0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

معرفی، خرید و دانلود کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

براساس منطق الطیر عطار نیشابوری کتاب دوم
ناشر:
اطلاع
درباره مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

نقد و بررسی کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان براساس منطق الطیر عطار نیشابوری نوشته شده است. این مجموعه داستان‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که در آن‌ها شخصیت‌ها و مفاهیم منطق الطیر معرفی می‌شوند. منطق الطیر عطار از بزرگترین آثار ادبی ایران است که در این کتاب، بخش‌هایی از آن به نثری روان آورده شده است. اگر به داستان‌های فارسی علاقه‌مند هستید، به دسته کتاب‌های داستان کوتاه فارسی فیدیبو سر بزنید.

موضوع کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان به بررسی داستان‌ها و معرفی شخصیت‌های موجود در کتاب منطق الطیر می‌پردازد. شیخ صنعان یکی از داستان‌های این اثر ادبی و طولانی‌ترین حکایتی است که می‌توان در کتاب منطق الطیر پیدا کرد. صنعان در زمان خودش پیشوای مردم بود و نزدیک به 50 سال در کعبه زندگی می‌کرد. او 50 بار حج کرده و به کرامت دست یافته بود. صنعان چندین شب پشت سر هم خواب می‌بیند که در روم به یک بت سجده می‌کند. 

او تصمیم می‌گیرد با مریدانش به روم سفر کند. در آنجا با دختری مسیحی آشنا شده و عاشق او می‌شود. سجده کردن بر بت، سوزاندن قرآن، نوشیدن خمر و دست شستن از ایمان چهار شرطی است که آن دختر برای شیخ گذاشته است. مریدانی که همراه شیخ صنعان بودند، از او ناامید شده و به محل زندگی خود بازگشتند. شیخ صنعان علاوه بر شروط ذکر شده توسط آن دختر، خوکبانی می‌کند. سرانجام او از قید عشق دختر آزاد شده و این بار همه چیز برعکس می‌شود. دختر خوابی دیده و عاشق صنعان می‌شود. او مسلمان شده و همراه صنعان به دیار او می‌رود. عطار این داستان را در قالب مثنوی و در ۴۰۹ بیت روایت کرده است.

مطالعه کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان به چه کسانی توصیه می‌شود؟ کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان اثری خواندنی و جذاب است که تمام علاقه‌مندان به ادبیات فارسی از مطالعه آن لذت خواهند برد. این مجموعه داستان کهن توسط نشر اطلاع در قالب چند کتاب مختلف به بازار عرضه شده است که جلد دوم آن به داستان زندگی شیخ صنعان پرداخته است.

درباره نویسنده کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان توسط نعمت الله قاضی شکیب نوشته شده است. این نویسنده متولد سال 1302 است و در طول زندگی خود داستان‌های مهم عطار را در قالب یک مجموعه با عنوان هفت شعر عشق منتشر کرده است. اگر به مطالعه سایر آثار ایشان علاقه‌مند هستید، 4 کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

در بخشی از کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان می‌خوانیم

نسیم چون بر زلف به گونه ریخته اش می وزید، موی سیاه چون شَبَقَش، چنان بالا و پایین می شد که گفتی «به پر زاغ، به آتش باد می زند». یاقوت لبش، بر لب فرات، تشنگان را به اسیری می کشت و نرگس نیم خفته اش به مژگانی چون خنجر دلدوز، چنان آراسته شده بود که گویی کمانداران لشکر شکن به جنگ و ستیز برخاسته اند و به شکار جان ها مصمم شده اند.

زُنّار در میان دو زلف بسته بود. گوهری همچون خورشید به گیسو فرو برده و نقابی مشکین به چهره بر کشیده بود. خدا را چه شد که چون گذار شیخ بر پری روی زُنّاربند افتاد، فتنه ساز روم نقاب از روی برگرفت و گوشۀ ابرو به شیخ نمود. پای شیخ به لرزه افتاد. بندبندش تکان خورد. دلش چنان به سختی به تپش افتاد که گفتی هم اکنون قفس سینه درهم خواهد شکست و به پای دلبر خواهد افتاد.

شیخ چشم از دختر برگرفت و نگاه به زمین دوخت. لیکن تیر نگاه کار خود را کرده، عشق ترسای زیبا بر جانش پنجه کشیده بود. دل شیخ از دست برفت. شعلۀ عشق از نهانخانه دلش سر کشید. وجودش سر به سر بسوخت و در شرارۀ عشق گداخته شد. دود از دلش برخاست. عشق جانش را به غارت کشید. ایمان پایمال کفری شد که از گیسوان دخترک ترسا بر دورترین گوشۀ دلش نشسته بود. ایمان شیخ بر باد رفت؛ عشق زیباروی ترساکیش به جای ایمان نشست. رستگاری به غارت رسوایی رفت. عشق بر تمام وجودش چنگال انداخت و استخوانش را فرو کشید. دل به دلدار سپرد و از جان روی به بیزاری برتافت.

پیشنهادی برای علاقه‌مندان به کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان

اگر از مطالعه کتاب مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان لذت بردید، 4 کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:


شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
463.۴۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
56 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۱:۵۲:۰۰
نویسنده نعمت الله قاضی شکیب
ناشراطلاع
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴۶۳.۴۹ کیلوبایت
۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
17,300
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان
مجموعه هفت شهر عشق، شیخ صنعان
براساس منطق الطیر عطار نیشابوری کتاب دوم
اطلاع
0
(بدون نظر)
17,300
تومان