0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
رساله سائر حائر

معرفی، خرید و دانلود کتاب رساله سائر حائر

راهنمای مریدان راه حق
ناشر:
اطلاع
درباره رساله سائر حائر

نقد و بررسی کتاب رساله سائر حائر

کتاب رساله سائر حائر راهنمای مریدان راه حق اثری از احمدبن عمر نجم الدین کبری است. احمدبن عمر نجم الدین کبری یکی از صوفیان بزرگ و شناخته‌ شده ایرانی است که از او به عنوان یکی از چهره‌های عرفان اسلامی در سده‌های 7 و 8 هجری قمری یاد می‌شود. نوشته‌های این کتاب توسط غلامرضا لایقی گردآوری شده و برای علاقه‌مندان به عرفان و تصوف، جذاب خواهد بود. اگر جز دوستداران کتاب‌های عرفان و تصوف هستید، به دسته کتاب عرفان و تصوف فیدیبو سر بزنید.

موضوع کتاب رساله سائر حائر

کتاب رساله سائر حائر راهنمای مریدان راه حق، بخشی از رساله شیخ نجم‌الدین کبری است. رساله اصلی به زبان عربی نوشته شده و به موضوع 10 شرط رسیدن سالک به حق می‌پردازد. چندین نسخه خطی از کتاب اصلی وجود دارد که در حال حاضر در کتابخانه دانشگاه تهران از آن نگهداری می‌شود. 10 شرطی که در کتاب از آن‌ها نام برده شده، عبارتند از:

  1. طهارت
  2. خاموشی
  3. خلوت همیشگی و دوری‌گزیدن از خلق
  4. صوم
  5. دوام ذکر لااله الا الله
  6. نفی خواطر
  7. تسلیم و رضا
  8. اختیار صحبت صالحان و هجران اخوان شرور
  9. ترک خواب و خوابگاه
  10. اسراف‌نکردن در خوردن طعام و شراب

برای هر شرط نکات مثبتی هم ذکر شده تا خواننده با اثرات آن عمل آشنا شود. به طور مثال در توضیح شرط سوم توضیح داده شده که دوری کردن از خلق، فواید زیادی نظیر دوری کردن از آزار خلق، نگاه داشتن گوش از شنیدن حرام و پای از رفتن به حرام دارد. 

مطالعه کتاب رساله سائر حائر به چه کسانی توصیه می‌شود؟

کتاب رساله سائر حائر راهنمای مریدان راه حق اثری خواندنی و آموزنده برای علاقه‌مندان به عرفان و تصوف خواهد بود. احمدبن عمر نجم الدین کبری از بزرگترین صوفیان اسلامی است که مطالعه نوشته‌های او می‌تواند دیدی جدید نسبت به عرفان و تصوف برای خواننده به همراه داشته باشد.

درباره نویسنده کتاب رساله سائر حائر

کتاب رساله سائر حائر راهنمای مریدان راه حق توسط احمدبن عمر نجم الدین کبری، از صوفیان سده ششم و هفتم قمری مشهور به شیخ ولی‌تراش نوشته شده است. او متولد سال ۵۴۰ هجری قمری در شهر خیوه است و پس از یادگیری مقدّمات علوم در همان شهر، به نقاط مختلفی سفر کرد تا دانش بیشتری کسب کند. از جمله استادان بزرگ او، شیخ اسماعیل قصری بود که نجم‌الدین کبری، ریاضت و سلوک را نزد این استاد گذراند. ایشان سال ۶۱۸ هجری قمری در طی حمله مغول به خوارزم به قتل رسید. 

در بخشی از کتاب رساله سائر حائر می‌خوانیم

نجم الدین پس از اعتکاف کوتاهی در خانقاه بابا فرج به طلب کامل مکملی از تبریز خارج شد؛ نسیم عنایت الهی وزیدن گرفت. به راهنمایی سعادت سرمدی در بدلیس دست ارادت به نورالوری شیخ عمار یاسر بدلیسی که از اعاظم مشایخ و اکابر اولیاء بود داد و به ریاضات و مجاهدات اشتغال ورزید. از برکات انفاس و توجهات آن بزرگوار بر اسرار مکاشفات و مشاهدات اطلاع یافت. خود می فرماید: از حال به محول الاحوال پرداختم. از بدلیس نیز با اجازه پیر تربیت و صحبت خویش نورالوری عمار یاسر بدلیسی و اشارت آن بزرگوار عازم خوزستان می گردد تا به خدمت قطب الاولیاء شیخ اسماعیل قصری برسد. که خود می فرماید: در آن لحظه که خدمت شیخ اسماعیل رسیدم او را بر سر منبر یافتم. جامه چرکینی پوشیده اما سخن های بلند می گفت. در خاطر من گذشت که چنین صوفی دریغ است جامه چرکین پوشد، در حال خاطر من بر وی ظاهر گشت و به فراست دانست و گفت: ای طالب مطلوب این جامه اگرچه چرکین است اما نمازی است، سخن او، به غایت در من اثر کرد و صید او شدم. مدتی در ظل تربیتش بودم؛ خرقه ارادت و تربیت از او پوشیدم و جرعه تمام از جام کلامش نوشیدم. پس مرا رخصت فرمود که کارت تمام شد وقت آنست که بر سر اهل و عیال روی و ایشان را از مصر به طرف وطن مألوف خود به خوارزم بری و آنجا بر سر سجاده نشینی و جهانیان را به طریق ارشاد حق رسانی.

پیشنهادی برای علاقه‌مندان به کتاب رساله سائر حائر

اگر از مطالعه کتاب رساله سائر حائر لذت بردید، 5 کتاب زیر را به شما توصیه می‌کنیم:


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
616.۱۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
66 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۱۲:۰۰
نویسنده احمد بن عمر نجم الدین کبری
ناشراطلاع
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۱۶.۱۹ کیلوبایت
۶۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
15,550
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
رساله سائر حائر
رساله سائر حائر
راهنمای مریدان راه حق
اطلاع
0
(بدون نظر)
15,550
تومان