0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گامبی وزیر

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی گامبی وزیر

نویسنده:
والتر تویس
ناشر:
ماه آوا
درباره گامبی وزیر

نبوغ یک شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند باعث پیروزی و خلق شگفتی شود، و هم می‌تواند فرد شمشیر به دست را به ورطه نابودی بکشاند. بث هارمون در رمان گامبی وزیر یک نابغه بی‌تکرار است که شطرنج را بدون هیچ امکاناتی یاد می‌گیرد و خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترین چیره‌دستان بازی شطرنج تبدیل می‌شود. اما زندگی شخصی این نابغه، عجیب و گاهی فلاکت‌بار است. دشمن اصلی بث خود اوست که می‌تواند در یک چشم بر هم زدن، زندگی‌اش را ویران کند. الیزابت هارمن با این نبوغ به کجا می‌رسد؟ دستاورد این هوش عجیب چیست؟ با ما همراه باشید تا درباره این سوال‌ها، بیشتر بدانید.

الیزابت هارمن، اسطوره بی‌تکرار در رمان گامبی وزیر

گامبی وزیر روایتی شیرین از زندگی یک دختر جوان به نام «الیزابت هارمن» است که در کودکی یتیم شده و تا جوانی در یک یتیم‌خانه زندگی می‌کند. الیزابت نابغه شطرنج است و در کیش و مات کردن نوابغ دیگر، حریف ندارد. او با تردستی مهره‌های شطرنج را بر یک صفحه سیاه و سفید ۶۴ خانه‌ای به عقب و جلو می‌راند تا حریفانش را یکی یکی حذف کند و از این راه به موفقیت، شهرت و اقتدار برسد. اما این همه ماجرا نیست؛ الیزابت وابستگی شدیدی به الکل و قرص‌های آرام‌بخش دارد و این موضوع کم‌کم به یک بحرانی اساسی تبدیل می‌شود. نابغه‌ای که حالا سوژه رسانه‌ها شده و زبان‌زد خاص و عام است، در زندگی خودش با بحران‌های شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند و باید دید آیا می‌تواند سربلند از آن‌ها بیرون بیاید؟!

آیا داستان گامبی وزیر واقعی است؟

احتمال اینکه شما هم بعد از گوش دادن به کتاب گامبی وزیر در اینترنت درباره واقعی بودن یا نبودن داستان جست‌وجو کنید زیاد است. پس اجازه دهید جواب این سوال را در همینجا مطرح کنیم. این داستان برگرفته از واقعیت نیست و نویسنده با خلاقیت و خیالات خود داستانی خلق کرده که چهره واقعی به خود گرفته است. در این داستان گاهی بارقه‌ای از عناصر واقعی را با چشم می‌بینیم و با گوش‌ می‌شنویم؛ برای مثال داستان زنی که موانع را دور زده، از باتلاق زندگی جان سالم به در برده و توانسته طعم شیرین موفقیت را بچشد، در واقعیت هم وجود دارد.

شاید نویسنده با نگاهی به زنان موفق به فکر نوشتن این اثر افتاده؛ اما شخصی به نام الیزابت هارمن وجود خارجی ندارد. اما این موضوع ذره‌ای از دلنشین بودن داستان کم نمی‌کند. الیزابت هارمن می‌تواند هریک از ما باشد، می‌تواند دوستی باشد که در نزدیک خود دیده‌ایم، می‌تواند مادرمان باشد یا هر زنی که به چشم ما موفق و خلاف الگوی عصر حاضر است.

آیا مینی سریال گامبی وزیر به موفقیت کتابش است؟

واقعیت این است که باید این جمله را به این شکل بازنویسی کنیم: کتاب گامبی وزیر شهرتش را مدیون مینی سریالی است که با اقتباس از آن ساخته و در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت نتفلیکس پخش شد. بعد از پخش سریال، نام کتاب بر سر زبان‌ها افتاد و مخاطبان و منتقدان بسیار زیادی در سرتاسر جهان، توجه‌شان به شاهکار ادبی گامبی وزیر نوشته والتر تویس جلب شد.

این سریال به کارگردانی «اسکات فرانک» و هنرنمایی «آنیا تیلور-جوی» در ژانر درام ساخته شد و بالافاصله بعد از پخش توانست نظرات مثبت منتقدان را به خود جلب کند. جایزه مهم بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی در جشنواره گلدن گلوب و  جایزه بهترین بازی نقش اول زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی (آنیا -تیلور -جوی) در هفتادو‌هشتمین دوره جوایز گلدن گلوب، بخشی از موفقیت این سریال دوست‌داشتنی است. سریال با پایبندی به قصه اصلی و با شخصیت‌پردازی عالی، قصه‌پردازی با جزئیات، انعکاس حال‌وهوای داستان و...، لحظه به لحظه مخاطب را درگیر قصه می‌کند.

اول به سراغ کتاب برویم یا سریال؟

آثار بسیار زیادی در دنیای سینما و کتاب وجود دارند که با اقتباس از هم خلق شده‌اند. همیشه هم بر سراندازه‌گیری میزان موفق‌تر بودن کتاب یا سریال/فیلم بین طرفداران جنجال برپاست. اگر از این جنجال فاصله بگیریم، باید اعتراف کنیم که شنیدن کتاب گامبی وزیر به اندازه دیدن سریالش لذت‌بخش است.بهتر است این چند نکته را مد نظر قرار دهید:

  •  کتاب جزئیات بیشتر نسبت به سریال دارد و با دقت بیشتری به توصیف جزئیات پرداخته است.
  • در کتاب می‌توان با احساسات، افکار و مونولوگ‌های شخص الیزابت بیشتر آشنا شد و او را بهتر درک کرد.با در نظر گرفتن این نکات، بهتر است ابتدا کتاب رو گوش دهید و بعد به دیدن سریال مشغول شوید.

گوش دادن به نسخه صوتی کتاب گامبی وزیر در این صفحه از فیدیبو امکان‌پذیر است.

نگاهی به زندگی و آثار والتر تویس

والتر تویس یکی از نویسندگان کمتر شناخته شده آمریکایی است که در سال ۱۹۲۸ در سانفرانسیسکو متولد شد و در کنتاکی روزگار گذارند. این رمان‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه در رشته ادبیات انگلیسی به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ فوق‌لیسانس شد؛ سپس چند سال در دانشگاه اوهایو به تدریس ادبیات پرداخت. والتر بعد از این سال‌ها به نویسندگی روی آورد ‌و چند رمان مثل بیلیار باز، رنگ پول، مردی که به زمین سقوط کرد، مرغ مینا و حرکت اول ملکه را نوشت.

جالب است بدانید که والتر مانند شخصیت کتاب گامبی وزیر هم شطرنج بازی می‌کرد و هم به مصرف الکل و مواد اعتیاد داشت. حتی رمان بیلیارد باز  تویس نشانه‌هایی از زندگی شخصی او را در بردارد؛ چرا که او بیلیارد هم بازی می‌کرد. به نظر می‌رسد تویس برای نوشتن داستان‌هایش، نگاهی به درون خود، ترس‌ها، کاستی‌ها و تصمیماتش برای عبور از تاریکی‌های درون و همچنین سختی‌های زندگی داشته است. این نویسنده در سال ۱۹۸۴ بر اثر ابتلا به سرطان در گذشت.

نگاهی به نسخه‌های متعدد کتاب The Queen's Gambit

نسخه اصلی کتاب به زبان انگلیسی نوشته و با نام The Queen's Gambit منتشر شده است. نسخه زبان فارسی این کتاب از چندین مترجم موجود است که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه الکترونیکی با ترجمه «فائزه ادب»، نسخه ترجمه شده «مندی نجات»، کتاب با ترجمه «نیکی فرخوی» و...اشاره کرد. کتاب حاضر به صورت نسخه صوتی با صدای «رضا عمرانی» و ترجمه «مهسا صباغی» توسط نشر ماه آوا منتشر شده است که شما می‌توانید آن را از فیدیبو دانلود کرده و گوش دهید.

شنیدن این کتاب چقدر زمان می‌برد؟

اگر اهل کتاب خواندن باشید می‌توانید گامبی وزیر را در عرض پنج روز تمام کنید. این کتاب صوتی حدود ۱۳ ساعت است و شما با صرف روزانه ۲ ساعت تا ۲ ساعت و نیم، می‌توانید بدون فشار زیادی این کتاب را تا انتها گوش دهید. اگر سرعت گوش دادن شما بیشتر باشد، قطعا می‌توانید در روزهای کمتری کتاب را گوش دهید.

در بخشی از این کتاب می‌شنوید...

بث از توی فریزر یک غذای منجمد برای ناهارش بیرون آورد. اما فر را روشن نکرد. او توی خانه تنها بود. دلش گرفته بوده اما جایی را نداشت که برود. هیچ فیلمی نبود که دلش بخواهد ببیند و کسی را نداشت که زنگ بزند؛ کتابی نبود که بخواهد بخواند. او از پله ها بالا رفت و از اتاق خواب ها عبور کرد. لباس‌های خانم ویتلی هنوز توی کمد آویزان بود و بطری نیمه پر آرام بخش‌هایش کنار تخت نامرتبش قرار داشت. کشمکشی که درونش بود چیزی نبود که از بین برود. خانم ویتلی رفته بود، بدنش توی قبرستانی در حومه شهر زیر خاک قرار داشت و هری بلتیک کتاب‌ها و ست شطرنجش را برداشته بود و بدون اینکه دستی برایش تکان دهد رفته بود. بث برای لحظه‌ای می‌خواست فریاد بزند و بگوید که پیشش بماند. اما چیزی نگفت و فقط او را نظاره کرد که از پله‌ها پایین رفت و سوار ماشینش شد. بث بطری را از روی پاتختی برداشت و سه تا قرص سبزرنگ توی دستش گذاشت و بعد چهارتایش کرد. او از تنهایی متنفر بود. چهارتا قرص را بدون آب قورت داد؛ درست مثل زمان کودکی اش.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
770.۴۱ مگابایت
مدت زمان
۱۳:۵۹:۱۶
نویسندهوالتر تویس
مترجممهسا صباغی
راویرضا عمرانی
ناشرماه آوا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۶/۰۳
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۷۷۰.۴۱ مگابایت
۱۳:۵۹:۱۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 121 مخاطب
انگیزه‌بخش 🚀 (7)
اجرای روان 🎙️ (5)
5
ستاره
59 ٪
4
ستاره
19 ٪
3
ستاره
12 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
3 ٪
81 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

داستان در کل خوب بود. البته اگه میشد دو سوم اون رو حذف کرد. دو سوم اون به حرکت مهره های شطرنج می‌پرداخت که گرچه برای این داستان لازم بود، ولی برای خواننده لازم و جذاب نبود. راوی عالی بودند. نویسنده از نظر من خلاق نبود. قسمتهای جذاب و صمیمانه داستان را مستقیم بیان میکرد در صورتیکه می‌توانست کمی خلاقانه تر بیان کنید و خواننده را وادار به کشف و فهمیدن کند. با این وجود مفاهیم خوبی داشت و شاید برای اون بود که تحمل کردم و همه اش رو گوش دادم.

4

کتابی با شروع خوب و در ادامه با بخشهای تکراری و بی هدف ! روند متن داستان به ادبیات نوجوانان بیشتر نزدیکه . خیلی کند پیش میره و تقریبا هیچ قسمت تاثییر گذار و عمیقی رو نمیبینید . مثلا وقتی سر و کله دوست بس پیدا میشه توی داستان چه چیزی جلو میره ؟ یه سری اتفاقهای دم دستی و ... کلا ممکنه شما داستان رو دنبال کنید ببینید چی میشه ، همین . اصل داستان که سریال هم از روی اون ساختن جالبه ولی واقعا سطحی پیش میره

4

رمان بسیار جذاب و پر کششی بود. اگرچه کلیشه رایج دوران جنگ سرد و مقابله قهرمانان امریکایی در مقابل حریفان سرسخت روسی در این کتاب بطرز بارزی دیده میشه اما بهرحال اثر ارزشمندیه و بخصوص اگر دلی هم در گرو شطرنج داشته باشید این کتاب اشتیاقتونو شعله‌ور می‌کنه. وقتی هم که سریالش پخش شد موجی از اقبال عمومی به سمت شطرنج به راه افتاد. رضا عمرانی هم مثل همیشه استادانه و در حد کمال روایتش میکنه

1

تو کتاب فصل ۱۱ که بث میره تو اتاق اون پسره بعد یهو از اتاق خودش سر در میاره در صورتی که تو سریال طور دیگه ای هست اول فصل ۱۲ هم هیچ ربطی به آخر فصل ۱۱ نداره آیا اینا سانسور شده لطفا دوستانی که کتاب اصلی و خوندن راهنمایی کنن سانسور کتاب اونم این کتاب فاجعه هست البته امیدوارم اشتباه کرده باشم

5

خوب بود...راوی عالی بود...ب نظرم دوستانی ک به شطرنج علاقمندن لذت بیشتری ببرند..از پیشرفتها و تلاشهای الیزابت بسیار لذت بردم هر چند مشکلات خاص خودش را داشت اما شخصیت محکم و مستقلی داشت...کاش ادامه داشت ..دوست داشتم بدانم روزی از شطرنج خسته خواهد شد؟ و اینده حرفه ایی او چ خواهد شد تا کجا ادامه میدهد....

1

صدا و خواندن آقای عمرانی مثل همیشه عالی اما داستان اصلا جالب نبود جزییات بیخودی زیادی داشت ، شاید برای یه شطرنج باز یا کسی که به شطرنج علاقه داشته باشه جالب باشه اما واقعا وقت تلف کردنه ، تا آخرش گوش دادم ببینم چی میشه اما واقعا حیف وقت و نت که بخوای برای گوش دادن این داستان بزارین

5

علاوه بر اینکه داستان این کتاب بسیار جذابه و همینطور که می‌دونین نتفلیکس محصولی از روی این اثر درست کرده صدای آقای عمرانی هم به کتاب رنگ و لعاب خاصی داده خیلی توصیه میشهههه👍👍👍

5

داستان بسیار کشش داشت.و خوانش آقای رضا عمرانی هم بی نظیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر بود.من با خوانش ایشان دوتا کتاب غیر رمان گوش دادم،هرکدام را دوسه مرتبه.پیشنهاد میکنم شما هم گوش بدهید 🌹🌹دال دوست داشتن 🌷🌷عین عاشقی از جناب حدادی

3

چند فصل اول و چند فصل آخر جذاب و ضرب آهنگ خوبی دارد ولی وسط های کتاب تبدیل به یک درام کش دار و روزمره می شود. این کتای نماد کاملی از این است که نویسنده چه طور می تواند با طول دادن اشتباه یک اثر عالی را به یک کتاب متوسط تبدیل کند.

4

کتاب بسیار زیبا وسرگرم کننده ایست ، که مخصوصا دوست داران شطرنج را جذب میکند ضمن اینک نویسنده ازتمام فوت وفن های نوشتن یک کتاب جذاب برای جوانان بهر برده است . تا رکورد فروش خوبی هم در این وانفسای کتاب خوانی داشته باشد بهر حال من آنرا توصیه میکنم

نمایش 71 نقد دیگر
4.3
(121)
انگیزه‌بخش 🚀 (7)
85,800
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
گامبی وزیر
گامبی وزیر
والتر تویس

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گامبی وزیر
گامبی وزیر
والتر تویس
ماه آوا
4.3
(121)
انگیزه‌بخش 🚀 (7)
85,800
تومان