0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شب دوازدهم

معرفی، خرید و دانلود کتاب شب دوازدهم

نمایش نامه
درباره شب دوازدهم

شاید تعجب‌آور باشد که در قرن شانزدهم میلادی دختری در لباس مردانه در جامعه حضور داشته باشد؛ اما شکسپیر در نمایشنامه شب دوازدهم ماجرایی کمدی را برای ما نقل می‌کند از عشقی دوطرفه و تابوشکن میان دو دختر جوان که برحسب اتفاق در کنار هم قرار گرفته‌اند. شکسپیر در این نمایشنامه همچون آثار قبلی خود از حکایت های قدیمی استفاده کرده و قصه ای جدید را به روی صحنه برده است. قصه ای سراسر عشق و کمدی که قدرت و ثروت را به چالش می‌کشد.

نمایشنامه شب دوازدهم با عنوان اصلی Twelfth night  یا هر آنچه تو میخواهی what you will در حدود سال های 1599 تا 1601 توسط شکسپیر نوشته و در سال 1602 برای اولین بار به روی صحنه رفت. شاید شکسپیر را از قبل به عنوان نویسنده ای تراژدی نویس بشناسیم ولی او در این اثر هنر کمدی نویسی خود را به ما معرفی می‌کند. او با نظم و نثر به صورت همزمان این اثر جاودانه را خلق کرده است.

این نمایشنامه در پنج پرده تدوین شده و دارای 14 شخصیت اصلی و چندین شخصیت فرعی است. نویسنده داستان عشق دوک ارسینو به دختری اشرافی با نام اولیویا را روایت میکند. اولیویا به تازگی برادر و پدر خود را از دست داده و تمایلی به ازدواج ندارد. دوک ارسینو، قاصدی را برای ابراز عشق خود خدمت کنتس می فرستد. نام این قاصد به ظاهر سزاریو است غافل از اینکه سزاریو، دختری است که لباس مردانه می‌پوشد و برادر دوقلوی خود را گم کرده است. در این رفت و آمدها، کنتس اولیویا عاشق این قاصد جوان می‌شود. نمایشنامه شب دوازدهم با چند ترجمه مختلف در بازار کتاب ایران به چاپ رسیده اما نسخه در دست، به متن اصلی وفادارتر است زیرا مترجم کوشیده تا نظم و نثر را در ترجمه نیز رعایت کند. این ترجمه را حمید الیاسی انجام داده است و نشر ثالث منتشر کرده است. شما می‌توانید نسخه الکترونیک این کتاب را در دسته‌بندی نمایشنامه بخوانید.

ویلیام شکسپیر، سخن سرای آون

غیر ممکن است تا به حال نام شکسپیر را نشنیده باشید. ویلیام شکسپیر William Shakespeare بزرگترین شاعر و نمایشنامه نویس و بازیگر انگلیسی است که در سال 1564 میلادی در استراتفورد لندن به دنیا آمد و در 51 سالگی نیز در همان شهر درگذشت. این هنرمند پرآوازه بزرگترین نمایشنامه نویس جهان است که با آثار خود دنیای جدیدی را در تئاتر پایه ریزی کرد. او برترین آثار خود را در سال های 1589 تا 1613 خلق کرده است. شکسپیر بسیاری از نمایشنامه های خود را از تاریخ روم باستان و حکایت‌های قدیمی برگزیده و به سبک و سیاق خود بازنویسی کرده است. شناخته ترین اثر او هملت است که تقریبا به همه ی زبان‌های زنده ی دنیا ترجمه شده و در علم روانکاوی نیز مورد توجه فروید قرار گرفت. از دیگر آثار ویلیام شکسپیر میتوان به عناوین زیر اشاره کرد:

چرا باید نمایشنامه شب دوازدهم  را خواند؟

معمولا کمتر اثری را می‌توان در حوزه نمایشنامه پیدا کرد که سبک نوشتار آن ترکیبی از نظم و نثر باشد و این ویژگی باعث تفاوت شب دوازدهم با سایر نمایشنامه ها شده است. علاوه بر این، هر کدام از آثار شکسپیر با لایه‌های مختلف خود، دریچه‌ی جدیدی را برای ما باز می‌کند که تا به حال با آن روبرو نشده بودیم. به طور مثال می‌توان همه آثار او را از منظر روانکاوی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد. ویلیام شکسپیر در این نمایشنامه با زبانی کمدی، جامعه ای را روایت می‌کند که زنان در آن برای برخی از فعالیت های اجتماعی مجبور به مخفی کردن هویت و جنسیت خود هستند. این مسئله نیز یکی از دلایلی است که باید به سراغ نمایشنامه شب دوازدهم رفت.

در بخشی از کتاب شب دوازدهم می‌خوانیم

امیر: موسیقی اگر خوراک عشق است، بنواز
بنواز! فزون مرا ده از آن شاید
سیراب شود، فرو نشیند، این شور.
آن پرده دوباره! با فرودی سنگین
بر گوشم، وه، گذشت شهد آلوده
چون زمزمه ی نسیم سحر آمیزی
برخاسته از بنفشه زار لب جوی
خیزان و معطر! آه، دیگر کافیست!

ویولا: ارسینو؟ از پدر شنیدم نامش،
آن دوره نداشت همسری، تنها بود.
ناخدا: انگارم حال نیز حالش این است
یا تا چندی گذشته، چون میدانم
آن گاه که چند ماه پیش، از این شهر
رفتم به سفر، به توده نجوا می بود
کاو عشق اولیویا به دل پرورده ست.

مالولیو: خانم، مردی جوان آنجاست و سوگند می‌خورد که با شما سخن خواهد گفت. گفتمش بیمارید، پندارید که خود چندان می‌داند و سبب این است که به گفت و گو با شما شتافته است. گفتمش خسبیده‌اید، گویی پیش تر از آن نیز آگاه است و سبب این است که به گفت و گو با شما شتافته است. او را چه باید گفت بانو؟ هر انکاری را پدافندی آراسته.
اولیویا: گوییدش با من سخن نخواهد گفت.

پیشنهادهایی برای علاقه‌مندان به نمایشنامه شب دوازدهم

شکسپیر در این کتاب با استفاده از خوش آهنگ ترین کلمات، ما را در دنیایی غرق می‌کند که امروزه کمتر برایمان ملموس است. آثار او دارای جنبه‌های متنوع و متضادی هستند که باعث شده او به عنوان تواناترین و بهترین نمایشنامه نویس انگلستان در دنیا شناخته شود. اگر از خواندن آثار این هنرمند بزرگ لذت می برید و خواندن نمایشنامه از تفریحات مورد علاقه تان است پیشنهاد میکنیم تا به عنوان زیر سر بزنید:

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۳۵ مگابایت
تعداد صفحات
224 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۲۸:۰۰
نویسندهویلیام شکسپیر
مترجمحمید الیاسی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Twelfth night: or, what you will
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۳/۰۲
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۳۵ مگابایت
۲۲۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
10,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شب دوازدهم
شب دوازدهم
نمایش نامه
نشر ثالث
5
(1)
10,000
تومان