0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نهج البلاغه همراه موضوعی، خداشناسی

معرفی، خرید و دانلود کتاب نهج البلاغه همراه موضوعی، خداشناسی

کتاب اول
درباره نهج البلاغه همراه موضوعی، خداشناسی

اما علی علیه اسلام می‌فرمایند: «اساس دین، شناخت خداوند است و کمال شناخت او، تصدیق به وجود اوست و کمال تصدیق به وجود او، یکتا و یگانه دانستن اوست». کتاب حاضر بخش خداشناسی نهج‌البلاغه را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است تا افرادی که می‌خواهند به شکل موضوعی از مطالب این کتاب استفاده کنند.

درباره‌ی کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی اثر سید جمال‌الدین دین‌پرور

کتاب نهج‌البلاغه در کنار کتاب مقدس قرآن یکی از منابع مسلمانان به ویژه شیعیان در ارتباط با امور زندگی است. این کتاب که گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه علی بن ابی‌طالب است مسیری روشن برای افرادی است که می‌خواهند به سعادت برسند. سید جمال الدین دین‌پرور از سوی انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه کتاب نهج‌البلاغه را با توجه به معانی و مطالب آن به شکل مجزا تدوین کرده است تا علاقه‌مندان بتوانند به صورت موضوعی از مطالب گوهربار آن استفاده کنند.

در کتاب حاضر با تمرکز روی موضوع خداشناسی، فرمود‌ه‌های مرتبط از حضرت علی (ع) از نهج‌البلاغه استخراج و گردآوری شده است.  کتاب حاضر کتاب اول مجموعه‌ با موضوع خداشناسی نوشته شده است. انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

مروری بر فصل‌های کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی

کتاب نهج‌البلاغه با موضوع علی شناسی در چهار فصل به همراه یک مقدمه نوشته شده است. مقدمه‌ی کتاب شرح نگرش توحیدی حضرت علی (ع) به عنوان کسی که به عمق لایه‌های درک وجود خداوند دست یافته، می‌باشد؛ اما علی علیه اسلام به مسئله توحید و خداشناسی تنها از جنبه‌ی اعتقاد فردی نگاه نمی‌کند بلکه این موضوع را زیربنای جامعه‌ی انسانی می‌داند. یکی از جذابیت‌های این مقدمه مطالعه‌ی تطبیقی حواث و فرموده‌های حضرت است که می‌تواند خواننده را به خوبی از دیدگاه حضرت نسبت به آن رخداد آگاه کند.  فصل‌های بعدی کتاب به ترتیب به نام‌های توحید، فرهنگ شناخت، نامه ها، حکمت‌ها و آفرینش تجلی آفریدگار در آفریدگان است.

چرا باید کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی را خواند؟

انسان همواره از شناخت کامل پروردگار ناتوان است و با هیچ مقیاسی نمی‌تواند به عمق شناخت خداوند برسد؛ اما خداوند راه شناخت خود را آن‌قدر که برای بشر مفید است باز گذاشته است. کتاب حاضر بخش خداشناسی نهج‌البلاغه است تا علاقه‌مندان ابزاری مناسب برای تمرکز روی موضوع خداشناسی داشته باشند.

  • کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی در دسته‌ی کتاب‌های مذهبی قرار دارد.
  • کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

در بخشی از کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی می‌خوانیم

روش‌های شناخت خداوند

امام علی (ع) در نهج‌البلاغه از روش‌های گوناگونی برای شناخت خداوند و تبیین صفات او بهره برده است. برخی از این روش‌ها در قالب مشاهده آثار آفرینش جهان هستی که انسان‌ها با حواس خود آن را درک می‌کنند و نتیجه‌گیری از طریق عقل و روابط علت و معلول بین پدیده‌ها میسر است.

امام (ع) در بیان آثار آفرینش، به کیفیت و چگونگی آن نظر دارد. هدف امام در بیان شگفتی‌های آفرینش و بیان برخی جلوه‌های آن و بیان وحدت و نظم موجود در آفرینش الهی، در پی گشودن

راهی به‌سوی شناخت و پی بردن به وجود خداوند برآمده است، چنان که فرمود: ...آن چه آفریده حجت و دلیل بر آفریدگار هستی است، گرچه آفریدگان همه خاموش‌اند، زیرا تدبیر عالم هستی خود گویا و راهنمای روشن آفریدگار است (خطبه11).

روش امام (ع) در اثبات وجود خدا، تنها به دلایل سخت و پیچیده فلسفی و کلامی محدود نمی‌شود؛ بلکه گاه به شیوه‌ای آسان و ملموس وجود خداوند را یادآور می‌شود؛ مثلا در فرازی اثبات

وجود خداوند را این‌گونه بیان می‌دارد: خدای سبحان را به گسیختن عزیمت‌ها و باز شدن گره اراده‌ها شناختم (۲۴۲ حکمت).

این کلام گرچه در طول تاریخ منشاء ایجاد یک جریان فلسفی زیر عنوان برهان فسخ عزائم بوده است، اما به عبارتی همه انسان‌ها در فرازهایی از زندگی خود این تجربه را داشته‌اند که نیت و عزمی کرده‌اند و تمام امکانات را برای به انجام رساندن کاری فراهم کرده‌اند، اما آن کار، خارج از اراده آن‌ها، انجام نشده است. امام از این تجربه همگانی بهره جسته و علت آن را وجود اراده‌ای ورای اراده انسان‌ها که همان اراده خداوند است، بیان می‌کند.

برهان علیت، راه دیگر شناخت خداوند است؛ زیرا اگر پدیده‌ها نیازمند علت‌اند، مجموعه پدیده‌ها سلسله ممکن‌الوجود را تشکیل می‌دهد که در مجموع نیازمند علت تامه و خارج از محدوده پدیده بودن است. تنها علت مؤثر باید در خارج از مجموعه پدیده‌ها، باشد که همان خداوند است.

بنابراین فرمود: ستایش خداوندی را که آفریدگانش بر وجود او راهنماينده اند و چون جامه حدوث بر تن دارند که پدید می‌آیند و از میان می‌روند، بر ازلی بودنش دلالت دارند (۱۵۲ خطبه).

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب نهج‌البلاغه موضوعی، کتاب اول، خداشناسی اثر سید جمال الدین دین‌پرور بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی مذهبی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
669.۸۰ کیلوبایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسنده جمالالدین دین پرور
ناشرانتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۱/۱۲
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
2,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۶۹.۸۰ کیلوبایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 15 مخاطب
5
ستاره
73 ٪
4
ستاره
6 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
6 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

سلام. من کتاب سبک زندگی ۱ رو مطالعه کردم. از این نظر که نهج البلاغه رو به صورت موضوعی تقسیم بندی کردند خیلی خوبه و یه جورایی ساده سازی شده. من شخصا قبل از خوندن این کتاب فکر میکردم نهج البلاغه کتابیه که من سر در نمیارم! برنامه دارم که بقیه جلدها رو هم بخونم.

5

عااااالی، خیلی عالیه ک طبقه بندی کردن..... ترجمه هم عالیه

5

سلام ممنون از ویرایش عالی کتاب تازه شروع ب خوندن کردم و این یه نشانه خیلی عاله بود برام ممنون

5

دست نویسنده درد نکنه

5

خیلی عالیه ساده کردند خوب و مفهوم است

4.4
(16)
1,250
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نهج البلاغه همراه موضوعی، خداشناسی
نهج البلاغه همراه موضوعی، خداشناسی
کتاب اول
انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
4.4
(16)
1,250
تومان