0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بیست
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب بیست

رمان [ترک] سیگار
نویسنده:
ریچارد بیرد
درباره بیست

سیگار کشیدن یکی از مخرب‌ترین و در حال یکی از شایع‌ترین عادات روی زمین است. عده‌ی زیادی هستند که با دلیل یا بی دلیل سیگار کشیدن را آغاز کرده‌اند و هرگز نتوانسته‌اند که آن را ترک کنند. عده‌ی زیاد دیگری هم توانسته‌اند در این راه موفق باشند و بعد از ترک هرگز به سراغ سیگار نرفته‌اند.

چرا باید این کتاب را خواند؟

تنها دلیلی که سیگار را در دسته‌ی موادمخدر قرار نمی‌دهند این است که مواد مخدر برای فرد مصرف کننده وابستگی جسمی و روانی ایجاد می‌کند؛ در حالی که سیگار کشیدن تنها برای فرد مصرف کننده وابستگی روانی ایجاد می‌کند. وابستگی‌ای که گاهی می‌تواند منجر به نوشته شدن رمانی جذاب، پرکشش و پر فروش شود. کتاب بیست:رمان ترک سیگار نوشته‌ی ریچار بیرد دقیقا همین ویژگی را دارد. رمانی درباره‌ی فردی که ده سال از عمرش روزی بیست نخ سیگار می‌کشیده است و اکنون می‌خواهد آن را ترک کند.

درباره کتاب بیست: رمان ترک سیگار اثر ریچارد بیرد

کتاب بیست: رمان ترک سیگار نوشته‌ی ریچارد بیرد برای نخستین بار در سال 1996 منتشر شد. با وجود این که این رمان نخستین کتاب ریچارد بیرد است اما طرز نوشتار خاصی دارد و این سبک نوشتار نشاندهنده‌ی خلاقیت و استعداد نویسنده آن است.

بیرد درهنگام نوشتن این رمان تحت تاثیر آموزه‌های گروه اولیپو بوده است و در رمان خود برای ایجاد الگویی مشابه ذهن فرد معتاد به سیگار به محدودیت‌های ساختاری و خودخواسته‌ی اولیپویی متوسل می‌شود. این رمان شرح بیست روز نخست تلاش گرگوری سیمپسون برای ترک سیگار پس از کشیدن بیست نخ سیگار در روز به مدت ده سال است. راوی تصمیم می‌گیرد هربار که هوس سیگار می‌کند با نوشتن دست‌های خود را مشغول نگه دارد و چون گرگوری تنها مواقعی که هوس سیگار می‌کند دست به قلم می‌برد، هر چیزی که می‌نویسد در نهایت به سیگار ارتباط پیدا می‌کند. بیرد درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «این محدودیت‌های مضمونی و نیز بازی‌های فرمال با عدد بیست، در نهایت بازتابی از محدودیت‌های مشابهی است که اعتیاد به سیگار بر زندگی فرد سیگاری تحمیل می‌کند.

خلاصه داستان کتاب بیست: رمان ترک سیگار

داستان کتاب بیست رمان ترک سیگار درباره‌ی فردی به نام گرگوری سیمپسون است که ده سال تحت یک پروژه‌ی تحقیقاتی بوده است و روزی بیست نخ سیگار می‌کشیده است. او آن‌قدر به سیگار کشیدن عادت کرده است که هنگامی که سیگار نمی‌کشد احساس می‌کند دست‌هایش بیکار هستند و برای جلوگیری از این وسوسه تصمیم می‌گیرد هرگاه هوس سیگار کرد شروع به نوشتن کند. روند داستان به این شکل پیش می‌رود.

در بخشی از کتاب  بیست رمان ترک سیگار می‌خوانیم

حواست را پرت کن. سرگرمی جدیدی پیدا کن. دست هایت را مشغول نگه دار.

او می گفت ویروس موزاییکی قادر است یک مزرعه از برگ های مطبوع توتون یا یک مزرعه ی سیب زمینی یا گوجه فرنگی را در عرض تنها یک روز نابود کند و به کل اکوسیستم کشاورزی صدمه ای جبران ناپذیر بزند.

فکرش را از سرت بیرون کن. در مکان های عمومی وقت بگذران. کل روز خودت را خیلی خیلی مشغول نگه دار.

چندین سال پیش آن وقت ها که هنوز نوجوان بودم، پدر و مادرم از این که سیگار نمی کشم خیلی به خودشان می بالیدند. هر بار که به آن ها قول می دادم هیچ وقت سراغ سیگار نروم. به خاطر عقل و شعورم تبریک می گفتند و بعد چند ثانیه ای در سکوت خاطره ی عموگرگوری را پیش چشم می آوردند. عموگرگوری زمستان سال ۱۹۷۳ در ۴۸ سالگی بر اثر سرطان مرد.

هر سال کریسمس قبل از مرگ عمویم. پدرم با شروع سخنرانی ملکه یک سیگار برگ کینگ ادوارد روشن می کرد، سرجایش لم می داد، چهار انگشتش را روی سیگار می گذاشت و سرحال و کیفون مثل شاه ادوارد، سیگار می کشید. حالا هر وقت ملکه را می بینم، بوی دود سیگار برگ کریسمس می دهد.

سیزده سال پیش یعنی همان سالی که تنها سال حضورم در دانشگاه از آب درآمد به من اتاقی در خوابگاه پسرانه‌ی ویلیام کبوت دادند. ساکن اتاق کناری، جولین کار بود که سیگار بیوکانن سنچوری می‌کشید.

دیوار بین دو اتاق، طبق معمولِ این‌جور ساختمان‌ها، نازک بود و هر وقت جولین مهمان داشت، که اغلب هم داشت، دنبال کردن زیر و بم صدای نافذش چندان مشکل نبود. دود سیگارهای او و سیگارهای دوستانش به تدریج از پایین و بالا و اطراف و اکناف دیوار و حتی گچ‌های دیوار مشترک‌مان به اتاق من می‌آمد. اگر مادرم بود این کارشان را اقدام به قتل می‌دانست.  

درباره نویسنده

ریچارد بیرد نویسنده‌ی معاصر انگلیسی . متولد 1967 است، او تحصیلاتش را در دانشگاه کمبریج تمام کرده است و مدتی را در شهرهایی مانند توکیو، پاریس، هنگ کنگ و استراسبورگ اقامت داشته است. کتاب بیست: رمان ترک سیگار نخستین کتاب ریچارد بیرد است و رمان‌های دمشق، کارتونیست و استخوان‌های خشکیده آثار دیگر ریچارد بیرد هستند.

عده‌ای از منتقدین معتقدند که رمان‌های ریچارد بیرد تحت تأثیر آموزه‌های گروه «اولیپو (گروه ادبیات بالقوه)» قرار دارد؛ هدف اصلی این گروه‌ «پیشنهاد ساختار‌های جدید به نویسندگان» است، ساختارهایی که هرچند ظاهری مکانیکی و مصنوعی دارند اما در نهایت خلاقیت نویسنده را کانالیزه می‌کنند. خبرگزاری ایبنا درباره‌ی فعالیت‌های این گروه می‌نویسد: «اعضاي اوليپو را به موش‌هايي تشبيه مي‌کند كه براي فرار از هزارتويي که خودساخته‌اند، در تلاش‌اند. از معروف‌ترين آثار اوليپويي، مي‌توان به رمان La Disparition نوشته‌ي ژرژ پرک اشاره کرد که بدون استفاده از حرف e (پربسامدترين حرف در زبان فرانسه) نوشته‌شده است.»

ترجمه کتاب بیست: رمان ترک سیگار به فارسی

رمان بیست: رمان ترک سیگار نخستین اثر ترجمه‌شده از ریچارد بیرد نویسنده‌ی انگلیسی است. نثر خاص اما ساده‌ی ریچارد بیرد در کتاب بیست: رمان ترک سیگار، ترجمه‌ی این اثر را کمی سخت و پیچیده کرده است؛ اما مترجم آن، نیما ملک محمدی، به خوبی از پس ترجمه‌ی این اثر برآمده است. نیما ملک محمدی مترجم جوان کشور متولد سال 1358 است. با وجود این‌که ملک محمدی تاکنون کتاب‌های معدودی ترجمه کرده است، اما همه‌ی این کتاب‌ها از نظر ادبی مانند رمان بیست: رمان ترک سیگار بسیار ارزشمند بوده‌اند.

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

روایت جذاب داستانی و کشش بی‌اندازه‌ی داستان، خواندن این کتاب را برای هر خواننده‌ای جذاب می‌کند. افراد سیگاری احتمالا زمان خوانش این کتاب به چند نخ سیگار نیاز پیدا کنند اما خواندن این رمان بی‌اندازه جذاب و شیرین است. افراد کتاب‌خوان و ادبیاتی ممکن است بخواهند خوانش‌های نقادانه به این کتاب داشته باشند و خبر خوب این است که شما می‌توانید شخصیت گرگوری سیمسون را از چندین جهت بررسی کنید.  

آنچه در بالا خواندید نقد و بررسی کتاب بیست: رمان ترک سیگار اثر ریچارد بیرد ترجمه نیما ملک محمدی است. خرید و دانلود کتاب الکترونیکی این اثر در فیدیبو امکان‌پذیر است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۱۵ مگابایت
تعداد صفحات
311 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۲۲:۰۰
نویسندهریچارد بیرد
مترجم نیما ملک محمدی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۴/۱۸
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
49,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۱۵ مگابایت
۳۱۱ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
20 ٪
4
ستاره
60 ٪
3
ستاره
20 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

من این کتاب رو خریدم و خوندم و باید بگم که ترجمه اش افتضاحه ، حتی به خودشون زحمت ندادن جایگاه اجزا جمله رو در متن تصحیح کنند ، معمولا هر کتابی رو چند بار میخونم ولی اینو به زور تموم کردم و حالم بهم خورد ازش ، نه اینکه داستانش بد باشه اتفاقا جذابه ولی اینطوری که به خورد ما دارن میدن حال بهم زنه

4

#کتاب_بعدی_من | مدت هاست میخواهم این رمان رو شروع کنم و با توجه به داستان های کوتاهی که از نویسنده خوانده‌ام و فضای داستان به نظرم پتانسیل این رو داره که بهش امتیاز ۵ ستاره بدم ?

3

بنظر من کتاب مفیدی هست دوستان

4
(5)
69,000
٪50
34,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بیست
٪50
بیست
رمان [ترک] سیگار
نشر چشمه
4
(5)
69,000
٪50
34,500
تومان