0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب پرورش شخصیت در تئاتر

معرفی، خرید و دانلود کتاب پرورش شخصیت در تئاتر

کتاب متنی
فیدی‌پلاس
درباره پرورش شخصیت در تئاتر

نقد و بررسی کتاب پرورش شخصیت در تئاتر

 کتاب پرورش شخصیت در تئاتر به قلم هادی صباغ‌زاده، راهنمایی جامع و کاربردی برای خلق شخصیت‌های قوی و ماندگار در دنیای تئاتر است. این کتاب با زبانی ساده و قابل فهم، به بررسی ابعاد مختلف شخصیت‌پردازی می‌پردازد و به خواننده کمک می‌کند تا شخصیت‌های خود را از زوایای مختلف بشناسد و به آن‌ها عمق ببخشد. تئاتر، دنیای شگفت‌انگیزی از نقش‌ها، داستان‌ها و احساسات است. در این میان، شخصیت‌ها هستند که قلب تپنده هر نمایشنامه‌ای را تشکیل می‌دهند. بدون شخصیت‌های جذاب و باورپذیر، هیچ داستانی نمی‌تواند مخاطب را مجذوب خود کند.  

اگر شما هم به مطالعه‌ی کتاب‌های حوزه هنر بخصوص سینما و تئاتر علاقه دارید، به دسته بندی سینما و تئاتر فیدیبو سر بزنید.

در کتاب پرورش شخصیت در تئاتر، به موضوعاتی مانند اصول و مبانی شخصیت‌پردازی، انواع شخصیت‌ها،  روش‌های خلق شخصیت، توسعه و پرورش شخصیت، جلوگیری از کلیشه‌ها در شخصیت‌پردازی و تاثیر شخصیت‌ها بر داستان و مخاطب پرداخته می‌شود. 

هادی صباغ زاده: نویسنده، مترجم و مدرس تئاتر

هادی صباغ زاده نویسنده، مترجم و مدرس تئاتر، متولد ۱۳۴۶ در شهر بیرجند است. او فعالیت خود را در زمینه تئاتر از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و در زمینه‌های مختلفی مانند نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و ترجمه تجربه کسب کرده است. کتاب پرورش شخصیت در تئاتر یکی از مهم‌ترین آثار صباغ زاده است که به عنوان یک مرجع در زمینه شخصیت‌پردازی در تئاتر شناخته می‌شود.

چرا کتاب پرورش شخصیت در تئاتر را بخوانیم

مطالعه این کتاب، دریچه‌ای نو به دنیای شخصیت‌پردازی در تئاتر به روی شما خواهد گشود و به شما در خلق شخصیت‌های ماندگار و به یاد ماندنی یاری خواهد رساند. کتاب در چهار فصل به رشته تحریر درآمده است. 

فصل اول: رابطه موضوع در شخصیت مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم: اسکلت‌بندی شخصیت، بررسی ابعاد شخصیتی از بعد جسمی، اجتماعی و روان شناختی مورد بحث قرار گرفته است.

فصل سوم: به فعل درآمدن چیزی که خلق کردیم را شرح می‌دهد. در یک جمله شخصیت‌های پرورش یافته ذهن نویسنده وقتی در موقعیت و شرایط انفعالی قرار می‌گیرند چه قابلیت‌هایی را از خود بروز می‌دهند که همان صف‌آرایی ضدیت ها و تضادهاست.

فصل چهارم: تأثیر اندیشه، تفکر و گرایش نویسندگان در شکل‌گیری شخصیت‌های تئاتر چقدر می‌تواند اثرگذار باشد.

 کتاب پرورش شخصیت در تئاتر به شما کمک می‌کند؛ مهارت‌های خود را در زمینه شخصیت‌پردازی ارتقا دهید، شخصیت‌های جذاب و باورپذیری خلق کنید، داستان‌های خود را به واسطه شخصیت‌ها، قوی‌تر و تأثیرگذارتر کنید. همراه با این کتاب، به سفری در دنیای درون شخصیت‌ها خواهیم رفت و با چالش‌ها و پیچیدگی‌های خلق انسان‌های واقعی در دنیای تئاتر آشنا خواهیم شد. 

کتاب پرورش شخصیت در تئاتر می‌تواند یک منبع قابل اعتماد برای افرادی مانند:

نویسندگان تئاتر: این کتاب به نویسندگان تئاتر کمک می‌کند تا شخصیت‌های قوی و ماندگاری خلق کنند که داستان آن‌ها را جذاب‌تر و تاثیرگذارتر کند.

 بازیگران: این کتاب به بازیگران کمک می‌کند تا شخصیت‌ها را عمیق‌تر درک کنند و اجرای بهتری ارائه دهند.

 کارگردانان: این کتاب به کارگردانان کمک می‌کند تا شخصیت‌ها را بهتر هدایت کنند و یک اجرای قوی و منسجم خلق کنند.

 علاقه‌مندان به تئاتر: این کتاب به علاقه‌مندان به تئاتر کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از شخصیت‌ها داشته باشند و از تئاتر لذت بیشتری ببرند.

در بخشی از کتاب پرورش شخصیت در تئاتر می‌خوانیم

فصل اول: رابطه موضوع با شخصیت 

موضوع:

شخصیت در بعد وسیع، تنها بروز عواطف و احساسات انسانی نیست؛ بلکه منشوری از رفتارهای گوناگون، افکار خاص و ایدئولوژی باردار و درگیرانه است که هر روز و هر زمان به تناسب شرایط و موقعیت‌ها، توسط فرد نشان داده می‌شود. این عنصر مهم و مستقل از سایر عناصر تشکیل‌دهنده در تئاتر به تنهایی می‌تواند مفهوم تئاتر را به پیش ببرد. در مفهوم واضح‌تر می‌توان گفت همه عناصر، نقش مکمل را ایفا می‌کنند و شخصیت نقش محوری دارد؛ اما با حذف عنصر شخصیت، تئاتر نیز عقیم می‌ماند؛ بنابراین اشخاص بازیگر در تئاتر شالوده اصلی را ایفا کرده و عناصر دیگر در خدمت این عنصر قرار دارند.

ما در نمایشنامه‌نویسی کلاسیک می‌خواهیم بدانیم که همین شخصیت در واقع مهم، می‌تواند به لحاظ ساختاری تحت‌تأثیر عوامل و موضوعات مختلف دچار شدت و ضعف شود. به طور مثال می‌بینیم ساختمان شخصیت‌هایی معروفی از قبیل هملت، مکبث، لیرشاه، اتللو، رومئو و ژولیت در آثار شکسپیر و هلمر و نورا در «خانه عروسک» و یا ولادیمیر و استراگون در نمایشنامه «در انتظار گودو» کاملاً با هم فرق دارند. علت این تفاوت تنها در نوع انتظار نویسنده اثر از اسطوره‌هایش نیست، بلکه فراخور اتفاقات و حوادث؛ همچنین نوع شدت و ضعفی که در مسیر راه برای شخصیت‌داستان می‌تواند ایجاد شود، این تغییرات را به وجود می‌آورد. 


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب پرورش شخصیت در تئاتر

 اگر شما هم به خواندن کتاب‌هایی با موضوعات سینما و تئاتر علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1,000.۰۰ بایت
تعداد صفحات
286 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۳۲:۰۰
نویسنده هادی صباغ زاده
ناشرانتشارات نظری
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۰۸
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۰۰۰.۰۰ بایت
۲۸۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
منتظر امتیاز
38,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پرورش شخصیت در تئاتر
هادی صباغ زاده
انتشارات نظری
منتظر امتیاز
38,000
تومان