0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان

معرفی، خرید و دانلود کتاب مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان

سفرنامه پدر جوزپه کامپانیله از کردستان قرن نوزدهم
درباره مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان

تاکنون آثار فراوانی در خصوص تاریخ کردستان ترجمه شده‌اند. اثر حاضر، تاریخ کردستان، مهم‌ترین اثر جوزپه کامپانیله، مبلغ مسیحی، است و مشتمل بر تجربیات چندین سال زندگی وی در مناطق مختلف کردنشین است و در واقع سفرنامة وی به شمار می‌رود.

مبلغ مسیحی دیگری به نام توماس بوآ، کردشناس فرانسوی و یکی از پایه‌گذاران کردشناسی ، این کتاب را در سال 1953، از زبان ایتالیایی به فرانسوی ترجمه کرده است. این اثر شامل نُه فصل است و موضوعات متنوعی به شرح زیر است:

اشاره‌هایی به ساختار سیاسی حکومت در ولایات کردستان؛ قدرت نظامی؛ نظام قضایی حاکم بر آن؛ مذهب و اعتقادات مذهبی؛ قوانین و چگونگی اجرای آن در جوامع کردنشین؛ مجازات‌ها و نحوة اجرای آن‌ها؛ آداب و رسوم و اخلاقیات؛ نحوة پوشش مردم کرد؛ طبقات اجتماعی؛ بررسی وضع زنان؛ تجارت و بازرگانی؛ جغرافیای تاریخی و طبیعی و جاذبه‌های اقلیمی؛ هنرها؛ زبان؛ علم طب و گیاه‌شناسی؛ آثار و بناهای تاریخی و... .

روشن است که کامپانیله برای تبلیغ کیش مسیحیت و سروسامان دادن مسیحیان کردستان به این سرزمین سفرکرده و این سفرنامه نیز حاوی تلاش‌های مذهبی وی است؛ اما او، پس از بررسی مناطق و امارات کردنشین، به مانند سَیاحی زبردست، تمام لایه‌های زیستی و فرهنگی کردها را در اوایل سدة نوزدهم به قلم کشیده است و از هیچ نکته‌ای در آداب و رسوم و اخلاقیات و دین‌داری و ملک‌داری آنان فروگذار نکرده و محسنات و عیب‌های کردها را در یادداشت‌های خود ثبت کرده است. از این حیث، کتاب او می‌تواند برای پژوهشگران این حوزه، منبع مناسبی به شمار آید.

این گستردگی، تنوع و قدمتِ موضوعات که خود از امتیازات این اثر به شمار می‌رود، به‌‌نوعی کار را برای مترجم دشوار می‌کرد. گاهی یافتن معنی واژه‌ای، مخصوصاً در حوزه‌های طب سنتی و گیاهان دارویی یا غذاها و لباس‌های سنتی، مستلزم صرف وقت و ‌جست‌وجوی فراوان بود .

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۰۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
170 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۴۰:۰۰
نویسندهجوزپه کامپانیله
مترجمحمیدرضا مرادی
ناشرنشر افکار
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Histoire du Kurdistan
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۱۵
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
170,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۰۵ کیلوبایت
۱۷۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
39,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان
مردم شناسی اقوام و مذاهب کردستان
سفرنامه پدر جوزپه کامپانیله از کردستان قرن نوزدهم
نشر افکار
0
(بدون نظر)
39,000
تومان