‌کن ✨

شنیدن کتاب‌هایی که زبان محلی رو تو خودشون حفظ کردن برای من خیلی لذت‌بخشه. من و خانواده‌م کرد نیستیم، اما از شنیدن این اثر با صدای کوروش سلیمانی بسیار لذت بردیم. ممنون از فیدیبو و نوین کتاب.

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

فوق العاده بود هم کتاب هم خواندن کتاب توسط آقای سلیمانی البته که اگه اهل کرمانشاه باشی بیشتر از بقیه لذت میبری ولی همین که فرهنگ عامه مردم کرمانشاه رو با زبان طنزی که برای همه‌ی مردم شهر آشناست بیان کرده، بسیار قابل احترام و ارزشه.

5
حال‌خوب‌کن ✨
انگیزه‌بخش 🚀
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩
پربار 🌳
گیرا 🧲

یکی از بهترین کتابهایی بود که خوندممم به همه توصیه میکنم بخونن و گوش بدن و لذت ببرن 😍😍😍 انتخاب و خوانش اقای سلیمانی به جذابتر شدن کتاب بسیار کمک کردن واقعا دمتون گرممممم و خسته نباشید اقای خراباتی عزیز بدرخشید همیشه 🌱🙏🏻

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
گیرا 🧲

کتاب فوق العاده ایه مخصوصا برای ما کرمانشاهیها که فضا و اصطلاحات و توصیفها را کاملا میفهمیم.صمیمانه از نویسنده کتاب و از آقای سلیمانی بخاطر این اثر عالی تشکر میکنم.برقرار باشید.

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

خیلی خوب بود وقتی میخوندمش انگار تو عمارت برزه دماغ خودمم بین شخصیت ها بودم فقط کاش اون اپیزود آخر رو گوش نمیکردم وقتی درمورد فاتح خان و دسته گل روی قبرش میگفت من یه عالمه گریه کردم دلم نمیخواست انگار باور کنم فاتح خان مرد😔

5
حال‌خوب‌کن ✨
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

اول از متن ،بسیار روان بود داستان ایرانی خوبیه شروع و پایان عالی داره نویسنده ولت نمیکنه و کم نمیاره آخر کار و تکلیف داستان رو مشخص میکنه دوم،خواندن آقای سلیمانی فوق العاده بود احساس میکردی پنج نفر دارند هم زمان اجرا میکنند

نمایش 36 نقد دیگر
4.8
(69)
حال‌خوب‌کن ✨ (38)
88,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
برزه دماغ
برزه دماغ
فریور خراباتی
نوین کتاب
4.8
(69)
حال‌خوب‌کن ✨ (38)
88,000
تومان