0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فرزانگی در عصر تفرقه
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب فرزانگی در عصر تفرقه

نویسنده:
الیف شافاک
ناشر:
میلکان
درباره فرزانگی در عصر تفرقه

الیف شافاک را بیشتر به‌عنوان یک رمان‌نویس می‌شناسند؛ اما او تحلیلگر و جستارنویس قابلی هم هست و این را در کتاب فرزانگی در عصر تفرقه ثابت کرده است. how to stay sane in age of division کتاب جالبی از اوست که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و نظرات زیادی را به خود جلب کرد. در سایت‌های مانند گاردین نقد و بررسی‌های متعددی برای این کتاب نوشته شده است. فرزانگی در عصر تفرقه از این حرف می‌زند که چگونه در دنیای پرسروصدای امروز که فشارهای زیادی را به روح و روان همه‌ی ما وارد می‌کند از مغزمان به‌خوبی استفاده کنیم و سعی کنیم در تعادل باقی بمانیم؟ این کتاب پنج بخش مختلف دارد و در هر بخش درباره‌ی یکی از عواملی مانند خشم، سرخوردگی، اضطراب و ... صحبت شده است. این کتاب خیلی زود به زبان‌های مختلف هم برگردانده شد که زبان فارسی یکی از آن‌هاست. یکی از ترجمه‌های خوب موجود در بازار ایران ترجمه‌ی نشر میلکان است که پگاه فرهنگ مهر آن را انجام داده است. اگر از طرفداران نسخه الکترونیک کتاب‌ها هستید می‌توانید نسخه الکترونیک این اثر را در همین صفحه در دسته‌بندی علوم اجتماعی از فیدیبو دانلود کنید.

کتاب فرزانگی در عصر تفرقه چه می‌گوید؟

فرزانگی در عصر تفرقه جستار بسیار جالبی است. این کتاب از این می‌گوید که اضطراب در دوران ما مسری است و ناامیدی‌های زیادی گریبان جامعه را در دوران معاصر گرفته است. او در کتاب کوچکش در جایگاه یک نظریه‌پرداز سیاسی می‌ایستد و از این می‌گوید که در تقسیم‌بندی‌های سیاسی و فرهنگی مدرن همه‌ی طرفین آشکارا از گوش‌دادن طفره می‌روند و هیچ‌کس تحمل شنیدن یک نظر مخالف را ندارد. او معتقد است فضای عدم تحمل و تعامل باعث دوقطبی یا چندقطبی شدن جوامع می‌شود و نوعی خودشیفتگی جمعی ایجاد می‌کند که عملاً به زیربنای فرهنگ آسیب می‌زند. او معتقد است افراد در میتینگ‌های مختلف برای شنیدن شرکت نمی‌کنند؛ بلکه برای دیدن ضربه شدن طرف مقابل از سمت طرف خودشان حاضر هستند. او معتقد است در چنین دنیایی ما راه حلی برای عاقل ماندن نیاز داریم و تلاش می‌کند به خوانندگانش بگوید چگونه هویت‌های مختلف را محترم بشمارند، خشم خود را کنترل کنند و سعی کنند از بیش از حد ساده کردن هر چیزی بپرهیزند.

الیف شافاک، زنان، جامعه و ادبیات

الیف شافاک (Elif shafak) نویسنده‌ی زن ترکیه‌ای انگلیسی‌ای است که شهرتش را مدیون کتاب ملت عشق است. این زن نویسنده در سال ۱۹۷۱ در استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد و ازآنجایی‌که مادرش دیپلمات بود در کشورهای زیادی زندگی کرد. او به زبان‌های مختلفی مانند عربی، اسپانیایی و انگلیسی هم مسلط است. شافاک در ترکیه در رشته‌ی مطالعات زنان درس خوانده است و سابقه تدریس در دانشگاه‌ را هم دارد. او به‌عنوان پرمخاطب‌ترین نویسنده‌ی زن ترکیه شناخته می‌شود. ترکیب نوع زندگی نوجوانی، تحصیلات دانشگاهی و سفرهایی که او داشته او را کسی بار آورده است که از چندفرهنگی به‌خوبی می‌نویسد و تناقض‌های فرهنگی را به‌خوبی شناسایی می‌کند. او به‌عنوان خبرنگار حوزه‌ی زنان هم فعال است. از این نویسنده آثار ارزشمند مختلفی به‌جامانده است که به بیش از سی زبان برگردانده شده‌اند. او در ایران هم مخاطبان زیادی دارد. در ادامه تعدادی از آثار او که در ایران ترجمه شده‌اند را معرفی می‌کنیم:

چرا باید فرزانگی در عصر تفرقه را خواند؟

  • کتاب فرزانگی در عصر تفرقه ازاین‌جهت کتابی خواندنی است که دست روی نکته‌ای گذاشته است که کمتر به آن توجه می‌کنیم. شافاک در این کتاب تلاش می‌کند خوانندگانش را از غرق‌شدن در یک جریان همه‌گیر نجات دهد.
  • این کتاب مختصر و مفید و کامل است. شافاک بدون اینکه مسائل را به تفضیل بیان کند هرآنچه باید بدانید را با زبانی ساده و مشخص بیان کرده است و به‌این‌ترتیب افراد زیادی مخاطبان کتاب این نویسنده‌اند

در بخشی از کتاب فرزانگی در عصر تفرقه می‌خوانیم

امروز، رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات دیجیتالی هر دو موجب افزایش خودشیفتگی گروهی شده‌اند. ما که در دهلیز نجواهای خود گیر افتاده‌ایم به شنوندگانی بد و حتی دانش‌آموزانی بدتر تبدیل شده‌ایم. چه در فضای عمومی و چه در دنیای مجازی، دیگر از جلسات بحث بر سر مسائل ظریف استقبال نمی‌شود. در عضو همه‌جا شاهد تقابل دو یقین متضاد هستیم. پنل‌های رسانه‌ای غالباً دوگانگی‌ها را تشدید می‌کنند. روی صفحات تلویزیون یا کانال‌های یوتیوب هر روز شاهد صحبت‌ها و فریادهای افرادی از جبهه‌های مخالف هستیم. آن‌ها برای گوش‌کردن یا فهمیدن نیامده‌اند. آن‌ها فقط سعی دارند حرفشان را به کرسی بنشانند و با صدای بلند نطق کنند و دادوبیداد راه بیندازند. به همین ترتیب، بسیاری از مواقع ما تماشاکننده‌ها هم نیامده‌ایم چیزی جدید بیاموزیم، بلکه فقط دوست داریم ببینیم آدم خودمان، آدم آن‌ها را شکست می‌دهد.

در همین حال، الگوریتم‌ها سلایق ما را تشخیص می‌دهند تا روز بعد و روز بعد از آن، باز هم همین چیزها را به خوردمان دهند. البته پیام را کم‌کم بزرگ‌نمایی و تشدید می‌کنند. مثلاً اگر من گرایشات اسلام هراسانه یا زن‌ستیزانه داشته باشم الگوریتم‌ها به‌مرور مطالب بیشتری در این زمینه نشانم خواهند داد و مرتباً مرا متقاعد می‌کنند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب فرزانگی در عصر تفرقه

فرزانگی در عصر تفرقه مانند سوزنی است که باید به خودتان بزنید تا متوجه شوید در دنیای اطرافتان چه می‌گذرد. اگر از این کتاب و محتوای آن لذت برده‌اید کتاب‌های قابل‌توجه دیگری هم هستند که می‌توانید به سراغشان بروید. در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
890.۲۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
76 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۳۲:۰۰
نویسندهالیف شافاک
مترجم پگاه فرهنگ مهر
ناشرمیلکان
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
‭‭How to stay sane in an age of division,۲۰۲۰.
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۵/۰۴
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸۹۰.۲۵ کیلوبایت
۷۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 44 مخاطب
پربار 🌳 (2)
خوش‌خوان 🪶 (1)
5
ستاره
63 ٪
4
ستاره
15 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
11 ٪
1
ستاره
4 ٪
21 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

&#۳۴;یکی از بزرگترین پارادوکس های دوران ما این است که تندروها بسیار بیشتر از میانه‌روها فعالند و حضور پررنگی در زندگی دارند. زمانی که در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی شرکت نمیکنیم، به شکل فزاینده‌ای منزوی میشویم و درنتیجه بی تفاوتی روی میدهد.&#۳۴; قبلا از خانم الیف شافاک کتابی نخوندم اما این کتاب باعث شد درباره بقیه کتابهای ایشون کنجکاو بشم. از مسائل مختلفی صحبت میشه که بسیاری از اونها رو میتونیم به راحتی در جامعه خودمون درک کنیم. الیف شافاک از نیروی خودی یا بیگانه صحبت میکنه و تفرقه ایجاد شده بین آدمها و نتایج نامطلوب اون. &#۳۴;گروهها و طایفه‌ها و جوامع و ملل، تا زمانی که وجود دارند باید به شکل یک مجموعه، موجوداتی ناهمگون، متنوع و پرتحرک باشند که به طور مستمر رشد کنند، تغییرات را بپذیرند و خود را با متغیرها وفق دهند.&#۳۴; همینطور از نیروی خشم و جهت دهی درست اون صحبت میکنه. &#۳۴;اگر راهی برای تبدیل خشم به نیرویی سازنده‌تر، خونسردتر اما نه لزوما ملایمتر پیدا نکنیم، احتمالش هست به شکل بسیاز نابودکننده ای کورکورانه شود و تمامی ساختمانها و پلها و ارتباطات انسانی را بسوزاند و یک چرخه معیوب بسازد که در آن خشونت، خشونت بیشتری را به همراه می آورد. ما نمیتوانیم اجازه وقوع چنین چیزی را بدهیم.&#۳۴; اگر به مسائل اجتماعی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنم این کتاب رو بخونید.

5

این کتاب رو آقای مجتبی شکور یدر ویذیو راه پیشنهاد کرده بودن و خوندم. جالب بود خیلی کوتاه و ساده توضیح میداد و یک موضوع که برای یک فرد توی یک جمع کوچیک اتفاق میوفته رو تپضیح میده و بعد میگه ک توی جامعه ی بزرگ تر این اتفاق میتونه چی باشه و رفتار بقیه با این موضوع چطوره و چطوری بهتره باشه تا فاصله ها کم بشه

3

طرح مسئله اش خوب بود و اشاره اش به بحث وحدت وجود و مفهوم وطن. ولی چرا خانم شافاک که حداقل با مولانا و شمس آشناست در جایی که به کشورهای خاورمیانه که ادبیات و نوشته های ارزشمندی داشتند اشاره می‌کنه هیچ نامی از ایران نمی‌بره؟

5

خیلی کتاب تامل برانگیزی بود دقیقا چیزایی رو گفته بود که منم به شخصه از وقوعشون ترس دارم . معنا داره از دست میره و برای برگردوندش باید تلاش کرد ولی از این میترسم که معناها جایگزین بشن و مردم روز به روز رغبت خودشون رو برای برگردوندن معنی از دست بدن چون هجوم احساسات م که از طرف یک قشر منعکس از شخصیت تایید بشه ممکنه ناخودآگاه اراده ی فرد برای ورود به پیچیدگی رو بگیره .

5

از خوندن این کتاب بی‌اندازه لذت بردم. سالهاست که در ایران،در شرایطی پیچیده به سر میبریم. شرایطی که موجب سرخوردگی در حوزه‌های مختلف بخصوص دربرابر احساس خودمون شده. شافاک با شیوایی تمام مسائل رو باز میکنه و مختصر و بسیار مفید مسیر رو نشون میده.

5

نگارش کتاب ساده و روان و کوتاه هست و در عین سادگی بسیار تامل برانگیز و مفید هست . من دوسش داشتم و دوست دارم چندبار دیگه بخونمش. این کتاب به پیشنهاد مجتبی شکوری در《ویدیو راه》 خوندم .

4

قشنگ حال و روز این روزا رو بیان میکنه ولی بنظرم صرفا یجور نگاه گذرا و سریعه و اینکه دقیق راهنمایی کنه باید چی کار کرد چیزی نیست خیلی کوتاهه آنقدری که بیان این مشکل پرداخته به راه حل نپرداخته و راه حلش در شرایط صلح جوابگوئه

3

مختصر و مفید بود یکبار خواندن یا شنیدن این حرف ها برای عصر و دوران ما لازمه ولی هنوز جای پرورش حرف ها و ایده ها داشت

5

کتابی کم حجم اما تاثیرگذار و عمیق دوبار خوندمش و حسابی لذت بردم از اون کتاب‌هاست که حال آدم رو خوب میکنه

5

از عنوان کتاب خوشم اومد، قبلا ازین نویسنده نخونده بودم. اکیدا توصیه میکنم. کوتاه و تامل برانگیز

نمایش 11 نقد دیگر
4.2
(47)
پربار 🌳 (2)
55,000
٪50
27,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪40
فرزانگی در عصر تفرقه
فرزانگی در عصر تفرقه
الیف شافاک

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فرزانگی در عصر تفرقه
٪50
فرزانگی در عصر تفرقه
الیف شافاک
میلکان
4.2
(47)
پربار 🌳 (2)
55,000
٪50
27,500
تومان