0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فرانکنشتاین

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی فرانکنشتاین

نویسنده:
مری شلی
درباره فرانکنشتاین

علاقه به داستان‌ها، فیلم‌ها و به طور کلی فضا‌های علمی و تخیلی همیشه مورد استقبال بوده است. از آثار سینمایی گرفته تا کتاب‌های پرفروش علمی و تخیلی که بعضا با ترس هم همراه می‌شوند. به‌طور کلی تلفیق ژانر وحشت و تخیلی به نوبه‌ی خود تلفیقی جذاب و مثال زدنی است. در هر صورت این جهش فرهنگی مانند اکثر جهش‌ها، نقطه‌ی شروع و عطفی را به همراه داشته است، نقطه‌ی عطفی که به خودی خود یک سمبل برای این ژانر در فضای فرهنگی‌ست. در اینجا قصد ما آشنایی شما با نقطه‌ی عطف دو ژانر وحشت و تخیلی است که به دست نویسنده‌ای زبردست رخ داده است. کتاب فرانکشتاین نوشته‌ی مری شری یکی از شاهکارهای این حوزه‌ی ادبی است. یک رمان تخیلی، با یک داستان هولناک.

کتاب فرانکشتاین، هیولایی که همدم می‌خواست

رمان خارجی فرانکنشتاین اثر مری شلی در واقع داستانی تخیلی است از زندگی هیولایی وحشتناک که به شکل یک انسان خلق شده بود. این موجود در واقع ساخته شده توسط دانشمند جاه طلبی است که در فضای علمی بسیار مشهور و موفق واقع شده است. این هیولا و خالقش محور اصلی داستان کتاب هستند که این داستان زاده‌ی تخیل قدرتمند مری شلی است. ویکتور فرانکنشتاین دانشمندی جاه طلب است که از کودکی به دنبال کشف شگفتی‌های دنیای پیرامون خود بوده است. هوش و هیجان وی سرانجام باعث می‌شود که او با استفاده از تکه ‌های بدن مردگان و اعمال نیروی برق زیاد به آن‌ها یک موجود شبیه به یک انسان را خلق کند که در نهایت این موجود تبدیل به یک هیولا می‌شود. خلق این موجود تاثیر بسیار زیادی در زندگی خالقش می‌گذارد. چرا که چالش اصلی زندگی‌اش می‌شود مهار کردن هیولایی که ساخته است. این امر در واقع اوج هیجان را در داستان رقم می‌زند. هیولای بسیار زشت به دلیل اینکه از طرف مردم پذیرفته نمی‌شود و همه از او فرار می کنند، از خالق خود می‌خواهد برای او همدمی مانند خودش بسازد، اما ویکتور می‌ترسد که این دو برای جهان خطرناک باشند و قبول نمی‌کند.

داستان کتاب را کاپیتان رابرت والتون روایت می‌کند. او که برای سفری علمی و اکتشافی رفته است، ویکتور را که به دنبال هیولایش می‌گردد و از دست شرارت‌ های او خسته شده، از دریا نجات می‌دهد و به داستان‌هایش گوش می‌دهد. تمامی آنچه را که می‌شنود برای خواهرش در طی نامه‌هایی می‌نویسد. این کتاب همان نامه‌ها است. در آخر هم این دانشند موفق به ملاقات فرانکشتاین می‌شود.

این رمان به قدری بر روی جامعه‌ی روز خود تاثیر گذاشت که کلمه‌ی فرانکنشتاین به نوعی سمبل یک موجود عظیم و غیرقابل کنترل شد. هیولای وحشتناک در ابتدا بدون نام شناخته شد اما با گذر زمان نام خالقش را بر روی او گذاشتند. همان‌طور که می‌دانید این رمان تخیلی بسیار مهیج و شگفت‌انگیز است بنابراین می‌توان حدس زد که آثار سینمایی بسیاری از روی آن به وجود آمده باشد. در سال ۱۹۱۰ فیلمی با سرمایه‌گذاری شرکت ادیسون ساخته شد اما نخستین فیلمی که به اقتباس از این کتاب ساخته شد و به شهرت فراوانی رسید در سال ۱۹۳۱ با بازیگری بوریس کارلوف و کارگردانی جیمز ویل بود که بر روی پرده‌های سینما به زبان‌های زیادی از جمله انگلیسی به نمایش گذاشته شد. می‌توان گفت که این کتاب اولین کتابی محسوب می‌شود که به صورت مستقیم بر روی ژانر وحشت و تخیلی در آثار سینمایی و در بحث کتاب‌ها، بر روی ادبیات داستانی تاثیر به‌سزایی گذاشت چراکه بر خلاف داستان‌های دیگر که شخصیت‌ها به صورت فانتزی به دنبال تخیل خود می‌روند، در رمان فرانکنشتاین شخصیت از قصد فضای تخیلی و تجربه‌های ترسناک است.

مری شری، خالق کتاب فرانکشتاین

مری وول استونکرافت گادوین شلی، زاده‌ی ۳۰ آگوست ۱۷۹۷ رمان نویس و نویسنده‌ی داستان‌های کوتاه و سفرنامه نویس اهل انگلستان است. مری شلی در ۳۰ اگوست ۱۷۹۷ در سامرس تاون در لندن متولد شد. پدر او ویلیام گادوین، فیلسوف سیاسی و روزنامه نگار، و مادرش مری ولستون کرافت فیلسوف، فمینیست و نویسنده بود. مری شلی در سال ۱۸۱۴ با «پرسی بیش شلی» شاعر عاشقانه‌های مشهور، آشنا شد و با او ازدواج کرد و در سال ۱۸۱۸ به همراه هم به ویارجو ایتالیا رفتند. پس از مرگ شوهرش در سال ۱۸۲۲ به انگلستان بازگشت. از شناخته شده‌ترین آثار او می‌توان به فرانکنشتاین اشاره کرد. ایده‌ی نگاشتن فرانکنشتاین در سال ۱۸۱۶ در سفر تابستانی به ژنو به همراه لرد بایرون، جان ویلیام پولیدوری و کلر کلرمون به ذهن مری شلی خطور کرد. «فرانکنشتاین» اولین بار در سال ۱۸۱۸ منتشر شد. مری شلی پس از بازگشت به انگلستان چندین داستان دیگر نوشت. داستان «والپرگا» در سال ۱۸۲۳ که ماجرایی از زندگی در ایتالیای قرون وسطی را نقل می‌کند؛ مجموعه‌ی «آخرین نفر» در سال ۱۸۲۶ که در یک سه‌گانه، داستان علمی تخیلی دیگری را روایت می‌کند. مری شلی کتابی را با عنوان «لادور» در سال ۱۸۳۵ نوشت که در حقیقت به بیان زندگی شوهرش و دفاع از او اختصاص دارد. همچنین وی چندین سال از عمرش را صرف بازنویسی و تنظیم مجدد اشعار شوهرش کرد و سرانجام مجموعه‌ای از آثار وی را به چاپ رسانید. مری شلی سرانجام در یکم فوریه ۱۸۵۱ میلادی، پس از دوره‌‌ای سخت در برابر تومور مغزی تسلیم شد و دار فانی را وداع گفت. شلی در کلیسای سنت پیتر در بورنموث دفن شد.

ترجمه‌ی کتاب فرانکنشتاین

ترجمه‌ی رمان فرانکنشتاین به دست منوچهر پیرهادی صورت گرفته است. این کتاب در قالب ۱۷ فصل روایت شده است که هر کدام از این فصل‌ها به دست پیرهادی با دقتی فراوان به زبان فارسی برگردانده شده‌اند. این کتاب علاوه بر نسخه‌ی چاپی، نسخه صوتی هم دارد که با صدای احسان چریکی و به همت انتشارات صوتی نوین کتاب منتشر شد.

کتاب فرانکنشتاین به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد این کتاب به خوبی نقطه‌ی عطفی را در دنیای کتاب و سینما به وجود آورد بنابراین این کتاب قطع برای کسانی که به دنیای علمی تخیلی علاقه دارند مناسب است و بسیار پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید کتاب صورتی فرانکنشتاین به گویندگی احسان چریکی را از طریق سایت و یا اپلیکیشن فیدیبو خریداری و دانلود کنید.

در بخشی از کتاب صوتی خواهیم شنید ...

جاده‌ی پیش رویم بسیار طولانی به نظر می‌رسید. می‌توانستم خاکی را که زیر پایم خرد می‌شد و صدا می‌داد، حس کنم. من مجذوب آن همه زیبایی شدم. سبزی دره‌ها زیبا و خالص بود. آن‌ها در پای کوه‌ها گسترده شده بودند. درختان کاج بلند و محکم قد برافراشته بودند؛ برگ‌های سوزنی آن‌ها روی زمین پاشیده شده بود. باد ملایمی می‌وزید. هنگامی که از مقابل کلبه‌ها رد می‌شدم، فکر کردم زیستن در این زندگی ساده چقدر خوشایند است. مردم داخل آن‌ها نگران مرگ یا تهدید یا هیولاها نبودند. به راهم ادامه دادم. کوه در مقابلم مثل یک قلعه‌ی عظیم سر برافراشته بود. می‌دانستم نمی‌توانم تمام آن راه را پیاده بروم. کشاورزی بارهایم را سوار یکی از قاطرهایش کرد. قاطر بارهایم را حمل می‌کرد. وقتی به کوه رسیدم، جاده تغییر کرد. دیگر خبری از راه رفتن روی خاک نرم نبود. زمین سخت و سنگلاخ بود. ما کنار سنگ‌های دندانه‌دار و شاخه‌های خاردار ایستادیم. چند بار به بالا نگاه کردم. دیگر قادر نبودم قله‌ی کوه را ببینم؛ اما این موضوع باعث توقفم نشد. می‌دانستم سفری طولانی پیش رو دارم. کنار جویبارهای کوهستان برای آب خوردن توقف می‌کردم و سپس کمی استراحت نمودم. قاطر تنها همراه من بود. پس از چند روز، جاده باریک شد. جاده تندوتیزتر و ناهموار شد. صخره‌ها خطرناک شده بودند. می‌دانستم قاطر از پس آن‌ برنخواهد آمد. افسارش را باز کردم تا بتواند به‌سلامت آن راه را برگردد. بالا رفتن از کوه برایم مهم نبود. آن کاری بود که ناچار باید انجام می‌دادم. مادامی که برای رسیدن به قله تقلا می‌کردم، ذهنم آزاد بود. فقط به پیش رفتن فکر می‌کردم.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
274.۵۲ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۵۶:۴۰
نویسندهمری شلی
مترجممنوچهر پیرهادی
راویاحسان چریکی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۲/۰۹
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۷۴.۵۲ مگابایت
۰۴:۵۶:۴۰

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
10 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
10 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

حیف که خلاصه است، و جالب اینجاست توی صفحه اطلاعات کتاب این موضوع ذکر نشده که جای تأسف داره.

5

این نسخه کامل رمانه یا خلاصه شده است؟

4

فایل پنجم خرابه حالا من باید چه کار کنم؟

5

یک داستان با کلی حرف

5

خیلی جالب بود

4.5
(10)
34,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فرانکنشتاین
فرانکنشتاین
مری شلی
نوین کتاب
4.5
(10)
34,000
تومان