0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یادداشت های علم جلد 3

معرفی، خرید و دانلود کتاب یادداشت های علم جلد 3

درباره یادداشت های علم جلد 3

تاریخ هر سرزمین پر از مردان و زنانی است که هرکدام نقشی از خود به‌جای گذاشته‌اند و تنها زمان است که می‌تواند آن‌ها را قضاوت کند. تاریخ ایران نیز پر از اتفاقات بزرگ و کوچک و داستان‌های عجیب است. محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران، یکی از کسانی است که دوران سلطنت 37 ساله‌اش با تحولات زیادی در ایران همراه بود. بررسی چگونگی حکومت و سقوط او از دغدغه‌های تاریخ‌نگاران است. وجود مستنداتی از درون دربار حتماً می‌تواند در جواب دادن به پرسش‌هایی که درباره‌ی او وجود دارد بسیار کارآمد باشد. یکی از ارزشمندترین اسنادی که تاکنون از درون او به دست ما رسیده است یادداشت‌های محرمانه‌ی امیر اسدالله اعلم است که در سال‌های گذشته در ایران منتشر شد. این نوشته‌ها را نزدیک‌ترین شخص در ده سال سرنوشت‌ساز سلطنت از سال 46 تا سال 56 نوشته است و تکه‎‌های بسیاری از پازل حکومت پهلوی دوم را می‌توان در آن یافت. جلد سوم این کتاب یکی از جلدهای جذاب آن است که سال 52 و اهمیت یافتن و در نتیجه گران شدن نفت موضوع محوری آن است. این کتاب را بخوانید تا با اوضاع ایران در آن زمان از نگاه وزیر دربار آشنا شوید.

‌درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم اثر علینقی عالیخانی

یادداشت‌های علم مجموعه یادداشت‌های شخصی و محرمانه‌ای است که اسدالله علم وزیر دربار محمدرضا پهلوی در طی ده سال دوران مسئولیتش به‌صورت روزنگار نوشته است. او این یادداشت‌ها را در صندوق اماناتی گذاشته بود و وصیت کرده بود که بعد از مرگش و زمانی که دیگر حکومت پهلوی سرکار نباشد منتشر شوند.

بر اساس گفته‌های صادق سمیعی مدیر انتشارات کتابسرا ایشان در دیداری با آقای عالیخانی که از دوستان اسدالله علم بود متوجه وجود یادداشت‌های ایشان شده و با پیگیری و اجازه از خانواده‌ی علم اقدام به انتشار این یادداشت‌ها در قالب 7 جلد کتاب کرده است. جلد سوم این مجموعه به سال 52 اختصاص دارد که روزنگارهای اسدالله علم از جمعه 24 فروردین آغازشده و در سه‌شنبه 21 اسفند 52 تمام‌شده است. با توجه به این‌که این همان زمانی است که نفت در جهان موردتوجه قرار گرفت و چانه‌زنی‌های مختلف بر سر قیمت نفت وجود داشت، در این کتاب اطلاعات زیادی درباره‌ی سیاست خارجی ایران و ملاقات‌ها و اتفاقات مربوط به صنعت نفت وجود دارد.

جلد سوم کتاب یادداشت‌های علم اولین بار سال 77 در ایران منتشر شد. این کتاب در پایان خود توضیحات مفصلی دارد که علینقی عالیخانی اضافه کرده و در آن مستندات و افراد مختلفی را برای اثبات گفته‌های علم در کتابش آورده است. این فهرست می‌تواند برای خوانندگان علاقه‌مند و همینطور تاریخ‌نگاران بسیار مفید باشد تا از طریق آن به سرنخ‌های خوبی درباره‌ی بسیاری از وقایع آن زمان در ایران دست پیدا کنند.

‌نقد‌ها و نظرات درباره‌ی کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم

‌یادداشت‌های علم سال‌ها پس از مرگ اسدالله علم و فروپاشی حکومت پادشاهی که در ظاهر بسیار به هم علاقه داشتند منتشرشده است. البته در متن یادداشت‌ها نیز بارها و بارها به ارادت علم به پادشاه اشاره‌شده است اما تفاوت اندیشه‌های آن‌ها در موارد زیادی هم مشهود است. انتشار این کتاب حرف‌وحدیث‌های بسیاری را دراین‌باره به وجود آورد و بحث‌های زیادی درباره‌ی صداقت علم در نگارش خاطراتش مطرح شد. محمد حیدری از روزنامه‌نگاران باسابقه که سال‌ها در روزنامه‌ی اطلاعات فعالیت کرده است مطالب جالبی درباره‌ی این کتاب بیان کرده است. در بخشی از صحبت‌های محمد حیدری آمده است: «اولین پرسش این است که آیا مندرجات این کتاب قابل‌اعتماد هست یا خیر؟ بر اساس مقدمه‌ای که عرض کردم وقتی این کتاب را خواندم به نظرم رسید که یک حفره اطلاعاتی بزرگ در ایران با این کتاب پرشده است... شخصاً با تطبیق بسیاری از موارد با رفتارهای شخصیت‌های سیاسی و رخدادهای دربار در آن سال‏ها، معتقد هستم که این یادداشت‏های منبع و مرجعی است که برای بسیاری از پژوهشگران رشته‏های مختلف اعم از مسائل سیاست داخلی و خارجی ایران، اقتصاد ایران و مسائل اجتماعی ایران یا سند‏های معتبر عرضه می‏کند یا سرنخ به پژوهشگر می‏دهد تا حقیقت را دنبال کند»

چرا باید کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم را خواند؟

یادداشت‌های علم مطالب بسیار مهمی درباره‌ی یک دوره‌ی ده‌ساله در تاریخ معاصر ایران است. دوره‌ی ده‌ساله‌ای که بسیار مهم است و سرنوشت ایران را تغییر داد. این دورانی است که محمدرضا پهلوی، دومین پادشاه پهلوی با سرعتی باورنکردنی به‌سوی خودکامگی پیش می‌رود و اسباب نابودی حکومتش را فراهم می‌کند. امیر اسدالله علم جزئیات بسیار خوبی از این دوران را در یادداشت‌هایش آورده است. ازآنجایی‌که علم بسیار به پادشاه نزدیک بود و آن دو تقریباً دیدارهای روزانه داشتند بازتاب بسیاری از افکار آخرین پادشاه پهلوی را هم می‌توان در این اثر دید. این کتاب را باید خواند و چیزهای زیادی درباره‌ی دنیای سیاست یاد گرفت.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم در دسته‌ی کتاب‌های خاطرات سیاستمداران قرار دارد.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 345 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 17 روز بخوانید.

کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع خاطرات سیاستمداران است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم اثر علینقی عالیخانی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی خاطرات سیاستمداران می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

در بخشی از کتاب یادداشت‌های علم- جلد سوم می‌خوانیم

دوشنبه 30 مهر 1352

صبح مصباح زاده مدیر کیهان را پذیرفتم که شرح لازم در کیهان اینترنشنال نوشته بود، برایم آورد...

بعد شرفیاب شدم. اصل پیام کیسینجر را که سفیر آمریکا فرستاده بود، تقدیم کردم. بعد هم عرض کردم شورای امنیت هک گویا همین الساعه جلسه داشته باشد. فرمودند: خوب اسرائیلیها که چیزی گم نمی‌کنند. عرض کردم همینطور است. فرمودند: مضافاً که تحت‌فشار آمریکا و روس وارد مذاکره مستقیم با اعراب می‌شوند. اعراب هم ناچار تن در می‎‌‎دهند. من عرض کردم: باید همین‌طور باشد اما چند نکته هم مسلم شد که به هر صورت هیچ‌کدام از گردن کلفتها دوستانشان را رها نکردند. بعد هم مثل‌اینکه راهی جز این نبود که جنگی بشود، طرفین ببینند از پس یکدیگر برمی‌آیند، بعد بنشینند فکری بکنند و ناچار رضایت هم بدهند. چون آبروی آنها هم نریخت؛ اما مسلم شد که اعراب هم دیگر آن اعراب 1967 نیستند و جنگی می‌کنند. فرمودند: همین‌طور است، مخصوصاً این موشکهای روسی پدر اسرائیلیها را درآورد. بعد فرمودند: نکند بعدازاین کنار آمدن، آمریکا و شوروی خاورمیانه را بین خود تقسیم بکنند و ساخت‌وپاختی در این زمینه شده باشد. فرمودند: ولی من که در آمریکا بودم چنین قراری در بین نبود.

جواب هیث را تقدیم کردم، پسندیدند. قدری اصلاح کردند، مخصوصاً این نکته را که اگر ما پیشنهاد مذاکره و مطالعه می‌کنیم برای آینده قیمت اجناس دنیاست. آن‌هم با دولتها خواهد بود، نه با شرکتهای نفت...

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۹۶ مگابایت
تعداد صفحات
345 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۱:۳۰:۰۰
نویسندهعلینقی عالیخانی
ناشرانتشارات کتاب‌سرا
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۲/۰۲
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۹۶ مگابایت
۳۴۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
10 ٪
3
ستاره
10 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

با سلام،من این جمله رو نمی‌پسندم که:دموکراسی وارد وطن نشد.! یا چیزی با همین فحوا که اصولا این ماییم به مثابه ملتی واحد و آرمانخواه که باید در جهت نیل به&#۳۴;دموکراسی&#۳۴;بکوشیم..!

5

کتاب خوبیه روز به روز نوشته شده نویسنده نتونسته وارد ابعاد محرمانه و جزییات بشه اما یه دیدگاه میده به آدم در خصوص اون دوران

5

با خواندن این کتاب دقیقا میفهمی که نظام فکری ما چیه .چطور حکومتی تو ایران بوده و چرا دمکراسی هیچوقت وارد کشور نشد.

5

کتاب خوبیه افسوس که سانسور شده

4.7
(10)
8,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه‌ الکترونیک یادداشت‌ها علم
شامل 7 عنوان کتاب
یادداشت های علم جلد 3
یادداشت های علم جلد 3
علینقی عالیخانی
انتشارات کتاب‌سرا
4.7
(10)
8,200
تومان