0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
عمان سامانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب عمان سامانی

نویسنده:
زهیر توکلی
درباره عمان سامانی


نقد و بررسی کتاب عمان سامانی


کتاب عمان سامانی اثر زهیر توکلی، داستانی حماسی-تاریخی است که به زندگی و اندیشه‌های ابوالحسن عثمان بن احمد سامانی، امیر دانشمند و بلندآوازه ایرانی در قرن چهارم هجری می‌پردازد. این کتاب در قالب مثنوی و با زبانی شاعرانه و فاخر به نگارش درآمده و خواننده را به سفری در تاریخ و فلسفه می‌برد. عمان سامانی، از نوادگان سامان خدای، بنیانگذار سلسله سامانیان، در سال 344 هجری قمری در بخارا متولد شد. او علاوه بر مقام امیر، شاعری توانمند و ادیبی فرزانه بود و در دوران حکومتش، بخارا را به مرکز علم و فرهنگ تبدیل کرد. عمان سامانی به دلیل عدالت، خردورزی و حمایت از علم و دانش، در تاریخ ایران جایگاهی والا دارد. کتاب عمان سامانی در دو بخش کلی زندگینامه و اندیشه‌ها به شرح زندگی و فلسفه عمان سامانی می‌پردازد. بخش زندگینامه، که در این بخش، دوران کودکی، جوانی و پادشاهی عمان سامانی به تصویر کشیده می‌شود. خواننده با چالش‌ها، نبردها، پیروزی‌ها و این امیر فرزانه آشنا می‌شود. همچنین، شرح وقایع تاریخی مهم آن دوره، مانند روی کار آمدن آل بویه و غزنویان، در این بخش گنجانده شده است و بخش اندیشه‌ها، که در این بخش، به فلسفه و اندیشه‌های عمان سامانی در زمینه‌های مختلف، از جمله سیاست، اخلاق، دین و عرفان، پرداخته می‌شود. اگر شما هم به خواندن شعر فارسی و نقد شعر علاقه دارید حتما به دسته‌بندی شعر فارسی فیدیبو سر بزنید.

زهیر توکلی، شاعری فرزانه و پژوهشگری توانمند

زهیر توکلی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر برجسته ایرانی، در سال 1353 در شهر کرمان متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران تا مقطع دکتری به پایان رساند و هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه مشغول به فعالیت است. زهیر توکلی در زمینه‌های مختلف ادبی از جمله شعر، داستان، نقد ادبی و پژوهش‌های ادبی فعالیت دارد. او در سرودن شعر، غزل، مثنوی و شعر نو طبعی آزموده دارد و تاکنون چندین مجموعه شعر منتشر کرده است. 

چرا کتاب عمان سامانی را بخوانیم

 کتاب عمان سامانی به زبانی شاعرانه و داستانی، به شرح زندگی و اندیشه‌های عمان سامانی، این امیر فرزانه می‌پردازد. با خواندن این کتاب، با فراز و نشیب‌های زندگی عمان سامانی، خدمات او به ایران و همچنین اندیشه‌های او در زمینه‌های مختلف آشنا خواهید شد. در این کتاب، ضمن آشنایی با وقایع تاریخی مهم دوره سامانیان، با فلسفه و اندیشه‌های عمان سامانی در زمینه‌های مختلف، از جمله سیاست، اخلاق، دین و عرفان، آشنا خواهید شد. این کتاب به معرفی مختصری از سلسله سامانیان، اهمیت دوره سامانیان در تاریخ ایران، نقش عمان سامانی در ترویج علم و دانش و تاثیر اندیشه‌های عمان سامانی بر تاریخ ایران اشاره دارد. با خواندن این کتاب، از زیبایی و ظرافت‌های زبان فارسی لذت خواهید برد. استفاده از زبانی فاخر و شاعرانه، یکی از بارزترین ویژگی‌های کتاب عمان سامانی است.کتاب عمان سامانی به ترویج ارزش‌های انسانی مانند عدالت، خردورزی، علم و دانش هم می‌پردازد که با خواندن این کتاب، به اهمیت این ارزش‌ها در زندگی پی خواهید برد. این کتاب به گونه‌ای نگاشته شده که تاریخ و فلسفه در آن به هم آمیخته شده‌اند. کتاب عمان سامانی برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران، به ویژه دوره سامانیان، و همچنین برای کسانی که به فلسفه و اندیشه‌های بزرگان ایرانی علاقه دارند، جذاب و خواندنی خواهد بود. 

در بخشی از کتاب عمان سامانی می‌خوانیم

پدر، پدربزرگ و عمویش نیز هر سه شاعر بودند. پدرش میرزا عبداله – با تخلص «ذره»، پدربزرگش، میرزاعبدالوهاب با تخلص«قطره» و عمویش میرزا لطف اله با تخلص«دریا». فرزندش نیز شاعر بوده است و «محیط» تخلص می‌کرده که آن هم از مترادف‌های دریا است. «سامان» شهری است در استان چهارمحال و بختیاری و نزدیک شهرکرد. شهری کوهستانی که زاینده‌رود از آن می‌گذرد. مردم این شهر به دو زبان فارسی و ترکی سخن می‌گویند. سامان شهری است شاعرخیز، غیر از عمان، پدر، پسر، عمو و پدربزرگش که نام از این شهر شاعران زیادی برخاسته‌اند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب عمان سامانی

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های شعر فارسی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.



دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
560.۳۷ کیلوبایت
تعداد صفحات
64 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۰۸:۰۰
نویسندهزهیر توکلی
ناشرآرادمان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۰۹
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۵۶۰.۳۷ کیلوبایت
۶۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
20,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
عمان سامانی
عمان سامانی
زهیر توکلی
آرادمان
0
(بدون نظر)
20,000
تومان