0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مکس لا
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب مکس لا

مجموعه مرجع گمرک و تجارت ۵
درباره مکس لا

کتاب آسیب شناسی نظام حقوق مالکیت فکری ایران به اهتمام وحید بزرگی و جمعی از همکارانش گردآوری شده‌است. هدف از نگارش این کتاب بررسی اهمیت وجود تفکر و دانش در زندگی انسان است. به وجود آمدن عناوینی چون شرکت‌های دانش بنیان٫ جامعه اطلاعاتی٫ عصر صنعتی و اصطلاحاتی از این قبیل مهر تاییدی بر این حرف است. طبق گفته نویسنده چنان‌چه حق مالکیت فکری یک شخص حفظ نشود باعث آسیب به منافع اقتصادی بنگاه یا شرکت مورد نظر خواهد شد و در پی آن ما شاهد از دست رفتن منابع انسانی و اقتصادی خواهیم بود. منابعی که برای بهره‌وری بیشتر به سمت کشورهایی می‌روند که از آن‌ها حمایت کنند. اهمیت این موضوع تا آن‌ جا پیش می‌رود که امروزه اکثر بنگاه‌ها وقت و انرژی و بودجه خود را صرف تحقیقات و توسعه می‌کنند تا از این طریق بتوانند در جهت رشد اقتصادی بنگاه قدمی بردارند. پس چه بخواهیم در راستای توسعه و پیشرفت داخلی اقدامی انجام دهیم و چه بخواهیم به دنبال جذب سرمایه و فناوری از کشورهای دیگر برویم باید در اولین قدم به فکر حمایت و رعایت حقوق دارایی‌های فکری باشیم.

وحید بزرگی کیست؟

وحید بزرگی در سال ۱۳۴۴ در شهر تهران به دنیا آمد. تحصیلاتش را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران و تا مقطع دکتری ادامه دارد و پس از اتمام دوره دکتری به عنوان هیأت علمی در همین دانشگاه به تدریس و پژوهش مشغول شد. در کنار این سمت٫ وی به عنوان رییس گروه بررسی مقررات و سیاست‌های تجاری دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری نیز به فعالیت خود در این حوزه ادامه داد. به دلیل پشتکار و علاقه‌ای که به مباحث پژوهشی داشت چندین دوره به عنوان پژوهشگر نمونه انتخاب شد. از میان کتاب‌هایی که تالیف کرد دو کتاب به عنوان کتاب برتر سال شناخته شد. فعالیت‌های وی در مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی٫ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و همچنین مرکز تحقیقات استراتژیک قابل ستایش است. وحید بزرگی علاوه بر این کتاب آثاری چون پیامدهای الحاق به سازمان تجارت جهانی و ترجه کتاب سیاست در جامعه توده‌ای را نیز در کارنامه خود دارد.

دلایلی که باید کتاب آسیب شناسی نظام حقوق مالکیت فکری ایران را بخوانید

کم نیستند افرادی که به واسطه علاقه شخصی یا حرفه‌شان به کتاب‌هایی که در زمینه حقوق نوشته شده‌است علاقه دارند. خواندن این کتاب برای بنگاه‌هایی که به دنبال توسعه کسب و کار خود هستند و اساس کار خود را روی سرمایه‌های فکری قرار داده‌اند توصیه می‌شود. مطمئنا هیچ کسی تمایل ندارد در زمینه شغلی خود شکست را تجربه کند. روی صحبتمان مخصوصا با شرکت‌های دانش بنیان است که چگونه و از چه راهی می‌توانند از حقوق سرمایه‌های فکری کسب و کار خود حمایت کنند و اجازه ندهند این منابع به دلیل سهل‌انگاری و عدم ضمانت حفظ حقوق مالکیت از دست بروند. وحید بزرگی با تسلطی که روی مباحث حقوقی دارد به خوبی توانسته خواننده را با حقوق مربوط به مالکیت فکری و نقض این حقوق آشنا کند.

در بخشی از کتاب آسیب شناسی نظام حقوق مالکیت فکری ایران این‌گونه می‌خوانیم

حمایت از حقوق مالکیت فکری در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. نخستین قانون در این زمینه «قانون علامات صنعتی و تجارتی» بود که در سال ۱۳۰۴ (۱۹۲۵) به تصویب رسید و در سال ۱۳۱۰ (۱۹۳۱) نیز «قانون ثبت علائم و اختراعات جایگزین آن شد. در سال ۱۳۸۶ هم قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری جایگزین قوانین قبلی گردید. اکنون هم طرح حمایت از مالکیت فکری (ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری) در مجلس شورای اسلامی مراحل تصویب قانونی خود را می‌گذراند که در صورت تصویب نهایی جایگزین قانون مصوب ۱۳۸۶ خواهد شد. در زمینه حق نسخه برداری هم اولین بار در سال ۱۳۴۸ (۱۹۷۰) بود که قانون مستقلی با عنوان «قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، به تصویب رسید که «قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب سال ۱۳۵۲ (۱۹۷۳) آن را تکمیل نمود و در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰) نیز «قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای» به تصویب رسید. اکنون هم لایحه حمایت از مالکیت فکری (کتاب اول - مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط) در مجلس شورای اسلامی مراحل تصویب قانونی خود را می‌گذراند که در صورت تصویب نهایی جایگزین سه قانون مذکور و مواد مرتبط قانون تجارت الکترونیکی خواهد شد.

 

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب آسیب شناسی نظام حقوق مالکیت فکری ایران

علاقه‌مندان به حوزه حقوق و پژوهشگران این حوزه به خوبی می‌دانند به دنبال چه کتاب‌هایی باید باشند. اگر شما هم جزو این گروه هستید می‌توانید کتاب‌های زیر را مطالعه کنید و از اطلاعات مفید آن‌ها بهره ببرید:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
3.۱۱ مگابایت
تعداد صفحات
486 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۶:۱۲:۰۰
نویسندهمهرداد جمالارونقی
ناشرشرکت چاپ و نشر بازرگانی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۰
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
87,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۳.۱۱ مگابایت
۴۸۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
192,400
٪50
96,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مکس لا
٪50
مکس لا
مجموعه مرجع گمرک و تجارت ۵
شرکت چاپ و نشر بازرگانی
0
(بدون نظر)
192,400
٪50
96,200
تومان